AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Kortversjon: Jeg må tvangsfore katten min. Vil han tilgi meg etterpå eller bli skeptisk til meg i lang tid? Katten min ble trolig påkjørt og kom hjem i svært dårlig forfatning natt til tirsdag. Han ble tatt med rett til dyrlegevakten med en gang og det ble konstatert kjevebrudd, et mindre brudd i ganen, i tillegg til at han har kjørt en tann gjennom tungen. I tillegg har han nok fått en kraftig smell mot hodet og han har sjanglet litt, noe som kanskje skyldes hjernerystelse. Underkjeven er fiksert med ståltråd og han får mye smertestillende døgnet rundt og jeg blir hjemme med han inntil videre. Han følges naturligvis opp videre av dyrlege! Han viser noe interesse for mat, men når det kommer til stykket, så gir han helt opp og han vil hverken spise eller drikke selv. Det skjønner jeg godt! Så jeg må tvangsfore han med spesialmat fra dyrlegen tynnet ut med varmt vann. Spørsmålet mitt er om han vil tilgi meg dette eller kommer han til å bli skeptisk til meg i ettertid? Er usikker på hvor mye jeg skal tvinge han og når det eventuelt begynner å bli kritisk for han at han får i seg mat og væske. Noen som har noen tips? Det er ikke alt for mye motstand fra han. Han er svært tillitsfull fra før, så kan kanskje ha en sammenheng. Jeg har avtale om å ringe dyrlegen senere i dag for å fortelle hvordan det har gått siden jeg har hentet han i går. og skal selvfølgelig spørre da. Men dyrlegen er litt... tja. kort, for å si det sånn. Sikkert flink med dyr, men IKKE flink med mennesker. Så jeg vil gjerne høre her også, kanskje om noen har lignende erfaringer hvor det gikk bra? Er så redd for klumpen min;( Spesielt siden han ikke har gått på do siden han kom hjem. Han har vært i kassen to ganger, men uten noe resultat. Beklager, ble litt langt, dette. Anonymkode: 9824a...f76
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Først: Så bra at det gikk såpass bra med pus med tanke på situasjonen. Jeg tror pus vil tilgi deg for at du er litt "slem" med han nå. Jeg har tidligere måtte gi ene pusen min flytende antibiotika, og det var absolutt ikke populært. Han var mildt dagt sint på meg i en periode etterpå, men det gikk over Vet at det ikke blir samme situasjon, men håper det kan hjelpe litt alikevell. Det er jo viktig at han får i seg vann og mat, og da spesielt vann. Er det mulig å snakke med dyrlegen om å sette han på drypp en periode? Og eventuelt spørre om det er en annen dyrlege hos klinikken du kan snakke med? Har du prøvd å gi han litt annen type mat? Kokt torsk for eksempel eller råfor. Anonymkode: 49704...e11 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 TS her. Tusen takk for svar! Det hjelper faktisk det du skriver. Det skjærer sånn i hjertet mitt når jeg må mate han på den måten. Jeg tror nesten det er værre for meg enn for han. Jeg har prøvd Vom kattemat som er råfor. Dette gjør han vanligvis helt vill og gal, men det var ingen reaksjon. Kjørte den grundig i stavmikseren og blandet med varmt vann. Har også prøvd å gi han sausen fra forskjellige type våtfor beregnet til kattunger, men det vil han heller ikke ha. Skal prøve å gi han vannet fra kokt torsk og kylling. Og tunfisk. Takk for tipset om drypp. Selvfølgelig, det visste jeg jo om, men tenker visst ikke helt klart for tiden. Om han må ha drypp, blir det hos vår faste dyrlege. Anonymkode: 9824a...f76
Kontormus Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 Pus kommer til å tilgi deg! Og sondemating går også an, men er litt usikker på hvordan de gjør det for at katten ikke skal trekke den ut igjen selv.Og det finnes mouse som bare er til å svelge. Det gjør nok vondt å spise, men vil forhåpentligvis bli bedre. Men syns du skal bytte dyrlege hvis du føler at vedkommende er kort og vrien og kommunisere med. Får den smertestillende?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 Akkurat nå, Kontormus skrev: Pus kommer til å tilgi deg! Og sondemating går også an, men er litt usikker på hvordan de gjør det for at katten ikke skal trekke den ut igjen selv.Og det finnes mouse som bare er til å svelge. Det gjør nok vondt å spise, men vil forhåpentligvis bli bedre. Men syns du skal bytte dyrlege hvis du føler at vedkommende er kort og vrien og kommunisere med. Får den smertestillende? Godt å høre! Vi har en fast dyrlege som vi er fornøyde med, men ettersom dette ble oppdaget midt på natten måtte vi dra til dyrlegevakten som er en helt annen dyrlege. Man tar vel det man kan få på den tiden av døgnet. Om drypp/sondemating blir aktuelt, så blir det vår faste, ja. Og fremtidige besøk. Nå skal jeg ringe dyrlegen han var hos natt til tirsdag litt senere i dag og diskutere det med henne, så får se hva hun sier. Om han bare kunne gått på do, så hadde jeg vært mye roligere. Jeg har bestemt meg for å ringe vår faste dyrlege i morgen om jeg fremdeles er bekymret. Han får smertestillende hver 6. time. Det skal visstnok være sterke smertestillende. Har prøvd å mate han på forskjellige tidspunkt i forhold til dette, men kan ikke se noen forskjell. Anonymkode: 9824a...f76
Kontormus Skrevet 9. november 2016 #6 Skrevet 9. november 2016 Er den oppe på beina? Tisser den ikke heller? Er det tatt røntgen av hele katten?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 TS her: Egentlig er jeg mest bekymret for at han ikke går på do. Tenker på min forrige katt som døde av nyresvikt 18 år gammel. Også han sluttet å gå på do og nektet å spise og drikke. Tenk om bilen også traff nyrene? Han har hatt problemer med venstre bakben og er nok kraftig forslått der også, selv om jeg ikke kan se noen tegn til benbrudd i det området. Om dyrlegen har sjekket det er faktisk ikke godt å si, fikk inntrykk av at hun gikk rett til den åpenbare skaden og det var det. Kan skjønne at de ikke gjør mer enn nødvendig midt på natten, men nå var han tross alt der til neste ettermiddag/kveld. Og det var helt åpenbart at han ikke hadde helt kontroll på venstre bakfot. Anonymkode: 9824a...f76
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 Ikke for å være slem, men burde den ikke avlives? Anonymkode: eb627...901 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #9 Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, Kontormus skrev: Er den oppe på beina? Tisser den ikke heller? Er det tatt røntgen av hele katten? Ja, han er oppe og går av og til. Bena er bedre i dag, derfor mistenker jeg at det skyldes hjernerystelse eller at han bare er forslått. Men jeg kan jo ta feil. Han har hverken tisset eller bæsjet siden han kom hjem i går. Vi har byttet ut all kattesanden slik at vi vet dette med sikkerhet. Det er ikke tatt røntgen av han. Jeg spurte spesifikt om dette, men dyrlegen mente det var helt unødvendig siden man så åpenbart kunne se skaden. I kjeven altså. Og det var derfor jeg reagerte negativt på denne dyrlegen fordi de skjulte skadene etter mitt syn er skumlere. Men de er det kanskje ikke så mye å gjøre med uansett, så vet ikke helt.. Anonymkode: 9824a...f76
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #10 Skrevet 9. november 2016 Få den vanlige dyrlegen din til å ta en røtgen av han I min erfaring er de villige til dette om det er mistanke om noe. Siden han også ikke får i seg noe særlig av mat og vann kan det være litt forståelig at han ikke går på do heller. Gå også til den dyrlegen for å få en utskrift av hva som ble gjort der, om ikke dette allerede er gjort. Anonymkode: 49704...e11
Arkana Skrevet 9. november 2016 #11 Skrevet 9. november 2016 (endret) Katten vår ble alvorlig syk da den var 2 år gammel. Katter forbrenner fett dårlig og skal ikke gå mer enn maks 24 timer uten mat, da står de i fare for å få fettlever som er svært alvorlig. Vi prøvde det meste for å få henne til å spise, moste mat som vi gav henne med engangssprøyte, men det ble for små mengder og det var fryktelig å skulle holde henne og tvinge i henne mat hun ikke ville ha. Vi valgte til slutt sondemating og jeg skulle ønske vi hadde gjort det med en gang. I stedet for å presse i henne mat kunne hun nå bare ligge på favorittplassen sin og få maten rett i magen. Hun kastet opp en del i starten så vi måtte begynne med svært små doser mat før vi gradvis kunne øke til en mengde tilsvarende den kalorimengden hun trengte. Det var mye styr med mosing og mating hver tredje time, men det virket. Hun ble friskere og friskere, la på seg og viste etter relativt få uker igjen interesse for mat og begynte å spise selv igjen. Sonden ble fjernet og hun ble helt frisk og er det fremdeles 10 år gammel. Også naboen har sondematet katten sin da den som din ble påkjørt og fikk skader på kjeven. Det gikk veldig fint og katten ble helt som før igjen, minus et par tenner. Endret 9. november 2016 av Arkana 1
Kontormus Skrevet 9. november 2016 #12 Skrevet 9. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han er oppe og går av og til. Bena er bedre i dag, derfor mistenker jeg at det skyldes hjernerystelse eller at han bare er forslått. Men jeg kan jo ta feil. Han har hverken tisset eller bæsjet siden han kom hjem i går. Vi har byttet ut all kattesanden slik at vi vet dette med sikkerhet. Det er ikke tatt røntgen av han. Jeg spurte spesifikt om dette, men dyrlegen mente det var helt unødvendig siden man så åpenbart kunne se skaden. I kjeven altså. Og det var derfor jeg reagerte negativt på denne dyrlegen fordi de skjulte skadene etter mitt syn er skumlere. Men de er det kanskje ikke så mye å gjøre med uansett, så vet ikke helt.. Anonymkode: 9824a...f76 Snakk med din faste dyrlege. Det er klart at det kan være flere skader som ikke er synlig for det blotte øye. Men hjernerystelse er det sannsynlig at den kan ha fått, med alle virkninger det kan ha. Men katter kan holde seg veldig lenge, hvis den ikke av en eller annen grunn ikke vil gå i dokassa.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #13 Skrevet 9. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å være slem, men burde den ikke avlives? Anonymkode: eb627...901 Synes det er et helt fair spørsmål. Det høres jo rimelig fært ut når man lister opp skadene på denne måten og jeg trodde helt ærlig at det ville ende med avlivning. Men med smertestillende så tror jeg han har det etter forholdene bra. Dessuten er han to år gammel og full av livsgnist så han bør komme seg rimelig raskt. Men det er klart at han ikke kan fortsette å leve slik i lang tid. Jeg var rimelig sjokkskadet da jeg var hos dyrlegen, spesielt siden han var surklete i pusten på grunn av blod i øvre luftveier. I en slik situasjon hvor det ofte er slik at eier er ute av stand til å tenke klart, så forventer jeg faktisk at dyrlegen anbefaler avlivning om hun mener det er det beste. Det ble aldri nevnt og da må jeg nesten stole på at dyrlegen vet best. 11 minutter siden, Arkana skrev: Katten vår ble alvorlig syk da den var 2 år gammel. Katter forbrenner fett dårlig og skal ikke gå mer enn maks 24 timer uten mat, da står de i fare for å få fettlever som er svært alvorlig. Vi prøvde det meste for å få henne til å spise, moste mat som vi gav henne med engangssprøyte, men det ble for små mengder og det var fryktelig å skulle holde henne og tvinge i henne mat hun ikke ville ha. Vi valgte til slutt sondemating og jeg skulle ønske vi hadde gjort det med en gang. I stedet for å presse i henne mat kunne hun nå bare ligge på favorittplassen sin og få maten rett i magen. Hun kastet opp en del i starten så vi måtte begynne med svært små doser mat før vi gradvis kunne øke til en mengde tilsvarende den kalorimengden hun trengte. Det var mye styr med mosing og mating hver tredje time, men det virket. Hun ble friskere og friskere, la på seg og viste etter relativt få uker igjen interesse for mat og begynte å spise selv igjen. Sonden ble fjernet og hun ble helt frisk og er det fremdeles 10 år gammel. Også naboen har sondematet katten sin da den som din ble påkjørt og fikk skader på kjeven. Det gikk veldig fint og katten ble helt som før igjen, minus et par tenner. Takk for info. Da skal jeg bli litt hardere i klypa. Ringer dyrlegen nå. Anonymkode: 9824a...f76 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #14 Skrevet 9. november 2016 OPPDATERING: Jeg snakket med dyrlegen, og hun mente at så lenge han får i seg bittelitt mat og væske, så tåler han et par dager til med full spisenekt. Hun rådet meg til å fortsette å bruke forsiktig tvang, siden for mye makt kan resultere i at jeg ikke lenger klarer å få i han noe mat overhodet. Vanskelig balansegang det der, men tror den gyldne middelveien likevel er å få i han litt mer enn det jeg har gjort hittil. I og med at han får i seg svært lite, så er det heller ikke så rart han ikke går på do. Men i kveld ble det stor glede i heimen: Han tisset nemlig! Det var mikroskopiske mengder, type en teskje, men det var tross alt noe! Hadde aldri i mitt liv trodd at jeg skulle bli så glad for urin Jeg har googlet litt og funnet ut at de to smertestillende medikamentene han går på har begge som bivirkning at matlysten kan bli redusert. Og så kom jeg på at det finnes et medikament som stimulerer til økt apetitt. Jeg har avtalt at jeg ringer tilbake til dyrlegen i morgen for en oppdatering, og da kommer jeg til å be om en resept på dette legemiddelet. Jeg vil gjerne si tusen takk til dere som svarte i tråden og ga meg litt emosjonell støtte. Jeg var ganske bekymret da jeg opprettet tråden, men det føles bedre nå siden han har forsøkt å gå på do og gjort et par gode forsøk på å vaske seg. Han virker også litt piggere mellom toppene av de smertestillende medisinene han går på. Jeg legger denne tråden død, med mindre noen ønsker en oppdatering videre Anonymkode: 9824a...f76
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #15 Skrevet 9. november 2016 Så godt å lese Vil gjerne fortsette å få litt oppdateringer om hvordan det går med pus " Men i kveld ble det stor glede i heimen: Han tisset nemlig! " Dette er en setning man sjelden leser Anonymkode: 49704...e11 3
Brimi Skrevet 9. november 2016 #16 Skrevet 9. november 2016 Huff, så fælt. Det er min store skrekk at kattene mine skal bli påkjørt. Godt å høre at det er fremskritt Jeg håper katten blir bra! Jeg vil gjerne ha oppdatering på hvordan det går
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #17 Skrevet 10. november 2016 Prøv Nutrigel+, masse næring og smaker i følge kattene mine veldig godt Anonymkode: 2f5f0...c4a
Kontormus Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Så godt å høre at det går bedre. Fortsatt god bedring til pus, og fortell oss gjerne hva som skjer videre
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #19 Skrevet 11. november 2016 Heisann, TS her Det går bedre med pus. han går fint nå og jeg har trykket og klemt rundt på bakparten. ingen smertereaksjoner. han klarer også å strekke bakbeina godt forover og bakover. Vi har begynt å finne teknikken med mating. nå kan han ligge i sofaen mens vi mater han, uten å holdemor han fast. clues var lite og ofte og heller vente litt hvis han vegrer seg. Han begynner også å vise litt av personligheten sin igjen. nå er den største utfordringen å forsøke å holde vekten hans. vi veier han hver dag. vi tenkte å forsøke å blande ut maten med kattemelk eller eggeplomme i stedet for vann som dyrlegen foreslo Anonymkode: 9824a...f76 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå