Gå til innhold

Frustrerende søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har kommet i en uheldig døgnrytme der det har vært mer naturlig for meg å være våken hele natten, for og så sove fra 7-9 tiden på morgenen til rundt 16-18 tiden på kvelden. Da er jeg jo selvfølgelig lys våken hele natten igjen, helt sjanseløs til å få sove om jeg prøver. 

Men det er jo kjedelig å ha en slik døgnrytme, alle sover jo mens jeg er våken. Og jeg sover gjennom de timene jeg kunne brukt på nyttige ting og å være sosial osv. Så jeg har nå prøvd å snu det ved å døgne. Var våken fra 18.30 søndag kveld, som var da jeg stod opp søndagen, var våken fram til 00.00 i natt, altså mandagen. Var altså våken i over ett døgn. Kjente på kroppen at jeg var sliten, men merket også at den på en måte kviknet på kvelden, og at jeg hadde klart å være våken lengre hvis jeg ville det. Men jeg valgte å sove, selvfølgelig. Sovna, men rundt 02.30 - 03.00 halvvåkna jeg. Var liksom helt bevisst på at jeg lå i senga mi og drømte, men at jeg ikke egentlig fikk noe særlig hvile, for jeg kjente hvor sliten jeg er. Etter en halvtime/time (usikker på hvor lenge jeg prøvde å sovne ordentlig igjen), sjekket jeg klokka og innså hvor våken jeg faktisk følte meg. 

Problemet er vel at jeg føler meg lys våken samtidig som jeg kjenner hvor sliten kroppen er. Jeg syns det er deilig å ligge i senga og slappe av med øynene lukket, men jeg sovner bare ikke, og det er så frustrerende! Jeg vil jo ha søvn. Og jeg skjønner ikke helt ærlig hva som forårsaker at jeg ikke får sove nå. Jeg er jo trøtt og sliten, hva mer skal til for å sove egentlig!? 

Jeg lurer litt på om noen har noen råd og tips til meg. Noen med erfaringer eller noe sånt. En venninne foreslo sovetabletter, men jeg føler ikke jeg har prøvd ut nok av andre metoder til å ty til piller riktig enda. Det ville vært veldig fint med råd fra noen som har opplevd lignende. Og jeg vil være veldig takknemlig for alle råd. 

Og beklager hvis denne teksten ble rotete. Er som sagt veldig trøtt og sliten, er bare den ordentlige søvnen som mangler.. Da blir tekster gjerne litt rotete. Håper noen engler der ute vil hjelpe meg med noen råd. 

Anonymkode: 84c4c...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kanskje du fokuserer for mye på å sove, da er det ikke lett! Har du forsøkt å snu det en time av gangen? Altså når du er trøtt så hold ut en time og sett vekkerklokke så du får nøyaktig så mye søvn du trenger. Hvis du ikke sovner så følg rytmen uansett og halvsov i senga. Det kan også være lurt å ikke ha klokke i nærheten slik at du ligger der til alarmen går, istedet for å se på klokka å tenke at "oi jeg har bare sovet i en time". Hvis jeg ser på klokka gjennom natta så blir jeg stressa over at jeg ikke sover ordentlig og det hjelper ingenting.

Jeg kan fort snu døgnet ved ett uhell og plutselig er jeg i en rytme der jeg står opp kl 00 og legger meg i 16-17 tiden. Er kronisk dårlig på å sove og har vært det hele livet :fnise: Men stress over å sove riktig er det som ødelegger mest.

Anonymkode: 4e577...b76

Gjest Epiphany
Skrevet

Du kunne jo eventuelt prøvd melatonin? Disse er på resept, men personlig skjønner jeg ikke hvorfor. De er naturlige "sovepiller" som selges på helsekosten i de fleste land. Disse hjalp meg for noen år tilbake, da jeg hadde lignende problemer som deg. Ellers vil det hjelpe å ikke spise rett før du legger deg, holde deg unna skjerm (PC, TV eller mobil) en stund før du legger deg og være i fysisk aktivitet om dagen. 

Skrevet

Hør på lydbok eller podcast. 

Anonymkode: 29cc2...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...