Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siden du ikke har opptjent ferie fra i fjor så kan du lese mer i ferieloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Spesielt et punkt som gjør at de ikke kan pålegge deg ferie.

Se utdrag fra ferieloven paragraf 5.5 under.

5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Akay skrev:

Siden du ikke har opptjent ferie fra i fjor så kan du lese mer i ferieloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Spesielt et punkt som gjør at de ikke kan pålegge deg ferie.

Se utdrag fra ferieloven paragraf 5.5 under.

5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Det pleier å være en fordel å lede tråden før man svarer - minimum lese første innlegget. 

TS har opptjent ferie fra i fjor, og har fått utbetalt feriepenger. Problemet er at TS har brukt opp alle pengene på annet enn å ha det til å leve for når ferien skal tas ut. Noe som er TS sitt problem, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 29874...625

• Liker 5
Skrevet
På 9.11.2016 den 5.42, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da er løsningen å bare si opp jobben. Ser i kontrakten at jeg ikke kan ha nesten noen andre jobber, mens jeg blir tvunget ut i ferie.

Grunnen til at jeg ikke tok ut ferie i sommer var at jeg hadde bare et vikariat til 1. juli og trodde ikke jeg fikk fortsette.  Synes det ferie greierne er no tull. Jeg bruker aldri ta ut hele ferien uansett. Fikk ikke lønn i vikariatet før 25 februar så ergo fra 5 januar til 25 februar så måtte jeg leve på de feriepengene. Og siden jeg må kjøre 2.5 time til den nye jobben hver dag istede for 4 minutter så ble det en del ekstra utgifter. 

Så da er løsningen engentlig enten bli sykemeldt, si opp eller ta opp kredittlån for å dekke hus og bil+++. 

Da leverer jeg min oppsigelse i dag, vet jeg kan få noen ekstrahjelp jobber rett før jul så ta resten derifra. 

Anonymkode: e8816...4a9

Nå er du faktisk bare tåpelig. Det beste her er selvsagt å skaffe seg et kredittkort/forbrukslån på tjue tusen. bruk dette i feriemåneden, og evt få deg en deltidsjobb dersom du kan. Be om å få feriepenger du har spart opp i år på nyåret, da du måtte ta opp lån for å dekke ferien din. Dersom du får dette casher du ut kredittkortet, og setter resten på sparekonto, og sparer i tillegg så mye som mulig til ferien 2017 hver måned. Dersom du ikke får det betaler du så mye som mulig på lånet hver måned, frem til du får feriepenger, casher det ut for resten og tar ferie for det du har igjen. Dette koster deg i verste fall 3000 i renter og gebyr frem til neste sommer. Hva tror du kostnaden på å si opp en fast jobb og i vente i tolv uker på dagpenger er i forhold? 

Anonymkode: 86194...0b7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier å være en fordel å lede tråden før man svarer - minimum lese første innlegget. 

TS har opptjent ferie fra i fjor, og har fått utbetalt feriepenger. Problemet er at TS har brukt opp alle pengene på annet enn å ha det til å leve for når ferien skal tas ut. Noe som er TS sitt problem, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 29874...625

Du kan selv lese tråden!

ifølge ts så har hennes GAMLE arbeidsgiver betalt ut feriepengene i fjor. Ergo er det jeg skriver korrekt.

hun har ikke opparbeidet feriepenger hos nåværende arbeidsgiver så paragraf 5 i ferieloven er til hennes fordel. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Akay skrev:

Du kan selv lese tråden!

ifølge ts så har hennes GAMLE arbeidsgiver betalt ut feriepengene i fjor. Ergo er det jeg skriver korrekt.

hun har ikke opparbeidet feriepenger hos nåværende arbeidsgiver så paragraf 5 i ferieloven er til hennes fordel. 

Kilde, takk. Hun har fått feriepenger. Det står ingenting i ferieloven om at man må ha fått feriepengene fra nåværende arbeidsgiver.

Her står det at man har plikt til å avvikle ferie uansett:  http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188#Rett_og_plikt

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, penny_ skrev:

Kilde, takk. Hun har fått feriepenger. Det står ingenting i ferieloven om at man må ha fått feriepengene fra nåværende arbeidsgiver.

Her står det at man har plikt til å avvikle ferie uansett:  http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188#Rett_og_plikt

Det har alt med nåværende jobb å gjøre faktisk. Jeg jobber for et stort selskap selv og når jeg begynte i september første året jeg jobbet der så hadde ikke jeg opptjent fullt med feriepenger året før (joda jeg hadde det i forrige selskap) men da kunne jeg velge å ikke ta ut ferie for jeg ikke hadde full opptjening hele året før slik at feriepengene ikke strakk til. Valgte da å ta ut 8-10 dager ferie det året mens jeg ikke ble trukket for de feriedagene som jeg da ikke valgte å ta ut pga mangel på feriepenger på grunn av at jeg ikke hadde full opptjening året før. 

Det er akkurat dette som står i ferielovens paragraf 5. 

Dog KAN arbeidsgiver pålegge henne å ta ferie likevel dersom det er av årsaker som driftsstans osv. Men dette står også beskrevet i ferielovens paragraf 5.

Ferieloven og arbeidsmiljøloven overkjører ikke hverandre på noen måte.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du ikke bruker å ta ut ferie.

Tar jeg ikke helt feil er det jo slik at man ikke har ferie i oljebransjen pga turnus med fri i 4 uker. Så ikke rart du ikke er vandt til å ta ferie.... 

Og forresten så er det jo ikke så lurt å si opp jobben. Du har jo faktisk muligheter til å ta en jobb i desember siden du blir tvunget til å ta ferie. 

Anonymkode: fc533...943

Det finnes mange jobber i oljen. Min er i utgangspunktet en 9-16 jobb alle normale arb dager, samme med gubben.

Er ingen hos meg som jobber turnus og ingen av de i det firmaet min mann jobber i jobber turnus.

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Akay skrev:

Det har alt med nåværende jobb å gjøre faktisk. Jeg jobber for et stort selskap selv og når jeg begynte i september første året jeg jobbet der så hadde ikke jeg opptjent fullt med feriepenger året før (joda jeg hadde det i forrige selskap) men da kunne jeg velge å ikke ta ut ferie for jeg ikke hadde full opptjening hele året før slik at feriepengene ikke strakk til. Valgte da å ta ut 8-10 dager ferie det året mens jeg ikke ble trukket for de feriedagene som jeg da ikke valgte å ta ut pga mangel på feriepenger på grunn av at jeg ikke hadde full opptjening året før. 

Dog KAN arbeidsgiver pålegge henne å ta ferie likevel dersom det er av årsaker som driftsstans osv. Men dette står også beskrevet i ferielovens paragraf 5.

Men hvor står dette? For jeg har ikke funnet noen ting som tyder på at det er riktig.

Dette er fra ferieloven og gjelder dersom man ikke har full opptjening (det står ingenting om hvor opptjeningen må komme fra):

Sitat

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet.

Punkt nummer 10 på denne siden støtter også det som står på arbeidstilsynet.no: http://coperio.no/2014/05/feriepenger-og-rettigheter-har-du-oversikten/

Her står det enda tydeligere (Arbeidstilsynet).

Sitat

For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver.

Når det er sagt så har jeg også byttet arbeidsgiver dette året, men det er ingen som sjekker opp hvor mye ferie jeg tok ut hos forrige arbeidsgiver. Tror jeg. Har i alle ikke hørt noe.

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Akay skrev:

Du kan selv lese tråden!

Feriepengene som er opptjent i fjor skal dekke ferien i år, uansett om de er opptjent hos gammel eller ny arbeidsgiver. Da TS fikk feriepengene sine utbetalt i desember i fjor skulle de egentlig spares til ferien hun skulle/skal ta hos ny arbeidsgiver.

Du opparbeider deg retten til ferie og feriepenger hos arbeidsgiver og bytter du arbeidsgiver har du fortsatt opptjent rett til ferie.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Serafina. skrev:

Feriepengene som er opptjent i fjor skal dekke ferien i år, uansett om de er opptjent hos gammel eller ny arbeidsgiver. Da TS fikk feriepengene sine utbetalt i desember i fjor skulle de egentlig spares til ferien hun skulle/skal ta hos ny arbeidsgiver.

Du opparbeider deg retten til ferie og feriepenger hos arbeidsgiver og bytter du arbeidsgiver har du fortsatt opptjent rett til ferie.

Og ikke bare rett, men plikt.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Og ikke bare rett, men plikt.

Enig. Både arbeidsgiver og arbeidstaker plikter å sørge for at ferien blir tatt ut.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Akay skrev:

Vel, da har din arbeidsgiver gjort feil. Ser ikke bort ifra at tilsvarende skjer mange steder, men mer riktig eller iht lovverket blir det altså ikke likevel. 

Skrevet
På 8.11.2016 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Jeg avsluttet ikke mitt arbeidsforhold jeg ble oppsagt p.g.a nedbemanninger i oljebransjen.  Hadde min siste arbeidsdag i januar i år i gamle jobben. Men de betalte ut feriepengene 31 desember 2015! Så nei de fulgte ikke reglene! Stikk i strid med hva vi avtalte. Siden jeg gikk før oppsigelsestiden var over.

Så ikke akkurat slik at dette var et planlagt jobb bytte. Nå har jeg vært grei i hele år, med å tatt ut all overtid i avspasering time for time. Og derme mistet både kveldstillegg og nattillegg. Til og med tatt ut fridager i når jeg har vært syk.

Men får jeg neste års feriepenger i januar i stede for lønn så skal jeg greie meg, men hvis ikke det er mulig. Aner jeg ikke. 

Anonymkode: e8816...4a9

De har fulgt alle regler, og du hadde full opptjening av feriepenger i 2015, ser jeg så da må du faktisk ta ut de tre ukene ferie, ja.

Til senere: Sparekonto. Veldig lurt!

Anonymkode: 8dc73...6de

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor sykemelding skulle være en løsning . . Syk er du jo ikke!

Dessuten flytter jo det bare problemet frem da du har rett (og plikt ) til å avvikle ferie som måtte avbrytes selv om du var syk. Selv om denne da avvikles på nyåret dekkes den inn av feriepenger som du fikk når du sluttet hos forrige arbeidsgiver. 

Snakk med banken. Kanskje et lite lån vil hjelpe slik at du kommer ut av denne onde sirkelen ?  Så kan utgiftene betales ned over en lengre tidsperiode . 

Arbeidsgiver kan heller ikke nekte deg på ta annet lønnet arbeid- kun legge føringer innen at dette ikke skal være i konkurrerende bedrift/oppgaver. At du velger å gå med avisen eller jobbe i butikk har ikke de noe med. 

Anonymkode: f620e...196

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...