AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 Jeg er 23 år, og får derfor lov til å ta HPV-vaksinen gratis i tilbudet som kom nå i november. Dessverre hadde jeg ikke anledning på den forrige store drop-in-dagen. Den er også en idag, men jeg er på jobb på det tidspunktet, og får det derfor ikke med meg idag heller. På lørdag morgen reiser jeg til Tyskland, og blir der til april. Har det noen konsekvenser for meg om jeg ikke tar første dose av vaksinen før etter jeg kommer tilbake derfra? Kjenner jeg er veldig bekymret og redd for å få kreft, og det gjør det enda verre med alle reklamene som maser om at vi må ta den så fort som mulig, og alle som snakker om hvor uansvarlig og "verst for oss selv" det er om vi ikke tar den med en gang. Tok celleprøve i mars i år, som jeg regner med var fin siden jeg ikke fikk noen ny innkallelse av legen. Men har jo hørt at vaksinen skal beskytte mot nye infeksjoner av et virus som allerede er i kroppen også, så selv om celleprøven i mars var grei, så kan det jo være at jeg har et virus i kroppen som kan utvikle seg til kreft? Det er jo ganske store sjanser for at jeg har viruset i kroppen. Har hatt sex med tre ulike personer i hele mitt liv, sist var i desember i fjor. Noen som har råd til meg? Hater å gå rundt og tenke så mye på det, særlig når jeg skal reise bort og slikt Anonymkode: 212f3...528
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 Vær så snill? Anonymkode: 212f3...528
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 Celleprøve og HPV-test er to forskjellige ting. Celleprøven tester om det er celleforandringer, som kan indikere forstadium til kreft. Test for HPV-virus er en separat sak, som tester om du har noen form for HPV-virus (som senere kan gi celleforandringer). Det er få som får livmorhalskreft, og dersom celleprøven ikke viste forandringer, så har du ikke kreft. Du kan likevel ha HPV, men det betyr ikke at det utvikler seg til kreft - HPV er vanlig. Ta en HPV-test når du kommer tilbake. Anonymkode: d7f59...070
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #4 Skrevet 17. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Celleprøve og HPV-test er to forskjellige ting. Celleprøven tester om det er celleforandringer, som kan indikere forstadium til kreft. Test for HPV-virus er en separat sak, som tester om du har noen form for HPV-virus (som senere kan gi celleforandringer). Det er få som får livmorhalskreft, og dersom celleprøven ikke viste forandringer, så har du ikke kreft. Du kan likevel ha HPV, men det betyr ikke at det utvikler seg til kreft - HPV er vanlig. Ta en HPV-test når du kommer tilbake. Anonymkode: d7f59...070 Hvis du leser hovedinnlegget en gang til, så ser du at det er HPV-vaksine, og ikke HPV-test, det er snakk om. Altså den vaksinen som nå er gratis for alle jenter født i 1991 eller senere. Anonymkode: 212f3...528
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser hovedinnlegget en gang til, så ser du at det er HPV-vaksine, og ikke HPV-test, det er snakk om. Altså den vaksinen som nå er gratis for alle jenter født i 1991 eller senere. Anonymkode: 212f3...528 Ja, men det er jo naturlig å ta en test for HPV i forkant. Vaksinen gir kun max effekt for de som faktisk ikke har HPV. Anonymkode: d7f59...070
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er jo naturlig å ta en test for HPV i forkant. Vaksinen gir kun max effekt for de som faktisk ikke har HPV. Anonymkode: d7f59...070 Man får tatt vaksinen på drop-in-timer uten å ha tatt test for HPV i forkant. Anonymkode: 212f3...528
leger Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Hei, Det er mulig å ta vaksine hos privatlege fra kr 250,- Les mer og finn oversikt over alle legekontorer som kan hjelpe deg her: https://www.helsesmart.no/emne/hpv-vaksine https://www.helsesmart.no/sok?cat=vaksine-hos-privat-allmennlege-1919&ref=0&sor=pris Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå