Gå til innhold

Fordeling av kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned til en 50% stilling for å kunne utsette barnehagestart ett år. Vi får snart vår første utbetaling av kontantstøtten og har funnet ut at vi ikke er på samme side når det gjelder hvordan denne skal fordeles. Er jeg urimelig som mener at mesteparten av støtten skal gå som min "lønn" i og med at jeg mister inntekt og pensjonspoeng, i tillegg til at det er jeg som fungerer som barnehage. Er jeg helt urimelig? 

Anonymkode: 443a9...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned til en 50% stilling for å kunne utsette barnehagestart ett år. Vi får snart vår første utbetaling av kontantstøtten og har funnet ut at vi ikke er på samme side når det gjelder hvordan denne skal fordeles. Er jeg urimelig som mener at mesteparten av støtten skal gå som min "lønn" i og med at jeg mister inntekt og pensjonspoeng, i tillegg til at det er jeg som fungerer som barnehage. Er jeg helt urimelig? 

On dere har delt økonomi og du er en som har tatt byrden så er det logisk at det er du som får kontantstøtten

• Liker 7
Skrevet

Hva om vi ikke har delt økonomi? 

Skrevet
Akkurat nå, Vippe skrev:

Hva om vi ikke har delt økonomi? 

Har det da noe å si HVEM som får pengene? Da går jo alt i en pott.. 

Anonymkode: 0ad4c...de2

• Liker 6
Skrevet

Det er ditt valg å ikke jobbe, da burde penge går til felles konto som da skal brukes på barna.  Hva tenkte du å bruke det på da?

Anonymkode: e0654...279

• Liker 4
Skrevet

Enig med AB over. Dette er penger som går på fellesen til barna

Anonymkode: 1df97...1fb

Skrevet

Jeg tenker at dette helt åpenbart er dine penger. Og det er da sjelden kun den ene forelderens valg å ikke jobbe, men noe man blir enige om sammen fordi begge synes det er til barnets beste.

• Liker 10
Skrevet

Forutsatt at det var en felles beslutning at du skulle bli hjemme, så er kontantstøtten såklart din. Om det ikke var det kan det kanskje stille seg annerledes. Trenger i så fall litt flere detaljer. 

Anonymkode: b97c6...430

• Liker 3
Skrevet

Min mening er at dette er penger som skal dekke opp (en del av) den lønnen du mister for å gå hjemme, så ja det er "dine" penger i så måte. Hadde vært "hans" penger om han hadde gått ned i stilling. Men det er såklart ikke 6000 kr i ekstra lommepenger (det tror jeg ikke du tenker altså), det er jo for at du skal kunne betale din del av utgiftene som før.

Anonymkode: 1acb4...0ff

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at det var en felles beslutning at du skulle bli hjemme, så er kontantstøtten såklart din. Om det ikke var det kan det kanskje stille seg annerledes. Trenger i så fall litt flere detaljer. 

Vi tok beslutningen i fellesskap da vi begge syns det var litt tidlig å sende barnet i barnehage. Han har en godt betalt og viktig  jobb, mens jeg jobber i butikkbransjen og tjener selvsagt ikke like mye. Å gå ned i stilling utgjør derfor veldig mye for meg når jeg skal bidra like mye som tidligere. Er på en måte avhengig av kontantstøtten for å få det til å gå rundt. 

TS 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er den barnet bor fast sammen med, som kan sette frem krav om kontantstøtte. I tilfeller hvor barnet bor sammen med begge foreldrene, kan foreldrene selv velge hvem som skal søke om kontantstøtte. I tilfeller hvor barnet bare bor sammen med den ene av foreldrene, kan denne søke om kontantstøtte. I tilfeller hvor foreldrene har inngått avtale om at barnet skal ha delt bosted og ønsker delt utbetaling av kontantstøtte, må begge foreldrene søke om kontantstøtte.

Kontantstøtten utbetales månedlig av NAV. skal utbetales til den som har satt frem kravet, forutsatt at barnet bor fast sammen med denne personen. Når barnet bor sammen med begge foreldrene, avgjør foreldrene seg imellom hvem som skal sette frem krav og få utbetalt kontantstøtten. Dersom begge søker om å få støtten, skal den utbetales til moren.

Det er ikke mye likestilling i dette landet som dere ser.Det er merkelig at slik kan finne sted i 2016. Men det gjenspeiler det jeg ar hevdet mange ganger før at menn er tllsidesatt når det gjelder være en likeverdig forelder. 

Skrevet
8 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er den barnet bor fast sammen med, som kan sette frem krav om kontantstøtte. I tilfeller hvor barnet bor sammen med begge foreldrene, kan foreldrene selv velge hvem som skal søke om kontantstøtte. I tilfeller hvor barnet bare bor sammen med den ene av foreldrene, kan denne søke om kontantstøtte. I tilfeller hvor foreldrene har inngått avtale om at barnet skal ha delt bosted og ønsker delt utbetaling av kontantstøtte, må begge foreldrene søke om kontantstøtte.

Kontantstøtten utbetales månedlig av NAV. skal utbetales til den som har satt frem kravet, forutsatt at barnet bor fast sammen med denne personen. Når barnet bor sammen med begge foreldrene, avgjør foreldrene seg imellom hvem som skal sette frem krav og få utbetalt kontantstøtten. Dersom begge søker om å få støtten, skal den utbetales til moren.

Det er ikke mye likestilling i dette landet som dere ser.Det er merkelig at slik kan finne sted i 2016. Men det gjenspeiler det jeg ar hevdet mange ganger før at menn er tllsidesatt når det gjelder være en likeverdig forelder. 

Hva har dette med hva TS spør om å gjøre? Kontantstøtten bør gå til den av foreldrene som reduserer sin inntekt for å være hjemme med barnet. Tror dette sjelden er et tema samboende foreldre diskuterer egentlig.

Anonymkode: 87c0c...813

• Liker 8
Skrevet

Har mannen gått ned i stilling? Hvordan foreslår han å bruke kontantstøtten? Hvordan delte dere utgifter før, og nå?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med hva TS spør om å gjøre? Kontantstøtten bør gå til den av foreldrene som reduserer sin inntekt for å være hjemme med barnet. Tror dette sjelden er et tema samboende foreldre diskuterer egentlig.

Enig.

Skrevet
14 minutter siden, Peter007 skrev:

Du må åpenbart begynne å lære deg å lese 😂😂😂

Anonymkode: cfe85...cda

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp dette TS. tar opp. Hvem som skal få utbetalingen. Når en bor sammen er det nok riktig at det det er et lite tema. Men det finnes par som endrer lignende utbetalinger som f.eks.barnetrygden, som også i uten søknad går til mor. Dette er også utenfor likestillingsprinnsippet.

Skrevet
1 minutt siden, ViljaH skrev:

Har mannen gått ned i stilling? Hvordan foreslår han å bruke kontantstøtten? Hvordan delte dere utgifter før, og nå?

Nei, det har han ikke. Utgiftene har ikke blitt endret og jeg betaler fremdeles min del som tidligere. 

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må åpenbart begynne å lære deg å lese 😂😂😂

Anonymkode: cfe85...cda

Hva har jeg ikke lest?

Skrevet

Så hvis jeg har skjønt det riktig så har du halvert stillingen din for å være hjemme med deres felles barn. Likevel må du betale like mye av utgiftene deres som før, og i tillegg mener mannen at han skal ha halve kontantstøtten? Og dette finner du deg i?

Et godt eksempel på at man bør ha felles økonomi når man har barn sammen.

• Liker 12
Skrevet

ut i fra det du skriver, TS, må det da være soleklart at kontantstøtten skal gå til deg når det er du som tar byrden ved å få til et felles prosjekt?!? Forstår ikke at mannen din kan være uenig i det? Hjelp meg gjerne å forstå, så kan vi sikkert finne på noen flere argumenter om det er det det står på. 

Bare så det er sagt, så må du jo fremdeles betale felles utgifter, det blir ikke ekstra lommepenger til deg. Jeg tror at dette enten handler om kommunikasjonssvikt mellom dere, dvs. at dere egentlig ikke er uenige, eller at dette handler om fordeling av boliglån og eierbrøk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...