Gå til innhold

Trussel om tvangsklipping

Fremhevede innlegg

Skrevet
som sakt, kom tilbake når u har barn selv og ikke forventer at barn skal oppføre, ressonere og argumentere som voksne...

Jeg syns det blir for dumt at du uttaler deg om ting du tydligvisn ikke har greie på!

Ciao!

hei

jeg vil bafe legge til at deter litt rart at du mener at barn i seks sju års alderen ikkw engang sklavite va som er deres hår vis de skal legges vekt på va de ønsker selv fra da av

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg mår si er lit oppgitt over vor vor frekke enkelte er her inne, va er det som er rellevant med om trådstartere har banr eller ikke jeg ønslker ikke og bekrefte ller avkrefete det nå siden så mange henger sef opp i det jegsyns det er frekt og mene at om man ike har banr selv så skal man ikke kunne reagere på andres opdragelse man må husk man har vert et selv

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Tule- det er ikke rart at vi spør og det er klart det spiller noen rolle om du har barn eller ikke- mann eller ei.

Du har i tråd etter tråd etter tråd, skrevet i vei om barnevernet, barnets beste, grensesetting etc. Du har vanvitting mange forstillinger om hvordan ting skal være og da må det være lov og stille spm ved mange av meningene når de kun er i teorien

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bare lurer på hvor mye synes du at man skal forklare? Skal man forklare barnet at håret blir slitt og at det etter hvert må klippes hver eneste gang barnet sutter på det? Eller holder det en gang og deretter når barnet sutter så kan man si "hvis du ikke slutter så må vi klippe deg"? Hvis du skal forklare konsekvenser hver eneste gang du skal si noe til et barn, så bruker du MYE tid.

Jeg er helt enig, som sagt før, i at barn fortjener en forklaring på det som skjer. Men det finnes grenser på hvor ofte man kan gjenta det.

Gjest Anonymous
Skrevet
hei

jeg er en mann på tjueåtte vor mange ganger må jeg si det

hilsen

OK, har aldri hørt det før jeg, nei.

Men det forklarer jo en hel del.

Skrevet
Jeg bare lurer på hvor mye synes du at man skal forklare? Skal man forklare barnet at håret blir slitt og at det etter hvert må klippes hver eneste gang barnet sutter på det? Eller holder det en gang og deretter når barnet sutter så kan man si "hvis du ikke slutter så må vi klippe deg"? Hvis du skal forklare konsekvenser hver eneste gang du skal si noe til et barn, så bruker du MYE tid.

Jeg er helt enig, som sagt før, i at barn fortjener en forklaring på det som skjer. Men det finnes grenser på hvor ofte man kan gjenta det.

hei

fint du ser det sånn men jeg mener at man bare bør forklare det en gang vis barnet likevel sutter så har det fått valget da hadde jeg ikke brydd meg noe mer om det og klippet når håret ble for slitt og så fikk banret se koneskvensen da jeg tror det er det beste jeg tror det ingejn vits og true barnet med og klippe forsi det sutter har man skat konsekvensen så er det uproblematisk at det sutter man får bare ikke irritere seg

hilsen

Skrevet
Tule- det er ikke rart at vi spør og det er klart det spiller noen rolle om du har barn eller ikke- mann eller ei.

Du har i tråd etter tråd etter tråd, skrevet i vei om barnevernet, barnets beste, grensesetting etc. Du har vanvitting mange forstillinger om hvordan ting skal være og da må det være lov og stille spm ved mange av meningene når de kun er i teorien

hei

jeg syns det er ille at man i ver tråd diskuterer om en har banr5 eller ikke jeg syns man heller skal diskutere tråden, jeg har bred erfaring med barn og har gjenomført et års studie i banrepsykologi jeg vet va jeg snakker om, det er underlig at lat skal knyttes til meg en gang blre det påstått at kjeg måtte ha barn som er tatt av barnevernet på grunn avsynspunktene mine. :o. er det rart jeg lurer :-) vis jeg har diskutert barnevern så har jeg hat grunn for det jeg har met jeg har grunnet det med forskere som jobbbetr heltid med banrevern jeg tror jeg vet va jeg snakker om jeg har også fått høre at jeg argumeneterre godt for det jeg mener er det litt missunnelse her

hilsen

Skrevet

OK, har aldri hørt det før jeg, nei.

Men det forklarer jo en hel del.

hei

va er det du mener det kan forklare

hilsen

Skrevet
Jeg kjenner en sjuåring som får klippe seg selv.

Han nekter å gå til frisør og foreldrene synes ikke det er så viktig hvordan han ser ut på hodet. Så dermed får ungen lov til å være kreativ med eget hår...

Han ser ikke ut i månelys... og jeg hadde aldri latt barnet mitt se slik ut.

Er det også slemt av meg?!

hei

med fare for og virke kverulativ jeg syns det er verre med banr og voksne som betaler flere hundre kroner for og gå hos frisøren og like vel kommer rundt og ikke ser ut i månelys. :-). må og si at jeg har ledd av den historia i hele kveld jeg syns det er utrolig tøft av en gutt og tørre det selv. :hoho:.

hilsen

Skrevet
jeg har bred erfaring med barn og har gjenomført et års studie i banrepsykologi jeg vet va jeg snakker om

Og jeg lurer på om du mener det gir deg et bedre grunnlag til å vite hva som er den beste oppdragelsen for et barn, enn for den forelderen som har levd sammen med barnet i 6-7 år.

Jeg har selv ikke barn enda, men den dagen kommer. Og selv om jeg er utdannet førskolelærer, så tror jeg ikke at alt det jeg har lært er "brukbart" i forhold til mitt barn.

Det er foreldrene som kjenner barna best, og vet best hva barna "responderer" på - ikke utenforstående.

Men meninger kan en jo ha alikevell...

Jeg tror at den forelderen som du skriver om i første innlegg gjør hva h*n mener er best for sitt barn. Og h*n gjør det på den måten som h*n vet barnet responderer på. Er det noe galt da?

Skrevet
Jeg prøvde å lese denne tråden her. Men det ble litt vanskelig, for Tule skriver ganske klønete. Mangler komma og punktum.

Kanskje det du skriver ser litt bedre ut om du tar deg tid til å sette punktum og komma?

Men for å komme til saken.. det er da ikke noe i veien for å informere ungene om at sutter dem på håret, så blir det klippet...

En ting er at ungene kan få være med på noen avgjørelser, men dem har så absolutt ikke noen bestemmelses rett... Herregud, da hadde 9 åringen min ikke sett ut i måneskinn. Nå vil han spleise håret og flette det *sukk* For ikke så lenge siden ville han farve det sort og han er lys blond fra før.

hei

jeg ser ikke helt problemet med en ni åring med svart hår utenom at det ksoter en hauge neida men jeg syns at en forhanddling kan vere vis han dropper og spleise og farge så for ha nlov til og klippe seg som han vil vet ikke om jeg har svart på dette før men et laternasiv til og spleise kan vere og spare det langt

hilsen

Skrevet

Og jeg lurer på om du mener det gir deg et bedre grunnlag til å vite hva som er den beste oppdragelsen for et barn, enn for den forelderen som har levd sammen med barnet i 6-7 år.

Jeg har selv ikke barn enda, men den dagen kommer. Og selv om jeg er utdannet førskolelærer, så tror jeg ikke at alt det jeg har lært er "brukbart" i forhold til mitt barn.

Det er foreldrene som kjenner barna best, og vet best hva barna "responderer" på - ikke utenforstående.

Men meninger kan en jo ha alikevell...

Jeg tror at den forelderen som du skriver om i første innlegg gjør hva h*n mener er best for sitt barn. Og h*n gjør det på den måten som h*n vet barnet responderer på. Er det noe galt da?

hei

jeg er helt enig selvfølgelig kjenner foreldrene banra sine best dette her var en tråd om va man bør gjøre sjenerelt og sjenerelt mener jeg at jeg har rett, og den moren det handlet om truet med at vis banret ikke slutter så klipper jeg henne helt kkort det er en trussel og hun sa det virket hun sluttet og sutte fordi hun viste moiren mente alvor altså var hun redd jegmener det er glat, dette dreier seg om et sutte behov og det er vont for banret og unvere det og vere redd for at vis det blir ta så blir det klipt og et så lite barn gjør det ikke noe om det har sutte jeg syns det er ille at et banr skjal vere redd slik jeg mener det er feil psykologisk

hilsen

Skrevet

hei

her er entilsvarnedde tråd om det

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...=tvangsklipping

her ser man at det med hårballteorien bare er tull og det er helt uproblematisk derfor bør man bare overse det man behøver ikke true med noe som helts jeg syns man bare skal la barnet holde på og her er det noen som til og med vil true en trettenåring med tvnagsklipping jeg skjønner ikke vordan det går asn håper en trettenåring ve mer om retighetene sine

uansett så skader det ike at de tygger det kan og vere en tvnagshandling og det kan og vere et sanase intrykk uanset va vi gjør trenger vi intrykk vis du ber banret dit sitte stille og konsentrere seg om dg vil du se at det gjør ting for kunn greie det or eksempel sette den ene hånda under beient dra seg i ansiktet ta seg på øret og andre ting fordri det trenger intrykk jegsyns det og er ille av en lerer og true med slik en lerer bør vite bedre

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Må si jeg lurerlitt på her, som man med mange år på baken med barnepsykologi og pedagogikk har jeg ikke sett maken. Her kommer det mange synspunkter, det er altså ikke å true et barn og si at klipper av det håret vis det sutter på det. Alvorlig talt, hva skal barnet oppfatte da? Barnet kan ikke skjønne at dette er galt, det har et suttebehov og et behov for sanseintrykk som kommer av dette, og sutte på håret gjør at barnet blir tilfredstilt og så skal det føle skyld for det? :o

At et barn sutter på håret er helt uproblematisk, hva skal banret skjønne da? Det gjør noe som gir det noe og ser ikke at det er galt. Det blir truet med at håret blir klippet bort hvis det ikke slutter og det vil gå å være lei seg for noe det ikke kan noe for, hvis barnet er glad i håret sitt vil dette være traumatisk, barnet vil leve i konstant redsel for at noe vil skje hvis det blir oppdaget, og den personen som skrev at mna får hårballer, hvor har den personen det i fra? Det er helt tull. Hvis personen tror det så bør den bevise det, jeg mener at det er tull. Det vis spiser fordøyer vi og det kommer ut den riktige veien. Så også hår. Og skulle et barn spise så mye hår at det skulle bli en ball, :o det skulle vere godt gjort.

I det hele tatt og iritere seg over noe slikt er tullete, vel kan man si at det ikke er pent memn da får man ta det opp med ungen på en ordtlig måte, en får snakke med barnet på en god måte og forklare for det hva dette er at det er ekkelt og at håret blir ødelagt etc. Hva skal banret forstå ellers.

Dette strider mot enhver form for rigtig oppdraglese og er taktikker vi har lakt bak oss for lengst, og true barn på denne måten er moralsk forkastelig man bør kunne være mye mer åpen overfor banret og snakke med det på en respektfull måte da får man respekt.

Med god erfaring fra banrepsykologi vil jeg si at dette er en helt feil måte å gjøre det på. Jeg ville aldri ha gjort noe slik medmine egne barn, og jeg har aldri irritert meg over ting som ikke er et problem. Det kunne aldri falt meg inn å true mitt barn, jeg ville ha tatt det opp på en saklig måte og forsøkt å forklare det, det er som noen sier at man kan stående å forklare til man blir blå i trynet uten at ungen skjønner, men når den til slutt skjønner det er det verdt det, det bør det være det og være forelder skal ikke være lett.

Foreldre bør prøve og ikke irritere seg over ting som er uproblematiske. I dette tilfelle er det en mor som lager et problem av noe som ikke er et problem i utgangspunktet og det er slik man ikke skal gjøre, og det blir det ikke noe bra va, ikke for banret som må leve under trussler for å ha en adferd moren syns det bør ha. Ille å se i linken over her i innlegget også at det er andre banr som har vært utsatt for det og, jeg fatter ikke at foreldre kan være sånn, ikke i den hverdagen vi lever i, og at en lærer kan true med hårballteorien er helt vannvittig. :-?

Og til deg som over her mener at vi ikke skal legge oss oppi folks oppdragelse, mener du at foreldre altid vet best om sitt eget barn, hvorfor har vi da et barnevern? Det er greit at foreldre kjenner sitt barn best, men alt de gjør trenger ikke å være bra for det, skal vi da og la være og bry oss viss de juler og slår barnet sitt fordi foreldrene vet sikkert best hva som fungerer best på sitt eget barn. Jeg sier nei, vi har en plikt til å si i fra til barnevern og rette instans hvis noen misshandler barnet sitt, og også en rett til å si i fra hvis vi ser noe som ikke er riktig. Og rakke ned på trådstarter fordi han tok opp denne saken syns jeg er galt, å si at dette er et uintressant tema syns jeg er feil, jeg syns det er et bra tema om ting som har med tekniker i oppdragelsen å gjøre som ikke er bra, all ære til han som turte å ta opp et slik tema.

Jeg syns det er bra at noen reagerer, vi skal ikke finne oss i alt og se på det å la det passere oss vi må også ragere, all ros for det til deg Tule. :-)

Skrevet
Hei, Tule! Er du gjest idag?  :wink:

My thoughts exactly....

Skrevet

Hei

no har vært borte i hele dag, men jeg syns han skriver bra det har heler ikke vert noen dokumentasjon på den hårball teorien skulle vert morsomt og hørt

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...