Gå til innhold

Brev fra legen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg venter på noen prøvesvar, og regner jo med at det kan ta to-tre uker. Nå er det snart gått to uker. Men ville legen ringt meg om det var noe alvorlig galt med prøvene? Jeg er ganske bekymret for svaret, men tenker også litt at legen ringer hvis det er noe alvorlig? At hun ville ringt innen nå? Blodprøvesvar foreligger jo som regel ganske raskt?

Huff... litt nervøs bare.

Anonymkode: 764ff...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg er vant til det, så ringer legen om det er noe galt. Om alt er normalt så hører man ingenting om man ikke har bedt spesifikt om det.

Anonymkode: 081cd...8a9

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok blodprøver for revmatiske plager for noen år siden, de ringte meg dagen etter jeg var hos legen. På kveldstid. Og ga beskjed om at jeg testet positivt for revmatisme. Dette var i Oslo, og prøvene ble sendt laboratorie på Ullevål. Det gikk kjapt. Samme når jeg testet dårlig på d-vitamin og b12, da ringte de to dager etterpå og ba meg hente resept på apoteket for B12.

Anonymkode: 0cd62...c69

Skrevet

Om du er engstelig, så ring til legekontoret og hør om resultatene er kommet, og be om at legen evt. ringer deg tilbake dersom noe har dukket opp i prøvene.

Skrevet

I min erfaring sender legen et brev med en generell "friskmelding" hvis prøvene er fine, eller kommenterer at noe burde endres på om det er en prøve som er ikke helt fin, men heller ikke farlig.

Antar at de ringer for å be deg komme inn på en time om det er noe som er alvorlig.

Skrevet

De gangene jeg har ventet på prøvesvar har legen alltid ringt om det er noe galt. Det har normalt sett tatt mellom 1-2 uker. Hvis prøvene er fine hører jeg ingenting, hverken i brevform eller over telefon. Men du kan jo bare ringe dit og spørre om svarene har kommet? 

Anonymkode: 332ee...837

• Liker 1
Skrevet

Jeg får en beskjed fra legen elektronisk om det er noe smått, altså må ta d-vitamin eller jern, hører ingenting hvis alt er bra og ringer hvis det er noe alvorlig

Anonymkode: fcb29...9e0

Skrevet
4 timer siden, Minya skrev:

I min erfaring sender legen et brev med en generell "friskmelding" hvis prøvene er fine,

Kommer veldig an på hvilke lege du har. Det kan til og med være ulik praksis på samme legekontor... Mulig det er annerledes når det handler om de mest alvorlige sykdommene, men jeg tviler egentlig på det

Anonymkode: fb1d0...7f2

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter på noen prøvesvar, og regner jo med at det kan ta to-tre uker. Nå er det snart gått to uker. Men ville legen ringt meg om det var noe alvorlig galt med prøvene? Jeg er ganske bekymret for svaret, men tenker også litt at legen ringer hvis det er noe alvorlig? At hun ville ringt innen nå? Blodprøvesvar foreligger jo som regel ganske raskt?

Huff... litt nervøs bare.

Er det svar som er mye galt, så ringer de som analyserer prøvene til legen og legen ringer deg. Er det noe galt og noe som haster så ringer legen deg. Jo lengre tid det tar detso sikrere er det at det ikke er noe alvorlig galt. Unntaket her er prøveresultater som skal tolkes og der det er voldsom oppsamling av prøver slik at det er vanskelig å få tatt unna lannge køer. 

Anonymkode: 2afe7...b6d

Skrevet

TS her!

Takk for svar alle sammen! Jeg blir litt roligere når dere sier at legen ville ringt om det var noe alvorlig. Nå er det gått to uker, og legen sa at jeg ville få brev om to-tre uker (uansett). Jeg vet liksom ikke. Jeg tør ikke å ringe, er så redd for svaret. Tåpelig nok - da venter jeg heller på brev. Tingen er at legen sjekket for ting jeg ikke engang hadde tenkt på, som leukemi. Jeg visste ikke at symptomene mine (som jeg ikke engang hadde vurdert å nevne før legen begynte å spørre spesifikt...) kunne tyde på noe sånt. Men jeg har vært inne på "min helse journal", og det ligger ingen henvsinginer til sykehuset der. Og ville de ikke ha analysert prøvene innen to uker, og henviser de ikke videre med en gang om det er noe så alvorlig? Jeg bare håper at intetet nytt er godt nytt! Dessverre lå det noen andre sin post i postkassen i dag (med litt likt navn som meg), så mistet plutselig litt troen på postvesenet også. Haha. Bra timing. Jaja. Jeg håper ikke det er noe alvorlig, bare føler det er så kjipt å vente på svar.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Takk for svar alle sammen! Jeg blir litt roligere når dere sier at legen ville ringt om det var noe alvorlig. Nå er det gått to uker, og legen sa at jeg ville få brev om to-tre uker (uansett). Jeg vet liksom ikke. Jeg tør ikke å ringe, er så redd for svaret. Tåpelig nok - da venter jeg heller på brev. Tingen er at legen sjekket for ting jeg ikke engang hadde tenkt på, som leukemi. Jeg visste ikke at symptomene mine (som jeg ikke engang hadde vurdert å nevne før legen begynte å spørre spesifikt...) kunne tyde på noe sånt. Men jeg har vært inne på "min helse journal", og det ligger ingen henvsinginer til sykehuset der. Og ville de ikke ha analysert prøvene innen to uker, og henviser de ikke videre med en gang om det er noe så alvorlig? Jeg bare håper at intetet nytt er godt nytt! Dessverre lå det noen andre sin post i postkassen i dag (med litt likt navn som meg), så mistet plutselig litt troen på postvesenet også. Haha. Bra timing. Jaja. Jeg håper ikke det er noe alvorlig, bare føler det er så kjipt å vente på svar.

Du ville hørt noe for lenge siden dersom det var mistanke om leukemi. Hematologiske prøver analyseres fortløpende, og det tar ikke flere uker. 

I helsevesenet er no news good news. 

Anonymkode: e27a1...5ab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...