AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Jeg har gått ned 20 kg, og skal nå vedlikeholde vekten og "lære meg å spise normalt" uten å telle kalorier lengre. Jeg spiser 4 faste måltider til samme tid hver dag, men har tenkt på om det ikke er lurere å spise mer intuitivt siden appetitten min svinger veldig fra dag til dag, uke til uke. Feks denne uken: mandag-torsdag var jeg nesten ikke sulten, matlei, ble et ork å lage middag hver dag og så måtte spise den. Men i går ble jeg plutselig voldsomt sulten igjen - følte meg helt bunnløs, og ble ikke mett av de vanlige porsjonene mine. Jeg tenker at jeg kanskje burde følgt sultfølelsen, og ikke spist så mye når jeg tross alt ikke var sulten, for så å kunne unne seg litt ekstra på en sånn dag som i går? Anonymkode: 4a92d...d3f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Jeg spiser faste måltider, nesten aldri noe i mellom. Lunsj, middag og kveldsmat, en sjelden gang litt frokost. Spiser store måltider. Hvis jeg skal ha noe usunt som kake/dessert så spiser jeg det i forbindelse med et måltid. Anonymkode: 1cd8d...10d
kisskissbangbang Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Nei, jeg spiser normalt sett ett eller to måltider, og så småspiser jeg evt. noe innimellom dersom jeg er sulten, en banan eller en yoghurt. Spiser ikke etter klokka, spiser etter sultfølelse. Noen dager er jeg nesten ikke sulten, andre dager spiser jeg fra morgen til kveld. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Spiser ikke på faste tider, da det bare fører til at jeg blir kvalm og matlei. Spiser når jeg er sulten eller har veldig lyst på noe. Det blir ca. to-tre måltider per dag, noen dager spiser jeg også mellommåltider, noen nøtter, yoghurt eller en frukt. Anonymkode: e71bb...085
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Spiser til faste tider fordi kroppen min er vant til det. Jeg kjenner alltid sultfølelse noen minutter før lunsj for eksempel. Jeg spiser fire måltider om dagen og jeg spiser mindre mengder. Hater å være spystappmett. Når jeg levde uten fast døgnrytme så la jeg på meg ti kilo. Anonymkode: ee7e1...cd3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 Jeg spiser faste måltider. Det vil si en passe stor frokost og lunsj, og en gigantisk middag. Dersom jeg vet at jeg skal ha dessert så spiser jeg gjerne litt mindre av middagen slik at jeg ikke blir stappmett. Dersom jeg skal ha fredags/lørdagskos så forsøker jeg å holde det sunt med grønnsaker, hummus, dipp, frukt, mørk sjokolade. Anonymkode: 4c35a...c39
Pringle Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 Jeg har også måttet "lære meg å spise normalt" etter mange år med rotete spising/vanskelig forhold til mat. Jeg kombinerer faste (planlagte) måltider med "intiuitiv" spising. Jeg kan spise hva som helst, hvor mye jeg vil, hvor mange måltider jeg vil, og holde vekta. Det fungerer for meg... så lenge jeg stort sett bare spiser mat (ikke godteri/junk), sånn rimelig normalt sammensatte måltider (ikke bare kyllingfilet), bare spiser måltider, venter med å spise til jeg er sulten, og spiser mat jeg har lyst på.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #8 Skrevet 19. november 2016 Spiser fire måltider om dagen til faste tider og syns det fungerer fint. Blir stort sett sulten fem minutter før et måltid. Anonymkode: ef1e0...d4c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 Hvis du har en tendens til å overspise tror jeg ikke det er så lurt å kun følge sultfølelsen. Det kan fort ble en uvane. Jeg er slank, og spiser faste måltider. Kan ikke spise hva jeg vil, og har det siste halvåret gått ned nesten ti kg. Når man er så innarbeidet i matvaner som det jeg har blitt etter hvert, så tror jeg som oftest at magen stilles inn etter klokka. Noen dager har jeg ikke så mye matlyst, men da har jeg heller mer fokus på hva jeg spiser, og at det må være mat som er mer fristende enn ellers. Jeg har ikke dager hvor jeg er kjempesulten, sånn at jeg har behov for å spise mye mer enn vanlig. Jeg har klokketro på at kroppen tilpasser seg hvis man innfører et strengt regime, og følger det. Anonymkode: 5f763...053
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Feks denne uken: mandag-torsdag var jeg nesten ikke sulten, matlei, ble et ork å lage middag hver dag og så måtte spise den. Men i går ble jeg plutselig voldsomt sulten igjen - følte meg helt bunnløs, og ble ikke mett av de vanlige porsjonene mine. Jeg tenker at jeg kanskje burde følgt sultfølelsen, og ikke spist så mye når jeg tross alt ikke var sulten, for så å kunne unne seg litt ekstra på en sånn dag som i går? Jeg spiser kun etter sultfølelse, er jeg ikke sulten så spiser jeg ikke. Jeg er slank og har alltid vært det. Det er også viktig å få i seg riktig mat. Spis mye frukt og grønnsaker, særlig selleri og grønne urter som persille og koriander, og grønne blader som spinat, salat og bladbete inneholder mye mineraler, salter og vitaminer som man blir sulten om man ikke får i seg nok av. Endel frukt er også viktig slik at man ikke går og fyser på søte ting som sjokolade. Vi trenger glukose, men ikke glukosen i hvitt sukker. Det er også lurt å unngå for mye tilsetningsstoffer, og heller lage maten fra bunnen av. F.ex. MSG gjør at sultfølelsen blir sterkere. Anonymkode: 8ae29...f2e
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #12 Skrevet 19. november 2016 Jeg er vegetarianer. Det bestemte jeg meg etter veldig komlpisert forhold til mat. Teller aldri kalorier og spiser masse(!) mat og unner meg noe godt hver dag Anonymkode: b51e6...1f7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #13 Skrevet 19. november 2016 Nei, ingen struktur på mat. Som regel ingen frokost, det jeg får tak i til lunsj i 11-12 tiden. Ofte mellommåltid gjennom ettermiddagen dersom jeg kommer over noe og er sulten (alt fra frukt, nøtter, kakestykke, større måltider....). Alltid middag, med stor variasjon i hva det er. Et-par knekkebrød til kvelds dersom middag før 19. Tenker ikke over om det jeg spiser er sunt eller usunt. Men er glad i plantebasert mat og fisk, selv om jeg også spiser både pizza, burger, chips og sjokolade gjennom en uke. Er slank fordi jeg trener mye og jobber mye, og fordi jeg ikke bruker mat som substitutt for noe annet og fordi jeg ikke snacker eller småspiser, kun spiser når jeg faktisk er sulten og i begrensede mengder selv om jeg spiser akkurat det jeg føler for. Som eksempel føler jeg aldri behov for chips eller sjokolade, og bruker det aldri som kos. Men om jeg er sulten og det er tilgjengelig spiser jeg. For meg handler mat (også snacks etc) om sult. Anonymkode: 4fe9d...95b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #14 Skrevet 19. november 2016 Til hverdags spiser jeg 3-4 måltider pr dag, men har ikke fast tidspunkt da det avhenger av jobb osv. Har også litt frukt og kjeks som mellommåltid. På helg blir det fort bare 2 måltid om dagen, noen dager er jeg nede i 1 måltid om dagen. Grunnen til det er at jeg ikke er helt frisk og takler ikke å spise så mye siden jeg blir dårlig i magen av mat. Drikker derfor næringsdrikker i stedet for måltid. Men jeg spiser gjerne klementiner da på kvelden, og koser meg med litt potetgull og sånn. Anonymkode: 9f2d6...267
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #15 Skrevet 19. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vegetarianer. Det bestemte jeg meg etter veldig komlpisert forhold til mat. Teller aldri kalorier og spiser masse(!) mat og unner meg noe godt hver dag Anonymkode: b51e6...1f7 Støtter denne. Spiser et berg av mat til hvert eneste måltid. Holder det sunt, men det blir uansett fryktelig stort kvanta dersom man bruker de riktige ingrediensene Anonymkode: 4c35a...c39
skruf Skrevet 19. november 2016 #16 Skrevet 19. november 2016 Jeg er helt håpløs når det kommer til å spise faste måltider. Spiser middag fast da. Og frokost ila formiddagen. Så 2 faste måltider. Er jeg sulten til kvelds så spiser jeg et eller annet da. Burde vært flinkere til å spise fast. Ikke pga vekt, jeg er slank, men pga humøret. Jeg blir seriøst hangry og kunne kverket noen når det har gått for lang tid uten mat. Og kroppen min sier ikke fra når det er på tide med mat, så jeg blir bare sultensinna uten noe forvarsel. (mannen min bare: Skruf; lenge siden du har spist?) 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #17 Skrevet 19. november 2016 Jeg spiser en blanding mellom faste måltider og når jeg er sulten. Spiser alltid frokost et sted mellom 9-11 på morgenen (spiser ikke frokost før jrg drar på jobb, men venter til jeg blir sulten). Så spiser jeg eventuelt lunsj en gang om jeg blir sulten, ellers spiser jeg bare en banan. Så spiser jeg en relativt stor middag når jeg kommer hjem/utover kvelden. Og en sjelden gang kveldsmat om jeg blir sulten utover kvelden. Så jeg har vel tre faste måltider i løpet av dagen, men dropper gjerne et måltid om jeg ikke er sulten. De dagene jeg trener passer jeg dog på å spise noe proteinrikt etter trening selv om jeg ikke er sulten, men pleier som oftest å være sulten etter trening uansett. Anonymkode: 481d4...a4a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #18 Skrevet 19. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått ned 20 kg, og skal nå vedlikeholde vekten og "lære meg å spise normalt" uten å telle kalorier lengre. Jeg spiser 4 faste måltider til samme tid hver dag, men har tenkt på om det ikke er lurere å spise mer intuitivt siden appetitten min svinger veldig fra dag til dag, uke til uke. Feks denne uken: mandag-torsdag var jeg nesten ikke sulten, matlei, ble et ork å lage middag hver dag og så måtte spise den. Men i går ble jeg plutselig voldsomt sulten igjen - følte meg helt bunnløs, og ble ikke mett av de vanlige porsjonene mine. Jeg tenker at jeg kanskje burde følgt sultfølelsen, og ikke spist så mye når jeg tross alt ikke var sulten, for så å kunne unne seg litt ekstra på en sånn dag som i går? Anonymkode: 4a92d...d3f Jeg spiser alltid frokost. Og stort sett alltid middag. Tiden for den kan variere veldig og derfor blir det enten ett mellommåltid eller litt til kvelden. Altså 3 måltider i snitt. Enkelte dager, særlig helger kun 2 - da jeg liker å sove lenge da 😀 Anonymkode: f09e9...eb3
Belbus Skrevet 19. november 2016 #19 Skrevet 19. november 2016 Spiser bare når jeg er sulten. Noen ganger er det en gang om dagen, andre ganger tre.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #20 Skrevet 19. november 2016 Spiser ikke til faste tider, men 3-4 måltider hver dag, ca like mye samlet hver dag og småspiser ikke innimellom. Anonymkode: da5fc...830
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå