Gå til innhold

Rundkjøring vikeplikt


petterm

Anbefalte innlegg

Har to ganger siste uke opplevd følgende:

Jeg er på vei inn i en rundkjøring med to felt. I rundkjøringen kommer en bil som ligger i innerste/venstre felt. Det er dermed åpent for at jeg kjører inn i rundkjøringen i ytterste felt. I det jeg er på vei inn i rundkjøringen fortsetter bilen i rundkjøringen rett fram, over mitt kjørefelt og ut til høyre for meg uten å gi tegn til feltskifte/bruke  blinklys. Det har gått bra fordi jeg har vært forsiktig. Er klar over at jeg har vikeplikt fordi jeg er på vei inn i rundkjøringen, men den som bytter felt har vel også vikeplikt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Bilen innerst kan uansett ikke kjøre rett frem i rundkjøringen, med mindre rundkjøringen bare har 3 armer, altså hvor du kommer fra, til høyre, og rett frem - i dette tilfellet er innerste felt riktig når en skal rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre inn i rundkjøringer, på siden av andre biler slik du her beskriver, er vel teit uansett. Selv om "de har også vikeplikt når de skifter felt".

Slutt med det, så får du og de ett problem mindre å måtte hanskes med.

Anonymkode: bb39d...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, petterm skrev:

Det har gått bra fordi jeg har vært forsiktig. Er klar over at jeg har vikeplikt fordi jeg er på vei inn i rundkjøringen, men den som bytter felt har vel også vikeplikt? 

Hva driver de i utgangspunktet med å bytter felt i rundkjøringen for? Der man legger seg på vei inn skal gi signal til andre om hvor man har tenkt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre inn i rundkjøringer, på siden av andre biler slik du her beskriver, er vel teit uansett. Selv om "de har også vikeplikt når de skifter felt".

Slutt med det, så får du og de ett problem mindre å måtte hanskes med.

Anonymkode: bb39d...a4d

Mange steder er det to felt og trafikken flyter på en måte som gjør at man bruker begge feltene. Det er helt vanlig u hovedstaden iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en lang tråd på rundkjøringer her fra før. I tillegg har diverse aviser, bt.no blant annet satt søkelyset på rundkjøringer. 

Du som skal inn i rundkjøringen har vikelplikt for alt og alle som er i rundkjøringen og skal påse at du kan kjøre inn uten å hindre eller forstyrre de som alt er i rundkjøringen. Det har du ikke gjort slik du forklarer deg i hi. 

Anonymkode: a5135...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita
7 minutter siden, minister-mio skrev:

Hva driver de i utgangspunktet med å bytter felt i rundkjøringen for? Der man legger seg på vei inn skal gi signal til andre om hvor man har tenkt seg.

Når man legger seg ytterst og skal rett frem gir man ikke signal før man har passert første utkjøring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, incognita skrev:

Når man legger seg ytterst og skal rett frem gir man ikke signal før man har passert første utkjøring. 

 

Men i HI er det snakk om biler som legger seg innerst for å så ombestemme seg..? Hva er poenget med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at ingen kjører inn ved siden av noen som ligger i det indre feltet, de venter til de har kjørt forbi. Man kan jo aldri vite om de bruker blinklys, så vent til du vet at de ikke kommer til å kjøre ut. 

 

Anonymkode: 1e877...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser her at ingen kjører inn ved siden av noen som ligger i det indre feltet, de venter til de har kjørt forbi. Man kan jo aldri vite om de bruker blinklys, så vent til du vet at de ikke kommer til å kjøre ut.

Det er ikke så lurt å se utenlandske youtube-videoer hvis man vil vite hvordan det fungerer i Norge. Jeg har aldri sett en rundkjøring her som er strukturert slik som den.

Anonymkode: 79777...39b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det som hendte med meg. Jeg lå i venstre fil - ja,

men det var fordi jeg skulle til venstre, og da jeg skulle ut, blinket jeg meg ut.
Men da kom en slik sjåfør som ts og bare la seg inn på siden av meg og guffet på og kjørte forbi meg. hadde jeg ikke vært obs hadde vi nok kræsjet....

jeg var jo allerede i rundkjøringen, hun kan ikke bare kjøre inn før jeg hadde passert. og hun burde sett at jeg hadde blinket meg ut.

Anonymkode: ccec2...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, incognita skrev:

Når man legger seg ytterst og skal rett frem gir man ikke signal før man har passert første utkjøring. 

 

Flere rundkjøringer i mitt distrikt har to felt inn der det ytterste er enten pil til høyre eller høyre og rett frem og venstre er venstre eller venstre og rett frem. Derfor kan man legge seg inn i innerste felt og likevel kjøre rett frem. 

 

Anonymkode: 69809...221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere rundkjøringer i mitt distrikt har to felt inn der det ytterste er enten pil til høyre eller høyre og rett frem og venstre er venstre eller venstre og rett frem. Derfor kan man legge seg inn i innerste felt og likevel kjøre rett frem. 

 

Anonymkode: 69809...221

Da fortsetter isåfall veien rett frem i to felt? Det blir noe annet enn problemstillingen til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo det som hendte med meg. Jeg lå i venstre fil - ja,

men det var fordi jeg skulle til venstre, og da jeg skulle ut, blinket jeg meg ut.
Men da kom en slik sjåfør som ts og bare la seg inn på siden av meg og guffet på og kjørte forbi meg. hadde jeg ikke vært obs hadde vi nok kræsjet....

jeg var jo allerede i rundkjøringen, hun kan ikke bare kjøre inn før jeg hadde passert. og hun burde sett at jeg hadde blinket meg ut.

Anonymkode: ccec2...c07

Du har vikeplikt selv om du blinker deg ut. Skifter du felt har du vikeplikt. 

Og ts beskriver en situasjon hvor vedkommende IKKE blinker. 

Anonymkode: 54d75...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2016 den 0.31, petterm skrev:

Har to ganger siste uke opplevd følgende:

Jeg er på vei inn i en rundkjøring med to felt. I rundkjøringen kommer en bil som ligger i innerste/venstre felt. Det er dermed åpent for at jeg kjører inn i rundkjøringen i ytterste felt. I det jeg er på vei inn i rundkjøringen fortsetter bilen i rundkjøringen rett fram, over mitt kjørefelt og ut til høyre for meg uten å gi tegn til feltskifte/bruke  blinklys. Det har gått bra fordi jeg har vært forsiktig. Er klar over at jeg har vikeplikt fordi jeg er på vei inn i rundkjøringen, men den som bytter felt har vel også vikeplikt? 

Men du skal jo kun legge deg i ytterste utenfor en annen bil hvis det er to felt og du skal av rundkjøringen før han. Er det tofelts tvers over og han ikke blinker (for det kan han ikke før han har passert din arm), så må jo du skjønne at den skal rett frem, og dermed vente. 

Legger ved en tegning. Her er riktig fremgangsmåte hvis det er to felt, hvis du som blå bil skal ut i første arm på tofelts så kan du ligge slik jeg har tegnet. Den røde kjører helt korrekt. Da blir det ikke noe problem for noen av dere.

Du kan derimot IKKE legge deg på yttersiden hvis du 1.skal ut på samme felt som den røde bilen, eller 2. skal rett frem. Da er det du som ligger feil. Du bør klare å lese trafikken nok til skjønne hvor den andre bilen skal. Rundkjøring.png

Anonymkode: 6cc66...6f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2016 den 0.31, petterm skrev:

Har to ganger siste uke opplevd følgende:

Jeg er på vei inn i en rundkjøring med to felt. I rundkjøringen kommer en bil som ligger i innerste/venstre felt. Det er dermed åpent for at jeg kjører inn i rundkjøringen i ytterste felt. I det jeg er på vei inn i rundkjøringen fortsetter bilen i rundkjøringen rett fram, over mitt kjørefelt og ut til høyre for meg uten å gi tegn til feltskifte/bruke  blinklys. Det har gått bra fordi jeg har vært forsiktig. Er klar over at jeg har vikeplikt fordi jeg er på vei inn i rundkjøringen, men den som bytter felt har vel også vikeplikt? 

Hvordan er det skiltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.11.2016 den 12.35, Illuminatum skrev:

Hvordan er det skiltet?

Veien jeg kjører på har to felt inn i rundkjøringen, og det et to felt ut på motsatt side av meg. Veiene til høyre og til venstre for meg har ett felt. I min kjøreretning er venstre felt skiltet rett fram og til venstre, mens høyre felt er skiltet rett fram og til høyre. Bilen som krysser mitt kjørefelt mener jeg kom inn fra veien på min venstre side. Jeg regner vel med at hadde det blitt en smell så hadde jeg ligget tynt an siden jeg var på vei inn i rundkjøringen. På den annen side hadde det hjulpet hvis den andre bilen hadde blinka før den bytta felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2016 den 8.36, AnonymBruker skrev:

Men du skal jo kun legge deg i ytterste utenfor en annen bil hvis det er to felt og du skal av rundkjøringen før han. Er det tofelts tvers over og han ikke blinker (for det kan han ikke før han har passert din arm), så må jo du skjønne at den skal rett frem, og dermed vente. 

Legger ved en tegning. Her er riktig fremgangsmåte hvis det er to felt, hvis du som blå bil skal ut i første arm på tofelts så kan du ligge slik jeg har tegnet. Den røde kjører helt korrekt. Da blir det ikke noe problem for noen av dere.

Du kan derimot IKKE legge deg på yttersiden hvis du 1.skal ut på samme felt som den røde bilen, eller 2. skal rett frem. Da er det du som ligger feil. Du bør klare å lese trafikken nok til skjønne hvor den andre bilen skal. Rundkjøring.png

Anonymkode: 6cc66...6f7

Takk for tegning. Det er bare ett felt inn fra venstre og ut til høyre. Jeg antok at den røde bilen skulle ut neste avkjørsel, i og med at de fleste skal den veien. Det gikk greit, nettopp fordi jeg ventet det lille sekundet ekstra for å sikre at det gikk greit. Hadde den røde bilen gitt tegn til feltskifte så hadde det ikke vært noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...