Gå til innhold

Noen med hofteleddsdysplasi her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når fant du det ut, og hvordan påvirker det hverdagen din? Har du blitt operert, eller ønsker du å bli vurdert for det?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min har det, og det ble oppdaget noen få måneder etter at hun ble født. Hun måtte bruke pute til hun var to.

Etter det fikk hun ikke problemer før hun passerte 50, men da begynte hofta å bli ganske vond, og hun fikk problem med å sitte, gå i ulendt terreng og sykle. Etter noen år med fysioterapi og tilrettelagt styrketrening to ganger i uka fungerer hun igjen normalt og uten smerter.

Legen regnet det som sannsynlig at hun ville måtte operere hofta før hun fylte 70 da hun begynte med behandlingen, men nå er ikke det like sikkert. Treningen gjør også at hun nå er sprekere som snart 60-åring enn hun var for ti år siden.

Hvis du har det selv anbefaler jeg derfor å begynne å trene målrettet lenge før du får problemer, så holder hofta seg god lengre. 

Anonymkode: 7636b...dbb

Skrevet

Alle barn blir undersøkt for hofteleddsdysplasi når de er født. Er der tvil eller der er hofteleddsdysplasi i familien blir barna sendt på røntgen etter 6 ukers kontroll. Denne praksisen var innført før 1978. Hvor lenge før dette årstallet er jeg usikker på. 

Vi har hofteleddsdysplasi i familien. Hvorfor og hva lurer du på? 

Anonymkode: 6c059...320

Skrevet

Takk for svar, var kanskje litt åpent startinnlegg;) Jeg har HD, mild grad, det ble ikke oppdaget før jeg var 23 år gammel, er 26 nå. Merket stadig større smerter mens jeg gikk idrettslinja, trente veldig allsidig. Hoftespesialisten som satte diagnosen(etter røntgenbilder og klinisk undersøkelse) sa jeg var meget godt muskulert med god styrke, men at jeg likevel kunne forsøke fysioterapi en periode. Jeg måtte også ta MR, fikk ikke time for det før et halvt år senere. Målrettet trening hadde ikke hjulpet til da, og MR avdekket skader på ytterste bruskringen, måtte ta kikkhullsoperasjon for å sy tilbake denne. Det hjalp ikke, jeg har fortsatt store smerter og låsninger, så nå er jeg satt opp til korrigerende kirurgi, en åpen operasjon hvor de meisler løs hofteskåla og roterer denne slik at den dekker bedre over hoftekula.. setter i noen skruer og håper beinene gror sammen igjen.. sånn at man rett og slett fjerner HD'en. Ingen her som har gjennomgått noe sånt eller..? 

Skrevet

Her hurde du diskutert med en advokat. Fordi du er helt innfor aldersgrensen for at dette skulle blitt oppdaget da du ble født, eventuelt på senere spebarnskontroller. Med behandling da, så hadde du sluppet dette nå. 

Her bør det vurderes om du har noe erstatningskrav i forhold til manglende oppdagelse av noe så enkelt og nå klart påvist/medfødt. 

• Liker 1
Skrevet
På 11.11.2016 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Her hurde du diskutert med en advokat. Fordi du er helt innfor aldersgrensen for at dette skulle blitt oppdaget da du ble født, eventuelt på senere spebarnskontroller. Med behandling da, så hadde du sluppet dette nå. 

Her bør det vurderes om du har noe erstatningskrav i forhold til manglende oppdagelse av noe så enkelt og nå klart påvist/medfødt. 

Helt innenfor aldersgrensen? Hvilken aldersgrense tenker du på da? Kirurgen jeg snakket med sist nå mente at ikke alle tilfeller av HD var "mulige" å oppdage mens man er baby... men det hadde selvsagt ikke vært dumt å forhørt seg med advokat, men hvem skulle evt blitt stilt for erstatningskrav..? Jeg hadde en kjempedårlig barneforsikring har jeg funnet ut, kun livsforsikring og muligens ulykkesforsikring, men ikke uføreforsikring iallfall... jeg skal iallfall forsikre mine barn skikkelig når den tid kommer:p

Skrevet

Dette vil jeg ikke diskutere med deg inngårnde på åpent nett. Men du skulle vært fanget opp tidligere. Her kan det være snakk om glipp både fra fødeavdelinge, og senere helsestasjon. Hadde du vært dobbelt så gammel, så hadde man ikke rutiner på undersøkelse for hofteleddsdysplasi. 

Skrevet

Takk for tips uansett, ja jeg vet jeg ble undersøkt som baby, så det burde vært mulighet for å bli oppdaget. Jeg skal undersøke selv litt nærmere☺️

Jeg håper i allefall først og fremst at operasjonen(e) blir vellykkede og jeg kan bli smertefri og bli mye mer fysisk aktiv igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...