Lemming Skrevet 9. november 2016 #1 Del Skrevet 9. november 2016 Hei dere! Min søster ønsker seg "lange lange lange sokker" i julegave, og jeg tråler nettet etter fine oppskrifter. Falt veldig for disse sokkene! De skal strikkes på pinne 2,5. Nå bor jeg veeeldig usentralt, og har ikke akkurat flust av garnbutikker og velge mellom, men den lokale dagligvarebutikken har en del garn. Men ikke så tynt som dette her.... Føler meg litt presset for tid, har ikke så lyst å begynne å bestille noe fra nett nå, tar ofte et par uker før det kommer. Og julegaven skal sendes, så den må jo bli ferdig før 16. desember eller når det nå var frist for å sende... Hun bruker str. 40. i sko. Størrelsene på de sokkene er jo 35/37 - 38/40 - 41/43. Hvor mye har det å si for størrelsen om jeg strikker dem i tykkere garn på pinne 4? Kan jeg da f.eks følge oppskriften til str 35/37? Eller tror dere de vil bli for små da? Håper dere erfarne strikkere har noen gode råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 9. november 2016 #2 Del Skrevet 9. november 2016 Hva er streikkefastheten til det garnet du vil strikke med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #3 Del Skrevet 9. november 2016 Hele hensikten med oppskrifter og tilpasset garntykkelse er at det skal bli pent og strikkefastheten må stemme for et vellykket resultat. Å begynne å trikse og mikse med tykkere garn og pinner er skjelden eller aldri vellykket. Dermed frarådes du å bruke tykkere garn enn det oppskriften er beregnet for. Anonymkode: 2a6bf...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Libertas Skrevet 9. november 2016 #4 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg tror jeg bare ville bestilt fra Drops, kan skje en del feil med str når strikkefastheten endres. Pluss at mønsteret ikke vil bli det samme. Å bestille fra Drops går kjapt, og så har jeg hørt rykter om at mye av det man finner på Drops, finner man også på Iceyarn- og de er veldig kjappe med leveransen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 9. november 2016 #5 Del Skrevet 9. november 2016 Det var da veldig bombastisk. Jeg trikser og mikser hele tiden og som regel funker det faktisk helt flott og i de tilfellene det ikke funker, vel det er faktisk bare garn... Dessuten lærer man mye av å trikse og mikse litt! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 9. november 2016 #6 Del Skrevet 9. november 2016 Har de virkelig ikke tynnere garn i nærbutikken, enn garn til pinne nr 4? Hvis du sammenligner strikkefastheten på Fabel (som er brukt i oppskriften) og garnet du har tilgjengelig, er det stor forskjell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #7 Del Skrevet 9. november 2016 15 minutter siden, onyx skrev: Det var da veldig bombastisk. Jeg trikser og mikser hele tiden og som regel funker det faktisk helt flott og i de tilfellene det ikke funker, vel det er faktisk bare garn... Dessuten lærer man mye av å trikse og mikse litt! Forskjellen ligger kanskje i din vurdering av din triksing og miksing og andres vurdering av dine ferdige produkter? Mønsteret blir ikke det samme. Jeg har strikket i mange tiår og har lært av erfaring. Anonymkode: 2a6bf...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 9. november 2016 #8 Del Skrevet 9. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen ligger kanskje i din vurdering av din triksing og miksing og andres vurdering av dine ferdige produkter? Mønsteret blir ikke det samme. Jeg har strikket i mange tiår og har lært av erfaring. Anonymkode: 2a6bf...bab Hahaha! Jeg har strikket i mange tiår selv, jeg er helt i stand til å vurdere kvaliteten på eget arbeid like godt som du selv kan vurdere dine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Libertas Skrevet 9. november 2016 #9 Del Skrevet 9. november 2016 Det som går an å gjøre er å sjekke hvor bred disse sokkene er rundt anklene (maskeantall / strikkefasthet = (CMx10). Eks. 63 masker / 23 strikkefasthet=2,739=27,5 cm ca) Og så teller du over mønsterrapporten og ser hvor mange masker som trengs der. Sjekk på innkjøpte garns strikkefasthet, gang med (CM/10). (Eks. 26 strikkefasthet x (27,5/10)=71,5 masker) Så runder du av til det som er nærmest mønsterrapport. Kontroller underveis cm lengde. Følg hælanvisningene, bare med det antallet du sitter igjen med på pinnen etter fellingen frem til hæl, kun halvparten av alle maskene er hælmasker. Disse deler du på 4, er det oddetall så felles det ekstra omgang i siden under hælfelling, er det partall så skal det gå greit. Skal felles 1/4 ca i hver side på hæl. Håper jeg har klart å forklare det sånn ca rett, bare spør om det skulle være noe mer Men igjen, det enkleste er å bestille garn fra Drops eller Iceyarn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #10 Del Skrevet 9. november 2016 Bestill fra garnius! De er utrolig raske på levering! Anonymkode: da57c...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #11 Del Skrevet 9. november 2016 29 minutter siden, onyx skrev: Hahaha! Jeg har strikket i mange tiår selv, jeg er helt i stand til å vurdere kvaliteten på eget arbeid like godt som du selv kan vurdere dine. Jeg slipper å vurdere mitt eget arbeid selv. Jeg strikker til messer og på bestilling til en stor kundegruppe, og må ofte si nei, til nye kunder. Anonymkode: 2a6bf...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 9. november 2016 #12 Del Skrevet 9. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg slipper å vurdere mitt eget arbeid selv. Jeg strikker til messer og på bestilling til en stor kundegruppe, og må ofte si nei, til nye kunder. Anonymkode: 2a6bf...bab Okei, jeg er vel ikke enig i at det er et kvalitetsstempel i seg selv ettersom jeg ser utrolig mye stygg strikk på messer og som folk har fått strikket på bestilling. Men deg om det, jeg bare sier at det faktisk er fullt mulig å ikke følge et mønster slavisk og få et flott resultat! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 9. november 2016 Forfatter #13 Del Skrevet 9. november 2016 Hjertesukk: Utrolig hvor vanskelig det har blitt å få svar på det man faktisk spør om her på Kvinneguiden....orker sjeldnere og sjeldnere å bruke dette forumet fordi det er så mange besserwissere her, som føler seg tvunget til å kommentere med negative og / eller nedlatende svar! Veldig synd, for blant alle kranglefanter her inne er det mange som gir så utrolig mye bra hjelp, tar seg tid til å svare på andres spørsmål og problemer, og tusen tusen takk for at dere finnes! Dere er gull verdt for alle oss som stiller spørsmål og ber om råd og tips her inne. Når det gjelder bestilling av garn....Selv om mange butikker er raske på levering, er min erfaring at det sjelden kommer en pakke hit på under to uker. Selv om mange nettbutikker får varene avgårde i posten allerede dagen etter bestilling, eller til og med samme dag i noen tilfeller, så er det postgangen som tar tid.. Bor jo som sagt, veeeeldig usentralt. Når det gjelder å trikse og mikse med oppskrifter og garn, så vet jeg jo at folk gjør dette med vellykket resultat hele tiden! Jeg gjør det når jeg hekler, men ikke så mye når jeg strikker, er for uerfaren til at jeg klarer dette på egenhånd ihvertfall! Men nok om det! På nærbutikken er det noen få typer ullgarn og en type bomullsgarn. Husker i farta at de har Gestal Superwash Sport, Gjestal Vestlandsgarn og Ragg Soft. Av garntypene jeg kan kjøpe her og nå er Ragg Soft det mykeste og fineste, derfor vil jeg bruke det. Det skal strikkes på pinne 3,5-4. Strikkefasthet: 23 masker pr 10 cm. Gikk akkurat inn på Drops for å sjekke strikkefastheten til Fabel, men siden er visst nede akkurat nå... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 9. november 2016 Forfatter #14 Del Skrevet 9. november 2016 ...eeeeeeeller forresten, ser nå at ragg soft er en blanding av ull, nylon og akryl. Da tror jeg heller jeg vil velge superwash - det er 100% ull. Det har samme strikkefasthet; 23m pr 10 cm på pinne 3,5-4. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 9. november 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 9. november 2016 Men dere. Om jeg kan finne en strikkeoppskrift på lange sokker, med den strikkefastheten som garnet mitt har, da kan jeg kanskje prøve å tilpasse mønsteret til den oppskriften? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 9. november 2016 #16 Del Skrevet 9. november 2016 DROPS SETTP nr 2,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm. På Ragg-garnet står det 23 masker. Det er ikke så veldig mye det. Er bare å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 9. november 2016 #17 Del Skrevet 9. november 2016 6 minutter siden, Lemming skrev: ...eeeeeeeller forresten, ser nå at ragg soft er en blanding av ull, nylon og akryl. Da tror jeg heller jeg vil velge superwash - det er 100% ull. Det har samme strikkefasthet; 23m pr 10 cm på pinne 3,5-4. Ragg-garnet er et sokkegarn. Dvs, det er blandet med nylon, som gjør det sterkere enn vanlig garn. "Superwash" betyr bare at garnet er behandlet slik at det kan vaskes i makin, og det er nok dette garnet også. Men det skal vel stå merket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 9. november 2016 Forfatter #18 Del Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, Kontormus skrev: Ragg-garnet er et sokkegarn. Dvs, det er blandet med nylon, som gjør det sterkere enn vanlig garn. "Superwash" betyr bare at garnet er behandlet slik at det kan vaskes i makin, og det er nok dette garnet også. Men det skal vel stå merket. Joda, jeg vet det, men sokker i 100% ull vil jo bli varmere enn ragg-garnet.. Men skal se litt hvilke farger de har på butikken, kanskje jeg velger raggsoft likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attami Skrevet 9. november 2016 #19 Del Skrevet 9. november 2016 3 minutter siden, Kontormus skrev: Ragg-garnet er et sokkegarn. Dvs, det er blandet med nylon, som gjør det sterkere enn vanlig garn. "Superwash" betyr bare at garnet er behandlet slik at det kan vaskes i makin, og det er nok dette garnet også. Men det skal vel stå merket. Superwash er ull som er satt inn med plast for å kunne vaskes i maskin. Dette gjør at det kan sige litt. Vet at det anbefales å bruke garn med litt nylon i får at sokkene ikke skal bli slitt med én gang. 80%/20% er vanlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 9. november 2016 Forfatter #20 Del Skrevet 9. november 2016 Bare 60% ull i Ragg Soft.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå