AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Er med i en fibromyalgi-gruppe på facebook. Er sjikkert over hvor mye smertestillende folk går på. Feks folk som tar 4 paralgin forte om dagen, og gjerne sovemedisiner også... Lurer bare på, er det virkelig leger som bare pøser ut slikt?? Tør ikke spørre i gruppa, da får jeg bare pes for å tro at jeg selv er så flink, for en paracet om dagen kombinert med trening er slett ikje for alle. Nei skjønner det, men det finnes vel en mellomting mellom en paracet og 4-5 paralgin forte i døgnet... Tenker med gru på hvor bra det er med de nye førerkortbestemmelsene, har nok vært mye dopede sjåfører tidligere.. Er det virkelig vanlig å ete morginpreparater som sukkertøy med den diagnosen? Har selv fått de , men det sterkeste jeg har er voltaren, det skal mye til før jeg tar en, pg de er ikke engang avhengighetsskapende... Paralgin forte har jeg vel tatt en gang i livet og det var etter en operasjon... Anonymkode: 092bd...22f 1
Sugerøret Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 å ta 4 stk pinex forte pr dag er ikke noe PØSING.. Flink har ingenting med kroniske smerter å gjøre. Noen tar medisiner andre velger å ikke ta. du skulle sett min faste medisinliste,du ville vel kalt meg narkoman 11
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #3 Skrevet 18. november 2016 Jeg har selv revmatisme, mer i retning av spondylartropati, og jeg velger å holde meg mest mulig unna sterkere smertestillende enn NSAIDs. Men jeg kan skjlnne veldig godt at folk i perioder har behov for sterkere smertestillende. Fordi jeg selv har et problem med å komme av beroligende tabletter, vet jeg at det fort kan dannes et avhengighetsproblem hos mange. Det kan være umulig å komme seg ut av. Ja det er faktisk helt naturlig for kroppen å utvikle toleranse, samt absinenser om man ikke får sin daglige dose. Og da kan man heller ikke kjøre bil, nei. Jeg har mer tro på å behandle årsaken til smertene så langt det er mulig, og holde seg til paracetamol og NSAIDs i så stor grad det er mulig. Sammen demper de ganske mye smerte. Anonymkode: bfd23...e42
Oppgitt78 Skrevet 18. november 2016 #4 Skrevet 18. november 2016 Når ble paralgin forte STERKE medisiner...? 12
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #5 Skrevet 18. november 2016 Selv om de påstår at de tar medisiner for fibromyalgi, og mengden de tar, så kan ikke på noen måte verifisere at dette stemmer. Ta ting du leser på nett med en stor klype salt. Anonymkode: ef1ea...078
Oppgitt78 Skrevet 18. november 2016 #6 Skrevet 18. november 2016 1 time siden, Kårky skrev: du skulle sett min faste medisinliste,du ville vel kalt meg narkoman Min også.. Hehehe! Fentanyl, oxycontin, oxynorm, dolcontin, ketorax, norspan, o.l. regner jeg som sterke medisiner.. 7
Sugerøret Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Akkurat nå, Oppgitt78 skrev: Min også.. Hehehe! Fentanyl, oxycontin, oxynorm, dolcontin, ketorax, norspan, o.l. regner jeg som sterke medisiner.. hehe.. kjenner igjen alle
skruf Skrevet 18. november 2016 #8 Skrevet 18. november 2016 Altså, for kroniske smertepasienter er ikke 4 paralgin forte ila døgnet så veldig høy dose. De fleste leger har strenge rutiner på å følge med forbruket, og varsellamper vil nok lyse hvis pasientene begynner å ta for mye og får behov for å fornye reseptene sine hyppigere og hyppigere. Veldig fint for deg at du klarer deg med 1 paracet og trening daglig for å holde smertene dine i sjakk ts, men ha bak øret at det er flere grader av sykdommen, og folk har forskjellige grader av smerter. 5
Oppgitt78 Skrevet 18. november 2016 #9 Skrevet 18. november 2016 12 minutter siden, Kårky skrev: hehe.. kjenner igjen alle Greit å ha litt på lur, til dårligere tider. 😆 Fra spøk til alvor; Heldigvis har jeg kunnet kutte ned til kun 4 forskjellige faste medisiner. Som kronisk smertepasient, så er det en stor seier i seg selv.. 😊
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #10 Skrevet 18. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig vanlig å ete morginpreparater som sukkertøy med den diagnosen? Har selv fått de , men det sterkeste jeg har er voltaren, det skal mye til før jeg tar en, pg de er ikke engang avhengighetsskapende... Paralgin forte har jeg vel tatt en gang i livet og det var etter en operasjon... Anonymkode: 092bd...22f Er med i en fibromyalgi-gruppe på facebook jeg også. Sikkert den samme. Og deler skepsisen din til medisinbruken som fremkommer der. Jeg har vært gjennom behandlingsopplegg i gruppe via sykehuset. Vi fikk først en kort kursing av lege med spesialisering innen sykdommen, deretter gruppetrening. Medisinbruk var der tema, og det ble frarådet pga bivirkningene, samt det ble sagt at trening og avspenning o.l. var bedre. En av de som deltok hadde begynt på en rekke medisiner før vi startet opp. Hun sluttet med det underveis. Tilbakemeldingen fra henne, da vi var ferdig, var at uten behandlingsopplegget ville hun i dag vært avhengig av medisin, og fungert mye dårligere. Hun gikk fra å leve med smerter og dosett til fysisk aktivitet og mindre smerter. Selv har jeg unngått all medisin. Fungerte en stund veldig dårlig. Begynte da med korte gåturer, som førte til at jeg i en periode fungerte mye dårligere, men jeg fortsatte med det likevel. Etter omlag en måned snudde det seg, og jeg kunne til slutt gå lange fjellturer. Det har dessverre vært perioder jeg har kuttet det ut, og da har funksjonsnivået mitt blitt dårligere, og smertene har økt på. Så når det gjelder fibromyalgi, så har jeg mer tro på tilpasset trening, uttøyning og puste- og avspenningsøvelser enn å bli avhengig av pillere. Og ser man på de som skriver om medisinbruken der inne, så virker det som pillene bare gir effekt der og da, dvs. de blir ikke bedre. Anonymkode: 85146...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #11 Skrevet 18. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: ... Jeg har mer tro på å behandle årsaken til smertene så langt det er mulig, og holde seg til paracetamol og NSAIDs i så stor grad det er mulig. Sammen demper de ganske mye smerte. Anonymkode: bfd23...e42 Fra http://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/fibromyalgi vanlige smertestillende midler, NSAID, paracetamol og sterke morfinpreparater har liten eller ingen effekt ved fibromyalgi. Anonymkode: 85146...6a1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #12 Skrevet 18. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra http://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/fibromyalgi vanlige smertestillende midler, NSAID, paracetamol og sterke morfinpreparater har liten eller ingen effekt ved fibromyalgi. Anonymkode: 85146...6a1 Ja, da er det ikke veien å gå. Selv har jeg en tilstand der NSAIDs har ganske god effekt. Men det sliter på nyrene og magen over tid. Man bør også være i fysisk aktivitet så langt det er mulig, finne noe man liker å gjøre. Anonymkode: bfd23...e42 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #13 Skrevet 18. november 2016 43 minutter siden, Kårky skrev: hehe.. kjenner igjen alle 44 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Min også.. Hehehe! Fentanyl, oxycontin, oxynorm, dolcontin, ketorax, norspan, o.l. regner jeg som sterke medisiner.. Men hva gjør dere den dagen legen som skriver ut alt dette slutter, blir syk, pensjonerer seg etc? Og dere får en ung, nyutdannet lege som er livredd for å få noen advarsler om sin foreskriving? Det å komme av alle disse medisinene må jo være et helvete jeg ikke unner noen. Og det er en kjent sak at man utvikler toleranse. Så de fungerer jo dårligere og dårligere, og man kjenner et behov for økt dose. Men likevel er det risiko for overdose til tross for toleranse. Altså, jeg skjønner at man har behov for smertelindring, men det er mange veier å velge. Å gp veien der man må medisineres som en postoperativ pasient hele døgnet, må være den mest smertefulle veien å gå - over tid. Anonymkode: bfd23...e42 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #14 Skrevet 18. november 2016 Har du fibromyalgi så bestill boka Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Jeg kjenner en som ble kvitt fibromyalgi og leddgikt etter 45 år, bare etpar mnd etter hun begynte å følge protokollene i boka. Dette er ikke tull, og selv om det som skrives i boka ikke støttes av vitenskap nå, kommer vitenskapen til å komme etter. Det som forårsaker fibromyalgi er Epstein Barr-viruset, les om det her: http://goop.com/the-medical-medium-and-whats-potentially-at-the-root-of-medical-mysteries/ Anonymkode: aa0e9...f8e
Oppgitt78 Skrevet 18. november 2016 #15 Skrevet 18. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør dere den dagen legen som skriver ut alt dette slutter, blir syk, pensjonerer seg etc? Og dere får en ung, nyutdannet lege som er livredd for å få noen advarsler om sin foreskriving? Det å komme av alle disse medisinene må jo være et helvete jeg ikke unner noen. Og det er en kjent sak at man utvikler toleranse. Så de fungerer jo dårligere og dårligere, og man kjenner et behov for økt dose. Men likevel er det risiko for overdose til tross for toleranse. Altså, jeg skjønner at man har behov for smertelindring, men det er mange veier å velge. Å gp veien der man må medisineres som en postoperativ pasient hele døgnet, må være den mest smertefulle veien å gå - over tid. Anonymkode: bfd23...e42 For min del, så er dette administrert av smerteklinikk. Alt er veldokumentert og innarbeidet, så jeg slipper å tenke på de vanlige "fastlegeproblemene". Jeg tar mye mindre enn jeg teoretisk skulle ha gjort (utifra smertenivå), for å holde toleransebyggingen på et minimumsnivå. Men, jeg er også klar over at jeg vil nå et tak på medisinene en "vakker" dag, og har planlagt deretter. Har tatt pause fra medisinene noen ganger, for å se hvordan ståa faktisk er.. Abstinensene varer under et døgn, og har vært særs milde. Problemet er bare at jeg blir lenket til sengen, uten noe smertelindring.. 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #16 Skrevet 18. november 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør dere den dagen legen som skriver ut alt dette slutter, blir syk, pensjonerer seg etc? Og dere får en ung, nyutdannet lege som er livredd for å få noen advarsler om sin foreskriving? Det å komme av alle disse medisinene må jo være et helvete jeg ikke unner noen. Og det er en kjent sak at man utvikler toleranse. Så de fungerer jo dårligere og dårligere, og man kjenner et behov for økt dose. Men likevel er det risiko for overdose til tross for toleranse. Altså, jeg skjønner at man har behov for smertelindring, men det er mange veier å velge. Å gp veien der man må medisineres som en postoperativ pasient hele døgnet, må være den mest smertefulle veien å gå - over tid. Anonymkode: bfd23...e42 Ingen lege seponerer sterke og vanedannende medikamenter på dagen, det vil eventuelt bli lagd en nedtrappingsplan. Og nei, 4 Paragin Forte om dagen er ikke mye for en kronisk smertepasient. Anonymkode: 6430b...e58 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #17 Skrevet 18. november 2016 Å ta en paracet daglig tyder jo på at du ikke har særlig store smerter. Selv har jeg en annen lidelse enn Fibromyalgi, men samme smertepunkter, i tillegg nevropatisk smerte. Det aller, aller minste jeg kan fungere på er 1 gram paracet x3 daglig. Det er veldig gode dager, og noen ganger prøver jeg der, for de fleste andre medisinene mine er "ved behov". Jeg tør nesten påstå at klarer du deg med en paracet daglig (nå vet jeg ikke om du mener 1 gram eller 500 mg), da kunne du klart deg uten den ene også. Halveringstiden er for kort til at den virker gjennom hele døgnet. Mulig du kun har smerter en kort periode på døgnet siden du mener du må ha den, og da er det klart den hjelper. Men da har du ikke mye vondt! (Og det burde du være glad for, ikke les dette som kritikk av det) Vi som har mye smerter er jo sjeleglade for at det faktisk finnes hjelp. Selv om jeg selv ikke har funnet passenede medisinering, siden jeg nettopp får for mye bivirkninger (sløv, trøtt osv). Jeg har en hel vinter jeg nesten ikke husker fordi jeg var i en døs, og velger derfor å heller ha vondt, enn å bruke den medisinen som foreløpig er den beste jeg har prøvd. Men da må jeg bruke andre medisiner, som kanskje er sterkere, men som virker dårligere på akkurat det jeg trengte lindring for. Har fått morfin ifm operasjon, og har nå i vinter tenkt å ha det som reserve. Jeg bestemmer stort sett selv hva jeg ønsker å teste, og har nær kontakt med nevrolog, fastlege samt farmasøyt for å sikre at jeg tar korrekte kombinasjoner. Jevnlige levertester, og hvis jeg har utviklet toleranse for noe prøver vi med pauser, evt bytter til et annet medikament. Og som min forrige fastlege sa til meg da jeg skulle starte med smerteplaster første gang: "Den vanlige bekymringen er om du skal utvikle avhengighet. Men her vet vi allerede at du kommer til å ha smertene resten av livet, så avhengighet er ikke et punkt i vurderingen siden du uansett vil trenge sterke smertestillende i alle år fremover." Anonymkode: 8e157...cbe 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #18 Skrevet 18. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen lege seponerer sterke og vanedannende medikamenter på dagen, det vil eventuelt bli lagd en nedtrappingsplan. Og nei, 4 Paragin Forte om dagen er ikke mye for en kronisk smertepasient. Anonymkode: 6430b...e58 Ja, det blir laget en nedtrappingsplan, selvfølgelig. Men det er ingen "walk in the park" å følge en slik plan med alle de medisinene som er ramset opp. Man vil måtte lide seg i gjennom en lang nedtrappingsperiode. 5 minutter siden, Oppgitt78 skrev: For min del, så er dette administrert av smerteklinikk. Alt er veldokumentert og innarbeidet, så jeg slipper å tenke på de vanlige "fastlegeproblemene". Jeg tar mye mindre enn jeg teoretisk skulle ha gjort (utifra smertenivå), for å holde toleransebyggingen på et minimumsnivå. Men, jeg er også klar over at jeg vil nå et tak på medisinene en "vakker" dag, og har planlagt deretter. Har tatt pause fra medisinene noen ganger, for å se hvordan ståa faktisk er.. Abstinensene varer under et døgn, og har vært særs milde. Problemet er bare at jeg blir lenket til sengen, uten noe smertelindring.. Jeg skjønner man har behov for smertestillende. Jeg får selv hjelp fra smerteklinikk. Men hos den klinikken er fokuset nettopp å forsøke alt annet enn sterke, vanedannende opiater. Anonymkode: bfd23...e42 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #19 Skrevet 18. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør dere den dagen legen som skriver ut alt dette slutter, blir syk, pensjonerer seg etc? Og dere får en ung, nyutdannet lege som er livredd for å få noen advarsler om sin foreskriving? Det å komme av alle disse medisinene må jo være et helvete jeg ikke unner noen. Og det er en kjent sak at man utvikler toleranse. Så de fungerer jo dårligere og dårligere, og man kjenner et behov for økt dose. Men likevel er det risiko for overdose til tross for toleranse. Altså, jeg skjønner at man har behov for smertelindring, men det er mange veier å velge. Å gp veien der man må medisineres som en postoperativ pasient hele døgnet, må være den mest smertefulle veien å gå - over tid. Anonymkode: bfd23...e42 Hvorfor? For det første vil ingen nyutdannet lege seponere medisiner brått. For det andre vet alle nyutdannede leger at man ikke får advarsler av å smertelindre kroniske smertepasienter korrekt. Du som nesten ikke har smerter har såklart mange veier å velge. Vi som har mye smerter har ikke mange veier å velge, da vi ikke klarer å leve med smertene våre. Hvorfor ikke bare være takknemlig for at du er så frisk du er, uten å kritisere de som sliter mer enn deg? Du forstår det ikke, fordi du ikke har skikkelig vondt. Blir som mannfolk som klager over grusom hodepine og nekter å ta medisin for det. Vel, da har du ikke så vondt som du sier! Anonymkode: 8e157...cbe 6
GammelKaktus Skrevet 18. november 2016 #20 Skrevet 18. november 2016 Folk er forskjellige. 🤗 På meg så funker ikke smertestillende på fibrosmertene, eneste som funker for meg er bevegelse. En bekjent går på ganske sterke smertestillende og får lindring av de. Jeg personlig vil heller ha smertene enn å gå på smertestillende, det er mitt valg så for andre ta det valget som passer best for de. 🤗 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå