Gå til innhold

Hvordan skrive kreativ søknad og cv?


Saga

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg tror det er bare til de færreste stillinger det lønner seg med en "kreativ" søknad. Skriv et coverletter på ca 1 side, og legg ved en enkel og grei cv. Unngå fiksfakserier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb søker du da? Jeg jobber med markedsføring og laget brosjyre da jeg søkte jobben min. Det funket. Skulle jeg søkt jobb som revisor, ville jeg sikkert gjort det annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen arbeidsgivere vil sette pris på en kreativ CV. Kreativ søknad - kaaanskje.

Ville nok heller satset på en velskrevet søknad, og estetisk CV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bare en kreativ søknad da. Jeg søker jo kun på en jobb som jeg kan ha til høsten for jeg har kun VGS utdanning akkurat nå. Det blir alt fra hotell til butikk til postkontor. Vil bare at de skal legge merke til søknaden min. Jeg bestemte meg for å ta et fri-år, og nå takler jeg det ikke. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, synes det blir litt for "tacky". Men jeg tror jeg skal satse på ryddig søknad. Er jo ikke reklame-byrå jeg skal søke i akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips fra min regionssjef at man skulle droppe søknaden og bare sende CV, selv om det stod i annonsen at de ville ha begge deler. Søknadene var så fulle av oppgulp og svada at de synes det var så deilig når de slapp den. Vet ikke om jeg stoler på han men. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var inne i ansettelsesprosess sist (ansatte mange samtidig) ble jeg kjempefrustrert over at de fleste søkerne ga veldig lite av seg selv i søknadene. CV er ok - det er faktainformasjon, og der foretas første siling. De som ikke har riktig kompetanse faller fra. Så foretar jeg i hvertfall valget på personlige egenskaper, som bør komme frem i søknaden.

Det trenger ikke være fargerikt eller bilder eller kreativt, men det bør stå hvorfor akkurat DU er riktig til akkurat den jobben, og det er en fordel om det ser ut som om søknaden er gjennomtenkt, og ikke bare en masseprodusert sak som sendes ut fordi man trenger en eller annen jobb fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun jobbet på et hotell og en bar. Da faller jeg jo automatisk fra i CV-silingen om jeg søker jobb i butikk. Frustrerende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun jobbet på et hotell og en bar. Da faller jeg jo automatisk fra i CV-silingen om jeg søker jobb i butikk. Frustrerende!!

Jeg vil ikke si det. Du har jo erfaring med kunder. Og å jobbe i bar er vel rimelig hektisk, så det er jo absolutt pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig vanskelig å forfatte en god søknad. Man må prøve å unngå de samme ordene alle andre bruker, og det er ikke lett.

Jeg pleier å dra fram enkeltjobber fra cv-en, for å fortelle at jeg har relevant erfaring, iallfall. Uten at det blir det dominerende. Ellers prøver jeg å holde søknaden så kortfattet som mulig, for når det er mange søkere til en jobb, så tror jeg ikke at en novelle er det som skal til...

Pluss at jeg pleier å ringe og følge opp søknaden noen dager etter den er sendt. Jeg innbiller meg iallfall at det er fryktelig lurt.

Fikk et godt søknad-tips fra en kamerat:

"Jeg trenger penger, dere har ledig jobb, jeg kan data."

Enklere blir det ikke :ler:

(Spørs om det slår helt an da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte en gang om en som hadde revet ut annonsen fra avisen, og skrev "jeg tar jobben, navn og tlf" med rød tusj på utklippet og sendt kun det.

Han fikk jobben... men det var i rekalmebyrå også da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en gang om en som hadde revet ut annonsen fra avisen, og skrev "jeg tar jobben, navn og tlf" med rød tusj på utklippet og sendt kun det.

He,he,he...det var jo en litt morsom vri synest jeg. Men det er klart når det er i et kreativt yrke så blir en vel kanskje mer "imponert". Men jeg tror nok absolutt det kan ha noe for seg å være litt "små frekk", men så klart tilpasset bransje og stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...