Gå til innhold

Reklamering for kreft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det finnes mange kloke hoder som vet mye om både det ene og det andre, derfor så spør jeg om dette.
Her en dag fikk noen av vennene mine som ikke har født barn eller noe innkalling til å ta kreftprøve av livmoren, eller rettere sagt livmorhalsen.
Hvilken aktør, eller hva slags bedrift er det?

Det finnes ikke mange logiske grunner til at utenforstående skal be noen om å ta en kreftprøve av livmoren. Her er nettsiden hvor de reklamerer for kreftprøvene de kan ta. Seriøst? Neppe.

Jeg kan liksom ikke få kreft for at denne useriøse siden der skal til fornøyd, og jeg forstår ikke hva som er morsomt med det. Tenk hvis noen har kreft og useriøse bedrifter holder på sånn?

Anonymkode: 5d453...e20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Rart. Stoler mer på den påminnelsen jeg får av kreftforeningen da.

Anonymkode: f88f3...53c

Skrevet

Jeg blir litt i stuss om du mener dette alvorlig, men jeg velger å svare seriøst i tilfelle.

Dette er ikke reklame for kreft og det er heller ikke noen som utfører en tjeneste som de reklamerer for. Det kreftregisteret gjør er å føre statistikk over livmorhalskreft og sammenligne det med informasjon de får via leger og sykehus om hvem som har tatt celleprøve. Dette bl.a. for å sjekke virkningene av screeningprogrammet der de oppfordrer kvinner over 25 år å ta celleprøve hvert tredje år. Siden du linker til er Kreftregisteret, som sender ut sånne brev til alle over 25 som ikke har tatt celleprøve de siste 3 årene. Du er ikke tvunget til å ta celleprøve, det er bare en vennlig påminnelse. Misliker du den, kan du be om å bli tatt ut av registeret så du ikke får flere sånne påminnelser.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kreftforeningen sender ikke ut påminnelse om celleprøve. Det er det Kreftregisteret som gjør.

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nemlig. Det ser ut som en dårlig side laget etter en mal der de sender ut en slags kreft-propaganda. Noe så useriøst. Stakkars de som har kreft. Jeg så at disse broleggerne reklamerte for dette. :fy_fy:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nemlig. Det ser ut som en dårlig side laget etter en mal der de sender ut en slags kreft-propaganda. Noe så useriøst. Stakkars de som har kreft. Jeg så at disse broleggerne reklamerte for dette. :fy_fy:

:forvirra:

Anonymkode: 125ed...720

• Liker 12
Skrevet (endret)

Ser forresten nå at de faktisk sender ut innkallelse til 400 kvinner på østlandet som ikke har tatt celleprøve som anbefalt. Dette er nytt og kan kanskje virke skummelt, men Kreftregisteret er som sagt en seriøs aktør (samarbeider med Kreftforeningen) og det er heller ingen tvang dersom man ikke ønsker å møte.

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Invitasjonsbrev-istedenfor-paminnelse-til-celleprove-sendes-400-kvinner--/

Livmorhalskreft er en såpass snikende sykdom som kan ramme veldig unge kvinner, så denne typen "propaganda" behøves veldig. Hele grunnen til at de nå velger å sende ut innkallelse istedet for bare en påminnelse, er nettopp fordi for få kvinner tar celleprøven fast hver tredje år. De ønsker å se om dette bedrer seg ved å sende innkallelse.

Endret av Ardwinna
  • Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, Ardwinna skrev:

Jeg blir litt i stuss om du mener dette alvorlig, men jeg velger å svare seriøst i tilfelle.

Dette er ikke reklame for kreft og det er heller ikke noen som utfører en tjeneste som de reklamerer for. Det kreftregisteret gjør er å føre statistikk over livmorhalskreft og sammenligne det med informasjon de får via leger og sykehus om hvem som har tatt celleprøve. Dette bl.a. for å sjekke virkningene av screeningprogrammet der de oppfordrer kvinner over 25 år å ta celleprøve hvert tredje år. Siden du linker til er Kreftregisteret, som sender ut sånne brev til alle over 25 som ikke har tatt celleprøve de siste 3 årene. Du er ikke tvunget til å ta celleprøve, det er bare en vennlig påminnelse. Misliker du den, kan du be om å bli tatt ut av registeret så du ikke får flere sånne påminnelser.

Kreftforeningen sender ikke ut påminnelse om celleprøve. Det er det Kreftregisteret som gjør.

Det har jeg også hørt, men denne nettsiden ser skikkelig useriøs ut. Det ser ut som en nettside som er kopiert i fra kreftforeningen. En tilfeldig nettside kan alle lage, og en brosjyre om "dette er sikkert lurt" kan alle sende ut. 
Dette er jo ikke i fra kreftforeningen. Da har kreftregisteret bommet skikkelig her i allefall - jeg er bare 17.

Skrevet
8 minutter siden, Ardwinna skrev:

Ser forresten nå at de faktisk sender ut innkallelse til 400 kvinner på østlandet som ikke har tatt celleprøve som anbefalt. Dette er nytt og kan kanskje virke skummelt, men Kreftregisteret er som sagt en seriøs aktør og det er heller ingen tvang dersom man ikke ønsker å møte.

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Invitasjonsbrev-istedenfor-paminnelse-til-celleprove-sendes-400-kvinner--/

Det de mener er jo åpenbart.

Skrevet

Men for all del - det er sikkert kjempe fint hvis de støtter folk sånt. Her, jeg minner dere ungdommer på sånt, som dere sikkert ikke skjønner. :ler: 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også hørt, men denne nettsiden ser skikkelig useriøs ut. Det ser ut som en nettside som er kopiert i fra kreftforeningen. En tilfeldig nettside kan alle lage, og en brosjyre om "dette er sikkert lurt" kan alle sende ut. 
Dette er jo ikke i fra kreftforeningen. Da har kreftregisteret bommet skikkelig her i allefall - jeg er bare 17.

Siden er faktisk både ekte og seriøs, og denne kampanjen er i samarbeid med Kreftforeningen. Selv om de anbefaler alle over 25 år å ta celleprøve jevnlig, så betyr ikke det at det er bortkastet for yngre kvinner å ta denne prøven. Selv om det er sjeldent å få livmorhalskreft i din alder, er det slett ikke umulig. sjansen for at du har celleendringer er enda større, da alt som skal til er HPV-smitte seksuelt.

Men som sagt, det er ingen som tvinger deg, du kan både si nei til undersøkelse og til å få sånne brev fra Kreftregisteret.

• Liker 7
Skrevet

Siden tilhører jo det nasjonale kreftregisteret, dønn seriøs offentlig institusjon som har eksistert i siden 1951. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det de mener er jo åpenbart.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for all del - det er sikkert kjempe fint hvis de støtter folk sånt. Her, jeg minner dere ungdommer på sånt, som dere sikkert ikke skjønner. :ler: 

Ja tenk at de minner ungdommer på at de ikke er udødelige og at også unge mennesker kan få kreft. For ikke å snakke om at de tar seg den frihet å minne folk på at det finnes en mulighet til å gjøre noe med celleendringer før de blir til kreft. Nei de burde nok kanskje heller ha latt ungdommen surre rundt i sin egen villfarelse om hvor udødelige de er og hvor rosenrød verden er, og ikke minst hvordan kreft er en sykdom som bare rammer alle andre :rolleyes:

Jeg skjønner egentlig ikke problemet med at de prøver å få ned tallene på både krefttilfeller og dødsfall.

En annen grunn til at de innkaller unge kvinner kan også være å sjekke virkningen av vaksineprogrammet mot HPV. Nå er det jo en del unge jenter som har fått vaksinen for flere år siden, så det er nok sikkert interessant å se hvordan dette virker inn på antallet unge jenter med celleendringer og grad av disse.
I USA starter de mye tidligere med celleprøver og tar også prøven oftere, så vi er ikke akkurat overivrige i Norge.

Endret av Ardwinna
  • Liker 8
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det finnes mange kloke hoder som vet mye om både det ene og det andre, derfor så spør jeg om dette.
Her en dag fikk noen av vennene mine som ikke har født barn eller noe innkalling til å ta kreftprøve av livmoren, eller rettere sagt livmorhalsen.
Hvilken aktør, eller hva slags bedrift er det?

Det finnes ikke mange logiske grunner til at utenforstående skal be noen om å ta en kreftprøve av livmoren. Her er nettsiden hvor de reklamerer for kreftprøvene de kan ta. Seriøst? Neppe.

Jeg kan liksom ikke få kreft for at denne useriøse siden der skal til fornøyd, og jeg forstår ikke hva som er morsomt med det. Tenk hvis noen har kreft og useriøse bedrifter holder på sånn?

En kan vere smitta av hpv-viruset, som kan kan gi celleforandringar, som kan føre til kreft, når en har sex. Å ha født barn har ingenting å sei i fht HPV

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Emas skrev:

En kan vere smitta av hpv-viruset, som kan kan gi celleforandringar, som kan føre til kreft, når en har sex. Å ha født barn har ingenting å sei i fht HPV

Jeg bare spurte. Kreftforeningen er seriøs, denne siden er ikke seriøs mener nå jeg, men da får alle vi på 17 takke for invitasjonen i fra blogg.no. :roll: 

Skrevet
29 minutter siden, Ardwinna skrev:

Ah ok. Da vet jeg det :) Synes det er en fin ting jeg da. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare spurte. Kreftforeningen er seriøs, denne siden er ikke seriøs mener nå jeg, men da får alle vi på 17 takke for invitasjonen i fra blogg.no. :roll: 

:hakeslepp:       Greit nok at du bare er 17 år, men.....   

Anonymkode: 125ed...720

• Liker 9
Skrevet

Da har du jo i grunnen bare bestemt deg for at denne siden ikke er seriøs da. Hva er mer seriøst enn et nasjonalt register som ble grunnlagt i 1951, samarbeider med Kreftforeningen, har forskere innen flere felt, og er en tett samarbeidspartner med leger og sykehus? Hvis du gidder kan du ta deg bryet med å lese mer om dem her.

• Liker 6
Skrevet

Men i all verden da...her trengs det tydeligvis mye kunnskapspåfyll.

Det er Kreftregisteret som sender ut påminnelser til alle kvinner over 25 år om å huske å ta celleprøve fra livmorhalsen.

Kreftregisteret er opprettet av staten for å ha et register over nettopp kreft.

Det anbefales at alle kvinner tar celleprøver av livmorhalsen for å se etter mulige celleforandringer, som på sikt kan føre til kreft. Man vet med 100% sikkerhet at om man oppdager livmorhalskreft på et tidlig nok stadium så øker man overlevelsesmuligheten i en enorm stor grad.

Det er ikke Kreftregisteret som tar prøvene. Det gjør man hos fastlege eller jordmor. De sender prøvene inn til analyse, og om det er noe med dem så får du beskjed. De sender også beskjed til Kreftregisteret om at du har tatt prøven, slik at Kreftregisteret ikke behøver å sende deg ny påminnelse før om 3 år.

Både du og venninnen din bør bli glad for at dere får slikt tilbud. Det gis til alle kvinner, uavhengig av om de har født barn eller ikke. Livmorhalskreft er faktisk mer utbredt blant kvinner som ikke har fått barn.

Kreftforeningen støtter forskning på kreft, og bidrar på den måten til å redusere kreft blant befolkningen.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener nettsiden til Kreftregisteret er så useriøs?

• Liker 7
Skrevet

Vet du, TS, dette synes jeg er direkte usmakelig. Jeg tror ikke et sekund på at du er så dum og uvitende som du fremstiller deg, og å drive å kødde med troverdigheten til noe så seriøst og viktig som Kreftregisteret er milevidt bak mål. 

Anonymkode: b1151...314

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorvidt du mener om noe er seriøst eller ikke er jo ikke avgjørende. Hvis jeg mener bastant at det er fredag i dag, så er jo ikke det riktig, selvom jeg står på mitt...

Anonymkode: e1f33...fc1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...