Gå til innhold

2,5 år og ekstrem trassalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 2,5 år som er en glad og (ekstremt!) aktiv liten gutt. Han er i utgangspunktet særdeles bestemt og sta, men dette har egentlig bare forverret seg siden i sommer. Jeg vet godt at det er en fase som barn går gjennom (såkalt trassalder), men dette synes jeg er litt ekstremt. Vi har bare han, men han sliter ut mammaen og pappaen sin så til de grader. Er dette normalt???

Den siste tiden har vi fått økende tilbakemeldinger fra barnehagen om at han er utagerende og at det er vanskelig å få han til å gå med på noe som helst, det være seg spising, påkledning etc. Det i seg selv synes jeg ikke gjør noe særlig, det viser bare at han har vilje og er sta, noe jeg mener er egenskaper han kommer til å nyte godt av når han blir eldre. Hadde han bare vært blid og fornøyd ellers liksom..

Hver kveld sovner han ikke før 20.30-21.00. Det er en ekstrem kamp som sliter på oss. Han sover fortsatt i barnehagen, de mener helt bestemt at han trenger å sove. Det hender han ikke sover i helgene, men det er faktisk vanskelig å legge han da også. Han kaster leker rundt seg hvis han blir bedt om å rydde, og hvis han først blir overtrøtt er det INGENTING som hjelper  - jeg kan ikke holde han og kose, ikke sitte ved siden av han, han er som en duracellkanin som nekter å sitte stille.

Er det ikke noe som heter 2 årsjeksler?? Kan det være det? Vi blir gale...

Anonymkode: 078b4...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan takler dere utbrudd? Hva gjør dere om kvelden når han ikke vil sove? Vanskelig å gi råd uten å vite hva slags oppdragelse dere kjører.

Ville tatt tilbakemeldingene fra barnehagen mer alvorlig. Det er selvfølgelig de ansatte der som må takle ham mens han er i barnehagen, men det kan være at de har noen råd og at dere bør være mer samkjørt.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den siste tiden har vi fått økende tilbakemeldinger fra barnehagen om at han er utagerende og at det er vanskelig å få han til å gå med på noe som helst, det være seg spising, påkledning etc. Det i seg selv synes jeg ikke gjør noe særlig, det viser bare at han har vilje og er sta, noe jeg mener er egenskaper han kommer til å nyte godt av når han blir eldre.

Er ikke dette litt spesielt? Om du mener at dette ikke gjør noe så er det vel ikke rart at dere har store problemer med barnet ellers!

Du sier forøvrig ikke noe om hvordan dere takler situasjonene som dere anser som et problem. Er enklere å se helheten om du tar frem eksempler, enten det er leggetid, spising eller andre situasjoner dere ser på som vanskelig.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Sushi skrev:

Hvordan takler dere utbrudd? Hva gjør dere om kvelden når han ikke vil sove? Vanskelig å gi råd uten å vite hva slags oppdragelse dere kjører.

Ville tatt tilbakemeldingene fra barnehagen mer alvorlig. Det er selvfølgelig de ansatte der som må takle ham mens han er i barnehagen, men det kan være at de har noen råd og at dere bør være mer samkjørt.

Ved vanlige utbrudd (eks nekter å kle på seg, nekter å pusse tennene osv) forklarer vi hvorfor han må gjøre det. Som regel går det bra, men hvis det ikke hjelper løser vi det med distrahering ("se, jeg ser en karius, han må vi pusse bort!").

Vanligvis pleier vi å ligge inne sammen med han til han sovner. Dette var noe vi begynte med ikke lenge etter at han fikk juniorseng, da ble det legging en stor utfordring. Noen dager virker han imidlertid overtrøtt, for da virker det som om det går litt "i svart", ingenting klarer å roe han og han forsøker å klatre over oss hvis vi ligger ved siden av han.

Angående det med barnehagen; vi har snakket med de og de mener han er en helt normal gutt med en veldig sterk vilje. Han har selvføligelig sine dårlige dager hvor det er litt mer nekting enn ellers, men det er typisk i forbindelse med sykdom etc. Og nei, jeg synes ikke dette gjør noe når han for øvrig virker "normal". Han er snill mot andre barn, veldig sosial og generelt en veldig glad gutt. Han er bare veldig bestemt på å få det som han vil, og det krever en del for å få han til å gjøre som han skal. Eks. de i barnehagen må forklare han alt veldig godt, inngå avtaler osv.

Jeg er ikke tilhenger av å gjøre ting mer kompliserte enn de er. Det var kanskje en litt uriktig beskrivelse av dette med barnehagen; "utagerende" høres jo litt ekstremt ut. Det går mer på dette med å nekte og å slå seg vrang, som jeg har sett flere andre barn i bhg. gjøre.

Vi klarer å takle utbrudd osv, det krever bare mye. Dette med legging og søvn er et større problem.

Skrevet

Det du spør om er om dette er normalt, og det er det jo. Toåringer kan være ekstremt sta og vrange til tider. Det virker ikke som dere gir etter når han har utbrudd, og det er bra.

Når det kommer til søvn ville jeg vært mer bestemt. Si at dere kan ligge der sammen med ham så lenge han ligger stille og prøver å sove. Gå ut hvis han begynner å klatre eller være urolig. Da kommer han til å protestere, og dere kan gjenta at dere kan ligge der så lenge han er rolig. Gjenta i det uendelige til han skjønner greia. ;) En annen løsning er å droppe å ligge ved siden av ham (så lenge dere mener han er trygg). Si for eksempel at dere skal synge én nattasang og så gå ut. Gå inn og ut/ følg tilbake i senga til han sovner.

Det er godt mulig at legginga ville blitt enklere om han slutta å sove på dagen, men det krever at dere prøver mer enn en helg. Begge mine slutta å sove da de fylte 2 år, og det gjorde legginga enklere (ble også mer søvn totalt). Men barn er veldig forskjellige når det kommer til dagsøvn.

Skrevet

Jeg ville ha kuttet ut dag søvn egentlig, vet de sier han trenger det men hvis det er vanskelig for å få han til å sove på kvelden ville jeg har prøvd. Begynt med kveldsmat 1830, bad, tenner, pysj, bok og leggetid kl 1900.  Ligg der hvis du må for å få han til å sove.  Det kan ta et par veldig veldig vanskelig uker før det blir bedre etter du kutter ut dagtid søvn, men kan være best for han.  De første dagene etter du kutter ut søvn på dagtid blir han super trøtt på kvelden, men det blir bedre etterhvert.  

Anonymkode: 1a311...ea9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...