Gå til innhold

Nyttårsmiddag til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å invitere til nyttårsfest i år. Blant gjestene er det barn fra 4-6 år. Da jeg vokste opp var nyttårsaften en festdag,men maten vi fikk var veldig "voksen". Tenkte å gjøre noe med det når viv selv skal ha gjester.  Trenger tips til hva som er egnet til festmat for barn.  Er jo en litt spesiell kveld tross alt.  

Hva serverer du til barna på nyttårsaften? 

Anonymkode: c4119...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet kommer til å få akkurat det samme som oss regner jeg med. Har en 7-åring. Aner ikke helt hva det blir enda, men kalkun står høyt på min favorittliste i alle fall.

Anonymkode: 834ee...702

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min får selvfølgelig pinnekjøtt, slik som alle andre. Han hadde blitt voldsomt fornærmet om han ikke skulle fått samme mat som oss andre, han elsker pinnekjøtt. 🤗

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk pizza grandiosa for det var det eneste jeg ønsket. 

Anonymkode: 3a78f...f83

Skrevet

Spør foreldrene hva barna liker? Jeg var av de ungene som spiste det meste og likte "voksen" festmat, de gangene jeg ble avspist med egen barnemeny (som gjerne var pølser eller noe tilsvarende lite spennende) ble jeg ganske snurt...

• Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Hvorfor kan ikke barn spise det samme som de voksne ? Det er jo bare tull at de ikke kan spise det samme.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Her spiser barna alltid det samme som de voksne, og dermed liker de også den maten de voksne spiser.

• Liker 4
Skrevet

jeg elsket kalkun og pinnekjøtt da jeg var liten. Nevøene mine klarer ikke pinnekjøtt siden det er så salt. Så da dampes det noen pølser til dem. 

Anonymkode: 47f6f...f5f

• Liker 2
Skrevet

Vår ettåring spiser det samme som oss. Regner med det blir kalkun på nyttårsaften.

Anonymkode: b3dfb...e05

Skrevet

Vi har aldri laget egen festmat til barna som er i selskap til oss.. Nyttårsaften bruker vi å ha kalkun, og det spiser ungene også. Julaften har vi pinnekjøtt, sossiser og medisterkaker, og barna spiser det samme som voksne. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du tenker på at dette skal være en festdag også for barna! Jeg var selv veldig kresen som liten (ikke nå lenger), og det var forferdelig å måtte tvinge i seg bittelitt mat som jeg ikke likte i det hele tatt, å føle meg uhøflig som ikke spiste, å ikke bli mett.. Det var ikke noe fest for min del, det gikk mest på å grue seg til middag. Du kan jo prøve å høre med foreldrene til barna :) 

Anonymkode: dbba1...2be

• Liker 4
Skrevet

I min familie spiser barna det samme som de voksne, men innimellom utvides menyen litt om det er mat barn kanskje ikke liker. Dvs serveres det pinnekjøtt som mange barn syns er sterkt så serverer vi pøler ved siden av (skikkelige som alle liker, ikke leiv vidars kokte grillpølse), og er det lutefisk så får barna enten annen fisk eller fiskeboller (hjemmelagde). Kalkun, stek o.l. serveres det samme til alle. 

Anonymkode: 05870...112

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Daria skrev:

Spør foreldrene hva barna liker? Jeg var av de ungene som spiste det meste og likte "voksen" festmat, de gangene jeg ble avspist med egen barnemeny (som gjerne var pølser eller noe tilsvarende lite spennende) ble jeg ganske snurt...

Tiltredes! Allerede som ganske liten var jeg veldig glad i mat og i å smake på nye ting. Husker nyttårsaften hos venner av foreldrene mine ofte var en kjempeskuffelse, når de voksne fikk kalkun (som jeg aldri hadde smakt) med alt som kan tenkes av deilig tilbehør, og vi barna fikk servert pølsespidd. Det var jo fest, så de hadde fiffet opp wienerpølsene ved å dele dem i biter og tre dem på pinne. De mente jo bare vel, og barna der i huset ville helst ha pølser til frokost, lunsj, middag og kvelds, så de trodde vel alle barn var sånn. 

Anonymkode: 4458f...cb2

Skrevet

Egne middager til barn er en uting, uansett anledning. Hvorfor i helvete skal ikke barn kunne spise det samme som voksne? Jeg har virkelig aldri forstått meg på den rare idéen om at barn liksom skal spise pølser eller pizza eller noe "mildt" istedet for ordentlig mat, og jeg er utrolig glad for at ikke mine foreldre gjorde det heller. Å særbehandle barn med "mild" mat hele tiden fører bare til at de vokser opp med dårlig smak.

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, Citpensacola skrev:

Egne middager til barn er en uting, uansett anledning. Hvorfor i helvete skal ikke barn kunne spise det samme som voksne? Jeg har virkelig aldri forstått meg på den rare idéen om at barn liksom skal spise pølser eller pizza eller noe "mildt" istedet for ordentlig mat, og jeg er utrolig glad for at ikke mine foreldre gjorde det heller. Å særbehandle barn med "mild" mat hele tiden fører bare til at de vokser opp med dårlig smak.

Nåja, til daglig er jeg helt enig med deg, men ved spesielle anledninger synes jeg det er helt greit å gi barna noe de også synes er godt. Det skal jo være fest for dem også? Men det betyr også at man ikke serverer pølser eller pizza til barn som faktisk foretrekker "voksen" festmat, slik jeg sa tidligere. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har både pinnekjøt, svineribbe og mør, og borna likar alltid noko av det;) 

Ingen særbehandling her...

• Liker 1
Skrevet

Ville hørt med foreldrene. Her har vi ei på 15 som er ultrakresen og fikk grandis etter eget ønske i fjor og ei på 1 som spiser alt, altså det samme som oss. 

Vi pleier å ha kalkun, Wellington eller noe annet festsnadder! 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, til daglig er jeg helt enig med deg, men ved spesielle anledninger synes jeg det er helt greit å gi barna noe de også synes er godt. Det skal jo være fest for dem også? Men det betyr også at man ikke serverer pølser eller pizza til barn som faktisk foretrekker "voksen" festmat, slik jeg sa tidligere. 

Poenget er at barn vil synes det er godt med ordentlig middagsmat hvis man oppdrar dem skikkelig i matveien og ikke gir dem pølser med ketchup på. Nå burde man ikke tvinge barna til å spise mat de overhodet ikke liker, selvom de alltid burde kunne smake på noe nytt, men det finnes da en haug andre alternativer enn pølser og pizza også.

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Citpensacola skrev:

Poenget er at barn vil synes det er godt med ordentlig middagsmat hvis man oppdrar dem skikkelig i matveien og ikke gir dem pølser med ketchup på. Nå burde man ikke tvinge barna til å spise mat de overhodet ikke liker, selvom de alltid burde kunne smake på noe nytt, men det finnes da en haug andre alternativer enn pølser og pizza også.

Det tror jeg du har mye rett i, men om de først har blitt kresne synes jeg ikke nyttårsaften er rette tidspunktet for å prøve å snu på flisa. Det kan man gjøre ellers i året. 

• Liker 2
Skrevet

Et nyttårsselskap vi var i, var det to middagsserveringer. Barna fikk først, i spisestuen, fullt pyntet festbord: fire retters middag. Det var en modifisert versjon av menyen som kom senere til de voksne, med forrett, fisk, kylling og dessert. Alle barna spiste minst en av hovedrettene, alle satt fint og feststemte og fikk tilbehør litt mer etter egen smak. Sånn tenker jeg å gjøre det i år selv.  Det blir uansett for mange til bords, og vi voksne sitter så lenge. Da vi spiste var barna i gang med leker og spill. Veldig fint, og veldig hyggelig. Så jeg vil foreslå en forrett, kylling, en dessertvariant eller samme som de voksne, og god is i bakhånd. Alle barn ble tilbudt alt av saus og tilbehør, og også ost. 

Anonymkode: 51e21...ac3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...