AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #1 Skrevet 8. november 2016 Hei, tar denne her som anonym for ikke å bli gjenkjent. De siste 3 årene har jeg slitt med irritabel tarm. Plagene kom som lyn fra klar himmel, og jeg gikk gjennom alle tester og undersøkelser uten at legene fant noen tilbg galt. Fikk derfor diagnosen irritabel tarm. Men paradokset er at det gjaldt kun når jeg var på jobb. Dvs i ferier og lengre friperioder ble plagene borte. I vanlige helger var jeg som oftest fin på søndagen og så tiltok det iløpet av neste uke. Etterhvert lurte jeg på om det kunne være vannet på jobben, så jeg startet med å ta med vann hjemmefra. Magen var ikke så ekstrem lengre, men fortsatt mye plager. Oppdaget i ferieavviklingen i sommer, da halve arbeidsstokken var erstattet med vikarer, at magen var helt fin. Etter disse ukene hadde jeg deretter 4 ukers ferie selv, og magen var fortsatt bra. I hele sommer drakk jeg vann fra kranene på jobben, uten å merke noen plager fra magen. Etter ferien startet plagene nesten umiddelbart igjen, og tok meg ganske på senga iom at jeg hadde vært symptomfri så lenge. Men hadde egentlig ikke tenkt noe særlig over det. Så, et par uker etter ferien ble vi fortalt at det manglet medikamenter på medisinrommet, i narkotikaskapet på jobben. Det er kun sykepleiere som har ansvaret for dette på avdelingen. (Jeg er ikke sykepleier og har ikke noe med medisiner å gjøre i min stilling) Da ble jeg litt paranoid av meg, etter å ha hørt mye vandrehistorier, så jeg sluttet helt å drikke av vannflaska mi uten at jeg byttet ut vannet hver gang. Ja akkurat der var jeg litt paranoid for om vi hadde en misbruker på jobb som kunne tenkes å blande noe i flasker og kopper slik at andre også skulle få utslag på tester om det ble noe. Unntaket var om jeg hadde hatt flasken under oppsikt hele tiden. Og det verste er at siden dette har magen vært helt fin. Som i sommer så tenkte jeg ikke over dette med en gang. Men når magen hadde vært fin i 2 måneder igjen så tok jeg opp temaet med mannen min. Han kunne heller ikke skjønne hvorfor mine plager var stoppet. Og det er jo litt rart å lure på hvorfor magen er bra. Som regel skal man jo lure på det motsatte. Har prøvd å vridd hjernen, men klarer ikke å komme fram til noe som kan ha stoppet mine plager. Annet enn vannet på jobben. Når enkelte kolleger var borte var min mage fin. Når jeg uten unntak drakk helt ferskt vann av flasken min stoppet plagene. Jeg har aldri vært noe paranoid menneske. Det eneste jeg er nøye på er håndhygiene før mat, noe de fleste er. Så det jeg lurer på med dette ekstremt lange innlegget er: Er dette tilfeldigheter, eller er jeg utsatt for sabotasje på jobb? Det er jo så påfallende når det plutselig stoppet. Og det er neppe psykisk siden jeg ikke tenkte over det før nå i høst. Har som sagt tatt alt av tester som kan tas inkl gastroskopi og endoskopi, alle mulige avføringsprøver og blodprøver, hemofec, uten at legene fant noe. Alle testene ble tatt det første halve året av plagene. Er det tilfeldig, eller kan det være en eller flere kolleger som har sabotert magen min med avføringsmidler eller andre ting? Vanligvis ville jeg ikke tro så stygt om folk, men man vet jo aldri hvor syke enkelte kan være heller. Jeg innbiller meg at jeg har et ok forhold til alle kolleger. Og har ikke diskutert denne saken med andre enn min mann. Det er svært få på jobben som vet om mine plager, kun de jeg jobber tettest med, i tillegg til sjefen. Vet vel egentlig ikke hva jeg vil med dette... Noen innspill? Anonymkode: 150de...748
Kontormus Skrevet 8. november 2016 #2 Skrevet 8. november 2016 Lest dette? http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2015/12/24/195190065/ibs-blir-knyttet-til-mangel-pa-vitamin-d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 Høres ut som en sannsynlig teori at noen på jobben har en finger med i spillet ja. Eneste jeg kan komme på som taler mot er blodprøvene. De ville nok ha vist om det var noen rare stoffer i blodet? Anonymkode: a717c...302
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Hva med flasken du drikker av? Kan den være full av bakterier? Anonymkode: 8d240...e01 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #5 Skrevet 8. november 2016 Som sagt fikk jeg svar fra legen om at alle prøver og undersøkelser var helt normale. Ble også testet for stoffskifte og vitamin-nivåer, d-vitaminene var helt fine. Er ellers frisk og rask. Har alltid hatt et godt immunforsvar og er sjelden syk. Bortsett fra magen de siste årene, men har klart å stå i jobben også de verste dagene, men måtte være åpen til de aller nærmeste kollegene pga hyppige toalettbesøk. Tanken på at noen kan ha gjort dette er så vannvittig at jeg ikke vil tro det. Men hvorfor er magen blitt bedre etter de ulike tiltakene liksom. Innbiller megat hvis jeg går til sjefen vil han tro jeg er gal. Har ikke opplevd noen konflikter med kolleger heller. Sykt. ts Anonymkode: 150de...748
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med flasken du drikker av? Kan den være full av bakterier? Anonymkode: 8d240...e01 Flasken tar jeg med hjem hver dag og vasker, det gjør jeg alltid med drikkeflasker. Har heller ikke drikketut men en "vanlig" åpning som er lett å vaske. ts Anonymkode: 150de...748
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #7 Skrevet 8. november 2016 Tror ingen saboterer deg. Men jeg tror du bør bytte jobb fordi du mistrives, blir nervøs og paranoid og får irritabel tarm av stresset der. Anonymkode: 0aff3...9c5 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #8 Skrevet 8. november 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ingen saboterer deg. Men jeg tror du bør bytte jobb fordi du mistrives, blir nervøs og paranoid og får irritabel tarm av stresset der. Anonymkode: 0aff3...9c5 Har du lest hovedinnlegget mitt? Og de andre innleggene? Anonymkode: 150de...748 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #9 Skrevet 8. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lest hovedinnlegget mitt? Og de andre innleggene? Anonymkode: 150de...748 Jepp, mens jeg var travelt opptatt med å blande fiktive avføringstabeletter i vannet ditt, siden en ikke får nervøs mage av den fiktive narkotikaen jeg også hadde tilgjengelig.. Det blir for søkt ts. Hvis det hadde forsvunnet bøttevis av avføringstabeletter ville jeg trodd at paranoiaen dine kunne være på sin plass men den som er desperat nok til å ta narkotika, sløser den ikke bort i andres vannflasker. Men jeg tror hvem som helst hadde fått nervøs mage av å være så på vakt og livredd på jobb.. Anonymkode: 0aff3...9c5 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #10 Skrevet 8. november 2016 Syns ærlig talt ikke teorien din virker veldig sannsynlig, selv om gærnere ting har skjedd her i verden. Men man hører jo mye rart om hva som foregår "på innsiden" i helsevesenet, så skjønner godt at det er lett å bli litt paranoid... Kan det være noe underbevisst som spiller inn? Selv om du sier du kommer greit overens med alle på jobb... Er det noen spesielle du får dårlige vibber av f.eks.? Det var sikkert en eller annen person som kom inn i tankene dine da du først lurte på om vannet ditt kan ha blitt sabotert. Kanskje det rett og slett er tilfeldigheter, kroppen spiller oss ofte noen puss som vi ikke nødvendigvis greier å finne årsaken til. Dette er jo uansett ikke noe du vil komme til bunns i med mindre du rigger opp vannflaska di med overvåknigskameraer eller sender den til kjemisk testing, og jeg håper nå egentlig ikke du går så langt... Og hvis du begynner å forhøre deg på jobben vil du jo lett ødelegge ryktet ditt helt, med mindre du har håndfaste bevis. Så kanskje du bør tenke litt over hvor stor plass du ønsker at disse tankene skal ha i livet ditt, siden det uansett er ute av din kontroll dersom det er en eller annen utspekulert vannsabortør på jobben din. Du har jo isåfall allerede funnet løsningen på problemet for din del. Anonymkode: 9e962...5aa
Gjest Sugemerke Skrevet 8. november 2016 #11 Skrevet 8. november 2016 Det er vel ikke så mye i narkoskapet som gir symptomer på irritabel tarm syndrom, spesielt ikke i så små mengder at du ikke ville merket det på den generelle formen din. Du ville merket deg ruset før du ville merket det på magen. Da ville du først og fremst blitt forstoppet. Laksantia kan jo være et alternativ, laxoberaldråper foreksempel.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #12 Skrevet 8. november 2016 Ærlig talt dere som kommenterer at ts innbiller seg dette. Hun begynte jo å legge merke til sammenhengen ETTER at hun var blitt bedre! Anonymkode: a717c...302 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #13 Skrevet 8. november 2016 Putter noen noe i vannet ditt, vil du merke det på smaken og på andre måter i kroppen din. Teorien fin støtter jeg altså ikke. Har du flyttet eller pusset opp den senere tiden? Anonymkode: 788e2...c86 1
Ananas. Skrevet 8. november 2016 #14 Skrevet 8. november 2016 Selv har jeg vært plaget med magen av psykiske årsaker (stress osv.), da er det jo gjerne slik at et par gode dager gir betydelig mindre stress, som igjen gir en veldig god periode. Altså har bekymringen for magen i seg selv utløst mageproblemer, og når jeg har vært "fin" et par dager har jeg stresset mindre - noe som igjen påvirker positivt. Skal ikke si at det IKKE kan være andre årsaker, bare at det kan ha helt naturlig forklaringer relatert til det at å ha irritabel tarm i seg selv er stressende. 1
Ede Skrevet 8. november 2016 #15 Skrevet 8. november 2016 Kan det være at det er noe på jobben din som stresser deg? IBS utløses hos noen av stress eller uro. Kanskje var det mindre stressende på jobb sommeren? Noen spesielle personer som stresser deg som var borte. Kun en teori, verdt å tenke over ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #16 Skrevet 8. november 2016 Som jeg leser innlegget så begynte du å legge merke til sammenhengen en stund ETTER at du mistet symptomene på magen? Og påpasselig på vannet ble du etter det forsvant medikamenter, og at du var redd en evt tyv ville blande det i kopper og glass for å få andre mistenkte, og ikke fordi du var redd for magen? Laxoberaldråper kan i slike tilfeller brukes til sabotasje av mat og drikke. Det er smaksfritt, luktfritt og blankt, og det skal særdeles små mengder til for å gjøre potensiell stor skade uten at personen merker det. En flaske inneholder 50 (?) ml, og iflg flasken er 10-15 dråper anbefalt ved forstoppelse. Da man man jo bare tenke seg til hva overdosering kan gjøre med en normal mage.... Jeg ble selv offer for noe lignende for noen år siden. Jeg ble tilbudt en bedre stilling, og takket ja. Etter en stund fikk jeg problemer med magen, tok allskens tester og undersøkelser uten at noe var galt. Fikk diagnosen IBS... Var til tider så plaget av magen at jeg ble sykemeldt, og måtte ofte gå hjem fra jobb iløpet av dagen. Dette førte selvsagt til klager fra både kunder og kolleger. Ble til og med kalt inn på teppet til sjefen med spørsmål om jeg mestret den nye jobben. Jeg valgte da å være åpen om problemene. Jeg var nesten på nippet til å si fra meg den nye jobben, fordi jeg trodde mageproblemene kom av for mye stress med mer ansvar og nye oppgaver. Oppdaget ved en tilfeldighet at det var min nærmeste kollega som helte laxoberaldråper i kaffekoppen min. Jeg hadde egentlig et møte med en kunde, men glemte noe på pulten min og måtte tilbake for å hente det i full fart. Da tok jeg vedkommede på fersk gjerning mens h*n satt å skviset laxoberaldråper ned i kaffekoppen min. Jeg konfronterte vedkommede, men fikk bare til svar at jeg hadde ingen beviser, og hvis jeg gikk videre med det ville jeg få svi. For ingen ville tro meg, siden h*n alltid var hyggelig mot meg og gav meg skryt. Dum som jeg var gikk jeg ikke videre med det, men mageproblemene stoppet ihvertfall tvert. Jeg antar h*n ville ha en annen i min stilling. Angrer fortsatt på at jeg ikke tok opp saken med vedkommede dagen etter med skjult opptaker. Da ville jeg hatt bevis. Jeg fant meg en annen jobb etterhvert. Denne personen var alltid smørblid og imøtekommende, og jeg kunne aldri tenkt meg at h*n kunne gjøre noe slikt mot meg. Etterpå innså jeg at den mest forståelsesfulle av alle kollegene var dette vedkommende. Paradoksalt nok! Så om jeg var deg ville jeg ikke slått meg til ro med alle svarene om stress og nervøsitet helt uten videre. Man er ikke paranoid fordi man får noen aha-opplevelser etterhvert. Paranoid hadde du vært om du mistenkte kolleger straks du fikk mageproblemer, noe jeg tolker dithen at du ikke har gjort. Man kan gjøre mange små undersøkelser i det stille uten å involvere noen og uten at noen merker noe. F.eks sette vannflasken på en spesiell måte slik at man ser om den er rørt eller ikke. Eller lage et lite merke i flasken som bare du vet om, og se om flasken står likt. Eller løsne litt på korken etter du har lukket den for å oppdage om den er rørt neste gang. Evt sette på en opptaker i vesken eller et skjult kamera. Slike koster svært lite i dagens marked og de kan integreres i det meste. Evt kan du begynne å føre logg over mageproblemene å se om det har noen sammenheng med hvem som er på jobb. Evt kan du av og til gå en runde for å se til flasken, uten at det merkes av kollegene dine. Det finnes mange klin gærne mennesker rundt omkring, ofte de man minst aner. Naboen din som har en betrodd stilling kan for alt du vet være både narkoman, voldtektsforbryter eller pedofil. Eller psykopatene som psyker ned og mishandler konene sine, de færreste vet om ståa innenfor husets 4 vegger. Sjalusi kan drive mennesker ganske langt. Men det er klart, det er lett å beskylde folk for å være paranoide og nervøse enn å erkjenne at det finnes gærne folk rundt oss. Det KAN selvfølgelig være tilfeldigheter, men det virker litt suspekt hvis det er slik du forteller. Man vet som sagt aldri hva folk er kapabel til. Og basert på min erfaring har jeg ingen problemer med å se at du blir mistenksom. Men jeg ville ikke nevnt dette for noen uten håndfaste beviser. Har du fått forfremmelse i det siste? Gått foran noen andre i køen? Fått goder som noen andre ikke har fått? Fått skryt av sjefen eller kolleger som en annen ikke har fått? Eller på noen annen måte hatt uoverenstemmelser med noen? Det er over 7 år siden dette skjedde meg, og jeg passer fortsatt på kaffekoppen min. Klok av skade. Anonymkode: e8b6a...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #17 Skrevet 8. november 2016 Som sagt oppdaget jeg dette tidligere i høst, jeg startet ikke å tro at noen kolleger saboterte meg før etterhvert. Har såvidt jeg vet ikke noe uoppgjort med noen, og har siden jeg begynte der for 5 år siden vært godt likt blandt alle sammen. Jeg jobber som assistent på dagtid, har aldri hevdet meg overfor fagarbeidere eller noen andre, jeg er stille og rolig. Har ikke endret noe i livssituasjonen de siste 5 årene heller. Ikke pusset opp eller flyttet heller. Jeg syntes bare det var litt påfallende å oppdage dette i en helt annen sammenheng, det var derfor jeg laget tråden. Men tydeligvis mener mange jeg ER paranoid, noe jeg ikke mener selv. Jeg så ikke sammenhengen før eter nesten 3 år, da er det vel lov å lure? Opplever ikke at jeg stresser på job og ingen har gitt meg dårlige vibber. Sommeren er veldig stressende, men mange nye og ukjente vikarer, så da skulle man jo tro at det skulle slå negativt ut. Jeg vet ikke, jeg måtte bare lufte tankene et sted. Ser jo at en annen har vært utsatt for noe lignende så det er jo ikke utenkelig heller. Men det er vanskelig å sette i gang så store tiltak som kameraovervåking. Og det er vanskelig å følge med hele tiden da jeg er ganske låst den tiden jeg ikke har matpauser osv. Men jeg skal ihvertfall fortsette å passe på flaska mi ts Anonymkode: 150de...748
Sulosi Skrevet 8. november 2016 #18 Skrevet 8. november 2016 Tråden er ryddet. Sitat * Vi tillater ikke at brukere utgir seg for å være helsepersonell eller diskusjoner rundt dosering av medisiner Mvh Sulosi, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #19 Skrevet 8. november 2016 Det er vel ingen som kan gi deg et definitivt svar på om teorien din stemmer, og det virker som du selv mer eller mindre har bestemt deg for at det du beskriver er den mest logiske årsaken til problemene. Og det er jo på ingen måte umulig, nettopp det som er så skummelt med slike tanker, og det som gjør det så vanskelig å gå vekk ifra et slikt tankemønster selv når det plutselig styrer hele livet ditt. Derfor jeg ba deg tenke litt på hvor viktig dette egentlig er, hvor mye energi du vil ofre disse tankene, for det virker jo som dette er noe du har gått og grublet endel på nå i senere tid. Hvis vi sier at du har rett, på hvilken måte vil det påvirke livet ditt i positiv retning? Hvis du slår deg til ro med at denne teorien er usannsynlig, på hvilken måte vil det påvirke livet ditt i negativ retning? Anonymkode: 9e962...5aa
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 Fant du ut noe mer TS? Anonymkode: e4b91...01c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå