sol87 Skrevet 11. november 2016 #21 Skrevet 11. november 2016 Jeg tror problemet er sammensatt. Kanskje foreldre ubevisst forventer mindre av sine gutter, og derfor setter mindre krav til dem? Å vise noen at vi har forventninger til dem, er et tegn på respekt. Kanskje noen gutter burde få tilbud om å starte et år senere på skolen, da det ser ut til at jenter er noe mer modne for alderen enn gutter i grunnskolealder? Kanskje må vi trekke mer mannlige lærere inn i skoleverket, slik at vi kan få inn flere mannlige perspektiver og mannlige rollemodeller for guttene og jentene? Kanskje bør videreutdanningen av lærerne styres mot en mer praktisk retta undervisning (og læreplanene deretter), slik at elevene i større grad får oppleve relevansen av alt det "skolske" vi vil lære dem? Dette er ikke noe vi gjør på et sekund, men for min del er det i alle fall ikke viljen det stod på. Jeg ville at alle mine elever skulle lykkes! Klarte jeg det? Ikke helt. Små ting kan vi faktisk gjøre uten å endre læreplanen. Vi kan bli kjent med våre elever og gi oppgaver der elevene kan lære nye ting samtidig som de tar i bruk egne kunnskaper, erfaringer og interesser. Hva med en norskoppgave hvor eleven skal skrive en spillanmeldelse? Hva tverrfaglige oppgaver mellom matematikk og kunst og håndverk? Det er mye matematikk i både sløyd og tekstil. Det er bare noen eksempler på hvordan vi kan gjøre undervisninga mer relevant og engasjerende for guttene (og jentene!). 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #22 Skrevet 11. november 2016 Dette er i grunn bekymringsfult. https://www.nrk.no/sorlandet/store-ulikheter-i-adhd-diagnoser-fra-fylke-til-fylke-1.13113695 At hvor man bor kan spille inn på hvorvidt barn ender opp med en adhd-diagnose eller ikke. Langt flere gutter ender opp med diagnosen og som forskeren sier i artikkelen så burde man se etter årsaker i skoleverket. Anonymkode: be65d...763
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #23 Skrevet 11. november 2016 8 minutter siden, sol87 skrev: Jeg tror problemet er sammensatt. Kanskje foreldre ubevisst forventer mindre av sine gutter, og derfor setter mindre krav til dem? Å vise noen at vi har forventninger til dem, er et tegn på respekt. Kanskje noen gutter burde få tilbud om å starte et år senere på skolen, da det ser ut til at jenter er noe mer modne for alderen enn gutter i grunnskolealder? Kanskje må vi trekke mer mannlige lærere inn i skoleverket, slik at vi kan få inn flere mannlige perspektiver og mannlige rollemodeller for guttene og jentene? Kanskje bør videreutdanningen av lærerne styres mot en mer praktisk retta undervisning (og læreplanene deretter), slik at elevene i større grad får oppleve relevansen av alt det "skolske" vi vil lære dem? Dette er ikke noe vi gjør på et sekund, men for min del er det i alle fall ikke viljen det stod på. Jeg ville at alle mine elever skulle lykkes! Klarte jeg det? Ikke helt. Små ting kan vi faktisk gjøre uten å endre læreplanen. Vi kan bli kjent med våre elever og gi oppgaver der elevene kan lære nye ting samtidig som de tar i bruk egne kunnskaper, erfaringer og interesser. Hva med en norskoppgave hvor eleven skal skrive en spillanmeldelse? Hva tverrfaglige oppgaver mellom matematikk og kunst og håndverk? Det er mye matematikk i både sløyd og tekstil. Det er bare noen eksempler på hvordan vi kan gjøre undervisninga mer relevant og engasjerende for guttene (og jentene!). Godt innlegg. Kanskje skolen (og samfunnet generelt) har blitt for teoretisk og for lite praktisk? Vet ikke hvordan det er nå, men før så var det sløyd og håndarbeid. Kanskje man også burde satse mer på gym og uteaktiviteter samtidig som man tar med teoretisk kunnskap inn i den undervisningen. Anonymkode: be65d...763
FlyBabe Skrevet 11. november 2016 #24 Skrevet 11. november 2016 Jeg tror det ligger mer i skolesystemet, enn i hvordan hver enkelt lærer har undervisningen sin. Gutter blir modne senere, er mer urolige/er konsentrert i bare korte perioder og trenger mer praktiske oppgaver. Dette tar ikke dagens skolesystem hensyn til, da det blir mer og mer teori, og mer og mer testing. Men JA til flere menn inn i skolesystemet! Min personlige mening er nok at det ligger litt i oppdragelsen av gutter kontra jenter også, samt samfunnets holdninger/forventinger til hvordan gutter og jenter skal være. Når DET er sagt... jeg har opplevd MANGE flinke gutter også!
AmandaVI Skrevet 11. november 2016 #25 Skrevet 11. november 2016 Nå igjen? Fikk du ikke nok de første ti gangene du postet dette oppgulpet? Hvis du virkelig vil forandre ting må du sikte høyere enn nettforum og suspekte blogger. Ingenting kommer av seg selv og uansett hvor hardt du arbeider for en sak er det ingen garanti for suksess. Mange av de tingene du legger frem her kommer du ingen vei med uansett. 1
Norbertine Skrevet 11. november 2016 #26 Skrevet 11. november 2016 Tråden er ryddet for avsporinger. Alice i Eventyrland, mod
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #27 Skrevet 11. november 2016 Gutter / menn har ikke noen stor gruppe som driver med kraftig lobby-virksomhet på vegne av dem, og samfunnet for øvrig har veldig lite fokus på å hjelpe gutter / menn. Anonymkode: 545d0...6bd 2
SunnivaOslo Skrevet 12. november 2016 #28 Skrevet 12. november 2016 På Friday, November 11, 2016 den 1.25, AnonymBruker skrev: I jobbmarkedet: Menn tjener mer fordi de jobber mer og legger mer innsats i jobben. På skolen: Jenter gjør det bedre for det er bedre tilrettelagt for de, og guttene blir nedprioritert. Anonymkode: 03a6b...020 I jobbmarkedet: Menn tjener mer fordi de ikke blir gravide og de fleste "kvinnejobber"er deltid.
sol87 Skrevet 12. november 2016 #29 Skrevet 12. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt innlegg. Kanskje skolen (og samfunnet generelt) har blitt for teoretisk og for lite praktisk? Vet ikke hvordan det er nå, men før så var det sløyd og håndarbeid. Kanskje man også burde satse mer på gym og uteaktiviteter samtidig som man tar med teoretisk kunnskap inn i den undervisningen. Anonymkode: be65d...763 Det er fortsatt kunst og håndverk i skolen, men slike fag er upopulære politisk, særlig på den blå siden, som vil satse på matematikk og andre realfag. Noe jeg forstår, da det er i disse fagene elevene ofte sliter mest.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #30 Skrevet 12. november 2016 5 timer siden, SunnivaOslo skrev: I jobbmarkedet: Menn tjener mer fordi de ikke blir gravide og de fleste "kvinnejobber"er deltid. Du mener fordi kvinner VELGER av egen fri vilje å ta studier der de vet at de ender opp med deltidsstillinger? Gir man kvinner et valg så er det at de velger noe noen rødstremper ikke liker også feil, er jo ikke mulig å gjøre noe riktig her :/ Anonymkode: 5e819...60b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #31 Skrevet 13. november 2016 Gutter kan gå utifra at jenter er mindre kunnskapsrike. Fordi kunnskapen til jenter stort sett handler om skolefag og sosial informasjon. Gutter blir sammen med jenter som er mindre handy, mindre praktisk anlagte - og i tillegg er yngre enn dem selv. Så gutter sitter igjen med det inntrykket av at jenter rett og slett er nærmest ubrukelige. Spør en jente om å gjøre noe helt nytt for første gang, og hun vil helst vite hvordan alle detaljer om hvordan ting skal gjøres først. Men en gutt vil sette i gang med å løse problemet, med en gang. Anonymkode: 545d0...6bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå