Gå til innhold

Veien mot førerkort kl. B


Sludd

Anbefalte innlegg

Hei! Inspirert av tråder "for folk i samme situasjon", enten det gjelder studier, jobbsøking eller prøvere, tenkte jeg det hadde vært gøy med en førerkorttråd. Jeg vet i allefall at jeg selv føler et enormt behov for å snakke om kjøring når jeg ikke kjører, og sjansen er jo der for at det ikke bare er meg som er såpass nerdy :P 

Jeg tok teoriprøven i forrige uke, og har nettopp fått dato for oppkjøring - midt i romjula! Det kan enten bli en skikkelig juleopptur eller tidenes skuffelse. Jeg føler meg overhode ikke klar, men kjørelærer tror tydeligvis at jeg blir det. Heldigvis kan jeg avbestille inntil 5 virkedager før dagen er der.

Forrige kjøretime foregikk på motorvei. På og av, på og av. Fy søren, så skummelt! Jeg skjønner greia, men det å skulle akselerere såpass fort, og flette med de som allerede er på motorveien, når alle har så høy fart - fytti katta. Det gikk heldigvis bedre etter hvert, så nå gjenstår bare å øve videre på dette. Jeg er forøvrig stort sett gjennomsvett etter hver eneste kjøretime, det jobbes hardt!:fnise: 

Men hei, dette skal ikke være en tråd om bare meg! Jeg tenkte det kan være litt sånn deling av oppturer, nedturer og diverse her - enten det handler om trafikkregler, rare kjøreskolelærere, øvelseskjøring hjemme, lesing til teoriprøven, forberedelser til oppkjøring, og ikke minst om vi stryker eller består! 

Endret av Sludd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Sludd skrev:

Forrige kjøretime foregikk på motorvei. På og av, på og av

Det går helt fint. Ikke stress deg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cmd skrev:

Det går helt fint. Ikke stress deg.. 

Takk, du! Merket at det gikk bedre etter hvert, så satser på at jeg føler meg tryggere etter litt øving med samboer også :) Av- og påkjøringsfelt er jo egentlig en kjempegod hjelp, er jo masse veier med 80 i fartsgrense hvor det ikke er slike hjelpemidler. Det skal jeg prøve meg på i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sludd skrev:

Av- og påkjøringsfelt er jo egentlig en kjempegod hjelp, er jo masse veier med 80 i fartsgrense hvor det ikke er slike hjelpemidler. Det skal jeg prøve meg på i morgen! 

Dere som øvelsekjører blir stresser at folk som kjører bak dere og evt. legger biler nær. Men man må ikke tenke mye på det. De har venstre felt og kan kjøre forbi. MEN hvis du kjører i 60 i 80 sonen blir mange gærne.. t.o.m. kjørelærer også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, @cmd, akkurat det stresser jeg ikke med, særlig ikke når det er motorvei med forbikjøringsfelt. Har heller ikke problem med å holde høy fart, det er mer det å komme raskt opp i den farta, og så flette med andre biler som også holder høy fart. Det er litt skummelt når man ikke har gjort det før, synes i hvert fall jeg. 

I dag skal jeg øve på å kjøre ut på landevei med 80 i fartsgrense. Spennende! Jeg merker kjøring endelig er litt mer gøy, det er deilig. Jeg maser stadig vekk på samboeren om kanskje jeg kan kjøre når vi skal steder. Det er vel strengt tatt stort sett jeg som kjører nå for tida! Ikke at vi bruker bilen så mye uansett, men det hjelper nå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sludd Jeg synes det er enklere å kjøre opp i mindre tettbygd strøk hvor det er fartgrense er 60. Da slipper du å tenke på forbikjøring. Du skal holde deg i 60, passe på gangfelt, høyre vikeplikt, og venstre vikeplikt i rundtkjøring. Ellers er det ingenting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, sant nok. Jeg må øve litt på det der med å se langt fram, og å slippe litt på gassen før svingen, for så å gi mer på ut av svingen. Det å finne akkurat de punktene hvor det er best å gjøre dette, liksom. Skjønte at dette har mye sammenheng med blikket, med hvor jeg ser. Jeg har faktisk blitt tipset om gokart for å øve på dette, blir artig :D 

Timen i går gikk fint, jeg kjører visstnok stadig mer selvstendig, selv om jeg fortsatt mangler en del på kapasiteten. Dvs jeg konsentrerer meg om ting som skjer nå, f.eks. om det er klart å komme inn i rundkjøringa, og legger ikke merke til om trikken kommer samtidig der jeg skal ut av rundkjøringa. Det er noe med å hele tida ligge et par hakk foran. Jeg jobber med det, og forbedrer meg stadig, men ser at jeg fortsatt har en hel del å jobbe med. Jeg er veldig spent på om jeg blir flink nok før oppkjøring. Kunne egentlig ønske jeg kunne kjøre hver eneste dag, men f.eks. i dag har ikke samboeren min tid til å kjøre med meg. Kjipt! Skjønner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten ham, det ville blitt et dyrt førerkort, for å si det sånn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en kjøretime i dag. Dette har visst blitt en slags logg for meg :P Jeg synes det funker greit, så får jeg tenkt litt gjennom timen i ro og mak mens jeg skriver. 

Det er fortsatt det å se langt fram og få med meg informasjon som er det store ankepunktet, sammen med det å være selvsikker. Når jeg blir stressa, blir jeg også usikker, og da glemmer jeg ting jeg kan. Jeg forstår jo selvfølgelig høyreregelen når det gjelder vikeplikt, men i begynnelsen av timen ble jeg likevel stående å vente på en bil fra venstre. Skjerpings!! Det å kjøre inn på motorvei går relativt greit nå, men jeg blir fortsatt stressa av å flette med bilene som allerede er på veien. Det samme gjelder feltskifte, som er skummelt nok i sentrum, men blir ca ti ganger skumlere med høy fart på motorvei. Jeg kan også bli flinkere til å se i speilene hele tiden, slik at jeg har en viss oversikt også over hva som skjer bak meg.  Jeg tror likevel usikkerheten er verst. Når jeg er usikker kjører jeg usikkert, og kommuniserer gjennom det dårlig med andre trafikkanter. Selvtilliten må rett og slett opp. Jeg tenker stort sett riktig, jeg bare somler med å få gjort det jeg tenker, fordi jeg vil ha en bekreftelse fra kjørelærer før jeg tør å gjennomføre ting. Blæ. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er litt lei nå. På den positive siden, virker det i det minste som kjørelæreren fortsatt synes jeg er i rute fram mot trinn 4 og det obligatoriske. Jeg håper jeg får kjørt en del i helga! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv ikke føler deg klar, bør du utsette førerprøven. Kjør litt mer for å øke selvsikkerheten og sannsynligheten for å bestå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. november 2016 den 19.33, coffeegirl83 skrev:

Hvis du selv ikke føler deg klar, bør du utsette førerprøven. Kjør litt mer for å øke selvsikkerheten og sannsynligheten for å bestå :D

Skjønner hva du mener. Samtidig er nok jeg en person som aldri vil føle meg klar. Jeg har sjelden følt meg klar før eksamener og prøver, man kan alltid lære bare litt til. Kjørelærer har troa, og samboer og venner sier at jeg kjører bra, at det som eventuelt kan ødelegge er nerver. Og det henger jo sammen med det du sier om å kjøre mer for å bli mer selvsikker også:p Jeg tenker å kjøre nesten hver dag fram til oppkjøring. Det vil selvsagt bli en dag her og der hvor vi ikke får det til, jeg er tross alt avhengig av ledsager, men jeg er veldig gira på å klare dette. Har så lyst til å kjøre til nyttårsfeiringa uten rød L! Når det er sagt vil jeg først og fremst bli en trygg sjåfør, ikke bare få lappen raskest mulig. Så om jeg fortsatt føler meg for uselvstendig når det er fem virkedager til oppkjøringa, avbestiller jeg :) 

Kjøringa går faktisk stadig bedre nå, så jeg er veldig spent på om jeg faktisk skal ha oppkjøring den dagen som er satt! Først tenkte jeg HA HA :fnise: da trafikkskolen hadde bestilt oppkjøring til meg, men jeg begynner faktisk å tro at jeg rekker å lære en hel del de neste ukene. Når jeg tenker tilbake, har jeg jo lært mye hittil også - da jeg begynte å kjøre i slutten av september kunne jeg bruke en hel kjøretime på å finne koblingspunktet! Dessuten kjørte jeg max 1 gang i uka, og lærte veldig lite effektivt. Nå er det litt mer uhåndgripelige ting som skal læres - det å få oversikt i trafikken, men med masse kjøring bør jeg få dette også mer på plass. Jeg merker jeg blir mer selvsikker for hver gang jeg kjører, samtidig som jeg selvsagt også blir bedre kjent på veiene i nærheten - det hjelper en del, det også. 

Endret av Sludd
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...