Gå til innhold

Lære nytt språk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst å lære meg et nytt språk. Kan litt tysk, men er for lei til å lære meg det ordentlig.. Noen tips til hvilke(t) språk som kan være interressant/nyttig å lære seg, og "vanskelighetsgraden" på språket? Tenker å reise på språkkurs (eller lignende) i et land som de snakker språket, og tilbringe litt tid der.

Har tenkt litt på arabisk, russisk, spansk og fransk, men er veldig usikker.

Anonymkode: fb6c9...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kan være nyttig å kunne et språk som mange snakker, men som relativt få lærer seg. Russisk og arabisk synes jeg høres ut som et mye smartere valg enn fransk og spansk, da de to sistnevnte er språk som veldig mange andre lærer seg og snakker som et andre/tredje språk.

Da er det bedre å snakke et språk som f.eks. russisk, da man kan "skryte" av det på jobbintervjuer og lignende. Nå sier jeg ikke at du skal lære russisk og dra ut i den store verden og bli norsk/russisk tolk, men det kan jo hende at et firma er på utkikk etter noen som snakker et eller annet uvanlig språk, som de kan ha bruk for i forbindele med kundekontakt eller lignende.

Min stemme går derfor til arabisk og/eller russisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst

Spørs litt på hva slags vanskelighetsgrad du har i tankene? Russisk og arabisk tror jeg vil være vanskeligere språk å lære seg enn det spansk og fransk vil være. 

Men med tanke på alle de innvandrerne fra midtøsten som vi har fått inn i europa nå så kan det å lære arabisk være veldig smart. Da kan du forstå og lytte til alt det som blir sagt mellom dem. ;) 

Endret av Black Amethyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for spansk. Da har du hele Latin-Amerika (minus Brasil) for dine føtter. I Latin-Amerika snakker veldig få engelsk, så det er vanskelig å reise dit uten å snakke spansk eller med noen som snakker spansk. Spansk er et kult språk. Ikke så altfor vanskelig å lære grunnleggende, men vær obs på at det er mange forskjellige ord for ting alt etter hvilket land du er i. Hvert land har sin dialekt med sine særegne ord.

Anonymkode: 4e9e8...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stemmer for spansk. Da har du hele Latin-Amerika (minus Brasil) for dine føtter. I Latin-Amerika snakker veldig få engelsk, så det er vanskelig å reise dit uten å snakke spansk eller med noen som snakker spansk. Spansk er et kult språk. Ikke så altfor vanskelig å lære grunnleggende, men vær obs på at det er mange forskjellige ord for ting alt etter hvilket land du er i. Hvert land har sin dialekt med sine særegne ord.

Anonymkode: 4e9e8...225

I Argentina skal det visstnok ikke alltid være så lett å forstå dem. De bruker visse forkortninger av ord som kan gjøre det vanskelig også for andre spansk-talende folk å skjønne det som blir sagt. 

Men ellers er det sant at mesteparten av Latin-Amerika vil snakke spansk. Og også en del plasser i USA som i Texas og Arizona for eksempel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Black Amethyst skrev:

I Argentina skal det visstnok ikke alltid være så lett å forstå dem. De bruker visse forkortninger av ord som kan gjøre det vanskelig også for andre spansk-talende folk å skjønne det som blir sagt. 

Men ellers er det sant at mesteparten av Latin-Amerika vil snakke spansk. Og også en del plasser i USA som i Texas og Arizona for eksempel. :)

Jeg har vært i Argentina med min svoger som er fra Venezuela, og han skjønte dem helt fint. Han visste på forhånd at de sier "vos" istedet for "tú" og sånt. Argentinerne derimot strevde med å forstå svogeren min. Særlig når han sa tall. Faktisk så opplevde han at de forstod ham bedre når han snakket spansk med engelsk aksent, og han fikk bedre service også haha.

Bolivia er visstnok lettest å forstå for nybegynnere fordi de snakker så treigt.

Anonymkode: 4e9e8...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det har litt med personlige anlegg og interesser og gjøre. Det er ikke automatisk slik at alle språk er like enkle eller like vanskelige for en gitt enkeltperson. Noen språk vil passe akkurat DEG bedre enn andre språk. Hvilket som passer best er det bare du som kan vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk og spansk er lett å lære – omtrent som tysk, så då har du noko å samanlikne med.
Det har vori nevnt ulike spanske dialektar – det er bare barnemat mot dei forskjellige variantane av arabisk. Dei er til dels innbyrdes ganske uforståelege. Også fordi det fløymer inn arabiskkunnige over Europa for tida, er det lett for firma å skaffe seg arabisktalande om dei treng det. Nei, arabisk treng du ikke tenkje på.

Kinesisk er framtidas språk, for dei blir verdas herskarar i nær framtid. Men kinesisk er dessverre (for) vanskeleg – rekn med 5-10 års 24 timars-studiar før du er der. Er du stort eldre enn 18, er det i grunnen for seint. (Men er du flink i språk, er det ei anna sak. Det finst dei som lærer spansk på to-tre veker).

Russisk vil eg tilrå at du lærer deg. Nordmenn er generelt svake i framandspråk, og oppsiktsvekkjande få kan russisk sjølv om Russland er eit granneland. Russland er også eit land med framtid (i motsetnad til Vest-Europa, som kjem til meir eller mindre å gå under). Russisk er ikkje det lettaste: grammatikken er krevande og i vokabularet får du lite og ingenting gratis. Likevel, språket er i slekt med norsk og difor betrakteleg lettare å lære seg enn arabisk og kinesisk (eller tyrkisk, for den del).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i Argentina med min svoger som er fra Venezuela, og han skjønte dem helt fint. Han visste på forhånd at de sier "vos" istedet for "tú" og sånt. Argentinerne derimot strevde med å forstå svogeren min. Særlig når han sa tall. Faktisk så opplevde han at de forstod ham bedre når han snakket spansk med engelsk aksent, og han fikk bedre service også haha.

Bolivia er visstnok lettest å forstå for nybegynnere fordi de snakker så treigt.

Anonymkode: 4e9e8...225

Jo, når de snakker vanlig spansk så er de lette å forstå. Jeg mener å ha hørt at de kan også prate litt spesiellt seg i mellom, som kan nesten bli som et annet språk. 

Men jeg er da ikke heller helt sikker, har hørt dette kun av noen jeg kjente til som den ene var fra Colombia, den andre fra Cuba og så var det en fra Chile. En argentiner pleide å være med og, vi samlet oss for å prate og å spise i sammen. 

Endret av Black Amethyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i Argentina med min svoger som er fra Venezuela, og han skjønte dem helt fint. Han visste på forhånd at de sier "vos" istedet for "tú" og sånt. Argentinerne derimot strevde med å forstå svogeren min. Særlig når han sa tall. Faktisk så opplevde han at de forstod ham bedre når han snakket spansk med engelsk aksent, og han fikk bedre service også haha.

Bolivia er visstnok lettest å forstå for nybegynnere fordi de snakker så treigt.

Anonymkode: 4e9e8...225

Lyttet nettopp på litt typisk argentisk samtale og merker at det er mer uttalen på ord som gjør det annerledes. Som for eksempel på vanlig spansk sier de "Me llamo Louis." Mens en argentiner vil uttale det "Me chamo Louis."

De er uansett veldig spesielle med uttalelsen i Argentina synes jeg, også interessant å høre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du kan lære språket mitt: Arabisk... Arabisken er et vanskelig språk, men så spennende å lære det. Det er også så billig å bo på ett land hvor de snakker arabisk. Alle som snakker arabisk vil være glad å hjelpe deg, de er sosialt og liker å ta kontakt.

 

 

Anonymkode: 89e34...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/12/2016 den 3.08, Gjest Black Amethyst skrev:

Spørs litt på hva slags vanskelighetsgrad du har i tankene? Russisk og arabisk tror jeg vil være vanskeligere språk å lære seg enn det spansk og fransk vil være. 

Men med tanke på alle de innvandrerne fra midtøsten som vi har fått inn i europa nå så kan det å lære arabisk være veldig smart. Da kan du forstå og lytte til alt det som blir sagt mellom dem. ;) 

Du trenger ikke å høre hva vi snakker mellom oss på Arabisk. Selv om du lære det, kommer du aldri til å forstå hva snakker vi. 🤔 Jeg har bodd her ca 11 måneder og har blitt så flink i norsken, hensikten med å lære språket er å være aktiv i samfunnet deres og få jobb ☺️. 

! Jeg aldri hører hva snakker nordmenn i bussen heller i toget osv. Vi er ikke noe farlig og bli tvungt å forlate Syria pga ISIS ! 

Være åpent og ta de rasisme kommentaren borte! 

Anonymkode: 89e34...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spania er varmt, sivilisert og lett å reise til, så jeg synes spansk er mest attraktivt.

Anonymkode: 9062f...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...