Gå til innhold

HPV-vaksinen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen her kan svare meg på noen spørsmål om HPV-vaksinen. 

Jeg reiser til USA i morgen, og får derfor ikke med meg den vaksinasjonen hvor vi kan møte opp på et gitt sted i byen (som er på torsdag). Vil gjerne ta vaksinen, men er det slik at jeg kan få tatt den når som helst i løpet av de neste to årene, helt gratis? Jeg reiser titt og ofte til USA, og denne gangen vet jeg ikke hvor lenge jeg blir. Enten kommer jeg tilbake rett før jul, eller så kommer jeg ikke før i februar. 

Lurer også på om hvor mange doser det er, og om disse dosene må tas til en bestemt tid?

Er det slik at det "haster" å ta vaksinen? Hører mange sier at det er uansvarlig hvis man ikke tar den med en gang, og at alle jenter bør ta den for å verne andre? Skjønner liksom ikke helt det der, er det ikke slik at viruset smitter seksuelt, så det er verst for meg selv om jeg ikke tar den? Hva har det å si for andre? 

Jeg tok celleprøve i august, men hørte aldri noe mer fra legen, så regner med den så fin ut. Er livredd for å bli smittet, kanskje mest fordi søsteren min nettopp var på konisering, og jeg derfor er litt mer bekymret enn jeg kanskje bør være. Er bare 23 år, så egentlig "må" jeg jo ikke ta cellerprøve før om 2 år. 

Bør jeg ta den så fort som mulig, eller har det ikke så mye å si om jeg tar den nå eller om feks. et år? Bare et eksempel altså, det er så mye jeg ikke forstår rundt den der vaksinen. Har prøvd å sende mail kommunen (til adressen de oppga for spørsmål), men får ikke svar. 

Anonymkode: 624ef...d00

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan svare meg på dette? 

Skrevet

Vaksinen er gratis i 2 år, ja du kan ta første dose når som helst, så lenge siste dose ikke blir etter di 2 årene. Da koster det penger. Du skal ta 3 doser husker ikke nøyaktig, men er noen uker mellom 1 og andre og 5 måneder etterpå siste dose skal tas. 

Skrevet
4 minutter siden, koko458 skrev:

Vaksinen er gratis i 2 år, ja du kan ta første dose når som helst, så lenge siste dose ikke blir etter di 2 årene. Da koster det penger. Du skal ta 3 doser husker ikke nøyaktig, men er noen uker mellom 1 og andre og 5 måneder etterpå siste dose skal tas. 

Okei, så det eneste jeg må passe på er at jeg tar første dose minst fem måneder før november 2018, slik at jeg ikke må betale for noen av dosene? :)

Vet du noe om det andre jeg spurte om? Altså om det haster at jeg tar den, hvilke konsekvenser det kan ha om jeg venter litt osv.? 

Skrevet

Ja det jeg fikk beskjed om når jeg var å tok den. Tok første for 1 uke siden eller noe, og skal ta 2 dose første uke i desember. Og siste 5 måneder etterpå andre dose. ☺️

Hmm er ikke helt sikker, eneste er vel at virkningen starter raskere om du tar den tidligere. Vet ikke noe om konsekvenser eller lignende, men du kan gå inn på fin kommunes hjemmeside å kontakte de som gir vaksinen å spørre dem ☺️

Skrevet
11 minutter siden, koko458 skrev:

Ja det jeg fikk beskjed om når jeg var å tok den. Tok første for 1 uke siden eller noe, og skal ta 2 dose første uke i desember. Og siste 5 måneder etterpå andre dose. ☺️

Hmm er ikke helt sikker, eneste er vel at virkningen starter raskere om du tar den tidligere. Vet ikke noe om konsekvenser eller lignende, men du kan gå inn på fin kommunes hjemmeside å kontakte de som gir vaksinen å spørre dem ☺️

Jeg har allerede sendt dem to mailer, men de svarer ikke (gått over en uke nå). 

Tar du de andre dosene hos fastlegen? Eller på vaksinasjonskontoret?

Skjønner at jeg blir fortere vaksinert jo fortere jeg tar den, men HPV er vel et virus som veldig veldig mange har uten å i det hele tatt vite om det (veldig vanlig virus, som en sjelden gang utvikler seg til kreft)? Derfor kan jeg jo ikke vite om jeg har det nå, selv om celleprøven min fra august tydeligvis var fin da jeg ikke hørte noe mer etter dagen jeg tok den. De sa de skulle ta kontakt hvis det ble nødvendig. 

Skjønner liksom ikke hvilken betydning det skal ha for andre jenter om jeg tar den nå, eller om to år. HPV smitter jo seksuelt, og dersom en jente har tatt den, så blir hun ikke smittet. Da har det vel ingenting å si om en hvilken som helst annen jente har tatt vaksinen eller ikke...?

Skrevet

Har du prøvd å ringe? Jeg tar alle dosene på vaksinasjonskontoret. 

Ja det finnes mange typer av HPV, vaksinen beskytter mot noen av de mest vanlige som kan bli til kreft. Finnes mange versjoner av HPV noen gir vorter og noen kan lede til kreft. Vaksinen beskytter mot noen av disse virusene. 

Tenker folk mener at det hindrer smitte når man tar vaksinen. At du ikke gir smitten til en mann som gir den videre. Men har aldri hørt noe om dette selv. Og ikke at noen har sagt det. 

Det beste er å snakke med de som gir vaksinene, de vet best ☺️

Skrevet
16 minutter siden, koko458 skrev:

Har du prøvd å ringe? Jeg tar alle dosene på vaksinasjonskontoret. 

Ja det finnes mange typer av HPV, vaksinen beskytter mot noen av de mest vanlige som kan bli til kreft. Finnes mange versjoner av HPV noen gir vorter og noen kan lede til kreft. Vaksinen beskytter mot noen av disse virusene. 

Tenker folk mener at det hindrer smitte når man tar vaksinen. At du ikke gir smitten til en mann som gir den videre. Men har aldri hørt noe om dette selv. Og ikke at noen har sagt det. 

Det beste er å snakke med de som gir vaksinene, de vet best ☺️

Men hvis en person har tatt vaksinen, så vil jo ikke denne personen smittes av den mannen som evt. har fått det fra en annen kvinne? Altså, har man selv tatt vaksinen er man jo immun. Hvis jeg venter feks. ett år med å ta vaksinen (bare et eksempel), så e det jo verst for meg selv, for da kan jeg bli smittet hvis en mann jeg har sex med smitter meg, etter å ha fått viruset fra en annen kvinne som heller ikke har tatt vaksinen (og dermed kan ha viruset i seg). 

Hva om man allerede har viruset i seg, og så tar vaksinen? Det er jo mange som har viruset uten å vite om det, fordi det ytterst sjelden utvikler seg til kreft. Selv om jeg ikke hadde celleforandringer nå i august, så kan det jo være at et virus jeg har i kroppen utvikler celleforandringer som feks. vises på en ny test om noen år. 

Skrevet
49 minutter siden, koko458 skrev:

Ja jeg skjønner det egentlig ikke jeg heller. 

Vsksinen kan tas selv om man har viruset, slik jeg har forstått det. Den kan ihvertfall tas selv om man har debutert seksuelt.

Her står det litt om vaksinen.

http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/disse-bivirkningene-kan-du-få-av-hpv-vaksinen-41351

http://forskning.no/vaksiner/2013/11/hpv-vaksine-hjelper-voksne-kvinner

Ja, jeg har jo debutert seksuelt (hatt sex med tre ulike personer i hele mitt liv). Så jeg kan jo ha viruset i meg, selv om celleprøven jeg tok i august tydeligvis var fin. Har ikke hørt noe som helst fra legen, så regner med det var ok. 

Er ikke seksuelt aktiv akkurat nå, men skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å bli det igjen, da jeg nettopp har begynt å date en fyr. Jeg orker jo ikke å gå rundt og være "redd for" å ha sex fordi jeg ikke har tatt den vaksinen :(

Skrevet
8 timer siden, koko458 skrev:

Er den gratis for alle nå? 

Anonymkode: 16698...407

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er den gratis for alle nå? 

Anonymkode: 16698...407

Alle født etter 1991 :-) 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis en person har tatt vaksinen, så vil jo ikke denne personen smittes av den mannen som evt. har fått det fra en annen kvinne? Altså, har man selv tatt vaksinen er man jo immun. Hvis jeg venter feks. ett år med å ta vaksinen (bare et eksempel), så e det jo verst for meg selv, for da kan jeg bli smittet hvis en mann jeg har sex med smitter meg, etter å ha fått viruset fra en annen kvinne som heller ikke har tatt vaksinen (og dermed kan ha viruset i seg). 

Hva om man allerede har viruset i seg, og så tar vaksinen? Det er jo mange som har viruset uten å vite om det, fordi det ytterst sjelden utvikler seg til kreft. Selv om jeg ikke hadde celleforandringer nå i august, så kan det jo være at et virus jeg har i kroppen utvikler celleforandringer som feks. vises på en ny test om noen år. 

Du tenker riktig. Det er ikke noe stor risiko å vente et år. Den  eneste risikoen er for deg selv. Grunnen til at man gir vaksinen til jenter i 7.klasse, er at da regner man med at de ikke er seksuelt aktive. Og vaksinen virker best på de som ikke har vært seksuelt aktive. Som du selv sier, kan du allerede har viruset i kroppen.  Men hvis du ikke har viruset i kroppen, vil en vaksine beskytte deg. Men du smitter ikke andre jenter,.uansett om du er vaksinert eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...