AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Jeg har fått meg leilighet i et annet europeisk land og skal være der i 6 uker. Bor jeg der da? Eller er det ferie? Jeg skal jo studere og ikke oppleve severdigheter. Vennligst legg ved deres personlige meninger. Anonymkode: c9caf...c03
Byjenta! Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Både og , og samtidig ingen... På en måte "bor" man jo der, mens man er der. men på en annen måte så er det jo kanskje ikke direkte å bo der når det kun er for 6 uker. Men er jo heller ikke ferie om du skal studere. er vel et "midlertidlig bosted" vil jeg nå si. 1
Gjest Overrasket Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 (endret) Tenker du på praktiske grunner ift. folketrygd, skatt osv. eller mer hva du kan si til venner og kjente? For meg høres det ut som en litt forlenget studietur, altså ikke at du bor der i den forstand. I forhold til trygd og helsetjenester hjemme bor du fortsatt i Norge under studieturen. Endret 19. november 2016 av Overrasket
Batgirl Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Jeg ville heller kalt det en studietur enn å flytte. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 2 timer siden, Overrasket skrev: Tenker du på praktiske grunner ift. folketrygd, skatt osv. eller mer hva du kan si til venner og kjente? For meg høres det ut som en en litt forlenget studietur, altså ikke at du bor der i den forstand. I forhold til trygd og helsetjenester hjemme bor du fortsatt i Norge under studieturen. Begge deler, både praktiske grunner og for venner og kjente. Anonymkode: c9caf...c03
Whoops Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 Å flytte betyr for meg at man ikke planlegger å dra tilbake der man kom fra (annet enn på besøk), så mellom de to er det ferie. Men det er mer et lengre utenlandsopphold eller en studietur ettersom du skal studere. Du kommer ikke til å få problemer med skatt eller folketrygd i løpet av et såpass kort opphold. Så om du må krysse av på ferie eller flytting, så er det ferie. Du trenger bare Helfo-kortet for å kunne få akutt behandling på sykehus i EU-land og en god reiseforsikring til å dekke andre ting. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 25 minutter siden, Whoops skrev: Å flytte betyr for meg at man ikke planlegger å dra tilbake der man kom fra (annet enn på besøk), så mellom de to er det ferie. Men det er mer et lengre utenlandsopphold eller en studietur ettersom du skal studere. Du kommer ikke til å få problemer med skatt eller folketrygd i løpet av et såpass kort opphold. Så om du må krysse av på ferie eller flytting, så er det ferie. Du trenger bare Helfo-kortet for å kunne få akutt behandling på sykehus i EU-land og en god reiseforsikring til å dekke andre ting. Tusen takk for svar! :D Anonymkode: c9caf...c03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå