Gå til innhold

Likestilling for skolegutter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Likestilling for skolegutter

SSB sin karakterstatistikk for elever i grunnskolen viser i år en historisk stor forskjell mellom gutter og jenters karakterer. I gjennomsnitt går jenter ut med 4,4 poeng mer enn guttene. Forskjellen er høyere mellom kjønnene enn den marginale forskjellen mellom sosiale klasser. Denne forskjellen strekker seg også til alle etniske grupperinger, og blant etniske norske gutter og jenter, finner vi den største forskjellen. Innvandrerbefolkningen fra land utenfor Europa er klart mer likestilt på dette punktet, men fremdeles gjør jentene det bedre.

I videregående kan vi se samme trend, jenter gjør det bedre og denne trenden styrker seg med tid, samtidig som frafallsraten er mye større blant gutter. I høyere utdanning dominerer jenter og utgjør en prosentandel på 60 prosent av alle studenter.

Det er ingen ting som tyder på at gutter må være dårligere enn jenter i utdanningssektoren, intelligensen deres er ikke lavere og det er ingen klare biologiske årsaker. Det er et potensiale blant guttene som ikke utnyttes.

Hvorfor er dette et problem? Før kunne den jevne mann finne seg jobb uten utdanning, i dagens samfunn, med økende automatisering og globalisering av produksjon, blir det vanskeligere og vanskeligere. I fremtiden vil de fleste trenge en eller annen form for utdanning for å greie seg godt i livet. Denne trenden vil trolig øke andelen med økonomiske og sosiale vansker, noe som er særdeles skadelig for samfunnet, særlig når det er menn.

En noe mindre ventet konsekvens er at fertiliteten vil synke på grunn av denne trenden. For statistikk viser at kvinner ikke ønsker menn med lav sosioøkonomisk status, de ønsker menn som greier seg godt, naturlig nok. De ønsker menn som er like gode som seg selv, noe som avskriver en økende andel menn som har lavere sosioøkonomisk status enn den jevne kvinne.  I en verden der utdanning blir viktigere og viktigere for å ha en god nok inntekt og jobb i det hele tatt, mister også mennene som ikke greier seg i samfunnet muligheten til å oppnå noe som før ble sett på som en nødvendighet: stifte familie. At norske kvinner i fremtiden ikke vil ha nok «gode» partnere å ta av, vil være et stort problem for Norge.

Norge er et land som er stolt av sin likestilling. Hvorfor blir da skolegutter så nedprioritert i denne politikken, selv når deres suksess ikke bare er et problem for dem selv, mens også morgendagens samfunn og kvinner. De har potensiale til å lykkes og det er i alles fordel at de gjør det. Utdanningsdepartementet i Norge og for øvrig hele Skandinavia, har en jobb å gjøre når det kommer til gutters muligheter innenfor utdanningssektoren. Det er et viktig prinsipp at ikke ett kjønn skal ha mindre tilrettelagt utdanning.

Jeg vil til slutt si noen avsluttende ord til de som skylder på arbeidsinnsatsen til guttene selv: barn er ikke ansvarlig for sin egen lykke, de er ikke mentalt utviklet til det, og vi må snart ta det innover oss.

_______________________________________

Er dere enige? Argumenter for og i mot.

Anonymkode: 5ac14...645

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Er dere enige? Argumenter for og i mot.

Du får det til å høres ut som en skoleoppgave. Hvor er dette hentet fra?

Skrevet

I jobbmarkedet: Menn tjener mer fordi de jobber mer og legger mer innsats i jobben.

På skolen: Jenter gjør det bedre for det er bedre tilrettelagt for de, og guttene blir nedprioritert.

Anonymkode: 03a6b...020

  • Liker 6
Skrevet

Gutter er mer urolige enn jenter. Jenter er mer underdanige og mer opptatt av å følge regler. Derfor gjør de det bedre på skolen.

I tillegg er det flere dumme gutter enn jenter, men og flere smarte gutter enn jenter. 

De dummeste faller utenfor. Og her er majoriteten gutter. 

Anonymkode: 6bc5d...e92

  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutter er mer urolige enn jenter. Jenter er mer underdanige og mer opptatt av å følge regler. Derfor gjør de det bedre på skolen.

I tillegg er det flere dumme gutter enn jenter, men og flere smarte gutter enn jenter. 

De dummeste faller utenfor. Og her er majoriteten gutter. 

Anonymkode: 6bc5d...e92

Det første du sier stemmer, men det er faktisk en del av problemet. At lærere ikke gjør noe for å få dem til og arbeide og følge regler.

Faktisk visere undersøkelser at standardavviket for gutter ikke er så store at det berettiger forskjellene vi ser.

Anonymkode: 5ac14...645

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du sier stemmer, men det er faktisk en del av problemet. At lærere ikke gjør noe for å få dem til og arbeide og følge regler.

Faktisk visere undersøkelser at standardavviket for gutter ikke er så store at det berettiger forskjellene vi ser.

Anonymkode: 5ac14...645

Men det er vel ikke noe galt med gutten min? Han er jo bare gutt? Han må jo få lov til å være gutt? Du som lærer burde ha kontroll på elevene dine. osv. Det er FORELDRENE som må lære barna sine(inkludert guttene) å respektere læreren. Det er ikke bra for hverken trivsel eller læring at en lærer skal stå å kjefte på elevene sine. Dette er ikke lærerne sin feil, det er foreldrene.

Man har hørt det samme med mobbing: "Men mitt barn mobber ikke, hun er den søteste, snilleste jenta som finns" osv osv.

Anonymkode: e07de...d6d

  • Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du sier stemmer, men det er faktisk en del av problemet. At lærere ikke gjør noe for å få dem til og arbeide og følge regler.

Faktisk visere undersøkelser at standardavviket for gutter ikke er så store at det berettiger forskjellene vi ser.

Anonymkode: 5ac14...645

Det er da vel for pokker ikke lærernes ansvar, men derimot foreldrenes oppgave å oppdra både gutter og jenter til å gjøre en innsats for sin egen framtid.

  • Liker 5
Skrevet

Disse forskjellene vet alle at finnes, men det gjøres lite med. Det er én grunn til det, og det er at det gutter det går utover og ikke jenter, og dermed er det ikke spesielt interessant for feministene som såkalt kjemper for likestilling.

Der har du vel også grunnen til at feminismen er på vei tilbake, og står for fall.

  • Liker 2
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Gutter gjør som de vil, jenter gjør som de blir fortalt. Hvorfor ligger ikke utdanning høyere på listen av hva gutter vil? Det må undersøkes.

Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

Det er da vel for pokker ikke lærernes ansvar, men derimot foreldrenes oppgave å oppdra både gutter og jenter til å gjøre en innsats for sin egen framtid.

Kanskje det er her problemet ligger, at lærere ikke føler det er deres ansvar å få elevene til å arbeide og følge regler. Uansett burde lærere informere foreldre om denne problematikken.

Anonymkode: 5ac14...645

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er her problemet ligger, at lærere ikke føler det er deres ansvar å få elevene til å arbeide og følge regler. Uansett burde lærere informere foreldre om denne problematikken.

Anonymkode: 5ac14...645

Du mener ikke seriøst at lærerne skal måtte informere foreldrene om at de faktisk må oppdra barna sine?

  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, asterix skrev:

Du mener ikke seriøst at lærerne skal måtte informere foreldrene om at de faktisk må oppdra barna sine?

Om konsekvensene jeg nevnte i "arikkelen".

Anonymkode: 5ac14...645

Gjest Frøyahjerte
Skrevet (endret)

Jeg tror hvis lønnen og statusen øker vil flere menn inn i læreyrket. Et resultatet ved å oppnå det vil kanskje føre til en balanse og riktig tilnærming til både gutter og jenter? Barnehager og skoler er pålagt å arbeide for likestilling, og etter hva jeg har forstått ønsker lærerne selv flere praktisk rettede arbeidsmetoder hvis de selv fikk bestemme. Det jobbes også aktivt med å få flere menn inn i læreryrket. Gutter og jenter trenger flere gode mannlige rollemodeller i utdanningsløpet. Det står kanskje altså ikke på lærerene, men politikerne som heier på mer målstyring (pisa osv...) og annen teorirettet tilnærming som hindrer riktig utvikling hva både likestilling og positiv opplevelse av læring angår, især kanskje for gutter proppfull av energi med mye "armer og bein". "Learning by doing" er undervurderert, samme med å vektlegge like mye de ulike former for intelligens, for det finnes i tillegg til logisk intelligens (IQ), også seks andre. 

Endret av Frøyahjerte
Skrevet (endret)
2 timer siden, Trollkarlen skrev:

Gutter gjør som de vil, jenter gjør som de blir fortalt. Hvorfor ligger ikke utdanning høyere på listen av hva gutter vil? Det må undersøkes.

Det er voksensamfunnets og foreldrenes ansvar hvilke verdier de ønsker at barna skal få, det er ikke noe som kommer sånn helt av seg selv.

Jeg var barn på 70-tallet og tenåring på 80-tallet; jentene i min generasjon ble oppfordret av alle - foreldre, lærere og samfunnet forøvrig - til å satse på utdanning. Vi fikk vite at det var vi nødt til hvis vi i det hele tatt skulle få oss en jobb som det gikk an å leve av. Økonomisk selvstendighet er ensbetydende med personlig trygghet såvel som frihet, noe også menn vet. I tillegg ble det forventet at vi ivaretok de tradisjonelle ansvarsområdene på ett eller annet vis, noe som lenge har vært - og fortsatt er - en vesentlig grunn til slitasje på moderne kvinner.

Guttene i min generasjon ble ikke modernisert på tilsvarende vis. De fikk beskjed om å gjøre som faren sin og få seg en jobb. Det var nok langt flere menn sysselsatt den gang i "ikke-akademiske" yrker med lave eller ingen krav til utdanning. På slutten av 80-tallet skjedde det store omveltninger i arbeidsmarkedet, og det var ikke pga. "likestilling" eller "feminisme", men jappetidens vanvittige pengegalopp med påfølgende økonomiske nedgangstider og økt arbeidsledighet. Korttenkte politikere raserte skoleverket ved å kutte i skole- og lærlingeplasser, i praktiske fag generelt og bygg- og anleggsfag spesielt. "De unge bør satse på realfag, det er ikke bruk for så mange i bygg- og anleggsfag", mente politikere. Men få år senere måtte Norge starte import av nettopp slike arbeidere og har fortsatt med det, framfor å øke kompetansen nasjonalt.

Det ble fint lite gjort for å gi de rammede ungdommer et tilbud - "få deg en jobb",var mantraet, men det var jo ingen ledige jobber igjen til de "late ungdommene". Konsekvensene viste seg raskt: Mange unge, også jenter, falt ut av samfunnet pga. fattigdom, rusproblemer og alt som det fører med seg; i 1990 gikk selvmordsraten spesielt blant tenåringsgutter og unge menn kraftig opp.

Disse problemene har satt varig preg på landet og spesielt min generasjon. Når jeg tenker på hvor mange unge som har dødd gjennom de siste 25-30 årene, vil jeg bare skrike. Det var ikke så forbanna mange nordmenn i utgangspunktet, og vi har mistet altfor mange. Problemene har fått fortsette, for årsakene har fått fortsette.

Skal ikke alle, og spesielt politikere som fatter viktige lover og vedtak, lære av fortidens feilgrep?I stedet for å lempe konsekvensene over på den oppvoksende slekt! Det går rett til helvete med alt når kortsiktig materiell gevinst gjøres til det styrende prinsipp over absolutt hele samfunnsforvaltningen, og rett ut tragisk når unge rammes så hardt.

Endret av Tsunade
Skrevet
6 timer siden, asterix skrev:

Det er da vel for pokker ikke lærernes ansvar, men derimot foreldrenes oppgave å oppdra både gutter og jenter til å gjøre en innsats for sin egen framtid.

Foreldre kan nesten ikke fotfølge barna 24 timer i døgnet, og følge med på hva de gjør i klasserommet. Der må nok læreren trå til, og om lærerne har en stil som passer en stor gruppe av elevene dårlig er det åpenbart et problem lærerne, eventuelt de som styrer undervisningsformen, har et ansvar for. 

Skrevet
2 timer siden, Tsunade skrev:

Det er voksensamfunnets og foreldrenes ansvar hvilke verdier de ønsker at barna skal få, det er ikke noe som kommer sånn helt av seg selv.

Jeg var barn på 70-tallet og tenåring på 80-tallet; jentene i min generasjon ble oppfordret av alle - foreldre, lærere og samfunnet forøvrig - til å satse på utdanning. Vi fikk vite at det var vi nødt til hvis vi i det hele tatt skulle få oss en jobb som det gikk an å leve av. Økonomisk selvstendighet er ensbetydende med personlig trygghet såvel som frihet, noe også menn vet. I tillegg ble det forventet at vi ivaretok de tradisjonelle ansvarsområdene på ett eller annet vis, noe som lenge har vært - og fortsatt er - en vesentlig grunn til slitasje på moderne kvinner.

Guttene i min generasjon ble ikke modernisert på tilsvarende vis. De fikk beskjed om å gjøre som faren sin og få seg en jobb. Det var nok langt flere menn sysselsatt den gang i "ikke-akademiske" yrker med lave eller ingen krav til utdanning. På slutten av 80-tallet skjedde det store omveltninger i arbeidsmarkedet, og det var ikke pga. "likestilling" eller "feminisme", men jappetidens vanvittige pengegalopp med påfølgende økonomiske nedgangstider og økt arbeidsledighet. Korttenkte politikere raserte skoleverket ved å kutte i skole- og lærlingeplasser, i praktiske fag generelt og bygg- og anleggsfag spesielt. "De unge bør satse på realfag, det er ikke bruk for så mange i bygg- og anleggsfag", mente politikere. Men få år senere måtte Norge starte import av nettopp slike arbeidere og har fortsatt med det, framfor å øke kompetansen nasjonalt.

Det ble fint lite gjort for å gi de rammede ungdommer et tilbud - "få deg en jobb",var mantraet, men det var jo ingen ledige jobber igjen til de "late ungdommene". Konsekvensene viste seg raskt: Mange unge, også jenter, falt ut av samfunnet pga. fattigdom, rusproblemer og alt som det fører med seg; i 1990 gikk selvmordsraten spesielt blant tenåringsgutter og unge menn kraftig opp.

Disse problemene har satt varig preg på landet og spesielt min generasjon. Når jeg tenker på hvor mange unge som har dødd gjennom de siste 25-30 årene, vil jeg bare skrike. Det var ikke så forbanna mange nordmenn i utgangspunktet, og vi har mistet altfor mange. Problemene har fått fortsette, for årsakene har fått fortsette.

Skal ikke alle, og spesielt politikere som fatter viktige lover og vedtak, lære av fortidens feilgrep?I stedet for å lempe konsekvensene over på den oppvoksende slekt! Det går rett til helvete med alt når kortsiktig materiell gevinst gjøres til det styrende prinsipp over absolutt hele samfunnsforvaltningen, og rett ut tragisk når unge rammes så hardt.

Mye bra her, men dette handler vel snarere om at man setter markedskreftene foran alle andre hensyn, ikke likestilling i seg selv. For faktum er jo at man i høyeste grad trenger håndverksyrker, ufaglærte yrker og andre uten høyere utdannelse. Det er bare det at politikerne gikk i honningfella, drevet av næringslivet med påtrykk om å gå inn i EU. Heldigvis stemte vi nei, men dessverre greide en viss statsminister den gangen å signere EØS avtalen. Resultatet ser vi i høyeste grad i disse dager, med sosial dumping, en lønn det ikke lenger går å leve av og østeropeiske håndverkere som jobber for en slikk og ingenting.

Men heller ikke jentene er trygge, for den neste industrielle revolusjonen vil dreie seg om frihandelsavtaler, automasjon av arbeidsgoppgaver og outsourcing av en rekke oppgaver som også utføres av de som typisk har høyere utdannelse. Og sett i sammenheng med stor bruk av midlertidige deltidsstillinger i helsevesenet (der majoriteten av kvinner) så blir det intet trygt liv for kvinner heller, bortsett fra noen få prosent på toppen. 

Men ja - sånn blir det når man setter markedsliberalisme foran alle andre hensyn. Og riktig ille vil det bli dersom denne eller neste regjering er gal nok til å signere for TISA/TTIP avtalene. Et lite lyspunkt er dog at Trump sier han er mot dette, men vi får se om han holder sine valgløfter. 

Anonymkode: b889e...420

Skrevet

Før du skriver så mange påstander må du gjøre hjemmeleksa di og lese forskning og linke til kilder. Når påstandene dine er direkte feil er det ingen som tar deg seriøst.

 

Anonymkode: ad01e...ab6

  • Liker 2
Gjest Eugene Onegin
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før du skriver så mange påstander må du gjøre hjemmeleksa di og lese forskning og linke til kilder. Når påstandene dine er direkte feil er det ingen som tar deg seriøst.

 

Anonymkode: ad01e...ab6

Du kan jo komme med linker som viser at han tar feil

Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Foreldre kan nesten ikke fotfølge barna 24 timer i døgnet, og følge med på hva de gjør i klasserommet. Der må nok læreren trå til, og om lærerne har en stil som passer en stor gruppe av elevene dårlig er det åpenbart et problem lærerne, eventuelt de som styrer undervisningsformen, har et ansvar for. 

Foreldre kan faktisk oppdrag ungene sine til å ha disiplin og jobbe på skolen. Det er virkelig ikke så vanskelig.

  • Liker 4
Skrevet

Feilen ligger hos foreldrene som tror at gutter vil klare seg selv, mens jentene trenger oppfølging. Gutter er mer viltre og det er nok vanskeligere å motivere dem for lekser, så foreldrene lar dem seile sin egen sjø.

Noen av disse holdningene kan man jo se i tråden her. Tipper innlegget "dakar, trenger du en sutt?" er skrevet av en kvinne. Sikkert en kvinne som ikke ville giddet å introdusere sin egen gutt for lekser om han ikke var motivert for det selv.

Foreldrene mine oppdro meg, som jente, til å satse mye mer på skolen enn det de gjorde med mine brødre. De forventet at mine brødre bare gjorde det bra på egen hånd.

Tror dette er en gjenganger hos mange foreldre. De må skjerpe seg. Sette seg ned med guttene sine og gjøre skolearbeid til noe morsomt. Gi ros og belønninger. Gutter er konkurransemennesker og liker konkurransesport som fotball og pc-spill, der man kan vinne over andre. De liker seier og belønning. Kanskje belønning i lekser også ville virket? Foreldre må prøve strategier som virker på egne guttebarn.
Jenter er mer pliktoppfyllende og lettere å motivere.

Anonymkode: 28029...6e9

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...