Gå til innhold

Takle ekstrem stress og panikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er generelt i en veldig stressende periode nå. Fullfører et studium på siste halvåret med noen viktige eksamener jeg ikke har tid til å lese til, jobber så mye som mulig for å overhodet overleve, samt at jeg er i en liten økonomisk krise (et boliglån som skulle innfris ved salg, men som jeg nå må forsøke å få nedbetaling på og har masse nerver rundt). I tillegg til dette er det lite til ingen sosial og romantisk aktivitet på gang... Jeg forsøker å skrive lister over ting som skal unna, men det blir for overveldende. Jeg føler at det brenner i begge ender.

Jeg er der at jeg iblant mottar eposter som gjør at jeg får fysisk vondt i magen. Og jeg blir ute av meg. Viser lite av dette på overflaten, men sliter selvsagt med søvn, konsentrasjon og mer. 

Forsøker å finne gode metoder, og takle det på en "sunn" måte. Hører folk snakke om å trene for å frigjøre endorfiner og alt det der, men jeg må innrømme at trening ikke hjelper meg så mye. Det er selvsagt bedre enn å ta en drink, men ikke helt nok.

Hvordan takler dere dette?

Anonymkode: 21c71...741

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at "det må jo bare gå" - og det gjør det. 

Ingenting ekstremt i din situasjon, selv om du kanskje føler det slik. 

Anonymkode: 016b6...8cf

Skrevet

Forsøker å være mer bevist på kostholdet mitt når jeg er i en høy stress periode. Da har man en tendens til å spise mer sukker, fett, kaffe og dritt og det gjør stresset verre. Hvis man isteden går motsatt vei og kutter kaffen, spiser havregryn, banan og annen mat som stabiliserer blodsukkeret og virker beroligende, så har det en viss effekt på hvor høyt stresset går. 

Ellers så rydder jeg av veien små uting, for å fjerne litt av stress- ballasten, da blir totalvekten litt greiere å håndtere. 

Anonymkode: 61b22...e68

• Liker 1
Skrevet

Gjør dette flere ganger på dagen, særlig når du føler panikk. Det kan være vanskelig å huske, så heng opp lapper rundtomkring:

En annen ting du kan gjøre er en kjapp og effektiv jordingsøvelse:
Gå ut i skogen/naturen og finn en gruppe med trær. Forestill deg røttene deres som trekker opp næringsrikt og livgivende vann fra jorden, at de går dypt ned i jorden. Forestill deg så at du har røtter også, at disse røttene går dypt ned i jorden og trekker opp vann og viktige mineraler, og at når du puster inn, så trekker du opp dette vannet og næringen fra jorden og føler deg fornyet og oppkvikket. Når du føler at du har stått der lenge nok, går du videre, men lar de imaginære røttene være igjen. Så kan du senere bare forestille deg at du er der blandt de trærne og kobler deg på røttene, når som helst. Og særlig når du føler stress og frykt.

En annen ting er en takknemlighetsøvelse, det er nemlig vanskelig å være takknemlig og redd samtidig. Tenk på noe, hva som helst du er takknemlig for akkurat nå, og takk for det.

Du kan henge opp lapper med f.ex. PUST, JORDING, TAKK rundtomring, så husker du på det, det har jeg gjort :) 

De har også mindfulness-dvder og cder på bibliotekene, og gratis på yuotube f.ex. av Jon Kabat Zinn: 

Anonymkode: 8c536...c60

• Liker 1
Skrevet

Pust! Sett deg ned i fem minutt og bare pust rolig og dypt. Sett gjerne på litt avslappende musikk, det kan hjelpe.

Så tar du deg tid til å legge opp en plan for hvordan du skal klare dette. Når er du ferdig med eksamenene? Krever alle eksamenene like mye lesing? Har du snakket med banken ennå, og hva kan de tilby deg? Du må prøve å ikke tenke "hvordan i alle dager skal jeg klare dette!!!???", og heller tenke "hvordan skal jeg løse dette"

De listene du skriver, hjelper de deg med å få ting unna, eller gir de deg mer stress? Er tingene på listene nødvendige?

Det kan være lurt å sette opp en plan. Lag en kalender frem til du er ferdig med eksamenene. Skriv ned hvilke dager du har eksamen, forelesninger og slik, jobbvakter og andre ting du vet når skal være. Skriv også opp 8 timer søvn hver dag, og en time avslapping på kvelden dersom du ikke har kveldsvakt. Dette er utgangspunktet. Ut i fra utgangspunktet setter du opp en timeplan, med definerte aktiviteter og pauser. Ha minst ti minutter pause for hver time lesing, og legg inn tid til måltider. Husk at pausene må være ekte pauser, så reis deg opp fra stolen og beveg deg. Måltidene skal være uten skolebøker.

Du bør også sette opp en økonomisk plan. Dersom du ikke har snakket med banken må du gjøre det så snart som mulig i morgen, slik at du får bedre oversikt. Hvis du er heldig kan du kanskje få avdragsfrihet på lånet i noen måneder til du blir ferdig med eksamenene. Du må selvsagt også sette opp et budsjett der du kutter utgifter. Kanskje du må si til slekt og venner at du ikke har mulighet til å kjøpe julegaver i år pga den uventede situasjonen med boliglånet.

Dersom eposter har blitt problematisk bør du sette av tid hver dag til å ta deg av dem. Det betyr at du skal lese nye og svare på dem, og så legge dem fra deg. Når du har svart på en epost er det ikke mer du kan gjøre med det.

Sosial og romantisk aktivitet er mindre viktig i denne perioden. Festing har du hverken tid eller råd til, og romantikk krever overskudd du ikke har. Det du bør gjøre er å snakke ut om det du sliter med til en god venn. Det kan også være lurt å sette av noe tid til sosial kontakt av høy kvalitet med noen du liker å tilbringe tid med, det kan være en god avveksling fra alt annet

Anonymkode: 980c2...7e5

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pust! Sett deg ned i fem minutt og bare pust rolig og dypt. Sett gjerne på litt avslappende musikk, det kan hjelpe.

Så tar du deg tid til å legge opp en plan for hvordan du skal klare dette. Når er du ferdig med eksamenene? Krever alle eksamenene like mye lesing? Har du snakket med banken ennå, og hva kan de tilby deg? Du må prøve å ikke tenke "hvordan i alle dager skal jeg klare dette!!!???", og heller tenke "hvordan skal jeg løse dette"

De listene du skriver, hjelper de deg med å få ting unna, eller gir de deg mer stress? Er tingene på listene nødvendige?

Det kan være lurt å sette opp en plan. Lag en kalender frem til du er ferdig med eksamenene. Skriv ned hvilke dager du har eksamen, forelesninger og slik, jobbvakter og andre ting du vet når skal være. Skriv også opp 8 timer søvn hver dag, og en time avslapping på kvelden dersom du ikke har kveldsvakt. Dette er utgangspunktet. Ut i fra utgangspunktet setter du opp en timeplan, med definerte aktiviteter og pauser. Ha minst ti minutter pause for hver time lesing, og legg inn tid til måltider. Husk at pausene må være ekte pauser, så reis deg opp fra stolen og beveg deg. Måltidene skal være uten skolebøker.

Du bør også sette opp en økonomisk plan. Dersom du ikke har snakket med banken må du gjøre det så snart som mulig i morgen, slik at du får bedre oversikt. Hvis du er heldig kan du kanskje få avdragsfrihet på lånet i noen måneder til du blir ferdig med eksamenene. Du må selvsagt også sette opp et budsjett der du kutter utgifter. Kanskje du må si til slekt og venner at du ikke har mulighet til å kjøpe julegaver i år pga den uventede situasjonen med boliglånet.

Dersom eposter har blitt problematisk bør du sette av tid hver dag til å ta deg av dem. Det betyr at du skal lese nye og svare på dem, og så legge dem fra deg. Når du har svart på en epost er det ikke mer du kan gjøre med det.

Sosial og romantisk aktivitet er mindre viktig i denne perioden. Festing har du hverken tid eller råd til, og romantikk krever overskudd du ikke har. Det du bør gjøre er å snakke ut om det du sliter med til en god venn. Det kan også være lurt å sette av noe tid til sosial kontakt av høy kvalitet med noen du liker å tilbringe tid med, det kan være en god avveksling fra alt annet

Anonymkode: 980c2...7e5

Takk for svar.

Jeg har ikke egne lister, men en ukeplanlegger der jeg legger inn ting. Noen ganger legger jeg inn ting som ikke er essensielle, men som jeg likevel føler er produktive (som f.eks. trening) - det gir meg en litt god følelse når jeg ser tilbake på tidligere uker at jeg faktisk vet at jeg brukte tiden effektivt, på den ene måten eller den andre. 

Jeg har faktisk ikke utpreget dårlig råd - det handler litt mer om formaliteter. Bl.a. at jeg har nok inntekt, bare at den ikke er "formalisert" på en måte som gir meg garantert lån (jobber timebasert og leier ut via airbnb, fremfor fastlønn og utleiekontrakt). Jeg føler derfor at jeg faller mellom to stoler og det er spesielt frustrerende. Har søkt andre typer stillinger som passer banker bedre, uten napp. Men dette er egentlig bare en diskusjon jeg må ta med banken, som jeg bare vegrer meg veldig for. 

Tipset ditt om å snakke ut er nok viktig for meg. Jeg har ikke mange nære venner og jeg sliter med å åpne meg. Har opplevd tidligere at da jeg la ting på bordet, så fikk jeg lite i retur. Og at jenter kan være konkurrerende. Jeg fremstår nok "vellykket" utad, så andre jenter vil ikke møte meg på midten hvis jeg viser svakheter. Det blir litt mer "Yes! Da er hun ikke så perfekt likevel". Det åpenbare svaret her er "da er de ikke venninner", men selv gode venninner over lenger tid, har vist disse trekkene. Kanskje er det menneskelig natur.

Skrevet
På 8.11.2016 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Gå ut i skogen/naturen og finn en gruppe med trær. Forestill deg røttene deres som trekker opp næringsrikt og livgivende vann fra jorden, at de går dypt ned i jorden. Forestill deg så at du har røtter også, at disse røttene går dypt ned i jorden og trekker opp vann og viktige mineraler, og at når du puster inn, så trekker du opp dette vannet og næringen fra jorden og føler deg fornyet og oppkvikket. Når du føler at du har stått der lenge nok, går du videre, men lar de imaginære røttene være igjen. Så kan du senere bare forestille deg at du er der blandt de trærne og kobler deg på røttene, når som helst. Og særlig når du føler stress og frykt.nymkode: 8c536...c60

Bor dessverre i byen :P Kanskje det er roten til noe av mitt stress.

På 8.11.2016 den 16.55, AnonymBruker skrev:

En annen ting er en takknemlighetsøvelse, det er nemlig vanskelig å være takknemlig og redd samtidig. Tenk på noe, hva som helst du er takknemlig for akkurat nå, og takk for det.

Anonymkode: 8c536...c60

Det var et godt tips.

Jeg leste en gang en kvinne skrev at den beste måten å bli tryggere på eget utseende på, var å begynne å anerkjenne andres. Så hver gang hun så en kvinne så merket hun seg tre ting som var flott ved denne kvinnen - og etterhvert begynte hun automatisk å tenke mer positivt om seg selv også, da hun var blitt flinkere til å se det vakre, og ikke det stygge.

Jeg kan kanskje gjøre det samme ift. takknemlighet. Skrive ned alt jeg er takknemlig for, så blir det forhåpentligvis litt mer fremtredende. 

Skrevet

Noe av det som har hjulpet meg når jeg har følt meg overmannet av stress og bare har lyst til å sette meg ned og gråte.. Det er og rett og slett bare gjøre nettopp det, sitte og tute litt, synes synd på meg selv en liten stund.. Og så reiser jeg meg og fortsetter. Det jeg har erfart det er å på et vis gi etter, stoppe opp og bare gi slipp- uten å tenke at jeg burde ikke/dette er teit/ jeg har ikke god nok grunn osv- det letter på et vis på trykket- jeg blir mindre anspent og får noen ganger lettere sove også.

Prøver å gjøre det å legge seg til noe innbydende: Vasker ansiktet en stund før jeg skal legge meg, dropper pc/mobil/ting med mye lyd en stund før jeg skal sove, så jeg får roet meg ned. Skriver noen ord i dagboka om jeg har typisk tankekjør, og leser tegneserier eller noe som får tankene over på noe "lett" før jeg skal sove. Noen ganger bruker jeg ulike pusteteknikker eller jeg husker et blidt ansikt eller noe fint jeg har sett i løpet av dagen-.

En stund var jeg flink til å skrive ned tre ting jeg var fornøyd med med denne dagen på slutten av kvelden, men nå har det dabbet litt av igjen. En annen ting, det er at ved å ikke hele tiden føle at du må være effektiv så kan du bli mer effektiv! Altså, ved å gi deg selv pustepauser i løpet av dagen. så blir du gjerne ikke like stressa, anspent og jobber med effektivt. Har jeg hørt :) Oppsøk små gleder- det trenger ikke ta lang tid en gang. Det går vel også litt på dette med pust og mindfullness og slikt. Du trenger jo ikke gå helt over styr med det, men plukke de tingene du synes er ok.

En annen ting er å le mye, selv om det gjerne er det siste jeg har lyst til. Om det er komiserier, korte youtubesnutter, en morsom venn.. Det løser opp å le, synes jeg.

Håper noe av dette kan være nyttig, og så håper jeg at du kommer deg igjennom dette og finner de teknikkene som funker for akkurat deg :)

Anonymkode: 79b4a...6a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...