Gå til innhold

Hvorfor er dette rasistisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, Commander skrev:

I historisk kontekst blir dette brukt nedsettende. Det er ikke til å komme bort i ifra. Så enten så er man uvitende til det komiske eller så spiller man dum. Å bruke apekatt begreper om folk som er av afrikansk opphav, enten apelyder, banankasting eller tilsvarende er ikke greit.

Folk bør rett og slett ikke gjøre det. Å prøve å rasjonaliserer blir bare patetisk.

Da jeg var barn så kalte vi hverandre aper om noen gjorde noe dumt. Vi var alle etnisk norske.

Anonymkode: 21bfc...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn så kalte vi hverandre aper om noen gjorde noe dumt. Vi var alle etnisk norske.

Anonymkode: 21bfc...3a6

Sant det. Blant oss norskspråklige kan apekatt være noe man kaller en med en oppførsel sammenlignbar med en apekatts. Omtrent det samme som å kalle noen en klovn. Jeg er ikke så sikker på om apekatt kan brukes på samme måte blant engelskspråklige.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er riktig det du skriver at mongoloide/gule ble fremhevet som høyerestående, hvorfor ble de da også nektet fks å innvandre til USA? Eller mener du høyerestående kun i forhold til negre/svarte?

Anonymkode: c1e78...cef

Bra spørsmål. Det har jeg ikke noe sikkert svar på. Men den etablerte arbeiderklassen i USA var vel på den tiden ikke spesielt begeistret for andre grupper enn den de selv måtte tilhøre og de som lignet dem selv mest. Særlig ikke nyankomne innvandrere som kom for å gi dem konkurranse om jobbene. Verken italienere, polakker, irer eller jøder ble møtt med bare velkomstklemmer da de ankom Ellis Island. Det var spenninger mellom de etablerte og nyankomne, samt de forskjellige innvandrergruppene. Norske immigranter opplevde også motstand fra politisk hold en periode da innvandringen fra Norge virkelig tok til.

Mange kan nok oppleve et behov for å sparke nedover for å sikre sin egen plass i det sosiale hierarkiet. Fattige immigranter kunne nok da fort finne seg i en sårbar posisjon. I tillegg var det kanskje et spørsmål om annerledeshet. De som var minst lik dem selv var kanskje de etablerte også mest skeptiske overfor. Kineserne var nok særlig uønsket av arbeiderklassen i USA. De ville nok ikke ha dem, mens overklassen nok ikke var like negative fordi de så dem som billig, arbeidsvillig arbeidskraft. Motstanden overfor kineserne tror jeg nok handlet mest om annerledeshet, men også om frykt for økt konkurranse om arbeidsplasser og at lønningene skulle presses nedover. Sikkerhetspolitikk kan også ha vært en del av bildet.

Skrevet

Det er slikt som konmer til uttrykk når man fjerner relativisering. Når man hopper inn i den virkelige verden og foretar ærlige vurderinger i situasjonen. Da kommer usjarmerende dritt opp. Akkurat som at råtne egg stinker dritt og man får lyst til å la andre vite det på grunn av fysisk reaksjon på stanken og en slags fellesskapsfølelse av å sniffe dritten sammen. En slags greie som har utviklet seg gjennom evolusjonen... uvisst hvorfor. Kanskje det er en forsvarsmekanisme, men vi alle er skjønt enige om at det er flott vi lever i tider hvor selvforsvar har blitt tabu. Vi trenger rett og slett ikke forsvarsmekanismer. Alle er tolerante og fordomsfrie uansett. Utslett deg selv. Jo fortere jo bedre. Vi ønsker det egentlig. Mer til oss! 

Anonymkode: 5e736...c44

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det rasistisk å kalle svarte mennesker for aper? Det blir jo ikke rasistisk å kalle hvite mennesker for det samme?

https://www.nrk.no/urix/gar-av-etter-facebookinnlegg-om-michelle-obama-1.13229654

Anonymkode: f5dff...7f3

Det handler nok ikke så mye om det, men mer om synspunktet deres og at mennesker ikke blir kategorisert som et menneske, det blir forsøkt kategorisert inn i raser, nasjonaliteter og gud vet hva dere egentlig mener.

Anonymkode: 498ad...8ee

Skrevet
5 timer siden, Klossmajor skrev:

Alle aper vil ikke være bekjent av slektskap med andre typer aper, da. Svenskene sier jo de stammer fra apene, men apene nekter.

Vi mennesker er jo dyr😉. Som Richard Dawkins sier. Men begrepet 'din ape' kan forøvrig ha flere betydninger, det trenger ikke ha noe med hudfargen hennes å gjøre. Men at det er umodent er det ingen tvil om. 

Skrevet
7 minutter siden, Mari Y skrev:

Vi mennesker er jo dyr😉. Som Richard Dawkins sier. Men begrepet 'din ape' kan forøvrig ha flere betydninger, det trenger ikke ha noe med hudfargen hennes å gjøre. Men at det er umodent er det ingen tvil om. 

Her til lands har vi som kjent et politisk parti bestående av Aper. Jevnlig regjerer de til og med vårt kjære fedreland. Hva sier ikke det om oss når vi lar oss styre av Aper?

Skrevet

Ser folk kan så å si ingenting om afro-amerikansk historie her. Direkte skremmende egentlig. ETT enkelt Google-søk og du vil finne ut hvorfor det er rasistisk å kalle en mørkhudet "ape".  

Anonymkode: baa20...6c1

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser folk kan så å si ingenting om afro-amerikansk historie her. Direkte skremmende egentlig. ETT enkelt Google-søk og du vil finne ut hvorfor det er rasistisk å kalle en mørkhudet "ape".  

Det relevante stikkordet i denne sammenhengen er raseteorier i langt større grad enn afro-amerikansk historie.

Skrevet
Akkurat nå, Klossmajor skrev:

Det relevante stikkordet i denne sammenhengen er raseteorier i langt større grad enn afro-amerikansk historie.

... 🙄 if you say so 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Klossmajor skrev:

Bra spørsmål. Det har jeg ikke noe sikkert svar på. Men den etablerte arbeiderklassen i USA var vel på den tiden ikke spesielt begeistret for andre grupper enn den de selv måtte tilhøre og de som lignet dem selv mest. Særlig ikke nyankomne innvandrere som kom for å gi dem konkurranse om jobbene. Verken italienere, polakker, irer eller jøder ble møtt med bare velkomstklemmer da de ankom Ellis Island. Det var spenninger mellom de etablerte og nyankomne, samt de forskjellige innvandrergruppene. Norske immigranter opplevde også motstand fra politisk hold en periode da innvandringen fra Norge virkelig tok til.

Mange kan nok oppleve et behov for å sparke nedover for å sikre sin egen plass i det sosiale hierarkiet. Fattige immigranter kunne nok da fort finne seg i en sårbar posisjon. I tillegg var det kanskje et spørsmål om annerledeshet. De som var minst lik dem selv var kanskje de etablerte også mest skeptiske overfor. Kineserne var nok særlig uønsket av arbeiderklassen i USA. De ville nok ikke ha dem, mens overklassen nok ikke var like negative fordi de så dem som billig, arbeidsvillig arbeidskraft. Motstanden overfor kineserne tror jeg nok handlet mest om annerledeshet, men også om frykt for økt konkurranse om arbeidsplasser og at lønningene skulle presses nedover. Sikkerhetspolitikk kan også ha vært en del av bildet.

Det virker rimelig. Men det var nok primært fordi det ikke var europeere. Dog det er sant at selv polakker og irer slet i begynnelsen.

Anonymkode: c1e78...cef

Skrevet

http://theconversation.com/comparing-black-people-to-monkeys-has-a-long-dark-simian-history-55102

What explains this disastrous association of black people defamed as simian? A combination of factors might be the cause:

• the prevalence of a variety of great apes in Africa, closest in size to humans. The Asian great ape population is more limited, while in the Americas one finds monkeys, but no apes;

• the extent of the aesthetic “distance” between whites and blacks, their greater degree from a white perspective of physical “otherness” (deviant not merely in skin colour and hair texture but facial features) as compared to other “nonwhite” races;

• the higher esteem generally accorded by Europeans to Asian as against African civilisations; and

• above all the psychic impact of hundreds of years of racial slavery in modernity, which stamped ‘Negroes’ as permanent sub-persons, natural slaves, in global consciousness.

Anonymkode: 52413...992

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de svarte ble sett på som mer beslektet med apene enn hvite i sin tid(noe som forøvrig er hvel kjent), så betyr ikke det at det er rasistisk ment i denne sammenheng, eller at ordet 'ape' ikke kan brukes som betydning av vidt forskjellige ting. Det kan også være et annet ord for 'tulling'. Så det trenger ikke være rasistisk eller ha noe med hudfargen å gjøre. Men veldig teit er det uansett. 

Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Selv om de svarte ble sett på som mer beslektet med apene enn hvite i sin tid(noe som forøvrig er hvel kjent), så betyr ikke det at det er rasistisk ment i denne sammenheng, eller at ordet 'ape' ikke kan brukes som betydning av vidt forskjellige ting. Det kan også være et annet ord for 'tulling'. Så det trenger ikke være rasistisk eller ha noe med hudfargen å gjøre. Men veldig teit er det uansett. 

Dette handler jo ikke om din personlige mening. Så uansett hva du måtte mene er vel dette en sak som det er rimelig stor enighet om at faktisk er rasistisk, i et historie-perspektiv. Blir som om hvite mennesker, eller hvem som helst andre, skal ha en mening om at det å kalle svarte mennesker for neger ikke er rasistisk. Det er nok av bevis/fakta/historie på at det blir veldig feil. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Mari Y skrev:

Selv om de svarte ble sett på som mer beslektet med apene enn hvite i sin tid(noe som forøvrig er hvel kjent), så betyr ikke det at det er rasistisk ment i denne sammenheng, eller at ordet 'ape' ikke kan brukes som betydning av vidt forskjellige ting. Det kan også være et annet ord for 'tulling'.

Helt riktig det du skriver. Men denne tråden handler egentlig om en episode på andre sida av Jorda, der folk er kjent for å være uopplyste, tåpelige og ukultiverte. La dem bare styre på med sitt, det vedkommer ikke oss.

Anonymkode: 81b00...3e6

• Liker 1
Skrevet

Fordi mørkhuda folk før i tiden (ikke så langt tilbake i tid, og fortsatt faktisk) ble kalt ape som et skjellsord fordi de i likhet med aper er mørke i huden. Ape i seg selv er ikke noe galt, jeg kaller lillesøstera mi for "Lille ape" hele tiden på tull, men om du bruker ape som et skjellsord for å uttrykke hat eller prøve å fornærme vedkommende blir det noe annet. Det er veldig sårt å bli kalt for ape bare fordi man er mørk i huden. Jeg har solbrun hud og ble på barneskolen hele tiden kalt ape av medelever bla. fordi jeg hadde hår på kroppen. Det var kjempe sårende å høre, og jeg følte meg utrolig stygg. Da det kom aper på tv'en spurte foreldrene mine meg på tull hvem apen var og jeg sa at det var meg og vi lo. Det var bare morsomt. Så mye har med sammenhengen og situasjonen å gjøre. 

• Liker 1
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Vel alle mennesker er aper vi er en del av slekten menneskeaper sammen med gibboner, gorilla, orangutang og sjimpanser

Så det er ikke galt og si at noen er aper siden det er det mennesker er.

Men la oss være ærlige de fleste som kaller svarte mennesker aper sier det for å nedverdige dem som at de er mindre en hvite.

Så i den kontekst så ja er det rasistisk.  

Så det kommer an på i hva slags kontekst man bruker ape i. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig det du skriver. Men denne tråden handler egentlig om en episode på andre sida av Jorda, der folk er kjent for å være uopplyste, tåpelige og ukultiverte. La dem bare styre på med sitt, det vedkommer ikke oss.

Anonymkode: 81b00...3e6

Det kan lett framstå som en smule uopplyst og tåpelig å beskrive amerikanerne som et uopplyst, tåpelig og ukultivert folk. Det er tross alt snakk om et land som står for storparten av den teknologiske utviklingen, med selskaper som Apple, Microsoft, IBM, Google, Oracle, osv. De har også åtte av de ti høyest anerkjente universitetene i verden, deriblant Harvard, Stanford, MIT, Berkeley, Princeton, Yale og Columbia. Verdens overlegent mektigste militærmakt er de som kjent også. USA er ikke akkurat noen bananrepublikk.

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir som om hvite mennesker, eller hvem som helst andre, skal ha en mening om at det å kalle svarte mennesker for neger ikke er rasistisk. Det er nok av bevis/fakta/historie på at det blir veldig feil. 

Jeg ser ikke helt logikken i at individer som oppfatter seg å tilhøre en rasegruppe skal ha meningsmonopol på hvilke uttalelser om en selv som er å anse som rasistiske bare fordi senderen av budskapet oppfattes av mottakeren å tilhøre en annen rasegruppe. Hvis mottakeren alene skal sitte på definisjonsmonopol av en senders budskap kan man risikere mye trøbbel. Man må jo forsøke unngå forstå senderen av budskapet i verste mening. Hvis ikke blir man ikke mye til samtalepartner. Man kan jo snu på flisa i eksempelet ditt ved å si at det blir veldig feil om negroide mennesker skal ha en mening om at det å kalle kaukasoide mennesker for hvit ikke er rasistisk. Til sammenligning kan det nevnes ordet slave, som har sin opprinnelse fra de mange slaverne som ble satt i slaveri. Ordet slår ikke positivt tilbake på slaverne, men jeg har aldri hørt krav om at ordet slave ikke er lov å si av den grunn.

Skrevet
15 timer siden, Klossmajor skrev:

Det kan lett framstå som en smule uopplyst og tåpelig å beskrive amerikanerne som et uopplyst, tåpelig og ukultivert folk. Det er tross alt snakk om et land som står for storparten av den teknologiske utviklingen, med selskaper som Apple, Microsoft, IBM, Google, Oracle, osv. De har også åtte av de ti høyest anerkjente universitetene i verden, deriblant Harvard, Stanford, MIT, Berkeley, Princeton, Yale og Columbia. Verdens overlegent mektigste militærmakt er de som kjent også. USA er ikke akkurat noen bananrepublikk.

Skriver under.  Bor og reiser rundt i USA,  for  øyeblikket er jeg i Seattle og ekstremt mange oppegående folk her. Beklager å si det, snittet er adskillig  høyere enn i Norge.

Anbefaler folk bare det å søke på da Seattle og se de meget utviklede selskapene som har rot her .

Og  selvfølgelig bermen som bruker ord som "ape, nigger  OG  neger". 

Anonymkode: 0a693...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...