Gå til innhold

jeg har hjemmeeksamen for

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest eksaminant

første gang (samfunnsfag)

hvordan skal jeg oppgi kildene jeg bruker, og hvordan skal jeg sitere, og hvis jeg siterer, skal jeg da skrive sidetall? er litt confused, vi fikk nbemlig oppgitt en side hvor dette skal stå, men den får jeg ikke opp. er heller ikke noe datageni....

noen tips? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal på skolen der jeg går ha sittering over tre linjer på mindre skrift, og det skal stå henvist til kilde rett etter (navn navnesen 2004 s. 37)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor samfunnsfag er det vanlig å bruke etternavn og årstall for publikasjonen. Hvis det er snakk om sitater, klare fakta, eller klart definerte argumenter/utsagn, skal du bruke sidetall. Hvis det er bredere om en teori, et forskningsresultat, osv, bruker du ikke sidetall.

Sidetall fører du opp rett etter årstall, skilt med kolon (Navnesen 2004:1). Er det to forfattere, skriver du begge. Er det tre eller fler, skriver du navnet på den som står oppført først, m.fl. (Mangesen m.fl. 1999:2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et direkte sitat skal sidenummeret også oppføres. F.eks.

Ellers trenger du bare navn og årstall. Er det flere enn én person, skriver du f.eks. (Larsen et al., 2004)

Helt sist i oppgaven din skriver du en referanseliste. Den skriver du slik:

Hansen, M., Larsen, K. og Andersen O.J. (1999) Tittel på bok, Oslo, Aschehoug

Er det en artikkel du har sitert skriver du:

Ingebrigsten, L. (1976). Hvordan skrive riktig referanseliste, Tidsskrift for Oppgaveskriving 23, s 345-367

(23 er da utgaven)

Det hender også at man siterer noen som andre har sitert i sin oppgave. F.eks. fant du kanskje et avsnitt av Hermansen i Ingebrigtsen sin artikkel. Da skriver du Hermansen sitt navn etter sitatet, så finner du fram Hermansens navn i Ingebrigtsens referanseliste og skriver den i din referanseliste, på denne måten:

Hermansen, O. (1978) En spennende tittel I Ingebrigsten, L. (1976). Hvordan skrive riktig referanseliste, Tidsskrift for Oppgaveskriving 23, s 345-367

Håper dette var forståelig for deg. Dette er noe som er veldig nøye hos oss (studerer psykologi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksaminant

takk for gode svar!

jeg har bare et spørsmål til: jeg har blant annet en bok jeg har brukt, hovedsaklig en artikkel, men også litt fra de andre. skal jeg da skrive opp navnet på boken, eller skrive opp navnet på alle de artiklene jeg har brukt i boken + navnet på boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis artiklene er skrevet av forskjellige forfattere må du oppgi alle artikler du har brukt som kilde.

anbefaler også at du prøver igjen å finne siden med retningslinjer, for referansenormer varierer ganske mye, og på denne siden står det forhåpentligvis også akkurat hvordan du skal skrive ref til artikkel i bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...