Gå til innhold

Epileptisk anfall og billappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig usikker på hvor jeg skulle plasser dette, men kom vel frem til at bil blir mest riktig. 

Så situasjonen min er at jeg fikk et anfall i august, som kan minne om et epileptisk anfall. Men da jeg kom til fastlegen (dette var vikar for hun jeg pleier å ha) samme dagen som anfallet men hun sa at dette ikke var noe å bekymre seg for og at det garantert bare var lavt blodsukker. Dro til fastlegen igjen samme uke, fikk da hun jeg pleier å ha, og hun sa at hun ville sende meg til utredning for epilepsi bare i tilfelle, men hun trodde ikke det var det. Temaet om billappen kom aldri opp, og jeg har bare hatt den i ett halvt år og tenkte ikke på at det skull ha noe å si. Nå har jeg nettopp vært og tatt EEG, som var normal, og snakket med nevrolog som mente at dette kunne være epilepsi, men at vi skal ta flere tester. Skjønner så klart at jeg ikke kan kjøre nå, legen skulle seende inn det skjemaet eller sånn som fastlegen ikke gjorde. Også sa han at jeg kunne få tilbake lappen når jeg hadde vært anfallsfri i 1 år. Jeg synes selv dette er veldig lenge, med tanke på at jeg alltid har vært helt frisk, og om jeg ikke skulle bli diagnosert med epilepsi synes jeg jo det er unødvendig og vente så lenge på grunn av ett en gangstilfelle. Men leste ett sted at om det var første gang man fikk anfall så kunne man bare trenge å vente 6 mnd. 

Vil gjerne også høre om andre i lignende situasjoner.

Anonymkode: 53cbb...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive at spørsmålet mitt var, om noen vet at dette med 6 mnd ved engangstilfeller stemmer? 😅

Anonymkode: 53cbb...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å være på den sikre siden da? Tenk om du eller andre dør fordi du får et til anfall.

Anonymkode: 5ddcb...d96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger har et langt større ansvar for om pasienter er "kjørbare" etter 1. Oktober 2016. Kjører du bil og får et anfall til når du kjører og skader andre, eller dreper noen, så dekker ikke forsikringen din noe og du står med milliongjeld for resten av livet i tillegg til samvittighetskvaler fordi du har kjørt når helsekravene til å kjøre bil ikke er oppfylt. 

Det er verken legene eller vi andre som bestemmer hbor lenge førerkortet ditt skal være inndradd. Rett deg etter lover og regler. 

Anonymkode: 9750e...abe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at du går uten førerkort i ett år, enn at du risikerer å ta livet av andre og deg selv i trafikken.

Anonymkode: 18468...e11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit å være på den sikre siden da? Tenk om du eller andre dør fordi du får et til anfall.

Anonymkode: 5ddcb...d96

Tenk om andre passasjerer dør fordi eldre plutselig blir dement eller får alzheimers.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/09/04/Trafikklærer-slår-alarm-om-farlige-eldre-i-trafikken-13281056.ece 

Ofte jeg har nærmest har blitt drept av en eldre mann på 60+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være anfallsfri i ett år før du kan få lappen tilbake igjen. 

En kompis av meg var nettopp igjennom det samme. Han er 32 år og hadde sitt første anfall ifjor, ble fratatt førerkort pga dette, og han fikk et nytt anfall 10mnd etter det første anfallet. 

Så selv om du har vært anfallsfri til nå så er det fornuftig at du ikke får lov til å kjøre bil enda før det er sikkert at du ikke får et nytt anfall. Det er jo ikke bare ditt eget liv du risikerer, men også mange andre sit liv..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Isitfair skrev:

Tenk om andre passasjerer dør fordi eldre plutselig blir dement eller får alzheimers.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/09/04/Trafikklærer-slår-alarm-om-farlige-eldre-i-trafikken-13281056.ece 

Ofte jeg har nærmest har blitt drept av en eldre mann på 60+

Useriøst.

Demens og alzheimers er ikke noe man bare plutselig får, dette går gradevis. 

Personer som kan få anfall derimot, som epilepsi er farlig, fordi anfallene kan komme ukontrollert og uten forvarsel. Derfor er det viktig at personer som har sykdommer hvor akutte anfall kan forekomme har dette under kontroll før man får man kan kjøre bil.

Anonymkode: 3561b...288

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Isitfair skrev:

Tenk om andre passasjerer dør fordi eldre plutselig blir dement eller får alzheimers.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/09/04/Trafikklærer-slår-alarm-om-farlige-eldre-i-trafikken-13281056.ece 

Ofte jeg har nærmest har blitt drept av en eldre mann på 60+

Da synes jeg du skulle melde ifra til politiet om denne uansvarlige, gamle mannen som stadig vekk holder på å kjøre deg ned og nesten dreper deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Da synes jeg du skulle melde ifra til politiet om denne uansvarlige, gamle mannen som stadig vekk holder på å kjøre deg ned og nesten dreper deg.

Det er flere enn 1

Anonymkode: a9729...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere enn 1

Anonymkode: a9729...1c7

Jada, alle gamle mennesker er farlige :P

 

Anonymkode: 3561b...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at ett-årsregelen er absolutt. Siden du har hatt lappen så kort tid, vil du måtte ta oppkjøringen på nytt før du kan få igjen lappen.

Anonymkode: 24e65...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nok med at ett-årsregelen er absolutt. Siden du har hatt lappen så kort tid, vil du måtte ta oppkjøringen på nytt før du kan få igjen lappen.

Anonymkode: 24e65...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nok med at ett-årsregelen er absolutt. Siden du har hatt lappen så kort tid, vil du måtte ta oppkjøringen på nytt før du kan få igjen lappen.

Anonymkode: 24e65...26c

Dette er ikke riktig hvis førerkortet er inndratt på grunn av helse.

 

tror reglene er at du fyller helsekrsvene etter 6 mnd uten anfall hvis nevrolog anbefaler det. Men sjekk helsedirektoratet sin veileder. 

Anonymkode: ebdcc...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...