Gå til innhold

"Flott kropp" kampanjer. BLIR SÅ SUR

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg blir jævlig lei av alle disse "du har flott kropp" kampanjene som går rundt. Nei, det er ikke flott å være klassifisert som overvektig. Du har ikke "curves" og det er ikke "vakkert". Det er helsefarlig.

Kjører man disse kampanjene for å motvirke, hva? Anoreksi? Dette er minst like farlig som anoreksi.

Hvis du spiser sunt og trener så vil 99%, være normalvektige. De resterende 1 % har gen feil som gjør at kroppen ikke kan kontrollere sult og "fettreseptorene" i kroppen har feil signaler.  BLIR SÅ LEI!! 

Anonymkode: 1f357...534

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det selger. Men enig at der innmari irriterende, og teit. 

Anonymkode: 0787d...40d

• Liker 2
Skrevet

Alle kroppskampanjer minner oss om å tenke på kropp. Uansett så er det bare marketsføring. Noen selskaper har funnet ut at de kan appellere til følsomme sjeler ved å akseptere overvekt, de selger mer plagg om de er mer aksepterende. Alt du ser i reklamer er forsøk på å selge. Noen bruker pene modeller, andre prøver å få folk til å tro at de verdsetter alle kroppstyper, men når alt kommer til alt handler det om å tjene penger. Store selskaper driter i moral, forbilder, en bedre verden, de vil bare selge og tjene penger på produktene sine

Skrevet

Syns da mange sånne kampanjer fronter normalvektige også jeg? Det går an å være sunn og trent selv om man har litt ekstra på magen og appelsinhud på rumpa. 

Anonymkode: a466e...7d3

• Liker 9
Skrevet

Hater slike kampanjer. De viser både tynne, normalvektige og overvektige, men jeg blir bare sint. Det er løgn, alt sammen. 

Jeg blir spesielt irritert fordi jeg har en hårete kropp? Kølsvart hår over alt på mage og rygg og ansikt, men ingen sier ag det er greit...

Anonymkode: 3d2a2...403

• Liker 2
Skrevet (endret)

T

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg blir jævlig lei av alle disse "du har flott kropp" kampanjene som går rundt. Nei, det er ikke flott å være klassifisert som overvektig. Du har ikke "curves" og det er ikke "vakkert". Det er helsefarlig.

Kjører man disse kampanjene for å motvirke, hva? Anoreksi? Dette er minst like farlig som anoreksi.

Hvis du spiser sunt og trener så vil 99%, være normalvektige. De resterende 1 % har gen feil som gjør at kroppen ikke kan kontrollere sult og "fettreseptorene" i kroppen har feil signaler.  BLIR SÅ LEI!! 

Tror du trenger å oppdatere deg litt på overvekt og se litt på egne fordommer mot andre. Hvorfor gjør deg dette så provosert, sånn egentlig? 

Er du "SÅ LEI" fordi dette gir et signal om at andre er ok som de er, eller er du egentlig "SÅ LEI" fordi du er redd for at dette undergraver alt arbeidet du selv har lagt ned i å være "perfekt"?

Endret av Rumle
  • Liker 12
Skrevet

Er selv lei av å få trusebilder av modeller, nybakte mødre med bind i trusa, stomiposer, bortopererte bryster, operasjonssår, bikinifitness-muskler og fettvalker i fleisen hver gang jeg går inn på facebook eller nettaviser. Jeg synes det er et ekstremt fokus på kropp i samfunnet nå. Det er så inmari selvsentrert og narsissistisk. Jeg synes folk kan se ut som de selv vil, men jeg vil helst ikke ha trusebilder av dem til morgenkaffen. 

Anonymkode: 9ec54...4dc

• Liker 16
Skrevet

Huh?

Anonymkode: 031fc...7fd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er selv lei av å få trusebilder av modeller, nybakte mødre med bind i trusa, stomiposer, bortopererte bryster, operasjonssår, bikinifitness-muskler og fettvalker i fleisen hver gang jeg går inn på facebook eller nettaviser. Jeg synes det er et ekstremt fokus på kropp i samfunnet nå. Det er så inmari selvsentrert og narsissistisk. Jeg synes folk kan se ut som de selv vil, men jeg vil helst ikke ha trusebilder av dem til morgenkaffen. 

Nå er jo du i utgangspunktet mann, ikke sant - men man finner ikke en større feminist enn deg.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo du i utgangspunktet mann, ikke sant - men man finner ikke en større feminist enn deg.

Nei, jeg er kvinne. Feminist definerer jeg meg ikke som.

• Liker 1
Gjest AnonymBrunkrem
Skrevet (endret)

Syns Gavin McInnes oppsummerer fenomenet på en bra måte i denne videoen:

Endret av AnonymBrunkrem
Skrevet

Er jo nettopp dette disse selskapene vil da, slike kampanjer vekker følelser. Alle skal mene noe, krangle og diskutere = masse gratis reklame. Du gikk rett på.

Anonymkode: 40e5a...701

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at kampanjene kjøres for å gi et mer realistisk bilde av hvilke typer kvinnekropper som finnes i samfunnet, og normalisere kropper som ikke nødvendigvis er modellslanke. De færreste har modellkropper. Mange sliter med blant annet overvekt, er klar over det, og har skamfølelse på grunn av det. Å påføre dem mer skam og selvforakt er ikke nødvendig.

Det som derimot kan hjelpe, er om man klarer å godta seg selv med de skavanker man har. Å gå rundt og være overvektig og miserabel fordi man hater seg selv er verre enn å være overvektig men likevel fornøyd med den personen man er.

Mekanismer i kroppen vil motarbeide dem som prøver å gå ned i vekt. De færreste lykkes med å gå ned i vekt og beholde den nye vekten. I stedet for å fokusere på vektnedgang, er det i større grad snakk om å gjøre endringer for å oppnå gunstig helsemessige effekter, som for eksempel å være i aktivitet og spise sunnere, slik at man ikke går ytterligere opp i vekt. Om man er i aktivitet og spiser sunt og variert, vil man ha mindre sykdomsrisiko selv om man er overvektig.

• Liker 6
Skrevet
På 19.11.2016 den 3.21, Erazor skrev:

Mitt inntrykk er at kampanjene kjøres for å gi et mer realistisk bilde av hvilke typer kvinnekropper som finnes i samfunnet, og normalisere kropper som ikke nødvendigvis er modellslanke. De færreste har modellkropper. Mange sliter med blant annet overvekt, er klar over det, og har skamfølelse på grunn av det. Å påføre dem mer skam og selvforakt er ikke nødvendig.

Det som derimot kan hjelpe, er om man klarer å godta seg selv med de skavanker man har. Å gå rundt og være overvektig og miserabel fordi man hater seg selv er verre enn å være overvektig men likevel fornøyd med den personen man er.

Mekanismer i kroppen vil motarbeide dem som prøver å gå ned i vekt. De færreste lykkes med å gå ned i vekt og beholde den nye vekten. I stedet for å fokusere på vektnedgang, er det i større grad snakk om å gjøre endringer for å oppnå gunstig helsemessige effekter, som for eksempel å være i aktivitet og spise sunnere, slik at man ikke går ytterligere opp i vekt. Om man er i aktivitet og spiser sunt og variert, vil man ha mindre sykdomsrisiko selv om man er overvektig.

Den er jeg enig i. Man kan jo forvente at alle skal være modell-pene. Jeg er også skeptisk til å overkjøre seg helt, hva gjelder kropp og helse. Jeg f eks, kan gjerne kose meg på McDonald's eller Burger King innimellom, selv om ikke det er den sunneste maten. 

Gjest lizard queen
Skrevet

Har flere tanker om dette. Først av alt er jeg veldig for at vi får mer mangfold i reklamene, at det ikke bare er syltynne ihjel-photoshoppa modeller. Og så er det også viktig å være klar over at selskapene som fronter dette, har penger som motivasjon. De gir blanke f i folk sitt selvbilde, de har bare funnet ut at self love er in mens heroin chick er ut. 

Det er også verdt en tanke hvor "plus size" modellene egentlig er. Nå er jeg ikke for et usunt kroppsideal i verken den ene eller den andre retningen, men jeg ser jo hvor veldig feil det blir å fronte en 1.80 høy dame i str 38 som stor, bare fordi hun ikke er skrapa. Vi er damer, vi skal ha en viss fettprosent. 

Apropos den siste setningen der, så er "viss" et nøkkelord der. Å avfeie overvekt med "curves" (et utrykk som forøvrig irriterer meg noe jævlig for former innebærer jo at det faktisk er, vel, former der) er farlig, og spesielt når det går så langt at du blir ansett som en besatt kvinnehater dersom du prøver å gå ned i vekt eller endre kroppen din på noen måte. Synes det burde være mer fokus på at det er lov å føle seg fin selv om man jobber for å forbedre seg - og merk at her mener jeg med "forbedre seg"  å endre livsstil til det sunnere, ikke å sultestreike. Det er ikke mye kjærlighet i å ødelegge kroppen sin, uansett om det er i form av sulting eller overspising. 

Og så er det jo selvsagt det at det egentlig bare fører til mer kroppsfokus. Ja, det er bedre med mangfold i reklamene enn bare supertynne damer, MEN HVORFOR MÅ KROPP VÆRE SÅ JÆVLA VIKTIG EGENTLIG????!!!!! Og det kommer fra meg, som driver med bodybuilding..!! 

Skrevet

Synes alle har rett til å være fornøyd med kroppen sin, uansett størrelse. Synes ikke det er å promotere overvekt. De fleste som er overvektige og usunne er nok smertelig klar over det fra før. 

• Liker 2
Skrevet

Ganske lei av kampanjer der man later som overvektige kropper er "vakre" og "flotte" jeg også. Det samme gjelder jaget etter å "hylle" folk som "står fram" med en dvask kropp osv. samtidig som bilder av veltrente kvinner utløser protester og et voldsomt sinne. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, herzeleid skrev:

Ganske lei av kampanjer der man later som overvektige kropper er "vakre" og "flotte" jeg også. Det samme gjelder jaget etter å "hylle" folk som "står fram" med en dvask kropp osv. samtidig som bilder av veltrente kvinner utløser protester og et voldsomt sinne. 

Mister bare respekten for selskaper som alle vet kun tenker penger, men så "bryr" de seg liksom. I et ledd som bare skaper flere fucka og ulykkelige skjebner. Kom med mer, jeg vil ha mer påvirkelse! Skrap gjennom beskyttelsesbarrierene mine til du finner en shaky sjel som går 5 på. Mer!!!!!! 

Anonymkode: a0a15...9bd

Skrevet

Jeg har sluttet å bry meg, for kroppen min den for være som den er.

Skrevet
På 18.11.2016 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Som jeg skulle sagt det selv. Har lagt merke til at endel overvektige damer bruker denne unnskyldningen fordi de ikke klarer å gå ned i vekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...