Gå til innhold

Hvor mye samvær må til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker at far skal ha samvær med barnet, men hvor mye samvær kan han ha før jeg mister barnebidraget? Far betaler ingenting for barnet, og jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg trenger bidraget til ting som dukker opp underveis som barnet trenger, og til reiseutgiftene det blir når barnet skal til og fra far (han betaler ikke noe der). 

Anonymkode: 1d974...407

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener altså forskuddsbidraget.

Far SKAL bidra til reiseutgifter uavhengig av bidrag.

Hvorfor skal du justere samvær etter forskuddsbidrag? Hvem overvåker deg? Sjekk nav.no og les deg opp (sånn generelt)

Anonymkode: 142cf...c98

• Liker 3
Skrevet

Hvis du øker samvær så får jo far mer ansvar, med andre ord får ha også mer ansvar for å gi barnet det han eller hun trenger når barnet er hos far. Da slipper du også å ta alle utgiftene. Syns det er egoistisk å justere samvær etter hvor mye penger du kan motta...

Anonymkode: 319ff...f3c

• Liker 4
Skrevet

Mors økonomi skal ikke være en faktor som begrenser barnets samvær med far... Helt sykt at du tenker de tankene!!

• Liker 7
Skrevet
18 timer siden, KG deltager skrev:

Mors økonomi skal ikke være en faktor som begrenser barnets samvær med far... Helt sykt at du tenker de tankene!!

På en annen side er det sykt at far ikke bidrar til å gi det barnet trenger. Luft og kjærlighet er ikke nok.

Anonymkode: 01aa6...0df

• Liker 12
Skrevet

Blir alltid trist når jeg leser at samvær med far eller mor regnes i kroner og øre, 
Tenk deg hvis far egentlig ønsker å ha barnet mer, men du sier nei, for da mister du bidragspenger. Tenker du ikke på at hvis far har barnet mer vil det koste deg mindre i mnd. 

Anonymkode: 0dfb7...712

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en annen side er det sykt at far ikke bidrar til å gi det barnet trenger. Luft og kjærlighet er ikke nok.

Anonymkode: 01aa6...0df

Det kommer vel an på om de har privat avtale, eller via NAV.  Har de privat avtale bestemmer de selv hvor mye far skal betale i bidrag og hvilke utgifter det skal dekke.

Har de avtale via NAV, bestemmes størrelsen på bidraget av ut i fra hvor mye inntekt hver forelder har, og hvor ofte barnet er sammen med den av foreldrene som det  ikke bor fast sammen med.

Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal f.eks. være med på å dekke utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med.  
Bare utgifter til dyre fritidsinteresser, feriereiser, gaver og lommepenger er ikke med i regnestykket. Det er da opp til far om han vil betale for dette eller ikke, men juridisk må han ikke.  Det er kun utgifter knyttet til konfirmasjon, tannregulering og briller som far skal være med å dekke, i tillegg til det vanlige bidraget.

• Liker 1
Skrevet
På 18.11.2016 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Hvis du øker samvær så får jo far mer ansvar, med andre ord får ha også mer ansvar for å gi barnet det han eller hun trenger når barnet er hos far. Da slipper du også å ta alle utgiftene. Syns det er egoistisk å justere samvær etter hvor mye penger du kan motta...

Egentlig ikke. Far bidrar jo ikke økonomisk. Ikke til reise en gang.

Skrevet
11 minutter siden, Zienna skrev:

Det kommer vel an på om de har privat avtale, eller via NAV.  Har de privat avtale bestemmer de selv hvor mye far skal betale i bidrag og hvilke utgifter det skal dekke.

Har de avtale via NAV, bestemmes størrelsen på bidraget av ut i fra hvor mye inntekt hver forelder har, og hvor ofte barnet er sammen med den av foreldrene som det  ikke bor fast sammen med.

Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal f.eks. være med på å dekke utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med.  
Bare utgifter til dyre fritidsinteresser, feriereiser, gaver og lommepenger er ikke med i regnestykket. Det er da opp til far om han vil betale for dette eller ikke, men juridisk må han ikke.  Det er kun utgifter knyttet til konfirmasjon, tannregulering og briller som far skal være med å dekke, i tillegg til det vanlige bidraget.

Det fremkommer tydelig at far ikke betaler bidrag.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, O.G. skrev:

Nettopp. Her har det ingen økonomisk betydning for far. Så da er det opp til TS selv å avlevere samværskalender til nav, da........

(...)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, MapleSirup skrev:

Det fremkommer tydelig at far ikke betaler bidrag.

Det synes jeg ikke framkommer tydelig.  Hun skriver:  "Far betaler ingenting for barnet, og jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg trenger bidraget til ting som dukker opp underveis som barnet trenger.." 

For meg høres det ut som at far betaler bidrag, men ingenting ut over dette.  Har de avtale via NAV, så har han heller ingen plikt til det.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Zienna skrev:

Det synes jeg ikke framkommer tydelig.  Hun skriver:  "Far betaler ingenting for barnet, og jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg trenger bidraget til ting som dukker opp underveis som barnet trenger.." 

For meg høres det ut som at far betaler bidrag, men ingenting ut over dette.  Har de avtale via NAV, så har han heller ingen plikt til det.

En far som betaler bidrag betaler da noe....In facto det han skal.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Zienna skrev:

Forskudd fra NAV antageligvis.

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Forskudd fra NAV antageligvis.

Ja, gjetter det samme.  Men her får TS korrigere oss om vi tar feil.

Skrevet
8 timer siden, O.G. skrev:

Men sier jo deg selv at hvis barnet er x antall dager i uken hos far så må han gi barnet mat, klær og evt anvendt som dukker opp under samværet. 

Forhåpentligvis i hvert fall. Med mindre han da sender melding til mor om penger til mat, bleier, klær o.l under samvær da men det er jo litt merkelig.

Skrevet
På 18.11.2016 den 19.42, KG deltager skrev:

Ja det er nettopp dette som kan være bremsen I flere tilfeller med konflikter om samvær . Det er de bosteds-forelder som flytter så langt pga . at BY skal kunne ha minst mulig samvær.  dr mener at det er en nødvendighet med høyt bidrag  

• Liker 1
Skrevet
På 18.11.2016 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker at far skal ha samvær med barnet, men hvor mye samvær kan han ha før jeg mister barnebidraget? Far betaler ingenting for barnet, og jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg trenger bidraget til ting som dukker opp underveis som barnet trenger, og til reiseutgiftene det blir når barnet skal til og fra far (han betaler ikke noe der). 

Anonymkode: 1d974...407

Her er flere faktorer . Begge foreldrenes inntekt og andel samvær /bosted samt dekning av barnets levekostnader.

Har dere lik inntekt og delt bosted blir det ikke bidrag, hvis dere dekker barnets utgifter likt . Alle andre forskjeller og avvik kan i prinsippet gi barnebidrag.

40 % samvær etter barnelova pargraf 43  omtalt som "vanleg samvær " er vanligvis vanskelig å unngå om foreldre bor I praktisk reiseavstand for dette . 

Fae betaler ingen for barnet, du mener ikke utover barnebidraget ?  Skulle dette være tilfelle så er det riktig etter etter regelverket . Det lovpålagte er dekket av barnebidrsget. Samværsforeldre må dekke toalettsaker og mat ved samvær . Det er alt i det daglige .

Utgifter som tannregulering og konfirmasjon skal dekkes etter bidragsbrøk inntekt med ekstra midler. Dette bidraget kalles særtilskudd . Velger BY.holde eget konfirmasjon selskap kan bosteds-forelder få krav om å dekke sin brøk andel av  dette .

Reiseutgifter dekkes etter samme andel som inntektsgrunnlag I bidraget . Evt møtes på midten ve henting og levering av barn.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sier jo deg selv at hvis barnet er x antall dager i uken hos far så må han gi barnet mat, klær og evt anvendt som dukker opp under samværet. 

Forhåpentligvis i hvert fall. Med mindre han da sender melding til mor om penger til mat, bleier, klær o.l under samvær da men det er jo litt merkelig.

Tviler på at han kjøper klær til ungen siden han liksom er så blakk.

Skrevet
42 minutter siden, O.G. skrev:

Hvor kommer det frem at han er "så blakk"? Ser ikke at ts har skrevet noe om det. Ts skriver at hun sliter med økonomien. 

Skrevet
12 timer siden, O.G. skrev:

Klær skal ingen BY betale.. Kun mat og husrom..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...