Gå til innhold

Legger dere ut bilder av barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jente på 20 år her. Jeg lurer på om dere legge ut bilder av barna deres? 

Jeg er fast bestemt på da jeg blir mamma så komme jeg ikke til å legge ut bilder av barnet mitt. Pga jeg vil ha kontroll på alt. Og pga barnet også har en personvern. Et bein, armer og sånt er jo greit da en sjeldent gang. Jeg driver med fotograferinger og tar masse bilder uten ansikt også. 

Legger dere ut noen bilder av barnet deres? 
Eller dere som ikke gjør det. Hva synes dere om de som legger ut masse babybilder? 

Anonymkode: 519c3...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger ikke ut bilder av barna. Både fordi det finnes spesifikke mennesker jeg ikke vil skal ha bilder av barna, fordi de ikke er store nok til å samtykke, og fordi jeg ikke har behov for å legge ut skrytebilder. Jeg sender heller kopier til de som skal ha.

• Liker 4
Skrevet

Ja, har lagt ut noen få bilder av barna, men da er valget av bilder nøye gjennomtenkt.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Legger ut bilder av barna, ja, men ikke veldig ofte og bare hyggelige bilder.

Anonymkode: 072a0...919

• Liker 1
Skrevet

Jeg la ut et bilde på facebook noen dager etter fødsel, tatt på avstand, pakka inn i pledd og med lue langt nedi øya. Også har jeg en lukket instagramkonto som følges av venner og familie, der har jeg kanskje lagt ut et bilde annenhver måned. Jeg hadde egentlig bestemt meg på forhånd for å ikke legge ut bilder, men det ble visst ikke sånn. Har flere ganger vurdert å slette alt, så får se om jeg gjør det etterhvert.

Jeg snakket med familien om det på forhånd, også laget vi en hemmelig facebookgruppe hvor jeg kunne dele bilder siden besteforeldre som ikke bor i nærheten etterspurte det. Dessverre så er det enkelte besteforeldre som ikke respekterer eller forstår hvorfor jeg ikke vil dele, så hver gang jeg poster noe så havner det på dennes facebookvegg. Jeg har prøvd å ta det opp flere ganger, men vedkommende sier seg bare helt enig og i virker ikke å forstå at det er den det gjelder. Så jeg tror jeg må slutte å dele bilder på denne gruppen. (Unnskyld, dette ble visst avsporing).

Anonymkode: 6ca0f...cd2

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger ikke ut bilder av noen noe sted. Er ikke medlem av Facebook eller noe. Men jeg synes folk har veldig mye rare holdninger. Jeg har sett mødre som har kritisert andre for å legge ut bilder av sine nakne babyer samtidig som de ikke har stoppet sine 16 år gamle døtre fra å legge ut bikinibilder. Det er vel intet plagg som er mer seksualiserende enn bikinier. Heller et nakent barn enn en bikinikledd tenåring. Om noen år vil de nok forstå hvor seksualiserende det er.

Anonymkode: 094ef...cc6

• Liker 2
Skrevet

Nei aldri

Anonymkode: 7b8ac...64e

• Liker 2
Skrevet

Barnet har jo et personvern det også. Det er som Jenny Skavlan sier at barnet er ikke gammel nok til å ta den avgjørelsen selv.  Og da trenger man ikke legge ut eller. 

Si når barnet kan snakke å sier "Legg det ut på nettet" Så vet ikke barnet hva nettet er, og jeg mener da at det bilde skal man ikke legge ut eller før barnet vet kosekvenser av det. :) 

Anonymkode: 519c3...cec

• Liker 1
Skrevet

Ja, noen bilder legger jeg ut. Har til sammen kanskje tre-fire bilder av toåringen på facebook. På instagram hvor jeg har privat konto deler jeg oftere, kanskje et par bilder i måneden. Noen er vanlige bilder av ansiktet når hun er glad, andre er mer kunstneriske bilder av henne i et større landskap, profilen i motlys eller noe i den dur :) 

Anonymkode: 3b42e...a5e

• Liker 1
Skrevet

Før pleide jeg å legge ut bilde på FB av barna en gang i blant (type ved fødsel, til jul og ved bursdag). Men rett etter at eldste fylte 3 i fjor, fant jeg ut at jeg ikke synes noe om å legge ut bilder av barna, siden man ikke aner noe om hvor det kan havne (selv om jeg ikke har mer enn rundt 100 venner på Facebook, men man vet faktisk ikke!!) Så da slettet jeg alt jeg noensinne hadde lagt ut (var vel totalt seks bilder av eldste og tre av yngste) og etter det har jeg ikke lagt ut noe mer. Instagram og sånt har jeg ikke, og på Snapchat sender jeg aldri bilder av barna (sender i grunnen uansett uhyre sjeldent noe på Snapchat)

Anonymkode: 7cca8...a5a

• Liker 3
Skrevet

Ja. Men barna har samtykket, og de er også katter.

Anonymkode: 71218...85f

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Kanskje en hånd som er med i et bilde, men aldri ansikt eller noe slikt.

Barn må få velge selv når de er eldre. Det er vår oppgave å beskytte dem, ikke eksponere dem.

• Liker 3
Skrevet

Poster bare bilder på Snapchat og sender til venner og familie der. Har ingen ukjente på Snapchat og føler det er mer kontrollert enn Facebook/insta. Legger ikke ut noen andre steder. 

Anonymkode: e5955...16d

Skrevet

Bilder er fullstendig uskadelige. Om et bilde av meg f.eks. blir forstørret opp og brukt som blink i skytetrening i Irak, går det ikke ut over meg på noe vis. Værsågod, bare hyggelig å kunne være til nytte!

Anonymkode: 33089...e83

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilder er fullstendig uskadelige. Om et bilde av meg f.eks. blir forstørret opp og brukt som blink i skytetrening i Irak, går det ikke ut over meg på noe vis. Værsågod, bare hyggelig å kunne være til nytte!

Anonymkode: 33089...e83

Da får du jo gjøre som du vil, med bilder av deg (og dine barn..) For det vil alltid være folk som synes det er ubehagelig eller ekkelt med bilder, selv når de ikke kommer på avveie. Man vet ikke hvem barna blir før de er store, og mange av oss føler det ikke er vår rett å legge ut bilder før de er store nok til å forstå og godkjenne.

• Liker 1
Skrevet

Både ja og nei. 

Legger ut bilder som er "trygge" i den grad at jr for det meste ikke viser frem ansiktet sitt på dem :)
F.eks ble 17 mai bildet tatt av han når han går i tog bakfra, med flagget i været :D 
Synes også litt om personvern for barn, og synes at man ikke skal frata dem dette. 

Samtidig synes ikke jeg at man skal være hysterisk heller.... 

• Liker 1
Skrevet

Har lagt ut noen fine bilder på facebook  (ca.ett i året) etter prinsippet: Dette kunne vært trykket i lokalavisa som en hyggelig (offisiell) bursdagshilsen til mormor.

Skrevet

Har lagt ut når det er noe, jul, bursdag e.l. Ikke ellers, ser flere på face som legger ut bilder hele tiden, har det som forsidebildet osv, og det ville jeg ikke gjort. Skulle helst ikke lagt ut noen, men vil jo vise han frem også:laugh:

Anonymkode: daa93...ee9

Skrevet

Jeg har reagert på disse som legger ut bilder av barna sine på nettdatingprofilene sine. Holder det ikke å fortelle at de har barn?

Anonymkode: d658b...4d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...