Gå til innhold

Bytting av fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg har flyttet til en ny by, og ønsker å få meg en ny fastlege. Jeg søkte litt rundt på legelisten.no og fant en kvinnelig lege som har ledig plasser. Når jeg ringte til resepsjonene sa de at jeg måtte bytte fastlegen offisielt på Helfo før jeg kunne få time hos dem. Men da lurer jeg på, er det ikke mulig å "teste ut" en legen før jeg bytter den personen til fastlegen min? Er det slik alle steder? Man har jo tross alt bare rett til å bytte to ganger i året. Har jeg da bare to forsøk på å finne en lege som passer for meg og som forstår meg? Og hva er det egentlig normalt å betale for en legetime, med normal undersøkelse av migrene/ hodepine? 

Som alltid, takk for svar! :)

Anonymkode: 1c4d9...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Systemet er systemet. Du må bytte for å få lov til å komme til audiens hos en fastlege. Du bytter srlv på Helsenorge.no og logger deg inn. Eller på telefonnummeret du finner der inn - fastlegetelefonen. 

Anonymkode: 6d51f...9cd

Skrevet

Selvfølgelig må du bytte først, ellers kunne jo folk holdt legen opptatt hele dagen med å bare "sjekke ut" en hel haug. Du logger deg på helsenorge.no og bytter der, bytte gjelder fra den 1. neste mnd, så bytter du i dag gjelder det fra 1.desember. Du har to bytter pr kalender år, så liker du ikke den legen du har valgt deg ut kan du bytte igjen før 1.januar, og så har du likevel to bytter i 2017. Tipser ellers om å bytte til et legekontor med flere leger, da er det lettere å få time akutt om noe oppstår. Husk også at legelisten ikke alltid er det mest objektive stedet (med mindre det er 30 like tilbakemeldinger), jeg byttet fra en av de best omtalte legene som ikke var noe særlig, til en som er midt på treet i legelistens vurderinger men i realiteten er helt fantastisk. 

Anonymkode: 8d1b2...7ea

Skrevet

Jeg fikk et ekstra bytte når jeg flytta til ny by, så altså tre bytter det kalenderåret 😊

Anonymkode: b868b...3dd

Skrevet

Du kan ikke "shoppe" leger, nei. Du må bare bytte. 

Anonymkode: 57388...3ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker app for å bestille legetime, og da har jeg et lite utvalg av leger jeg kan velge faktisk.. Vet ikke om det er meningen, for jeg har jo fastlege. 

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er det egentlig normalt å betale for en legetime, med normal undersøkelse av migrene/ hodepine? 

Anonymkode: 1c4d9...37e

Jeg betalte 201,- i egenandel sist jeg var hos legen. Det er vel den normale prisen. En annen gang jeg var der, tok jeg en urinprøvetest for UVI, og da betalte jeg 251,- den dagen (man må betale ekstra for prøvemateriell de må bruke på deg, f.eks. blodprøver osv)

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...