Gå til innhold

Machbeth - et sammendrag...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

..kunne jeg faktisk tenkt meg... :oops:

saken er den at jeg så Kurosawas fantastiske film Throne of Blood her om dagen, og den er basert på Machbeth. Men som Ran er den sikkert bare løselig basert på Shakespeare, og så tenkte jeg å finne ut hva som er hva...

Skal selvsagt lese Machbeth også, men ikke akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke si at Ran er "løslig basert" på Kong Lear. Bortsett fra sønner i stedet for døtre er det vel ikke noe særlig som skiller historiene? Selvfølgelig er den mer eksotisk, og alt blir gjort i henhold til japansk kultur, men rammefortellingen er den samme.

Over til Macbeth, her er et kort sammendrag:

- Under et slag møter Macbeth 3 hekser. De lover ham at han skal etterhvert bli konge. Han vil ikke få problemer før skogen går mot [navngitt] slott, og han kan heller ikke drepes av en mann som er født av en kvinne. De viser ham "veien" til tronen, at et barn, en venn og en konge skal dø. (I hvertfall barn.)

M drar hjem til sin kone, og forteller hva som er skjedd sammen med heksene. Sammen legger de grusomme planer for å nærme seg tronen. De sørger for å drepe både barn og kongen. Men etterhvert får begge litt dårlig samvittighet, spesielt ladyen. (Hun føler at hun ikke får vasket blodet av hendene, etter å ha drept (kongen?) med kniv.) Macbeth går virkelig over lik, og han ender til slutt på tronen. Men noen av de andre adelige i Skottland liker ikke dette, og beslutter seg for å angripe [navngitt] slott. De bruker kvist og busk til å kamuflere seg, og det ser dermed ut som om skogen beveger seg... Og den som setter en slutt for Macbeth, er ikke født av en kvinne. Han er skåret fra sin mors liv.

Ladyen tar selvmord før den siste kampen, og Macbeth blir henrettet. Og han som dreper ham, overtar tronen, og er visstnok stamfar til en av de engelske kongeslektene, dvs stamfar til dronning Elisabeth. Shakespeare skrev det nettopp til henne...

Stykket blir kalt for The Scottish Play og har et rykte for å skape masse ulykker for teateret og skuespillerne som setter det opp.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk, takk. Tja, det er noen flere detaljer i Ran, samt en del personer som er kuttet ut i forhold til King Lear, men tematikken (sviket mot den trofaste, men ærlige sønnen, sviket mot faren, grådigheten, galskapen osv) er jo den samme. Så kanskje ikke riktig å si løselig.

Høres ut til at Machbeth og Throne of Blood har det på samme vis; tematikken er lik, noe er forenklet og noen få ting er forandret. men sånn må man vel gjøre det for å få det til å funke på film (og funke gjør det!). I filmen er det dog "lady Machbeth"(hun har et annet navn, men jeg er dårlig på å huske japansk...), som er den store planleggeren. Og de er to som møter heksa som gir dem spådommen.

I filmen er det veldig interessant å følge hvordan de forholder seg til spådommen - løftet om mer makt sår grådighet hos dem og de sørger selv for å oppfylle profetien, deretter mister de mer og mer grepet og skjebnen sørger for at det som hørtes umulig ut (skogen som flytter seg osv) skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig Lady Macbeth som er pådriveren hos Shakespeare også - hun er den mest ambisiøse av de to. Så forskjellen er sikkert ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig Lady Macbeth som er pådriveren hos Shakespeare også - hun er den mest ambisiøse av de to. Så forskjellen er sikkert ikke så stor.

Ja, når jeg tenker meg om, så er det Ladyen som egentlig får M til å følge spådommene. Men det er også hun som først får store kvaler med det de har gjort. Kompleks dame, må være en kul rolle!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...