Gå til innhold

Alkoholproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, 

usikker på om dette er riktig kategori for denne type innlegg, men jeg prøver alikevel. 

Jeg har en kompis som jobber i utelivsbransjen. aldri vært et problem med fravær der og han får stadig masse skryt for sin jobbmoral. men, nesten hver eneste dag etter jobb, tar han seg noen øl. gjerne blir full. (blir kanskje full 3-4 ganger i uka) og om det ikke er ut på fylla, er det ALLTID en øl eller to på kvelden. enten ute eller hjemme. selv om ingen andre drikker. han kan fint gå ut alene for å så finne seg noen å være med på byen. han jobber jo som sagt i bransjen så han finner alltid noen kjente. han har sagt at han slet med å sove når han var edru. jeg har kjent han i et halvt år nå, og han har omtrent drukket hver eneste dag siden. med få unntak. og det er når han ikke har råd, eller må tidlig opp. ikke fordi han velger å ta en dag fri fra alkoholen. han bor alene og har familie i en annen by. dermed har familien hans ingen anelse om hva som foregår. livet består av jobb 1400-22.30 og rett på byen. 

jeg er beskymret og tror han er skikkelig ille ute. han er 24 år gammel og å se slike tildenser hos en som er så ung er skremmende. han er en fantastisk flott gutt, jordnær, snill, aldri noe bråk, men han må alltid ha noe å drikke på. på en vanlig hverdag hvor folk normalt sett møtes over en kaffe, velger han istedenfor en øl. enten klokken skulle vært 13, eller 17. 

er det for tøft å si at han har et alvorlig alkoholproblem? .. i dette tilfellet handler det ikke om å bli drita, men bare om å ha minst2-3 enheter. alltid noe. om det så bare er en øl. så MÅ det være den ene ølen. hvordan går jeg frem med dette? 

Anonymkode: 71d3e...f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ser han har et problem selv så er det bra. Vil ikke si at problemet hans er blant det verste, men det kan tippe fort over, fortere enn han aner om han ikke passer godt på. 

--------

Så vil jeg bare poengtere en ting veldig sterkt og det er om han har planer om barn så burde han tenke seg nøye om. Mitt eget prinsipp hvis jeg selv får barn er at de aldri, ALDRI skal se meg ta eller være påvirket av mer enn EN enhet alkohol. Barn er så utrolig sårbare rundt rusede mennesker og alkohol gjør så utrolig mye skade!! Det kan få ringvirkninger langt inn i livet!!

--------

Kan du ikke forsiktig spørre ham om ikke det er best med å vente med alkohol til etter klokken 18-20 på kvelden?

Det er litt underlig å drikke før middag i alle fall, synes du ikke?

Det er en del som nyter en øl eller to til maten og det synes jeg er ok, selv om det er ukedag (i Danmark er vel dette ganske vanlig). Men blir man full mer enn en gang i uken kan det hende det er i ferd med å bikke over? Nå skal det sies at det i begynnelsen av 20 årene gjerne blir litt mer alkohoI, sosiale ting og fest, men det er også da vaner fester seg. Det er mye lettere å snu adferd når man er 24 enn 34, tro meg. 

I mine øyne handler det meste om egen innstilling og vilje til å endre seg når man innser man har et problem. Hvis man er villig til å endre seg hvilke tiltak må man benytte seg av? "hva har fungert for meg tidligere for å snu en trend eller vane?" Dette spørsmålet stiller jeg meg selv når noe virker håpløst å skulle forandre ved meg selv eller egen adferd. Så minner jeg meg selv på: "Jeg har greid det før, jeg greier det igjen". Ja det er kjedelig å kutte ut en ting man er veldig glad i å drikke eller spise, men etter en stund vil han finne glede i noe annet. For det gir nok et slags kick i hjernen ellers ville det ikke vært så godt, og det mønsteret kan han avlære hjernen og heller overføre på noe annet litt sunnere eller nyttig.

Greia er at han må  finne sin måte å drive positivt selvsnakk, lage seg noen strategier på hva han skal gjøre eller hva han skal si om han ikke skal ta den ølen, selv om han opplever press fra andre. Hva annet drikke skal han bestille i stedet, kjøpe på butikken? Hva skal han si til seg selv når han får lyst på en øl klokken 13 på en onsdag? etc. Å hele tiden rasjonalisere at det er greit å ta en øl fordi en anledning, det er bare en øl og lignende holder ikke. 

Anonymkode: 4de6b...194

Skrevet

Så må jeg legge til etter å ha lest gjennom eget innlegg at kompisen din kanskje trenger å reflektere over om det er en grunn til at han begynte med et slikt drikkemønster, døyver det en annen vond følelse i kroppen, eventuelt tanker han ikke liker å ha? Hvis dette er tilfellet må han komme til bunns i det og prøve å finne hjelp for det som kan gjøre at han føler seg bedre uten at han trenger bruke alkohol som medisin. 

Jeg tror når man er ung så er det så lett å være veldig selvkritisk og ikke gi seg selv den støtten man fortjener og behøver. 

Anonymkode: 4de6b...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...