Kara W Skrevet 17. november 2016 #21 Skrevet 17. november 2016 Det kommer jo helt an på hvordan økonomien deres ser ut ellers, men kontantstøtten er ment som støtte til pass av barn. Hva mener mannen din at kontantstøtten skal gå til?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #23 Skrevet 18. november 2016 9 timer siden, ViljaH skrev: Hvem passer barnet når du jobber 50%? Jeg jobber ettermiddag/kveld 1-2 dager i uken og annenhver lørdag. Da er barnet enten med far, besteforeldre eller min bror. TS Anonymkode: 443a9...ebd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #24 Skrevet 18. november 2016 10 timer siden, Kara W skrev: Det kommer jo helt an på hvordan økonomien deres ser ut ellers, men kontantstøtten er ment som støtte til pass av barn. Hva mener mannen din at kontantstøtten skal gå til? Han tjener som sagt en god del mer enn meg og har da mer å rutte med og spare. Jeg har derimot gått i minus i to måneder nå mens vi har ventet på kontantstøtten. Måtte blandt annet utsette betaling av mitt studielån. Han la det frem at kontantstøtten skulle deles, noe som betyr at han vil ha muligheten til å spare mer, mens jeg fremdeles må være veldig økonomisk og likevel gå i minus. Syns liksom ikke dette er helt rettferdig. TS Anonymkode: 443a9...ebd
j86 Skrevet 18. november 2016 #25 Skrevet 18. november 2016 Tror du bør foreslå felles økonomi eller så skal hele kontantstøtten til deg. Får nesten på følelsen at dette er en tulletråd? Eller har dere ikke snakket noe særlig sammen før dere fikk barn?! 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #26 Skrevet 18. november 2016 Jeg skjønner ikke helt logikken til din mann her ? Årsaken til at dere får kontantstøtte er jo at barnet ikke går i barnehage, noe du har muliggjort ved å gå ned i stillingsprosent. Dersom mannen mener han skal ha halve kontantstøtten får du bare si til han at da får du gå tilbake til full stilling og dere får sende barnet i barnehage. Da mister dere kontantstøtten og mannen må betale halvparten av barnehageplassen (dersom dere har strengt delt økonomi) Da vil jo mannen komme dårligere ut av det enn han gjør i dag, og du vil komme bedre ut av det (med mindre du har ekstremt lav lønn) Hadde mannen din syntes dette var en bedre løsning, at barnet mister muligheten til å være hjemme og han må betale for det? Eller syntes han da, som de fleste andre ville gjort, at det er bedre at barnet får være hjemme med mor og han slipper utgifter til barnehage? Det er jo allerede du som tar den økonomiske belastningen ved å være hjemme med barnet, da 6000,- i måneden neppe kan dekke lønnsbortfallet ditt. Jeg syntes mannen din er helt på bærtur her. Kontantstøtten skal jo bidra til å dekke lønnsbortfall ved å være hjemme med barn. Mannen har ikke noe lønnsbortfall. Det har derimot du. Men foreslå barnehageplass og at han må betale halvparten av 3600,- i måneden, du, så skjønner han forhåpentligvis at det gagner han også at du er hjemme. Anonymkode: 652ef...db7 8
Browncoat Skrevet 18. november 2016 #27 Skrevet 18. november 2016 Mannen din er helt på jordet. Dere er begge enige at det er best for barnet å være hjemme litt til før det begynner i barnehage, da er det den som er hjemme med barnet og må redusere stillingen, altså deg, som skal få kontantstøtten. Det virker som at dere deler likt på alle felles utgifter men har forskjellig inntekt? Fungerer det for deg ellers eller har du alltid dårlig råd pga det? Hvis du har det så kan det bety at dere har for høy levestandard enn det du egentlig har råd til, enten må han gå med på en prosentvis fordeling (f.eks. at hver person legger inn 60 % av inntekten sin i fellespotten) eller så må dere senke levestandarden (dvs. bytte til en mindre bolig, billigere område, selge bil(er), kjøpe billigere mat osv). Ikke gi deg på kontantstøtten og ta dette som en mulighet til å rydde opp i familieøkonomien hvis det ikke fungerer for deg slik dere har hatt det til nå. Du får si det som det er at du ikke har råd til å være hjemme med barnet hvis du ikke får hele kontantstøtten, så hvis han virkelig insisterer på å få halve så må du komme deg tilbake på jobb ASAP så kan heller han være hjemme og passe barnet. 4
Britt Banditt Skrevet 18. november 2016 #28 Skrevet 18. november 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han tjener som sagt en god del mer enn meg og har da mer å rutte med og spare. Jeg har derimot gått i minus i to måneder nå mens vi har ventet på kontantstøtten. Måtte blandt annet utsette betaling av mitt studielån. Han la det frem at kontantstøtten skulle deles, noe som betyr at han vil ha muligheten til å spare mer, mens jeg fremdeles må være veldig økonomisk og likevel gå i minus. Syns liksom ikke dette er helt rettferdig. TS Anonymkode: 443a9...ebd Herregud, det der er nesten skilsmissegrunn! For en råtten gjerrigknark. 10
Hactar Skrevet 18. november 2016 #29 Skrevet 18. november 2016 Jeg skjønner ikke hvordan mennesker som velger å få barn sammen kan finne det naturlig at partene innad i forholdet skal ha fullstendig forskjellig økonomisk spillerom. Men når dere nå har ordnet dere slik, må i alle fall omsorg for felles barn tas med i regnskapet. Du får skrive timelister for tiden du bruker til barnepass, så får mannen din lønne deg deretter. Hvis du passer barnet mens han jobber overtid, må du sørge for at du også får overtidsbetalt. Så kommer i tillegg rengjøringstjenester og kokketjenester. Alle oppgaver dere ikke deler 50/50 må avregnes og du få betalt for overskytende timer. Eller dere ka ha såpass omsorg for hverandre at ikke den ene må utsette nedbetaling av studielån mens den andre fyller sparekontoen, særlig når inntektsnedgangen var en felles avgjørelse. 11
ViljaH Skrevet 20. november 2016 #30 Skrevet 20. november 2016 På Friday, November 18, 2016 den 10.05, AnonymBruker skrev: Han tjener som sagt en god del mer enn meg og har da mer å rutte med og spare. Jeg har derimot gått i minus i to måneder nå mens vi har ventet på kontantstøtten. Måtte blandt annet utsette betaling av mitt studielån. Han la det frem at kontantstøtten skulle deles, noe som betyr at han vil ha muligheten til å spare mer, mens jeg fremdeles må være veldig økonomisk og likevel gå i minus. Syns liksom ikke dette er helt rettferdig. TS Anonymkode: 443a9...ebd Kontantstøtten skal være til erstatning for lønn for at barnet skal få ha en forelder hjemme lenger. Ikke full erstatning, men staten og foreldrene deler det økonomiske tapet. Forutsatt at begge er enige om å ha barnet hjemme lenger enn perm, så bør kontantstøtten tilfalle deg som erstatning for tap av lønn. Hvis det ikke dekker opp hele tapet, bør overskytende tap deles på foreldrene. Hypotetisk eksempel/tenkte tall: Du jobbet 100% og hadde 20 000 utbetalt pr mnd før. Nå jobber du 50% og får utbetalt 10 000. Kontantstøtten er 6000 og tar deg opp til 16 000. Da er du fortsatt 4 000 i manko, og da bør far gi deg 2000 av sin lønn. Det er mest rettferdig synes jeg. Far har her hverken mindre lønn eller passer barnet utover normalt (etter arbeid/helg) så hva skal han ha betalt for? Hvis far er uenig i valget av kontantstøtte, så kanskje de 2000 inn fra han faller bort. Hvis han hadde bestemt, ville det kommet bhg-utgifter, det kan argumentere for at han uansett bør bidra. 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #31 Skrevet 20. november 2016 Jeg begynte med ett svar... Men vettu hva! DU skal selvfølgelig ha HELE kontantstøtten!!!! Det er da virkelig ikke noe å diskutere engang! Har var jeg sykemeldt OG fikk kontantstøtte... Var da aldri noe annet tema enn at jeg skulle ha disse pengene. JEG var hjemme med barnet i 20 mnd! Tyngste jobben jeg noen gang har hatt 😂 Har han en god forklaring? Uansett, skal han ha pengene må han uansett betale mer av utgiftene dine/deres. Så det skal jo i utgpkt gå opp i opp. Anonymkode: 6e156...1bb 1
happiest Skrevet 20. november 2016 #32 Skrevet 20. november 2016 På 17.11.2016 den 19.23, AnonymBruker skrev: Det er ditt valg å ikke jobbe, da burde penge går til felles konto som da skal brukes på barna. Hva tenkte du å bruke det på da? Anonymkode: e0654...279 Det er nok ikke bare hennes valg. De er to foreldre og en av de måtte bli hjemme uansett dersom de ikke har fått b.hageplass eller ønsker dagmamma. Da går det jo faktisk ut over henne lønn og pensjon. Synes mesteparten av støtten burde gå til henne også betaler de 50/50 ca for felles utgifter. Det virker for meg som han mener lønnen hans er "hans" og det er jo ikke noe kjekt om han ikke bidrar mer enn henne dersom han får litt av støtten da hun sikkert vil ha en betydelig mindre lønning.
Sushi Skrevet 20. november 2016 #33 Skrevet 20. november 2016 2 timer siden, happiest skrev: Det er nok ikke bare hennes valg. De er to foreldre og en av de måtte bli hjemme uansett dersom de ikke har fått b.hageplass eller ønsker dagmamma. Da går det jo faktisk ut over henne lønn og pensjon. Synes mesteparten av støtten burde gå til henne også betaler de 50/50 ca for felles utgifter. Det virker for meg som han mener lønnen hans er "hans" og det er jo ikke noe kjekt om han ikke bidrar mer enn henne dersom han får litt av støtten da hun sikkert vil ha en betydelig mindre lønning. Betale 50/50 for fellesutgifter når den ene har halv lønn for å kunne være hjemme med felles barn?? Hun skal ha mesteparten av kontantstøtten? Hun skal da ha hele kontantstøtten + at mannen bør betale betydelig mer av fellesutgiftene. 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #34 Skrevet 20. november 2016 Skjønner ikke at noen gidder å gå med på delt økonomi! Mye bedre med felles når man har barn. Men siden dere har det; du skal SELVFØLGELIG ha de 6000. En bhgplass koster ca 3000, så han sparer i tillegg 1500 i mnd, de bør du også få. Anonymkode: b7f03...9fd 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #35 Skrevet 20. november 2016 På 11/17/2016 den 23.14, Peter007 skrev: Hva har jeg ikke lest? HOVEDINNLEGGET, herregud! 😂 Anonymkode: cfe85...cda 1
Lou Salome Skrevet 20. november 2016 #36 Skrevet 20. november 2016 På 17. november 2016 den 22.53, Peter007 skrev: Det er den barnet bor fast sammen med, som kan sette frem krav om kontantstøtte. I tilfeller hvor barnet bor sammen med begge foreldrene, kan foreldrene selv velge hvem som skal søke om kontantstøtte. I tilfeller hvor barnet bare bor sammen med den ene av foreldrene, kan denne søke om kontantstøtte. I tilfeller hvor foreldrene har inngått avtale om at barnet skal ha delt bosted og ønsker delt utbetaling av kontantstøtte, må begge foreldrene søke om kontantstøtte. Kontantstøtten utbetales månedlig av NAV. skal utbetales til den som har satt frem kravet, forutsatt at barnet bor fast sammen med denne personen. Når barnet bor sammen med begge foreldrene, avgjør foreldrene seg imellom hvem som skal sette frem krav og få utbetalt kontantstøtten. Dersom begge søker om å få støtten, skal den utbetales til moren. Det er ikke mye likestilling i dette landet som dere ser.Det er merkelig at slik kan finne sted i 2016. Men det gjenspeiler det jeg ar hevdet mange ganger før at menn er tllsidesatt når det gjelder være en likeverdig forelder. Goddag mann økseskaft. På hvilken måte mener du at ts' mann er tilsidesatt? Han har IKKE felles økonomi med ts. Det framgår heller ingen steder at han har søkt om kontantstøtte, verken alene eller parrallelt med ts. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #37 Skrevet 20. november 2016 Når det var en felles avgjørelse at du jobber redusert og samboeren din tjener bra burde han ta en større del av utgiftene OG du får hele kontantstøtten. At dette er noe å diskutere sier egentlig ganske mye om han og hva slags forhold dere har. Anonymkode: 99604...af7 2
ViljaH Skrevet 20. november 2016 #38 Skrevet 20. november 2016 10 minutter siden, Lou Salome skrev: Goddag mann økseskaft. På hvilken måte mener du at ts' mann er tilsidesatt? Han har IKKE felles økonomi med ts. Det framgår heller ingen steder at han har søkt om kontantstøtte, verken alene eller parrallelt med ts. Ikke gidd... det er jo helt utenfor trådens tema.
Peter007 Skrevet 20. november 2016 #39 Skrevet 20. november 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: HOVEDINNLEGGET, herregud! 😂 Anonymkode: cfe85...cda Jeg skrev om fordelingen av kontantstøtten . Det var dette TS . ville ha innspill på da det ikke var enighet med far og partner . Hun mente hun selv skulle ha det meste . Jeg referete til regelverk rundt kontantstøtten of hvordan den kan fordeles. Hvem som kan søke ovs. At mor var favorisert. Jeg tror du ikke skjønner hva jeg har skrevet . Litt vanskelig å skjønne kanskje . Endret 20. november 2016 av Peter007
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå