AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Del Skrevet 11. november 2016 Må prøve å holde vekta - pga sykdom så har jeg lite matlyst, så har begynt med næringsdrikker... Men er det sånn at man må peise i seg over 2000 kalorier for å holde vekta, eller er 1800 nok? Uten gå å ned? jeg har ikke gått så fort ned, det er sånn 1 kg i uka, men har spist minimalt, sikkert maks 600 kalorier om dagen om ikke mindre. Jeg er ikke i særlig fysisk aktivitet pga sykdommen, men går litt og gjør litt husarbeid, og gjør noen små styrkeøvelser hver dag. Jeg skal bli henvist til ernæringsfysiolog, så får nok mer tips der. Føler det er vanskelig å få i meg over 2000 kalorier sånn jeg har det nå. Anonymkode: d5ba9...744 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Del Skrevet 11. november 2016 Du kan hive noen skjeer olje i ett eller annet. Bare det er 200 kalorier. Anonymkode: b2b59...613 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Del Skrevet 11. november 2016 Berikelse er stikkordet. Bruk fett, smør, fløte, helmelk, nøtter osv. Ekstra proteiner. Ernæringsfysiologen vil kunne gi deg gode konkrete tips på hva som vil passe for deg. Anonymkode: 8a9a0...e20 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Del Skrevet 11. november 2016 Har dere forresten oppskrifter på noen gode kaloririke ting som er lette å spise? Gjerne hjemmelaget is. mmmmmmmmmmmm Vel, jeg får vel hive i meg alt med fløte Fløteis Tar vitamintilskudd og tran så jeg får i meg vitaminer i alle fall... men vanskelig å spise så mye, blir fort mett og har ikke lyst på noe. Føler meg også forstoppet, sikkert pga jeg spiser så lite. Anonymkode: d5ba9...744 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Del Skrevet 11. november 2016 Fruktsmoothies? https://www.youtube.com/watch?v=l5ys4V7aCLU Anonymkode: d8169...a74 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Del Skrevet 11. november 2016 Banan-mint-iskrem http://www.medicalmedium.com/blog/banana-mint-ice-cream Anonymkode: d8169...a74 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Del Skrevet 11. november 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere forresten oppskrifter på noen gode kaloririke ting som er lette å spise? Gjerne hjemmelaget is. mmmmmmmmmmmm Vel, jeg får vel hive i meg alt med fløte Fløteis Tar vitamintilskudd og tran så jeg får i meg vitaminer i alle fall... men vanskelig å spise så mye, blir fort mett og har ikke lyst på noe. Føler meg også forstoppet, sikkert pga jeg spiser så lite. Anonymkode: d5ba9...744 Kjøp noe som heter Benefiber på apoteket. Da blir du ikke så forstoppet. Jeg er ikke forstoppet altså (tvert imot) og er i mye fysisk aktivitet, men har en medfødt sykdom som gjør at jeg alltid er kvalm/uvel og spiser derfor i perioder veldig dårlig. Det jeg gjør er å helle på med olivenolje eller sånn fett som er i fetaostglasset over salaten. Har jeg på 3 ss med det på salaten er det alene ca 250 kcal. Har på mye smør på brødskivene mine og kjøper middag hver dag i stedet for å ukeshandle fordi jeg vet ikke hva jeg har lyst på før dagen er der. Ikke superøkonomisk, men bedre enn å spise så lite. Spiser det jeg har lyst på til middag da. Jeg spiser mer når jeg er i fysisk aktivitet, og trening gjør meg i grunn friskere også, så da passer jeg på å ta meg noen treningsøkter i uka. Ikke spis mat som er lettprodukter. Anonymkode: e0bbd...26f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daryl Dixon Skrevet 11. november 2016 #8 Del Skrevet 11. november 2016 Jeg må ha I meg over 2200 kal i døgnet, men jeg er mann og en del undervektig. Men pga kvalme og veldig dårlig matlyst får jeg sondeernæring. Var ernæringsfysiolog som regnet ut hvor mye jeg skulle ha I døgnet og hvor lite aktivitet jeg får gjøre for å ikke forbrenne bort for mye. Jeg bruker ikke lett produkter, og bruker ernæringsdrikker både fra apotek og hjemmelaget når det frister. Blir og veldig fort mett. Noen ting klarer jeg ikke konsistens på og ikke smak, prøver å holde meg langt unna de for det ødelegger for resten av intaket. håper du får god hjelp og får tilbake matlysten! Hun jeg har vært hos har I allefall vært til god hjelp! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #9 Del Skrevet 11. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må prøve å holde vekta - pga sykdom så har jeg lite matlyst, så har begynt med næringsdrikker... Men er det sånn at man må peise i seg over 2000 kalorier for å holde vekta, eller er 1800 nok? Uten gå å ned? jeg har ikke gått så fort ned, det er sånn 1 kg i uka, men har spist minimalt, sikkert maks 600 kalorier om dagen om ikke mindre. Jeg er ikke i særlig fysisk aktivitet pga sykdommen, men går litt og gjør litt husarbeid, og gjør noen små styrkeøvelser hver dag. Jeg skal bli henvist til ernæringsfysiolog, så får nok mer tips der. Føler det er vanskelig å få i meg over 2000 kalorier sånn jeg har det nå. Anonymkode: d5ba9...744 Apotekets næringsdrikker har ulik mengde kalorier etter som noen er juice, noen fullverdige og andre ikke fullverdige. De fullverdige skal du ha mellom 6 og 7 for døgnet av for å holde vekta. (Blir veldig kostbart.) Har du sykdom, så kan du få dem på blå resept etter søknad til Helfo fra lege. Når du spiser så lite er det ikke mulig å få i deg alle de næringstoffene kroppen trenger, derfor bør du kompangsere med næringsmidler fra apoteket. Snakk med legen der du får behandling. Anonymkode: 7b953...fca 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Del Skrevet 11. november 2016 22 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Jeg må ha I meg over 2200 kal i døgnet, men jeg er mann og en del undervektig. Men pga kvalme og veldig dårlig matlyst får jeg sondeernæring. Var ernæringsfysiolog som regnet ut hvor mye jeg skulle ha I døgnet og hvor lite aktivitet jeg får gjøre for å ikke forbrenne bort for mye. Jeg bruker ikke lett produkter, og bruker ernæringsdrikker både fra apotek og hjemmelaget når det frister. Blir og veldig fort mett. Noen ting klarer jeg ikke konsistens på og ikke smak, prøver å holde meg langt unna de for det ødelegger for resten av intaket. håper du får god hjelp og får tilbake matlysten! Hun jeg har vært hos har I allefall vært til god hjelp! Hvis du får næring via sonde nå, så trenger du jo ikke næringsdrikker i tillegg? Sonde er jo for de som ikke klarer å få i seg næring via drikke (eller mat for den saks skyld) Anonymkode: e0bbd...26f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #11 Del Skrevet 12. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får næring via sonde nå, så trenger du jo ikke næringsdrikker i tillegg? Sonde er jo for de som ikke klarer å få i seg næring via drikke (eller mat for den saks skyld) Anonymkode: e0bbd...26f Sonde kan brukes som eneste ernæring,men det kan også brukes som supplerende næring. Dette er det ingen fastit på Anonymkode: f3960...562 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
infectedsopp Skrevet 12. november 2016 #12 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Apotekets næringsdrikker har ulik mengde kalorier etter som noen er juice, noen fullverdige og andre ikke fullverdige. De fullverdige skal du ha mellom 6 og 7 for døgnet av for å holde vekta. (Blir veldig kostbart.) Har du sykdom, så kan du få dem på blå resept etter søknad til Helfo fra lege. Når du spiser så lite er det ikke mulig å få i deg alle de næringstoffene kroppen trenger, derfor bør du kompangsere med næringsmidler fra apoteket. Snakk med legen der du får behandling. Anonymkode: 7b953...fca Et spørsmål; kan TS få dette på resept? Kjenner en person som får næringsdrikker på resept pga sykdom. Vil ikke gå inn på detaljer her. Jeg tenker at da kan det bli litt billigere Har det noe å si hvilken sykdom f.eks og om det er "grenser"? Edit: De er fullverdige disse drikkene til vedkommende jeg kjenner. Endret 12. november 2016 av infectedsopp Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #13 Del Skrevet 12. november 2016 1 minutt siden, infectedsopp skrev: Et spørsmål; kan TS få dette på resept? Kjenner en person som får næringsdrikker på resept pga sykdom. Vil ikke gå inn på detaljer her. Jeg tenker at da kan det bli litt billigere Edit: De er fullverdige disse drikkene til vedkommende. Jeg har næringsdrikker på blå resept etter at legen min, spesialist i indremedisin, søkte Helfo om individuell refusjon. Ved noen tilstander kan man få Næringsdrikker etter søknad fra fastlege, andre diagnoser så må spesialist søke. Man søker til Helfo. Jeg har en elektronisk resept hvor det bare står næringsmidler og velger fritt i hyllen på apotket hva jeg vil ha. Vedtaket må jeg ha med meg på nye apotek. Betaler egenandel opp til frikort og slipper å betale resten av kalenderåret. Jeg kan i mengde velge inntil 7 produkter ganger 90 dager hver gang. Og for ordens skyld, jeg har ikke spiseforstyrrelse men er operert flere ganger i mage tarm, der tumor har skadet mye. Anonymkode: 7b953...fca 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
infectedsopp Skrevet 12. november 2016 #14 Del Skrevet 12. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har næringsdrikker på blå resept etter at legen min, spesialist i indremedisin, søkte Helfo om individuell refusjon. Ved noen tilstander kan man få Næringsdrikker etter søknad fra fastlege, andre diagnoser så må spesialist søke. Man søker til Helfo. Jeg har en elektronisk resept hvor det bare står næringsmidler og velger fritt i hyllen på apotket hva jeg vil ha. Vedtaket må jeg ha med meg på nye apotek. Betaler egenandel opp til frikort og slipper å betale resten av kalenderåret. Jeg kan i mengde velge inntil 7 produkter ganger 90 dager hver gang. Og for ordens skyld, jeg har ikke spiseforstyrrelse men er operert flere ganger i mage tarm, der tumor har skadet mye. Anonymkode: 7b953...fca Ok, takk for et bra svar! Håper det går bra med deg. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18881996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #15 Del Skrevet 12. november 2016 3 timer siden, Daryl Dixon skrev: Jeg må ha I meg over 2200 kal i døgnet, men jeg er mann og en del undervektig. Men pga kvalme og veldig dårlig matlyst får jeg sondeernæring. Var ernæringsfysiolog som regnet ut hvor mye jeg skulle ha I døgnet og hvor lite aktivitet jeg får gjøre for å ikke forbrenne bort for mye. Jeg bruker ikke lett produkter, og bruker ernæringsdrikker både fra apotek og hjemmelaget når det frister. Blir og veldig fort mett. Noen ting klarer jeg ikke konsistens på og ikke smak, prøver å holde meg langt unna de for det ødelegger for resten av intaket. håper du får god hjelp og får tilbake matlysten! Hun jeg har vært hos har I allefall vært til god hjelp! Hvordan foregår sondeernæring? Legen sa at om jeg ikke blir bedre må jeg få det. Er det slange i nesen? Anonymkode: d5ba9...744 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18882143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daryl Dixon Skrevet 12. november 2016 #16 Del Skrevet 12. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får næring via sonde nå, så trenger du jo ikke næringsdrikker i tillegg? Sonde er jo for de som ikke klarer å få i seg næring via drikke (eller mat for den saks skyld) Anonymkode: e0bbd...26f Det er I tillegg. Er jo meningen at den skal bli unødvendig med tid og stunder, håper vi. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18882646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daryl Dixon Skrevet 12. november 2016 #17 Del Skrevet 12. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan foregår sondeernæring? Legen sa at om jeg ikke blir bedre må jeg få det. Er det slange i nesen? Anonymkode: d5ba9...744 Hadde gjennom nesen tidligere. Men det har drøyd ut så lenge og det ble veldig sjenerende for meg. Ba om å få peg-sonde som går rett inn I magen og det fikk jeg. Har en pumpe hjemme som jeg kobler til selv. Men peg er jo for mer langvarig bruk. Gjennom nesen går greit en stund, men ble veldig plagsomt å ha lenge. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18882656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 12. november 2016 #18 Del Skrevet 12. november 2016 Det første du må gjøre er å få sykehuset til å søke om refusjon på blå resept for næringsdrikker og sondenæring (så har du det også klart hvis det blir aktuelt.) Min erfaring er at det behandles meget raskt av Helfo. Tror du kan få på blå resept fra sykehusapoteket inntil søknaden er behandlet. Siden du får i deg noe næring på egen hånd vil jeg anbefale deg å prøve forskjellige næringsdrikker for å se om du synes noen av dem er OK. Vanlige næringsdrikker har 300 kal pr flaske på 2dl. Noen har 400, og da trenger du selvsagt færre for å få i deg nok næring. Fullverdige næringsdrikker er melkebaserte. Noen næringsdrikker er yoghurt basert. Kanskje du synes det er OK? Noen næringsdrikker er juicebaserte og kan kanskje erstatte det du pleier å drikke i alle fall? Resource addera plus appelsin og appelsin/ananas synes jeg smaker naturlig appelsinjuice. Selv om de inneholder litt færre kalorier(ca 250/2dl) synes jeg den naturlige smaken gjør at det er lettere å drikke dem. Resource komplett næringsdrikk med sjokoladesmak synes jeg smaker som kakao, den har mer naturlig sjokoladesmak enn de andre næringsdrikkene. Den finnes også i 400kal variant. Den kan drikkes både varm og kald. Resource komplett 400kal med vaniljesmak kan fryses og spises halvtint.Jeg bruker den også som en slags fløte på frukt og bær. Fortini smoothie næringsdrikk er smoothie lignende, og fungerer som en avveksling for meg. Fortini er egentlig beregnet på barn, og har ikke helt optimal sammensetning for voksne, men så vidt jeg forstår er det greit som en variasjon, så lenge man supplerer med andre drikker. Det finnes også forskjellige puddinglignende næringer som du kan prøve. Jeg liker en variant som heter Yocreme, den er litt yoghurt lignende i smaken og gir en god variasjon. Noen sykehus har en avdeling som heter behandlingshjelpemidler. Der kan du bestille næringsdrikker og få de kjørt hjem til deg. Noen apotek leverer også næringsdrikker hjem til deg gratis når du har blå resept. Jeg prøver å få mest mulig næringsdrikker som inneholder fiber, tror det er bra for fordøyelsen. Innimellom bestiller jeg ferdige næringssupper med forskjellige smaker. Det kan være en variasjon. Noen av suppene smaker OK. bl. a. en med kyllingsmak, og en med tomatsmak. Andre smaker lite. Krydder hjelper på smaken. Du kan også vurdere sondenæring i en periode, inntil du får i deg nok næring på andre måter. Sondenæring er litt styr. Du får slange gjennom nesa, og du får en pumpe som pumper næringen ned i tarmen. Slangen til sondenæringen må skylles før/etter bruk, og den må byttes hver dag. Jeg måtte vende meg til sondenæring, så det er en innkjøringsperiode. Jeg fikk en ryggsekk der jeg kunne ha sondenæring og pumpe. Det gjorde at jeg var mer mobil. Så vidt jeg husker brukte jeg flere timer pr. dag for å få i meg nok sondenæring. Klarer meg heldigvis med næringsdrikker og det jeg klarer å spise av mat nå. Behandlingshjelpemidler har også sondeutstyr og sondenæring. Har prøvd å dele litt av mine erfaringer. Håper du får hjelp til å få i deg tilstrekkelig næring, helst uten å måtte bruke sonde. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18885533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #19 Del Skrevet 12. november 2016 11 minutter siden, petterm skrev: Det første du må gjøre er å få sykehuset til å søke om refusjon på blå resept for næringsdrikker og sondenæring (så har du det også klart hvis det blir aktuelt.) Min erfaring er at det behandles meget raskt av Helfo. Tror du kan få på blå resept fra sykehusapoteket inntil søknaden er behandlet. Siden du får i deg noe næring på egen hånd vil jeg anbefale deg å prøve forskjellige næringsdrikker for å se om du synes noen av dem er OK. Vanlige næringsdrikker har 300 kal pr flaske på 2dl. Noen har 400, og da trenger du selvsagt færre for å få i deg nok næring. Fullverdige næringsdrikker er melkebaserte. Noen næringsdrikker er yoghurt basert. Kanskje du synes det er OK? Noen næringsdrikker er juicebaserte og kan kanskje erstatte det du pleier å drikke i alle fall? Resource addera plus appelsin og appelsin/ananas synes jeg smaker naturlig appelsinjuice. Selv om de inneholder litt færre kalorier(ca 250/2dl) synes jeg den naturlige smaken gjør at det er lettere å drikke dem. Resource komplett næringsdrikk med sjokoladesmak synes jeg smaker som kakao, den har mer naturlig sjokoladesmak enn de andre næringsdrikkene. Den finnes også i 400kal variant. Den kan drikkes både varm og kald. Resource komplett 400kal med vaniljesmak kan fryses og spises halvtint.Jeg bruker den også som en slags fløte på frukt og bær. Fortini smoothie næringsdrikk er smoothie lignende, og fungerer som en avveksling for meg. Fortini er egentlig beregnet på barn, og har ikke helt optimal sammensetning for voksne, men så vidt jeg forstår er det greit som en variasjon, så lenge man supplerer med andre drikker. Det finnes også forskjellige puddinglignende næringer som du kan prøve. Jeg liker en variant som heter Yocreme, den er litt yoghurt lignende i smaken og gir en god variasjon. Noen sykehus har en avdeling som heter behandlingshjelpemidler. Der kan du bestille næringsdrikker og få de kjørt hjem til deg. Noen apotek leverer også næringsdrikker hjem til deg gratis når du har blå resept. Jeg prøver å få mest mulig næringsdrikker som inneholder fiber, tror det er bra for fordøyelsen. Innimellom bestiller jeg ferdige næringssupper med forskjellige smaker. Det kan være en variasjon. Noen av suppene smaker OK. bl. a. en med kyllingsmak, og en med tomatsmak. Andre smaker lite. Krydder hjelper på smaken. Du kan også vurdere sondenæring i en periode, inntil du får i deg nok næring på andre måter. Sondenæring er litt styr. Du får slange gjennom nesa, og du får en pumpe som pumper næringen ned i tarmen. Slangen til sondenæringen må skylles før/etter bruk, og den må byttes hver dag. Jeg måtte vende meg til sondenæring, så det er en innkjøringsperiode. Jeg fikk en ryggsekk der jeg kunne ha sondenæring og pumpe. Det gjorde at jeg var mer mobil. Så vidt jeg husker brukte jeg flere timer pr. dag for å få i meg nok sondenæring. Klarer meg heldigvis med næringsdrikker og det jeg klarer å spise av mat nå. Behandlingshjelpemidler har også sondeutstyr og sondenæring. Har prøvd å dele litt av mine erfaringer. Håper du får hjelp til å få i deg tilstrekkelig næring, helst uten å måtte bruke sonde. Lykke til! Her er det mye som ikke stemmer. Se hva jeg har skrevet tidligere i tråden. Anonymkode: 7b953...fca Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18885597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 12. november 2016 #20 Del Skrevet 12. november 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det mye som ikke stemmer. Se hva jeg har skrevet tidligere i tråden. Anonymkode: 7b953...fca Hadde sikkert vært greit å spesifisere hva du mener er feil i mitt innlegg. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1065048-kalorier-og-n%C3%A6ringsdrikker/#findComment-18885867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå