Gå til innhold

Hvilken norsk forfatter synes du er best?


Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vanskelig spørsmål, lenge siden jeg har lest noe norsk.

Jeg holder en knapp på Herbjørg Wassmo (Lykkens sønn). Eller Hamsun. Ellers er det et hav av norske forfattere jeg ikke har lest :oops: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jo Nesbø (Krim er topp!)

2) Frode Grytten (Poetisk & Fantastisk!)

3) Klaus Hagerup (Markus er Konge!)

4) Gro Dahle (Flotte barnebøker med hjelp fra mannen!)

Cr@sh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Knut Hamsun (ikke alt, men sult, mysterier og pan)

Tarjei Vesaas

Tor Ulven

Thure Erik Lund

Klarer ikke å rangere dem, de rager høyt alle sammen... Hm. Bare menn? Trude Marstein, Inger Hagerup...

(og Ibsen overgår kanskje alle, men han er liksom ikke en sånn jeg nyter å lese...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser egentlig svært få norske bøker. Litt fordi jeg liker veldig godt å lese på engelsk, og litt fordi jeg synes faktisk ikke det er så mange gode norske forfattere. De bøkene jeg har lest er mest middelmådige, ingenting spesielt. Skulle jeg plukke en favoritt måtte det vel bli Jostein Gaarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg leser egentlig svært få norske bøker. Litt fordi jeg liker veldig godt å lese på engelsk' date= og litt fordi jeg synes faktisk ikke det er så mange gode norske forfattere. De bøkene jeg har lest er mest middelmådige, ingenting spesielt. Skulle jeg plukke en favoritt måtte det vel bli Jostein Gaarder.

Det er ikke lett å diskutere smak og behag, men hvis du synes Jostein Gaarder er den beste norske forfatteren er det ikke rart du tror resten er middelmådige. Han er nemlig ingen stor forfatter (selv om han selger mange bøker. Han er lur og ok til å konstruere fortellinger, men ingen språkmester...). Det finnes MANGE norske forfattere som ikke er middelmådige. Klart - en god del er ikke helt fantastiske, og jeg synes selv det er vanskelig å sette meg inn i samtidslitteraturen. Vil så gjerne, men det er langt mellom de som virkelig glimrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i norsk litteratur, både eldre og nyare - og synst det er vanskeleg å velje ut og rangere. Men noko sånt:

1. Knut Hamsun

2. Edvard Hoem

3. Tarjei Vesaas

4. Klaus Hagerup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Erik Fosnes Hansen!

Liker også Helene Uri og Lars Saabye Christensen veldig godt.

Dessuten mange flinke diktere, selv om jeg sjelden leser dikt, har jeg sansen for Inger Hagerup og André Bjerke sine dikt, både for de for voksne og de for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mest krim for tiden, så da går det i Anne Holt og Karin Fossum, men har blitt skuffet av et par av bøkene til sistnevnte. Ellers er Herbjørg Wassmos bøker favoritter.

Noen som har lest Ari Behns sist forresten? Oh my god... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...