Gå til innhold

Reklamering for kreft.

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare spurte. Kreftforeningen er seriøs, denne siden er ikke seriøs mener nå jeg, men da får alle vi på 17 takke for invitasjonen i fra blogg.no. :roll: 

Anonymkode: 5d453...e20

Jeg håper du fleiper, trådstarter.

Kreftregisteret er ikke bare en eller annen "side", det er et sentralt helseregister. At slike registre kan finnes bygger på helseregisterloven, nærmere bestemt § 8. Det er også en egen kreftregisterforskrift. Dette er ikke en privat bedrift som maser på deg for å selge deg noe, det er et offentlig styrt helseregister. Det er helsemyndighetene. Kreftregisteret ligger under Helse Sør-Øst og igjen under Oslo Universitetssykehus, altså de offentlige sykehusene.

Det du gjør nå er egentlig omtrent som å si "Jeg fikk et brev fra Skatteetaten som mente jeg skyldte skatt. Aner noen hva slags firma det er? Jeg har aldri kjøpt skatt, så jeg skjønner ikke hvorfor denne useriøse siden vil ha penger fra meg...". Det er det offentlige som vil ha informasjon til det nasjonale kreftregisteret.

Anonymkode: a90c4...e76

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutter siden, Ardwinna skrev:

Siden er faktisk både ekte og seriøs, og denne kampanjen er i samarbeid med Kreftforeningen. Selv om de anbefaler alle over 25 år å ta celleprøve jevnlig, så betyr ikke det at det er bortkastet for yngre kvinner å ta denne prøven. Selv om det er sjeldent å få livmorhalskreft i din alder, er det slett ikke umulig. sjansen for at du har celleendringer er enda større, da alt som skal til er HPV-smitte seksuelt.

Men som sagt, det er ingen som tvinger deg, du kan både si nei til undersøkelse og til å få sånne brev fra Kreftregisteret.

Man anbefaler kvinner som er seksuelt aktive å ta den, og seinest fra 25 års alder, selv om man ikke har debutert seksuelt. I gamle dager ble vi bet om å gjøre dette når vi gikk til legen for å få prevensjon. 

Anonymkode: acd5e...f23

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man anbefaler kvinner som er seksuelt aktive å ta den, og seinest fra 25 års alder, selv om man ikke har debutert seksuelt. I gamle dager ble vi bet om å gjøre dette når vi gikk til legen for å få prevensjon. 

Joda, men screeningprogrammet er rettet mot kvinner i aldersgruppen 25-69 år. Det er når du har fylt 25 at du begynner å få påminnelse fra Kreftregisteret dersom du ikke har tatt cellerprøve de siste tre årene. Det er jo derfor jeg påpeker at det slett ikke er bortkastet å sjekke seg tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Du må gjerne forklare TS hva som er useriøst med å påminne noen om å ta celleprøven? Det er ekstremt viktig å ta denne. Livmorhalskreft er ikke en kreftsort jeg vil få i alle fall, derfor har jeg som 20-åring begynt å ta celleprøver nå. Man kan få livmorhalskreft før man er 25, så det er ikke så lurt å vente så lenge. 

Anonymkode: 71fd7...192

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men for all del - det er sikkert kjempe fint hvis de støtter folk sånt. Her, jeg minner dere ungdommer på sånt, som dere sikkert ikke skjønner. :ler: 

Hvor kraftig lut må til for at du forstår alvoret, ts?

Her er historien om Thea Steen:

http://www.tv2.no/a/8444868/

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, Ardwinna skrev:

Da har du jo i grunnen bare bestemt deg for at denne siden ikke er seriøs da. Hva er mer seriøst enn et nasjonalt register som ble grunnlagt i 1951, samarbeider med Kreftforeningen, har forskere innen flere felt, og er en tett samarbeidspartner med leger og sykehus? Hvis du gidder kan du ta deg bryet med å lese mer om dem her.

Nei, så klart dere kan godt overtale meg til at det er helt seriøst, men hva er egentlig intensjonen til denne siden? :briller2:

Skrevet
3 minutter siden, pantertante skrev:

Hvor kraftig lut må til for at du forstår alvoret, ts?

Her er historien om Thea Steen:

http://www.tv2.no/a/8444868/

Jeg har sett det, og det er veldig trist men allikevel forsvarer det ikke en slags reklamekampanje om det.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor den alderen? Jeg er for ung i allefall.
Så det er helt teit å se den reklamen, for da blir det reklame for meg men det er sikkert ment godt. Jeg kan høre med noen som vet mer om det jeg. Jeg kan jo høre med kreftforeningen? :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er helt teit å se den reklamen, for da blir det reklame for meg men det er sikkert ment godt. Jeg kan høre med noen som vet mer om det jeg. Jeg kan jo høre med kreftforeningen? :)

Ja, gjør det.

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det, du. Legg gjerne ut svaret du får også. 

Anonymkode: b1151...314

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så klart dere kan godt overtale meg til at det er helt seriøst, men hva er egentlig intensjonen til denne siden? :briller2:

Her: Om Kreftregisteret

(Er du ikke snart ferdig nå?) 

Anonymkode: b1151...314

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreftregisteret er en del av Helse Sør-Øst RHF, og er organisert som selvstendig institusjon under Oslo universitetssykehus HF, med eget styre. Det er faktisk en del av det offentlige helsevesenet, som sykehusene og offentlig legevakt.

Anonymkode: bb32c...89a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intensjonen er at helsemyndighetene ønsker statistikk over kreftforekomsten i Norge. Hvem får kreft, hvor gamle er de, hva slags kreft får de, hvordan går det med dem osv. Det er nyttig informasjon når man utformer behandlingstilbudet og prioriterer hvor forskningsmidlene skal dirigeres. Man har tilsvarende registre på en rekke andre medisinske områder også. Det er forøvrig ikke bare en "side", selv om de har en hjemmeside, det er et offentlig helsetiltak med 150 offentlig ansatte. Høyesterett har også en nettside, men de er en domstol. NSB er et konsern som driver med tog selv om de har en nettside de også.

Men ja, hør gjerne med Kreftforeningen hvis du helt oppriktig ikke forstår og ikke bare troller. Det er mulig de lurer litt på hva du spør om, siden det blir som om noen ringer Turistforeningen og lurer på om de vet at det finnes turisthytter i skogen. Eller forsåvidt at noen ringer Elevorganisasjonen og spør om det er riktig at "videregående skole" finnes. Men de kan i hvert fall svare.

Anonymkode: a90c4...e76

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror i grunnen ikke det er noen vits i å verken prøve å overtale deg eller forklare flere ganger.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett det, og det er veldig trist men allikevel forsvarer det ikke en slags reklamekampanje om det.

Det virker som om du forveksler informasjon og reklame. Intensjonen er å informere og oppfordre til sjekk, slik at potensielle celleforandringer kan oppdages så tidlig som mulig.

Du har fått bekreftet at dette er en seriøs institusjon som kan redde liv. Dersom du ikke ønsker slik informasjon fordi du synes den er teit, kan du be om å ikke få den, og la det bli med det.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare spurte. Kreftforeningen er seriøs, denne siden er ikke seriøs mener nå jeg, men da får alle vi på 17 takke for invitasjonen i fra blogg.no. :roll: 

..Og eg berre svarte deg på ein høfleg måte. Kreftregisteret er like seriøs som kreftforeninga, om ikkje meir. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kreftregisteret er en del av Helse Sør-Øst RHF, og er organisert som selvstendig institusjon under Oslo universitetssykehus HF, med eget styre. Det er faktisk en del av det offentlige helsevesenet, som sykehusene og offentlig legevakt.

Anonymkode: bb32c...89a

Ts vil kanskje tro på svarene hun har fått her hvis hun gjør alvor av å kontakte kreftforeningen.

Anonymkode: 125ed...720

• Liker 2
Skrevet

Har du ringt kreftforeningen nå, ts?

Anonymkode: 125ed...720

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...