:-) anna Skrevet 29. november 2004 #61 Skrevet 29. november 2004 Jeg kjenner en sjuåring som får klippe seg selv. Han nekter å gå til frisør og foreldrene synes ikke det er så viktig hvordan han ser ut på hodet. Så dermed får ungen lov til å være kreativ med eget hår... Han ser ikke ut i månelys... og jeg hadde aldri latt barnet mitt se slik ut. Er det også slemt av meg?!
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #62 Skrevet 29. november 2004 OK, jeg fikk inntrykk av at du ER tolv år jeg. Bare lurer, er du jente elelr gutt?
Cathie Skrevet 29. november 2004 #63 Skrevet 29. november 2004 For de som ikke har fått det med seg så finnes det noe som heter dysleksi.. men samma det.. er jo ikke det det er snakk om her da... So give it up!
Twigi Skrevet 29. november 2004 #64 Skrevet 29. november 2004 Man kan ikke la alle beslutningene som vedrører barnet avgjøres på demokratisk vis. Hvis ungen er blitt vant til å bestemme mye selv i ung alder - vel, gled dere til tenåra Man skal selvfølgelig ikke ta alle fightene med barna - det er viktigere at de har på seg cherrox når de går ut enn om de har grønn eller blå strømpebukse. Jeg er forøvrig helt enig med Tex - kanskje man heller skal konsentrere seg om unger som er utsatt for alvorlige trusler. "...ellers klipper jeg håret ditt" er ingen farlig trussel, og jeg antar at barneombudet heller ikke har temaet øverst på dagsorden. Og Tule - jeg ser at du skriver touch, og er rask, men det hjelper lite når du ikke leser gjennom, eller i det minste retter feil etterhvert. Ser du ikke hvor mange feil du skriver? Og bare så det er sagt: dette er ikke en dysleksidebatt, men et spørsmål om vilje til tydelig kommunikasjon i et forum som kun baserer seg på skriftlig fremstilling. Jeg orker faktisk ikke å lese innleggene dine, for resonnementene forsvinner i milelange setninger med masse stokkede bokstaver og ekstra bokstaver som ikke hører inn i de ordene jeg tror du forsøker å skrive. Det får meg til å lure - hvorfor gidder du skrive så mye når det blir så fryktelig mange feil? Det heter seg at man skal tenke før man snakker, og kanskje man bør lese over før man poster? Det er faktisk ganske nødvendig hvis et slikt diskusjonsforum skal fungere.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #65 Skrevet 29. november 2004 For de som ikke har fått det med seg så finnes det noe som heter dysleksi.. men samma det.. er jo ikke det det er snakk om her da... So give it up! Selv om man har dysleksi klarer man å tegnsette og å sette inn mellomrom mellom ord. Dessuten ser man at mange av feilene er slurvefeil ved at fingrene har kommet borti flere av tastene osv. Men når det gjelder trusselen om å klippe hår, føler jeg at det har mye å si hvordan man sier det. Om man er brysk og roper: "Slutt med det der ellers klipper jeg av deg håret!" er det verre enn "Hvis du ikke slutter med det må vi klippe håret ditt" sagt på en rolig måte.
Cathie Skrevet 29. november 2004 #66 Skrevet 29. november 2004 når det gjelder trusselen om å klippe hår, føler jeg at det har mye å si hvordan man sier det. Om man er brysk og roper: "Slutt med det der ellers klipper jeg av deg håret!" er det verre enn "Hvis du ikke slutter med det må vi klippe håret ditt" sagt på en rolig måte. Helt enig med deg.. Men det må kunne gå ann å si de ordene!
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #67 Skrevet 29. november 2004 har du eller har du ahtt en seksåring. Hvis seksåringen er i det rette hjørnet kan du komme med så mange gode argumenter du bare vil, noen ganger gidder de simpelt hen ikke høre. Jeg er helt for at barn skal ha bestemmelsesrett men grensen må gå et sted for hva som skal diskuteres hver gang. hei poenget er at jeg a at jeg ville si at vis banret tygget mer på håret så ble det så slitt at det måtte klippes det er og fremsette en konsekvens vis det ikke vil tro meg må det tror meg når det må klippes allikevel det blir jo det samme lelle litt bedre ne bare og true hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #68 Skrevet 29. november 2004 Selvfølgelig er barn forskjellige, ingen tvil om det! Men som du tidligere sa, så virket det som om det var så enkelt som å si til en unge at det og det kan du ikke gjøre, fordi da skjer sånn og sånn! Dette funker veldig ofte dårlig(!!!) Unger skjønner ikke, og man må gi dem konsekvenser! Som nevt før, unger er forskjellige, dette gjelder ikke alle. (Må jo tenke 100ganger igjennom alt man skriver her, for folk henger seg opp i alt mulig bortsett fra poenget man prøver å få fram) Å si til et barn at hvis du sutter på håret ditt mer nå, så må vi klippe det kortere.. det er ikke noe negativt! Og det er faktisk et problem at småjenter sutter på håret fordi det blir helt umulig å gre ut igjen! Og det er da mye værre for ungen igjen, for det gjør vondt. Men ungen skjønner ikke at det er fordi den har sutta på håret at hun får vondt, for det er jo mamma som grer håret, og mamma som gjør at hun får vondt.. ergo, er mamma slem! Syns du at det er bedre enn å forklare ungen at hvis hun sutter mer nå så må håret henne klippes? Spurte ikke om du hadde erfaring med unger, spurte om du hadde egene jeg! hei hja jeg syns det er bedre det er jo bare og forklare ungen at det er på grunn av suttinga og at det ikke er mamma og så si i fra at nå må det klippes for det er så slitt, vis ungen ikke skjønner så må man forklare den så den skjønner man må forklare så ungen for en sjanse til og skjønne blir så oppgitt over foreldre som bare sier at ungen ikke skjønner uten og forklare og lere ungen og skjønne ungen må jo skjønne noe ne gangn vordan skla den det vis ma ikke forklarer den hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #69 Skrevet 29. november 2004 Jeg prøvde å lese denne tråden her. Men det ble litt vanskelig, for Tule skriver ganske klønete. Mangler komma og punktum. Kanskje det du skriver ser litt bedre ut om du tar deg tid til å sette punktum og komma? Men for å komme til saken.. det er da ikke noe i veien for å informere ungene om at sutter dem på håret, så blir det klippet... En ting er at ungene kan få være med på noen avgjørelser, men dem har så absolutt ikke noen bestemmelses rett... Herregud, da hadde 9 åringen min ikke sett ut i måneskinn. Nå vil han spleise håret og flette det *sukk* For ikke så lenge siden ville han farve det sort og han er lys blond fra før. heiu vis de er med på¨noen avgjørelser så jhar de jo medbrestemlesesrett og hår er da helt uproblematisk men man må jo si nei til dyre og unøædvendige ting, håret vokser jo ut igjen vis det klippes og kan klippes vis det er langt, nåre det gjelder tråden så var det en mor som truet jenta si med og klippe henne kort vis hun ikke slutte og sutte på håret jeg syns det er helt feil fordi det er helt uproblematisk at unger sutter på håret hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #70 Skrevet 29. november 2004 Jeg kjenner en sjuåring som får klippe seg selv. Han nekter å gå til frisør og foreldrene synes ikke det er så viktig hvordan han ser ut på hodet. Så dermed får ungen lov til å være kreativ med eget hår... Han ser ikke ut i månelys... og jeg hadde aldri latt barnet mitt se slik ut. Er det også slemt av meg?! hei nei jeg syns ikke det :-) men jeg syns det er greit at foreldrene lar en gutt bestemme selv også det er jo ikke så farlig det er jo hans hår og vis han har det moro og ser orginal ut så er det jo greit jeg syns det er morsomt med kreative barn :-) vis han syns det er greit så er det greit han kommer sikkert til og gå til frisøren igjen som en frisør sa hår har vi fåtrt for og ha det moro med hilsen
Cathie Skrevet 29. november 2004 #71 Skrevet 29. november 2004 Tule, du har tydligvis ikke barn selv... Trekker denne slutningen siden du ikke svarer på spørsmålet mitt om det, og siden måten du prater på! (Shoot me if I'm wrong) Noen (dvs mange) barn kan du prøve og forklare til du blir gul og grønn og blå, DE SKJØNNER IKKE!!! De kobler det rett og slett ikke uansett hvor mange ganger du sier det! Du skjønner det at denne egenskapen utvikler de som regel ikke før de blir noen år eldre! Mange av de skjønner ikke en gang hva slitt hår er en gang, og det er ikke det jeg ser som det største problemet, det er heller flokene som er umulige å få ut!
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #72 Skrevet 29. november 2004 hei jeg er en mann på tjueåtte vor mange ganger må jeg si det hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #73 Skrevet 29. november 2004 Man kan ikke la alle beslutningene som vedrører barnet avgjøres på demokratisk vis. Hvis ungen er blitt vant til å bestemme mye selv i ung alder - vel, gled dere til tenåra Man skal selvfølgelig ikke ta alle fightene med barna - det er viktigere at de har på seg cherrox når de går ut enn om de har grønn eller blå strømpebukse. Jeg er forøvrig helt enig med Tex - kanskje man heller skal konsentrere seg om unger som er utsatt for alvorlige trusler. "...ellers klipper jeg håret ditt" er ingen farlig trussel, og jeg antar at barneombudet heller ikke har temaet øverst på dagsorden. Og Tule - jeg ser at du skriver touch, og er rask, men det hjelper lite når du ikke leser gjennom, eller i det minste retter feil etterhvert. Ser du ikke hvor mange feil du skriver? Og bare så det er sagt: dette er ikke en dysleksidebatt, men et spørsmål om vilje til tydelig kommunikasjon i et forum som kun baserer seg på skriftlig fremstilling. Jeg orker faktisk ikke å lese innleggene dine, for resonnementene forsvinner i milelange setninger med masse stokkede bokstaver og ekstra bokstaver som ikke hører inn i de ordene jeg tror du forsøker å skrive. Det får meg til å lure - hvorfor gidder du skrive så mye når det blir så fryktelig mange feil? Det heter seg at man skal tenke før man snakker, og kanskje man bør lese over før man poster? Det er faktisk ganske nødvendig hvis et slikt diskusjonsforum skal fungere. hei jeg skjønner ikke hgelt det første du sier her, jeg mener ,man kan avgjøre ting på¨demokratisk vis det er bra for banra det sier også barnevenret deter anbefalt og begynne og diskutere fra sirka femårs aldre, jeg tror ikke det gjøre noe om banretfår bestemme mye bare mna passer på at fdet er avgjørelser banret kan ta men bør ikke besteme for mye for dem heller de bør lere og ta selvstendige valg, jeg mener de skal lere og argumentere og forsvare seg og barn lerer argumentasjonsteknikk tidligere i dag en før også fra barnehagen, jeg ysnb ike man skal la banret vinne uten at det har gode argumenter jeg tror man får mer respekt også vis man har gode argumenter for det man sier, jeg syns man ka nfroklare for banret konsekvensen av og tygge på håret og at det blir slitt i steden for og true med og klipe det av hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #74 Skrevet 29. november 2004 Selv om man har dysleksi klarer man å tegnsette og å sette inn mellomrom mellom ord. Dessuten ser man at mange av feilene er slurvefeil ved at fingrene har kommet borti flere av tastene osv. Men når det gjelder trusselen om å klippe hår, føler jeg at det har mye å si hvordan man sier det. Om man er brysk og roper: "Slutt med det der ellers klipper jeg av deg håret!" er det verre enn "Hvis du ikke slutter med det må vi klippe håret ditt" sagt på en rolig måte. hei ja det har mye og si men man kan pg forklare for banret konsekvensen hilsen
Cathie Skrevet 29. november 2004 #75 Skrevet 29. november 2004 sorry, men jeg kan ikke respektere sånne uttalelser fra en som ikke har barn selv... hører du ikke hva jeg sier da mann... Mange barn har ikke den egeskapen at de klarer å forstå det selv om du forklarer det, ser i tidligere innlegg her at du mener at barna skal argumentere for seg,.. det virker som du forventer å ha en voksen samtale med en unge...
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #76 Skrevet 29. november 2004 hei nei jeg syns man kan vise banret den samme respekt som man vil vise en annen person jeg syns man kan forklare banret konsekvenser og vis det klager når det gres kan man holde frem håret og forklare at se her sånn har det blitt forid du tygger på det og nå må vis snart klipe det og da blir det kortere jeg syns an er en ynkleig forelder vis man ikke utstår at man blir skjendt på vis det lugger pog banret her var sju år da syns jeg det skal ha mer respekt hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #77 Skrevet 29. november 2004 Tule, du har tydligvis ikke barn selv... Trekker denne slutningen siden du ikke svarer på spørsmålet mitt om det, og siden måten du prater på! (Shoot me if I'm wrong) Noen (dvs mange) barn kan du prøve og forklare til du blir gul og grønn og blå, DE SKJØNNER IKKE!!! De kobler det rett og slett ikke uansett hvor mange ganger du sier det! Du skjønner det at denne egenskapen utvikler de som regel ikke før de blir noen år eldre! Mange av de skjønner ikke en gang hva slitt hår er en gang, og det er ikke det jeg ser som det største problemet, det er heller flokene som er umulige å få ut! hei for det første vorfor er det relevant om jeg har egne barn og det nadre jman kan jo forsøke og forklare vi snakker om et skole banr her og i tråden er det sju, mange banr vet om sitt hår og er opptatt av det lenge før og vis det er floker som man vanskelig for ut så kan man jo klippe det har jeg skat jeg tror ungen ser det da eller er det jo rart, vis ungen da ønsker seg langt hår så kan man jo si at det er på grunn av spisingen vi må klipppe hilsen
Cathie Skrevet 29. november 2004 #78 Skrevet 29. november 2004 som sakt, kom tilbake når u har barn selv og ikke forventer at barn skal oppføre, ressonere og argumentere som voksne... Jeg syns det blir for dumt at du uttaler deg om ting du tydligvisn ikke har greie på! Ciao!
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #79 Skrevet 29. november 2004 sorry' date=' men jeg kan ikke respektere sånne uttalelser fra en som ikke har barn selv... hører du ikke hva jeg sier da mann... Mange barn har ikke den egeskapen at de klarer å forstå det selv om du forklarer det, ser i tidligere innlegg her at du mener at barna skal argumentere for seg,.. det virker som du forventer å ha en voksen samtale med en unge... [/quote'] hei hør her vois du mener at barnet for står at ellers klipper jeg deg forstår de selvsagkt også og bli forklart og jeg har hat mange ganske voksne diskusjoner med femåringer og det er forskjell på barn, grensen for når man kan begynne og diskutere de grensen man setter for barn er på sirka fem år hilsen
Tule Skrevet 29. november 2004 Forfatter #80 Skrevet 29. november 2004 som sakt, kom tilbake når u har barn selv og ikke forventer at barn skal oppføre, ressonere og argumentere som voksne... Jeg syns det blir for dumt at du uttaler deg om ting du tydligvisn ikke har greie på! Ciao! hei jeg syns ikke du har så mye mer greie på det du heller, dette her har jeg faktisk fra en mor som jobber i banrevernet og de råd jeg har gitt gir hun videre til andre foreldre jeg tror ikke hun tar så galt det er mange barn man ka nbegyunne og diskutere med og det blir for dumt at de skal forstå en trussel om at håret kklippes vis de ikke forstår at de blir forklart en konsekvens. . hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå