Gå til innhold

Når trenger barnet et eget rom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid! Akkurat nå bor vi en plass der det ikke er ekstra soverom til barn. Jeg bekymrer meg ikke så mye for om barnet har eget soverom egentlig, for jeg antar at barnet ikke vil bry seg om det i begynnelsen.  Men når vil dere anslå at barnet får noe ut av å ha sitt eget rom? Jeg vil jo det beste for barnet :)

Anonymkode: 612ad...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved skolealder, kanskje tidligere. Her begynte vi tidlig med besøk av venner (inkludert overnatting), dermed hadde vi behovet allerede fra fire-årsalder. 

Anonymkode: 91015...c60

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Her fikk han eget rom som seks år. Det var greit å fikse det før skolestart :)

Skrevet

Det er vel mer foreldre som har behov for privatliv, ganske stusselig å ha musestille sex i seks år, da. 

Anonymkode: eed14...482

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer foreldre som har behov for privatliv, ganske stusselig å ha musestille sex i seks år, da. 

Anonymkode: eed14...482

Sex i stua, badet, kjøkkenet ++. Mange muligheter :) 

Anonymkode: 91015...c60

• Liker 3
Skrevet

Minien her er 2,5 år sover fortsatt på vårt rom. Han skal over på nytt rom til våren pga ny baby :) har egentlig vert greit og dele rom frem til nå pga litt tull om natten, slipper løping frem og tilbake. 

Anonymkode: cd552...1ac

Skrevet

Oi, ser at vi var veldig tidlig ute. Fikk eget rom når han var ca 7-8 mnd. Og det var fordi han våknet hver gang jeg kom inn i rommet. Uansett når det var, han kjente lukten min og det ødela for søvnen for oss begge. Etter at han fikk eget rom sov han stort sett hele natten 😊

Men, dem trenger jo ikke eget rom før 5 årsalderen, da får dem kanskje besøk av andre barn og skal leke os 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke tenkt på det som noe "must" de første årene, dersom det betyr at dere må flytte, og dere helst vil slippe det. Mine barn sov på vårt rom til de var 1 år, og jeg syns da det var deilig å ha tilgang til vårt soverom etter barnas leggetid, å slippe å være så stille når vi la oss om kvelden. I tillegg vil det være en fordel å slippe leker på voksen-soverommet. Men, jeg tenker da at det er fordeler med eget rom mest for foreldrenes del, jeg tenker ikke at barn må ha eget rom de første årene.

Skrevet

Jeg vil tippe at fra fireårsalder er det ubehagelig med sex på samme rom i hvertfall. Og når barna nærmer seg skolealder så får de litt spørsmål om hvorfor de ikke har eget rom.

For min egen del var det deilig å få "tilbake" soverommet når minstemann ble ca ett år, men for barnet går det fint ganske mye lengre.

( med eldste delte vi fram til tre års alder fordi vi kun hadde et soverom de første årene, han likte det veldig godt, jeg syns det var litt lenge).

Skrevet

Jeg ville sagt i hvert fall ved tre-fire års alder. Her flyttet datteren vår på eget rom da hun var 10 måneder ca. 

Da hun var tre år flyttet jeg fra eksen, og da inn på en leilighet med ett soverom. Jeg skaffet meg da en sovesofa, og sov på den i stua, mens hun fikk rommet. 

Anonymkode: 40a94...3b1

Skrevet

Vi hadde behov for eget rom til henne fra ett år, da sov hun ufattelig dårlig på vårt rom og vi var alle mer våkne enn vi sov. Fra første natt på eget rom sov hun 18.30-08.30. 

Skrevet

Her flyttet vi og han fikk eget rom når han var 16mnd. Veldig deilig både for han, som sov bedre på et eget, stille rom - og for oss som fikk mer privatliv.

Anonymkode: e9f32...f6e

Skrevet

De legges på soverom når de er 7-8 mnd,men de har ikke eget soverom før de er en 8-9 år.

Soverommene til de minste er lekefrie, men de har eget lekerom på ca 40kvm så det er ikke plassen det står på mer at det er ette min erfaring lettere å få de til å sove uten distraksjoner.

Skrevet

For søvnens del: det må dere se an. Jeg sov/sover dårlig med barn på rommet. For barnets del: skolealder. For lekenes del: 3-4årsalderen. Da må det uansett oppbevares et sted, og det bør ikke være stua, kjøkkenet eller ditt soverom. 

Anonymkode: f04aa...85b

Skrevet

Mange barn får eget rom før de er ett år gamle, det er slett ikke uvanlig! Skole-alder...er det mulig...? :klo:

Skrevet
15 timer siden, 2a1m skrev:

Oi, ser at vi var veldig tidlig ute. Fikk eget rom når han var ca 7-8 mnd. Og det var fordi han våknet hver gang jeg kom inn i rommet. Uansett når det var, han kjente lukten min og det ødela for søvnen for oss begge. Etter at han fikk eget rom sov han stort sett hele natten 😊

Men, dem trenger jo ikke eget rom før 5 årsalderen, da får dem kanskje besøk av andre barn og skal leke os 

Sånn var det hos oss, også. I tillegg så brukte mannen å sove på det som skulle bli barnerom i ukenettene i de periodene mini bare skrek og skrek, slik at han fikk nok søvn til at det var forsvarlig at han dro på jobb.

Anonymkode: 49250...21c

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet slik at barnet fikk eget rom når hun var 9 mnd. Men det er ikke før nå, når hun er snart 5 år, at hun har fått særlig mye ut av det. Nå har hun oftere med seg venner hjem, og da er det godt for både dem og oss at de kan gå inn på rommet hennes og lukke døra. Tidligere har hun helst ville være i stua sammen med oss uansett.

For søvnen sin del så har det ikke spilt så mye rolle for oss, hun har heldigvis sovet godt gjennom natten fra tidlig av, både på vårt rom og på eget. Men vet om andre som har fått mye bedre søvn når barnet har fått eget rom, både barnet og de voksne.

De "MÅ" strengt tatt ikke ha eget rom før de er litt opp i skolealder, men jeg tenker det er greit å ordne når de nærmer seg 4.

Anonymkode: 90e44...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...