Gå til innhold

Skrelle potetene eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp med at potetene til middagen kokes med skallet på. Det ble sagt at næringen sitter rett under skallet og da bevares næringen best under koking. Hver og en skrellet potetene sine ved bordet med kniv og gaffel selv. Da tok man bare av tynt, tynt skall, og ikke noe av selve poteten under.

(Eks)mannen min var motsatt. Han var vokst opp med at potetene ble skrellet før koking, og servert ferdig skrellet.

Hva er egentlig "best"? Er det gammel overtro jeg har lært? Får man like mye næring i seg selv om potetene skrelles på forhånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært det samme som deg :) Aner ikke ikke om det stemmer.

Anonymkode: a1ade...d51

Skrevet

Det stemmer dette med skallet og næring. Noen poteter skreller jeg aldri, spiser de med skall. 

Anonymkode: 0c712...d87

• Liker 2
Skrevet

Jo, man mister litt ved å skrelle først men idag har man tilgang på så mye forskjellig mat så det skal litt til å ikke få i seg nok. Jeg også vokste opp med å sitte og skrelle ved bordet men idag skal barna ha det enkelt (det er ikke ofte barn må sitte og trekke ut fiskebein idag f.eks., det gjorde vi alltid da vi spiste fisk).

Skrevet

Vokst opp med det samme som deg :) Og på enkelte potettyper spiste vi skallet også.

Unntaket var julaften, da skrelles de og krydres.

Anonymkode: cd776...98c

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg er oppvokst med at potetene skrelles før koking, men har samtidig lært at mye av næringen sitter rett under skallet (som er sant, kilde). Det beste, næringsmessig, er derfor slik du har lært. 
Siden jeg er litt lat, synes potetskrelling er dørgende kjedelig, og som regel ikke har all verdens tid når middagen skal lages, koker jeg dem med skallet på. Unntaket er hvis vi skal ha gjester eller gjøre det virkelig «fint».  

Skrevet

Her kokes potene med skall, og skallet spises. 

• Liker 2
Skrevet

Ofte er det jo skallet som smaker best. Hvorfor skrelle i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet

Skreller aldri. Poteten blir jo mye mer smakfull med skallet på! :)

• Liker 1
Skrevet

Spørs på poteten. Noen ganger på, noen ganger av.

Skrevet

Poteta er egentleg eit lager med næring for neste generasjon potetplante. Dersom dyr/menneske grev opp poteta og et henne opp, blir det ingen etterkomarar. For å hindre oppgraving og sørge for å fa etterkomarar produserer derfor poteta gifter. Gifta ligg under skalet og blir fjerna om ein skrellar poteta. Dei ville potetartane i Sør-Amerika har særleg mykje gift. Kultivarane har mindre, men litt er det att hjå dei også. Det tryggaste er derfor å ikkje ete potetskalet.

Skrevet

Har alltid kokt, og kommer alltid til å koke de med skallet på. Vet ikke om det er noe jeg innbiller meg eller ikke, men syntes de smaker bedre på den måten. :)

Skrevet
20 timer siden, Knut Berg skrev:

Poteta er egentleg eit lager med næring for neste generasjon potetplante. Dersom dyr/menneske grev opp poteta og et henne opp, blir det ingen etterkomarar. For å hindre oppgraving og sørge for å fa etterkomarar produserer derfor poteta gifter. Gifta ligg under skalet og blir fjerna om ein skrellar poteta. Dei ville potetartane i Sør-Amerika har særleg mykje gift. Kultivarane har mindre, men litt er det att hjå dei også. Det tryggaste er derfor å ikkje ete potetskalet.

lever nå i beste velgående jeg. kan du finne pålitelige faktakilder på det der?

Anonymkode: dab79...9cf

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, Knut Berg skrev:

Det der er bare tøv

Anonymkode: 3d2ef...9e8

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan du finne pålitelige faktakilder på det der?

Eg minnest ikkje lenger i kva for bok eg las om det fyrst, men ein finn litt om det i Wikipedia.

Skrevet

Jeg er vokst opp med begger deler. Til vanlige middager var det som oftest kokte poteter med skallet på, men ved finere anledninger, slik som til jul, ble potetene alltid skrelt. Er ikke spesielt begeistret for skall, så jeg bare glad til når potetene skrelles.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Jeg liker skallet av slik at de blir melne. Typ mandelpotet og slikt er greit med skallet på.

Skrevet
3 minutter siden, funginger skrev:

Jeg liker skallet av slik at de blir melne. Typ mandelpotet og slikt er greit med skallet på.

Enig, melne poteter er best ja, der foretrekker jeg mandelpotet og Kerrs Pink uten skall på, nettopp for å få dem skikkelig gode og melne. Nå gleder jeg meg til julaften merker jeg. ;)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Mor min skrellet alltid potetene og saltet vannet. Jeg koker/damper alltid med skallet på. Om det er fine poteter som mandel så spiser jeg skallet.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare tøv

Korleis går det med besserwisseren? Har du fått tid til å lese det som står i Wikipedia-lenka eg gav, om poteta og giftene den inneheld?

I tilfelle det som står der er "bare tøv", vil dei sikkert vere takksame om ein ekspert kan rette på teksten så alt blir vitskapleg korrekt. Men inntil så skjer, bør vi nok vi ikkje-ekspertar råskrelle potetene, då det fjernar 80% av giftene, etter det dei skriv i norsk Wikipedia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...