AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Jeg har en to måneder gammel baby. Barnefar viste ikke interesse for babyen under svangerskapet, og viste heller ikke noe særlig interesse da barnet ble født. Men han innkalte til mekling en uke etter at barnet kom til verden. Jeg har aldri nektet han samvær, men hadde spurt om nå han ønsket å hilse på barnet.. Noe han fremdeles ikke har svart på, så han har ikke truffet datteren enda. Meklingen ble utsatt, og nå lurer jeg på hvilken samværsavtale som er vanlig å ha når barnet er så lite. Jeg kommer til å be om samvær under tilsyn da far har en historie med alkoholmisbruk og psykiske problemer. I tillegg bor han 10 timer unna med bil. Hvordan skal vi legge opp samværet? Hva er vanlig? Anonymkode: 4449a...79e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Samvær i ditt hjem, evt. med en ekstra person der på grunn av alkohol problemene, men hvis disse er gamle hadde det holdt med at bare du er der. Så mye som mulig. Anonymkode: 259dd...245 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samvær i ditt hjem, evt. med en ekstra person der på grunn av alkohol problemene, men hvis disse er gamle hadde det holdt med at bare du er der. Så mye som mulig. Anonymkode: 259dd...245 Jeg tviler på at han kommer mer enn en gang i måneden, pga reiseutgiftene.. Er så usikker på hva som er lurt. Samtidig blir det en stor påkjenning om han skal komme flere ganger i uken på besøk.. Anonymkode: 4449a...79e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Bf og jeg er gode venner så dette blir litt annerledes. Sønnen vår er 6 mnd. Bf er hos oss ca 2-3 dager i uken, noen ganger mer og noen ganger mindre. Disse besøkene skjer som oftest etter jobb eller i helgene. De første 3 mnd var jeg allltid hjemme, men kunne sove litt eller gjøre litt husarbeid. Nå drar jeg som oftest å trener eller er med venninner når bf kommer. Vi passer på å alltid ha en kveld i uken hvor alle tre er sammen. Lykke til! Anonymkode: db61a...89c 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på at han kommer mer enn en gang i måneden, pga reiseutgiftene.. Er så usikker på hva som er lurt. Samtidig blir det en stor påkjenning om han skal komme flere ganger i uken på besøk.. Anonymkode: 4449a...79e Skjønner at det er en påskjenning, men nå er ikke samvær for deg men for at barnet skal få en relasjon til sin far. Du må nok bite tenna sammen, du fikk barn med han og da må du også lære deg å forholde deg til han resten av livet forhåpentligvis. At barnet får se sin far så mye som mulig er mye viktigere enn at du syns det er ubehagelig. Vil du ikke være alene med han så får du inn en tredje person. Anonymkode: 259dd...245 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det er en påskjenning, men nå er ikke samvær for deg men for at barnet skal få en relasjon til sin far. Du må nok bite tenna sammen, du fikk barn med han og da må du også lære deg å forholde deg til han resten av livet forhåpentligvis. At barnet får se sin far så mye som mulig er mye viktigere enn at du syns det er ubehagelig. Vil du ikke være alene med han så får du inn en tredje person. Anonymkode: 259dd...245 Ja, det er jeg klar over. Og hadde jeg ikke ønsket at barnet skulle bli kjent med sin far så hadde jeg heller ikke oppgitt bf som far. Men får se hvor ofte han gidder å komme, han er jo fryktelig ustabil.. Hvilken samværsavtale går en evt over ril når barnet er eldre? Og når? Anonymkode: 4449a...79e 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jeg klar over. Og hadde jeg ikke ønsket at barnet skulle bli kjent med sin far så hadde jeg heller ikke oppgitt bf som far. Men får se hvor ofte han gidder å komme, han er jo fryktelig ustabil.. Hvilken samværsavtale går en evt over ril når barnet er eldre? Og når? Anonymkode: 4449a...79e Hvis han kun kan treffe barnet en gang i måneden så er det vel ikke snakk om ordentlig samvær (med overnatting) før barnet er 4-5 år. Treffer han barnet oftere slik at barnet blir trygg på han så kan det være snakk om overnatting fra 1-2 års alder, forutsatt at barnet er klart for det. Sannsynligvis tar det lang tid før han får til samvær med overnatting da, siden han må ha tilsyn. Anonymkode: 4de7a...73c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 Barnefar bor 10 TIMER unna med bil? Det sier seg selv at det umulig kan bli særlig hyppig samvær da. Skjønner egentlig ikke hvorfor han har bedt om mekling en gang. Det er vel bare for dere to å bli enige? Hvor ofte orker han og har råd til å ta den lange turen? Har han ikke råd til flybillett istedet? Det er mange år til barnet er gammelt nok til å reise til faren sin alene, og da blir det naturligvis med fly, som han må betale for. Anonymkode: f8d23...d33
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnefar bor 10 TIMER unna med bil? Det sier seg selv at det umulig kan bli særlig hyppig samvær da. Skjønner egentlig ikke hvorfor han har bedt om mekling en gang. Det er vel bare for dere to å bli enige? Hvor ofte orker han og har råd til å ta den lange turen? Har han ikke råd til flybillett istedet? Det er mange år til barnet er gammelt nok til å reise til faren sin alene, og da blir det naturligvis med fly, som han må betale for. Anonymkode: f8d23...d33 Begge foreldrene må betale for flybillett/kostnader ved reise til og fra samvær. Regnes ut på samme måte som bidragsbrøk Anonymkode: e85b6...906 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #10 Skrevet 17. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnefar bor 10 TIMER unna med bil? Det sier seg selv at det umulig kan bli særlig hyppig samvær da. Skjønner egentlig ikke hvorfor han har bedt om mekling en gang. Det er vel bare for dere to å bli enige? Hvor ofte orker han og har råd til å ta den lange turen? Har han ikke råd til flybillett istedet? Det er mange år til barnet er gammelt nok til å reise til faren sin alene, og da blir det naturligvis med fly, som han må betale for. Anonymkode: f8d23...d33 Nå kjenner jeg ikke denne faren men at han vil ha mekling er bare en positiv ting. Jo fortere en får regler ned på papiret jo fortere kan samarbeidet bli bedre. Hva denne faren har råd til eller ikke vet vi ikke. Det er mange som strekker seg langt for å se barna sine selv om de bor flere timer unna. Reiseutgifter skal deles mellom mor og far. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jeg klar over. Og hadde jeg ikke ønsket at barnet skulle bli kjent med sin far så hadde jeg heller ikke oppgitt bf som far. Men får se hvor ofte han gidder å komme, han er jo fryktelig ustabil.. Hvilken samværsavtale går en evt over ril når barnet er eldre? Og når? Anonymkode: 4449a...79e Det viktigste er at du har dørene åpen. Selvfølgelig skal han ikke kunne å komme å gå som han vil, men sett ppp flere dager han har mulighet til å komme. Er han en reva far så er han en reva far men da har du i hvetfall gjort alt for at de kan ha et godt forhold. Jo eldre barnet blir kan jo samværet øke, men jeg ville heller sett hvordan det går fremover og heller dratt på ny mekling når den tid kommer. Om han aldri møter opp er det heller ikke vits å sitte samvær til annen hver helg, da det mest sannsynlig ikke kommer til å endre seg. Anonymkode: 259dd...245
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #11 Skrevet 17. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis han kun kan treffe barnet en gang i måneden så er det vel ikke snakk om ordentlig samvær (med overnatting) før barnet er 4-5 år. Treffer han barnet oftere slik at barnet blir trygg på han så kan det være snakk om overnatting fra 1-2 års alder, forutsatt at barnet er klart for det. Sannsynligvis tar det lang tid før han får til samvær med overnatting da, siden han må ha tilsyn. Anonymkode: 4de7a...73c Tusen takk for svar 😊 Anonymkode: 4449a...79e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #12 Skrevet 17. november 2016 På 16.11.2016 den 19.05, AnonymBruker skrev: Begge foreldrene må betale for flybillett/kostnader ved reise til og fra samvær. Regnes ut på samme måte som bidragsbrøk Anonymkode: e85b6...906 Dette har jeg lurt på lenge! Diskuterer dette med eksen, men finner ikke noe sted hvor det står. Du har vel ikke tilfeldigvis en link? Anonymkode: db61a...89c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #13 Skrevet 17. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg lurt på lenge! Diskuterer dette med eksen, men finner ikke noe sted hvor det står. Du har vel ikke tilfeldigvis en link? Anonymkode: db61a...89c Barneloven § 44: Reisekostnader ved samvær Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg. Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7. Anonymkode: e746e...600
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #14 Skrevet 17. november 2016 Tillegg: Det skal ikke regnes fra samværsbrøk, men fra inntektene. Man skal regne ut hvilken prosent fars og mors lønn er av totalen av begges lønn, og betale ut fra det. Om far har 600.000 og mor har 400.000, så er fars del 60% og mors del 40% av totalen, som da er 1.000.000. Har far 300.000 og mor 500.000 så vil fars del være 37,5% og mors del 62,5% (av totalt 800.000). I inntekt inngår personinntekt, nettokapitalinntekt over 10 000 kroner, fordel av skatteklasse 2, utvidet barnetrygd, ekstra småbarnstillegg og kontantstøtte. Alt som også teller for utregning av bidrag. Anonymkode: e746e...600
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #15 Skrevet 18. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Barneloven § 44: Reisekostnader ved samvær Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg. Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7. Anonymkode: e746e...600 Tusen takk!😄 Anonymkode: db61a...89c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå