AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Hei, Jeg er invitert i bryllup, men har dessverre ikke anledning til å dra. Likevel vil jeg selvsagt gi gave, og det mest praktiske for meg siden jeg bor 30 mil unna, er å sette inn penger til tilskudd til bryllupsreise. Men så blir jeg usikker, hvilket beløp er passende? Er 200 kroner for lite? Det er bare fra meg. Vi har kjent hverandre i 15 år, og tilhører samme vennekrets. Jeg skulle gjerne spurt sammenlignbare venner i samme gjeng, men disse skal gi noe annet. NB: Vil poengtere at gaveønskene er lagt frem på en smakfull og grei måte, de har ønsket seg gaver i alle prisklasser og har overhodet ikke lagt det frem som at de tigger penger. Bare slik at det ikke blir en diskusjon om dette. Anonymkode: 0f8d0...bca
Gjest Sugemerke Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Praktisk eller ikke, jeg ville sent et pent kort med pengegaven i. 200-300 er en fin sum tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Ja, jeg tenker å føre over pengene, og sende en slags "sjekk"/bevis i et fint kort. Mente at penger var mer praktisk å gi enn en gjenstand. Så jeg er helt enig @sugemerke og takk for innspill på sum! Anonymkode: 0f8d0...bca
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 Jeg personlig synes 2-300 er lite i bryllupsgave. Jeg hadde kanskje gitt 800-1000 kr. Men lommeboka er ikka alltid enig med alle, så hvis du ikke har så god råd så er det ikke noe problem!! Anonymkode: b3344...c41 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig synes 2-300 er lite i bryllupsgave. Jeg hadde kanskje gitt 800-1000 kr. Men lommeboka er ikka alltid enig med alle, så hvis du ikke har så god råd så er det ikke noe problem!! Anonymkode: b3344...c41 Oi, er dette en vanlig sum å legge i gaver til venner når de gifter seg? Spør av ren nysgjerrighet, grunnen til at jeg lagde tråden var jo for å få en viss pekepinn på hva som er normen. Syns dette er mye, husker jeg og eksen gav søstera hans en gave til ca. den summen da hun og mannen giftet seg. Anonymkode: 0f8d0...bca
Million Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 Jeg synes 200 kr er veldig lite i bryllupsgave til en god venninne, skal jeg være ærlig. Minimum er 500, kanskje mer i retning av 800 til 1000 kr når det er snakk om bryllup. 16
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 200,- er skammelig. Du må ihvertfall gi minst 500,- Anonymkode: ab013...0a1 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 3 minutter siden, Million skrev: Jeg synes 200 kr er veldig lite i bryllupsgave til en god venninne, skal jeg være ærlig. Minimum er 500, kanskje mer i retning av 800 til 1000 kr når det er snakk om bryllup. Takk for innspill. Ja, kanskje jeg bør legge meg på 500 kroner. Vil jo ikke fremstå gnien, samtidig har jeg en veldig anstrengt økonomi, så å gå over 500 kroner vet jeg ikke om jeg har mulighet til. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 200,- er skammelig. Du må ihvertfall gi minst 500,- Anonymkode: ab013...0a1 Ja, skammelig vil jeg jo ikke fremstå. Tenker 500 blir bra!:) Du og dere tenker ikke at 500 kommer til å skille seg ut i negativ retning eller? Anonymkode: 0f8d0...bca
Fru Uperfekt Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg er invitert i bryllup, men har dessverre ikke anledning til å dra. Likevel vil jeg selvsagt gi gave, og det mest praktiske for meg siden jeg bor 30 mil unna, er å sette inn penger til tilskudd til bryllupsreise. Men så blir jeg usikker, hvilket beløp er passende? Er 200 kroner for lite? Det er bare fra meg. Vi har kjent hverandre i 15 år, og tilhører samme vennekrets. Jeg skulle gjerne spurt sammenlignbare venner i samme gjeng, men disse skal gi noe annet. NB: Vil poengtere at gaveønskene er lagt frem på en smakfull og grei måte, de har ønsket seg gaver i alle prisklasser og har overhodet ikke lagt det frem som at de tigger penger. Bare slik at det ikke blir en diskusjon om dette. Anonymkode: 0f8d0...bca Hvor mye du gir må du nesten basere på hva du har råd til. Har du råd til 1000 så topp, har du råd til 200 så er det topp og. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for innspill. Ja, kanskje jeg bør legge meg på 500 kroner. Vil jo ikke fremstå gnien, samtidig har jeg en veldig anstrengt økonomi, så å gå over 500 kroner vet jeg ikke om jeg har mulighet til. Ja, skammelig vil jeg jo ikke fremstå. Tenker 500 blir bra!:) Du og dere tenker ikke at 500 kommer til å skille seg ut i negativ retning eller? Anonymkode: 0f8d0...bca 500,- blir veldig bra! Anonymkode: ab013...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 Gi etter din lommebok, ikke etter hva ukjente folk på kg mener er skammelig. Anonymkode: be911...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #12 Skrevet 14. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gi etter din lommebok, ikke etter hva ukjente folk på kg mener er skammelig. Anonymkode: be911...ef4 I utgangspunktet er jeg enig, men jeg er ikke kjent med normer rundt dette, derfor tråden. Og det siste jeg vil er jo å bli "hun som er gnien", selv om jeg på ingen måte oppfatter dette kommende ekteparet som noe annet enn oppegående, rause mennesker, som i tillegg er klare over at folk har ulikt utgangspunkt økonomisk. Anonymkode: 0f8d0...bca
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #13 Skrevet 14. november 2016 200 er kanskje litt lite. Men du skal jo ikke i bryllupet og da tenker jeg at 300-400 er greit. Om du var i bryllupet og fikk middag, drikke osv. så hadde jeg tenkt at en høyere sum hadde vært mer rett. Anonymkode: b860c...01c 2
Gjest Sugemerke Skrevet 14. november 2016 #14 Skrevet 14. november 2016 Hadde du bært gjest i bryllupet ville 500,- vært en normal sum, men nå er du ingen gjest, altså er det faktisk ikke forventet at gavesummen skal være like høy. Normal folkeskikk.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #15 Skrevet 14. november 2016 Jeg hadde gitt 300 kr. Om du var gjest så ville det vært normalt med rundt 500. Men nå skal jo ikke du i bryllupet heller, og da tenker jeg at 300 er nok. Anonymkode: f0a2f...5e2 2
Juniper Skrevet 17. november 2016 #16 Skrevet 17. november 2016 Jeg har tenåringsbarn. Om de skal i en bursdag så ligger gaveprisen på mellom 100 og 200, som regel. Et bryllup er jo en litt større anledning enn et barneselskap. Det er den ene siden av ligningen. Den andre siden er hva du er komfortabel med å gi, hva du faktisk har råd til. Det er ikke meningen at du skal leve av nudler fram til jul for å kunne gi en flottere gave! Det er også rett at om man ikke skal i selskapet er det naturlig å gi en mindre dyr gave, da de ikke har hatt utgiften til kuverten din. Jeg synes 500 høres ut som en grei sum, siden du ikke deltar i festen. Så sant du faktisk føler at du har råd til det. Folk har ulikt forhold til penger, for noen er 500 mer enn et ukedsbudsjett med mat og må håndteres forsiktig, for andre er det noe de kan bruke på tull, uten å blunke to ganger. 2
Atea Skrevet 18. november 2016 #17 Skrevet 18. november 2016 (endret) Altså, skammelig? To hundre er ok. Jeg ga en gave til en verdi av par tre tusen, hadde jeg råd til det. De byttet for øvrig bildet og fikk et annet fra galleriet hvis jeg ikke husker feil. Har gitt en annen gave en gang også, de løste den inn i penger. Jeg ble ikke sur. Men jeg hadde bedre økonomi enn i dag. To hundre og et kort er innafor. Mener jeg. Endret 18. november 2016 av Atea
Atea Skrevet 18. november 2016 #18 Skrevet 18. november 2016 Og så må man huske på at par gjerne gir femhundre, og forventer samme sum av single? Til alle anledninger. Gir man penger skal det nesten være symbolsk, mener jeg.
EvaLena Skrevet 18. november 2016 #19 Skrevet 18. november 2016 Jeg vasser ikke i penger, men jeg ville nok lagt meg på 500.- Uansett så er det jo din økonomi som avgjør.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #20 Skrevet 18. november 2016 Jeg tenker det kommer helt an på hvor nær venn dette er for deg. Du har blitt invitert i bryllupet, og kan du ikke dukke opp så er det som du nevner normalt å gi en gave av noe slag for det. Nå kommer det jo som sagt litt an på hvor nær venn det faktisk er. 15 år er lenge, men du påpeker at det er fordi dere har samme vennekrets. Om jeg ikke kunne gått i et bryllup til en venninne ville jeg nok gitt 500-1000 kr, da det er snakk om bryllup og ikke bursdag, men skulle jeg gått i bryllupet ville jeg gitt mellom 1000-2000 kr. Men om du er student feks så forstår jo bruden så klart hvorfor du ikke kan gi den største pengegaven, og da syns jeg absolutt 200-300 kr er passende. Mange av mine venninner er studenter og selv om de kommer i bryllupet så forventer jeg faktisk ikke store pengesummer. Tipper det vil ligge på mellom 300-1500 kr i gave fra de forskjellige. For meg er det tanken som teller. Anonymkode: 68669...815
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå