AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Hei! Kanskje et dumt spørsmål, men har aldri solgt noe hus, kun kjøpt, og lurer litt på prosessen av det å selge hus både via megler, og privat. Selvfølgelig skal jeg ta en prat med en megler i mitt området, men ønsker gjerne litt informasjon fra dere som har solgt, deres erfaringer og ja, man kan vel si, en 101-hvordan selge et hus. Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg sliter med noe telefonangst (idiotisk, jeg vet) og ønsker å være forbredt før jeg eventuelt ringer en megler (eller advokat i forhold til privat selge selv) Veldig åpent spørsmål, men som nevnt, trenger en 101 om hva jeg kan forvente, hvordan jeg burde gå fram for å finne riktig megler osv. Setter som anonymt (et sjeldent unntak) av enkelte grunner som hets fra andre brukere. Anonymkode: a2a8a...1ab
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Her er alt du trenger: http://bfy.tw/8nO8 Anonymkode: b99e7...192 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er alt du trenger: http://bfy.tw/8nO8 Anonymkode: b99e7...192 Google? Hva er det? Selvfølgelig har jeg prøvd å google meg fram, men jeg ønsker erfaringer, hvordan folk gikk frem med prosessen. Anonymkode: a2a8a...1ab 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Kontakt flere meglere fra ulike firmaer og be om vurdering. Dette kan gjøres på nett slik at de ringer deg. Så velger du den som du har god kjemi med og godt tilbud. De ordner alt. Det eneste du trenger å tenke på er å holde huset ryddig og rent😅 Å selge privat aner jeg i genting om Anonymkode: ef3c9...53e 4
Akay Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Ring flere meglere å be dem om å komme på befaring. Be dem komme med prisvurdering og tilbud på hva dem skal ha for å selge. De overpriser seg ofte voldsomt. PRUT på prisen. Oftest legger dem seg på rundt 3% av salgssum pluss fotograf, takstmann, evt stylist osv. 3% er bullshit. Press dem og prut mye. Det bør være mulig å få det ned i ca 1.2%. Det betalte jeg etter endel krangling med ene karen Når du har fått inn megler så vil han begynne prosessen. Da bestiller han takstmann for boligsalgsrapporten som tar gjennomgang av boligen og når du er klar for det så kommer fotograf inn. Når bilder osv er tatt så forbereder megler salgsannonsa og legger sen på finn. Så setter han opp visninger og selger boligen for deg. Når salget er gjennomført så kaller han inn til kontraktsmøte. Når det er gjennomført er det bare å flytte å la ny eier overta. Ikke betal for dyre avisanmonser. Omtrent alle som skal kjøpe bolig bruker finn og bare det. ikke så vanskelig å selge bolig, men bruk hodet litt og krangle på prisen. Meglere har mye å gå på. 5
Atea Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Ville også valgt eierskifteforsikring og tilstandsrapport i tillegg til takstmann, tror takstmannen kan gjøre tilstandsrapporten. Det koster litt mer, men et hus kan skjule mange feil. Like viktig enten du velger megler eller selger privat. Husk at du kan medvirke til hva som skal stå i annonsen som taler positivt om huset og nærmiljøet, også evt. be om at noen av dine bilder blir med der om du ikke er fornøyd. Det er du som kjenner området best. Visninger kan du holde selv eller få venner /familie til å gjøre, spør hvor mange visninger som evt. inngår i prisen. Forhør deg med flere meglere og be om gratis verdivurdering, vet ikke om de tilbyr det hvis markedet er tregt, men forhør deg likevel. 1
Akay Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 43 minutter siden, Atea skrev: Ville også valgt eierskifteforsikring og tilstandsrapport i tillegg til takstmann, tror takstmannen kan gjøre tilstandsrapporten. Det koster litt mer, men et hus kan skjule mange feil. Like viktig enten du velger megler eller selger privat. Husk at du kan medvirke til hva som skal stå i annonsen som taler positivt om huset og nærmiljøet, også evt. be om at noen av dine bilder blir med der om du ikke er fornøyd. Det er du som kjenner området best. Visninger kan du holde selv eller få venner /familie til å gjøre, spør hvor mange visninger som evt. inngår i prisen. Forhør deg med flere meglere og be om gratis verdivurdering, vet ikke om de tilbyr det hvis markedet er tregt, men forhør deg likevel. Tull. Boligsalgsrapporten som takstmannen lager oppgir tilstandsgrad på vesentlige ting. Du trenger ikke noe mer. Så lenge selger har eierskifteforsikring så er det samme som et "get out of jail free" kort. Skulle det oppdages store mangler med boligen i fremtiden så vil eierskifteforsikringen ha det fulle og hele ansvar. 1
Atea Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 1 minutt siden, Akay skrev: Tull. Boligsalgsrapporten som takstmannen lager oppgir tilstandsgrad på vesentlige ting. Du trenger ikke noe mer. Så lenge selger har eierskifteforsikring så er det samme som et "get out of jail free" kort. Skulle det oppdages store mangler med boligen i fremtiden så vil eierskifteforsikringen ha det fulle og hele ansvar. Mente boligsalgsrapport, noen år siden jeg solgte huset. http://www.smartepenger.no/boligokonomi/96-bolig/488-takst
Akay Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 4 minutter siden, Atea skrev: Mente boligsalgsrapport, noen år siden jeg solgte huset. http://www.smartepenger.no/boligokonomi/96-bolig/488-takst Du kan i tillegg få utarbeidet en takstrapport. Denne er MYE mer grundig men da snakker vi om mange dager per hus og man betaler deretter. Jeg fikk utarbeidet en takstrapport på et uthus på mitt hus som var i vesentlig dårligere stand enn forventet når jeg kjøpte mitt hus. Takstrapporten bare på uthuset kostet meg 8800.-
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #10 Skrevet 17. november 2016 19 timer siden, Akay skrev: Ring flere meglere å be dem om å komme på befaring. Be dem komme med prisvurdering og tilbud på hva dem skal ha for å selge. De overpriser seg ofte voldsomt. PRUT på prisen. Oftest legger dem seg på rundt 3% av salgssum pluss fotograf, takstmann, evt stylist osv. 3% er bullshit. Press dem og prut mye. Det bør være mulig å få det ned i ca 1.2%. Det betalte jeg etter endel krangling med ene karen Prisen på meglere varierer veldig etter hvor i landet du selger. Anonymkode: d9f60...286
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #11 Skrevet 17. november 2016 Ta kontakt med mange meglere! Jeg forhandlet om prisen på megler. Fikk ned prisen 20 000 kr. Hvis du ikke liker å snakke i tlf så kan du sikkert ta kontakt via mail. Jeg gjorde det med noen, de ringte gjerne meg mellom 1-10 min. Men om du skriver at du ikke har mulighet til å snakke i tlf så svarer de helt sikkert med mail. Når du har valgt megler så tar megler egentlig over alt. Dere planlegger når bilder skal tas, når boligen skal legges ut for salg. Vet ikke helt hva mer du lurer på. Men ikke godta første pris du får fra en megler! De gjør ingen dårligere jobb av den grunn. Min megler gjorde sitt beste likevel. Fikk 250 000 over takst. Og det var en liten leilighet og ikke noe populært område. Anonymkode: 50a10...219 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #12 Skrevet 18. november 2016 Anonym? Check. Tusen takk for alle gode svar! Har nå sendt ut informasjon og beskrivelse til forskjellige meglere i området, så får jeg håpe de tar kontakt! Ser for så vidt at tråden ligger i feil underforum, men det får gå. Igjen, setter hvertfall utrolig pris på alle som har tatt seg tid til å svare, så skal jeg se om jeg får oppdatert tråden etterhvert som tiden går med informasjon, så kanskje det får hjulpet noen andre som kanskje er i samme situasjon. Dessverre er det ikke enkelt, selv med informasjon lett tilgjengelig. Man ender hvertfall opp som mer forvirret enn det var man før, så ja, dere skjønner håper jeg. Igjen takk! Og dersom flere har noen erfaringer, så setter jeg forsatt stor pris på om folk vil komme med noen kjekke tips i forhold til det hele Anonymkode: a2a8a...1ab
Apple- Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 Anbefaler sterkt å få huset stylet, det har sååå mye å si. Folk klarer rett og slett ikke å se for seg hvordan det ser ut mer nøytralt og med mer optimal plassering av møbler osv. Veldig mange som undervurderer verdien av dette. De aller fleste meglere tilbyr dette, og det koster litt, men ofte vil det gjenspeile seg i salgsprisen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 4 timer siden, Apple- skrev: Anbefaler sterkt å få huset stylet, det har sååå mye å si. Folk klarer rett og slett ikke å se for seg hvordan det ser ut mer nøytralt og med mer optimal plassering av møbler osv. Veldig mange som undervurderer verdien av dette. De aller fleste meglere tilbyr dette, og det koster litt, men ofte vil det gjenspeile seg i salgsprisen. Ser absolutt den, vi får se hva meglerne sier, og hva vi eventuelt kan gjøre selv. Har mye erfaring med styling av interiør og interiørbilder, så heldigvis ser jeg fort slikt selv, og vet hvor mye det har å si på en visning og bilder Uansett, så har vi heldigvis ikke så fryktelig mye med møbler og stæsj, så eventuelle kjøpere som ser vil fort kunne se muligheter (haha!) Anonymkode: a2a8a...1ab
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #15 Skrevet 21. november 2016 Vet ikke hvorfor jeg oppdaterer, men gjør det uansett. Nå har megler vært her, og fikk en veldig god følelse. Jeg trengte verken stylist, eller fotograf da jeg har fotografiutdanning og jobber freelance, men kan kontakte deres fotograf dersom jeg lurer på noe. Jeg vil få et pristilbud på mail i løpet av uken, så jeg kan få sammenlignet mellom de to meglerne, neste kommer på torsdag (opptatt tirsdag og onsdag) så nå får jeg bare vente spent. Anonymkode: a2a8a...1ab
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #16 Skrevet 21. november 2016 Har du telefonangst så går du inn til et meglerkontor. Med den typen angst så bør du heller ikke selge privat. Anonymkode: ce642...0f0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #17 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du telefonangst så går du inn til et meglerkontor. Med den typen angst så bør du heller ikke selge privat. Anonymkode: ce642...0f0 Det er ikke direkte telefonangst, jeg blir bare fort nervøs og glemmer å gi informasjon som kan ha vært viktig. Nå sendte jeg informasjon over mail, og de ringte noen minutter etterpå. Må jeg absolutt ringe gjør jeg selvfølgelig det, men det er den følelsen av å ha glemt å fortelle om noe informasjon eller at stemmen høres rar ut. Har slitt med sosial angst, som for så vidt er "fikset", men det henger bare litt igjen på telefonsiden. Derimot, "later" jeg som at jeg er på jobb går alt på skinner. Uansett, nå har vi hatt en megler her, og venter på enda en befaring, så ting ordner seg. Anonymkode: a2a8a...1ab
Gjest Coolaid Skrevet 22. november 2016 #18 Skrevet 22. november 2016 Ring til flere meglere og fortell dem at du skal selge et hus. De kommer på besøk og gir deg en verdivurdering og et pristilbud. Så kan du sammenligne og velge det beste tilbudet samt velge den megleren du trives beste med. Spør også om megleren kommer til å håndtere visninger og salget selv. Har solgt både leilighet og hus gjennom megler. Jeg har kjøpt privat men aldri solgt. Er usikker på om jeg kunne tenkt meg å selge privat.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #19 Skrevet 23. november 2016 10 timer siden, Coolaid skrev: Ring til flere meglere og fortell dem at du skal selge et hus. De kommer på besøk og gir deg en verdivurdering og et pristilbud. Så kan du sammenligne og velge det beste tilbudet samt velge den megleren du trives beste med. Spør også om megleren kommer til å håndtere visninger og salget selv. Har solgt både leilighet og hus gjennom megler. Jeg har kjøpt privat men aldri solgt. Er usikker på om jeg kunne tenkt meg å selge privat. Vi har bestemt oss for å gå for megler, har allerede hatt en på befaring og en annen kommer i morgen, så skulle vi få noen tilbud via mail. Megler som har allerede vært her, ville stå for hele prosessen, både med visning og salg. Fotograf behøvde vi ikke, ei heller stylist da det omtrent var "klart for fotografering" og jeg har erfaring med både styling og er utdannet fotograf. (så får vi bare se hva megleren i morgen sier) Begge to virker hvertfall interesserte og det er jo et positivt tegn. Anonymkode: a2a8a...1ab
Byjenta! Skrevet 30. november 2016 #20 Skrevet 30. november 2016 Vi holder på å selge og kjøpe nå, midt i prosessen. Tar over nøklene til nye stedet til mandag. Lurer du på noe send gjerne pm til meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå