Gå til innhold

Pris legge inn vann/kloakk/strøm


Anonym2467

Anbefalte innlegg

Hei,

 

sitter og ser på ett hus som er kun et råbygg.

Det har ikke innlagt strøm, vann eller kloakk.

Har prøvd å Google hva dette vil koste å legge inn men blir ikke særlig klok, noen som har erfaring?:-)

Huset er på 200kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på - hvor langt unna er påkoblingspunkt for vann/avløp? Hvordan er grunnforholdene der det skal grave? Hva koster tilkoblingsavgiften i kommunen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

så på hjemmesiden til nordre land kommune men skjønte ikke noe av prisene. Vi har aldri eid noe og er helt grønne på alt dette, så alle svar settes pris på :-) 

Der er nabohus ikke langt fra eiendommen og da er det vel ikke så alt for langt man må grave...eller?

Får man lagt inn vann/kloakk/strøm for 200.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om dere heller eventuelt kan legge ned en septictank for avløp. Vi er i snakk med kommunen nå (oss og 2 andre hus) om å få lagt både helårsvann og avløp, prisen er på ca 200.000 (pr hus) 

Nærmeste nabo ligger ca 50 meter unna, og tilkoblingen vil eventuelt skje ved dem. 

Aust-agder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym2467 skrev:

Takk for svar!

 

så på hjemmesiden til nordre land kommune men skjønte ikke noe av prisene. Vi har aldri eid noe og er helt grønne på alt dette, så alle svar settes pris på :-) 

Der er nabohus ikke langt fra eiendommen og da er det vel ikke så alt for langt man må grave...eller?

Får man lagt inn vann/kloakk/strøm for 200.000?

Ser du nevner både råbygg og tilkobling vann/kloakk.

Dette er allerede et råbygg som er satt opp? Er det slik at det ikke er strukket vann/kloakk frem til huset, altså utvendig? Er det kun dette du ønsker pris på eller skal det også innbefatte innvendig elektriker- og rørleggerarbeider?

Anonymkode: 057e8...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et råbygg som er satt opp ja.

Det står ikke i prospektet om det er strukket frem til huset, så jeg lurer derfor på pris hvis dette ikke er gjort. Så hva er prisen for alt arbeidet slik at vi har et hus med strøm, vann og kloakk? Så ja med elektriker- og rørleggerarbeid :-)

Beklager amatørfaktoren her, men jeg lurer på dette slik at jeg vet om det i det hele tatt er vits i å se på huset, er et stykke å dra hvis dette blir svindyrt og ikke aktuelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym2467 skrev:

Det er et råbygg som er satt opp ja.

Det står ikke i prospektet om det er strukket frem til huset, så jeg lurer derfor på pris hvis dette ikke er gjort. Så hva er prisen for alt arbeidet slik at vi har et hus med strøm, vann og kloakk? Så ja med elektriker- og rørleggerarbeid :-)

Beklager amatørfaktoren her, men jeg lurer på dette slik at jeg vet om det i det hele tatt er vits i å se på huset, er et stykke å dra hvis dette blir svindyrt og ikke aktuelt.

 

Tror jeg fant huset.

Det står at det ikke er innlagt strøm på eiendommen, dette får du pris fra kraftlaget i området på.

Vann og kloakk står det ikke noe om, så dette er nok ført innenfor ringmur og opp av gulv.

Nå holder jeg til i en helt annen del av landet, så prisene på el og rør vil nok ikke være de samme. Uansett her ville vi nok måtte beregnet ca 350.000 i el + innlegging av strøm og 200.000 i rør. Ville ringt et par elektrikere og et par rørleggere i området og snakket med dem, da ville du ihvertfall kunne fått noe å gå etter.

Anonymkode: 057e8...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

fikk dette fra megler nå:

Det er utgravd brønn og lagt vannledning inn i bygningen. Eiendommen har privat avløp av spillvann til spredegrøfter via septiktank tilknyttet tvungen kommunal tømmeordning.

------

Hva vil dette si? Er det mye penger å spare ved at de tingene er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På drikkevannssiden betyr det at du selv er ansvarlig for at brønnen gir deg et godt og forsvarlig drikkevann, står litt mer her: https://ghmt.no/drikkevann/ 

Risikoen med privat brønn er at du selv er ansvarlig for at brønnen gir tilstrekkelig mengde vann og i en god nok kvalitet. Jeg ville bedt om å få kapasitetsdata fra brønnboringen samt dokumentasjon på vannkvaliteten på brønnvannet. Det er mest sannsynlig en pumpestasjon tilknyttet brønnen for vannforsyning inn i huset, jeg ville også bedt om dokumentasjon på det (kan være aktuelt med en serviceavtale med pumpeleverandør dersom du ikke vil vedlikeholde pumpene selv). 

Ettersom den har septiktank med tvungen tømming må du betale tømming av tanken årlig uansett om den er full eller ikke, gebyrer her: http://www.nordre-land.kommune.no/betalingssatser-og-gebyrer-2016.4539892-95991.html 

Er det betalt tilkoblingsavgift for vann og avløp? Hvis ikke kommer det i tillegg (engangsavgift). Står også i samme linken som over - regnes per kvm hus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym2467 skrev:

Takk for svar!

 

fikk dette fra megler nå:

Det er utgravd brønn og lagt vannledning inn i bygningen. Eiendommen har privat avløp av spillvann til spredegrøfter via septiktank tilknyttet tvungen kommunal tømmeordning.

------

Hva vil dette si? Er det mye penger å spare ved at de tingene er gjort?

Om det ligger bort til huset, er det den siste biten som står igjen. Og den er nok like dyr som om de skulle ha gravd flere meter for å få det bort til huset etter at dere har kjøpt det. Vann/Kloakk koster fort 50.000,- for påkobling. Strøm kan fort koste 100-150.000,-. Men veit da ikke hvor mye nettleverandøren skal ha for å føre strømmen til huset. Ser litt på sidene til Eidsiva, der ser ut for at påkobling går vi den dere bruker for å legge opp det elektriske i huset.

Du finner siden deres her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...