Gå til innhold

Alkohol og amming

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er normalt når det gjelder det å drikke alkohol da man ammer?

Hvor lenge ventet dere før dere smakte de edle dråpene igjen? Eller hvor lenge tenker dere at dere vil vente da den dagen kommer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

De få gangene jeg var ute uten babyen og drakk litt alkohol, mener jeg at jeg rett og slett pumpet meg og kastet melken neste gang jeg måtte "tømmes", deretter ammet jeg som vanlig. Gjorde vel det for å være på den sikre siden, men er egentlig ikke sikker på hva som blir anbefalt...

Skrevet

Man kan drikke et halvt glass rødvin rett etter at man ammer, så det går noen timer til neste gang før man skal amme på nytt.

Det er ikke som under svangerskapet da alkoholen gikk direkte til fosteret fordi man delte blodbaner.

Alkoholen går ut av kroppen etter noen timer, men man kan ikke drikke mer enn tilsvarende ca. et halvt glass rødvin. (og selvfølgelig ikke hver dag, og ikke etter hver amming, men et par ganger i uke kunne man godt nte et halvt glass fikk jeg vite av helsesøsteren der jeg går)

Det er ikke vis i å pumpe ut melken etter at man har drukket, det har man gått helt bort i fra nå, men det var sånn man fikk beskjed om å gjøre før.

Gjest mamma til 3
Skrevet

Det som Sandra skriver var omtrent det jeg fikk vite osså, har følgt det sånn cirka mens jeg har amma mine tre små.

hos den første var jeg nok litt forsiktig og smakte ikke alkohol før hun var nesten 3 måneder. Cirka 4 måneder før jeg gikk på fest og drakk ute. pumpa meg og brukte flaske. Det gikk veldigt bra, men jeg var nok litt nervøs da. sikkert helt naturlig med førstemann...

Da jeg amma de to siste drakk jeg vin til maten 2 uker etter fødselen. Var ute etter 1.5mnd.

Ammer fortsatt sistemann, og skal på julebord om to uker. blir litt ekstra gøyt med fest nå for tiden, siden det ikke skjer så ofte. Har heldigvis en mann som er kjempeflink med barna, så jeg slipper å tenke og ringe hjem hele tiden.

Skrevet

Var litt morsomt at det innlegget kom, for det satt eg og nokre venninder og diskuterte for etpar timar sidan.

Trur det er veldig delte meningar om det der. Så det er vel heilt opp til kva en føle for sjølv kor lenge en vil vente før en drikk. Men å ta visse forhåndsreglar er vel uansett sjølvsagt.

Har ikkje peiling på kor lenge eg kjem til å vente. Det er litt fjernt for meg for øyeblikket!

Her er i alle fall en gammal tråd om det samme:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...l+amming#937375

Skrevet

Ops, det var visst ikkje en tråd om det samme nei! :oops:

Var en tråd om kor lenge etter en fest en ammar...

Skrevet

Min ville ikke ha flaske så jeg satt fast i tre fire måneder. Da gikk han rett over til å drikke av tutkopp, i tillegg til amming.

Men hvorfor er dette under generell debatt?

Skrevet

Jeg holdt meg unna alkohol under ammeperioden til begge mine barn. Synes det var like greit, klarte meg fint uten alkohol de månedene.

Skrevet
Jeg holdt meg unna alkohol under ammeperioden til begge mine barn. Synes det var like greit' date=' klarte meg fint uten alkohol de månedene. [/quote']

Bra!

Skrevet

I følge ernæringsfysiologer er det ikke farlig å drikke, med mindre du skal drikke deg stuppa ful, og da er det vel ikke barn tilstede så det er vel ikke noe problem. Det er ikke noen vits å "tømme" puppene, alkohol innholdet i melken er det samme som i blodet og reduseres på samme måte som i blodet. Det kan selvfølgelig være lurt å ha pumpet litt melk som barnet får når du ikke er der.

Det er et overhysteri om at man ikke skal drikke når man ammer. Jeg vil på ingen måte anbefale at folk skal amme sørpefulle, men det er faktisk mer næring, og sunnere enn morsmelk erstatning selv med litt alkohol. Jeg har ingenting i mot mme bare så det er sagt!

Man har samme alkoholnivå i melken som man har i blodet, det vil si at har man drukket seg hinsides alt så har man en promille på kanskje 3, når barnet får i seg det så er det mindre enn det er i mye annet som man kan drikke. F.eks. surmelk som faktisk ville gitt utslag på en alkohol test. Til og med noen dropps ville gitt utslag. Barnet har en kropp som bryter ned alkohol, om ikke på liklinje så i hvertfall nok til å klare 3 promille (tilsammen ligning har en øl 450 promille.)

Skrevet

Jeg vil på ingen måte anbefale at folk skal amme sørpefulle, men det er faktisk mer næring, og sunnere enn morsmelk erstatning selv med litt alkohol.

Var det et godt poeng du utpekte der, synes du?

Mye kommer an på hvor gammel barnet er og da hvor velutviklet organene er til å bryte ned alkohol. Risikoen ved å drikke alkohol er at barnet blir lengre påvirket av alkohol enn det du er. Det som er blitt påvist er at enkelte barn utvikler seg litt dårligere motorisk, begynner å krabbe senere, osv, pga amming.

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=1319

Skrevet

Det er stor forskjell på å bruke alkohol når man er gravid og når man ammer. Et foster vil ha samme promille som moren, mens en unge vil drikke noe med samme promillen som moren har. Jeg tror det skal mye til før en baby blir påvirket etter å ha drukket melk fra en mor som har drukket alkohol.

Jeg venter alltid til jeg føler meg upåvirket.

Skrevet

Slapp av litt da.......

Å ta seg et glass vin til maten og amme et par timer senere er overhodet ikke noe problem.

Å bli beruset for så å amme er rett og slett noe man ikke gjør.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja...og jeg tror nok at søreuropeiske mødre gjennom tidene ikke har holdt seg avholdende gjennom ammeperioden....allikevel er det forbløffende mange oppegående mennsker der ute....:)

Skrevet

Var det et godt poeng du utpekte der, synes du?

Mye kommer an på hvor gammel barnet er og da hvor velutviklet organene er til å bryte ned alkohol. Risikoen ved å drikke alkohol er at barnet blir lengre påvirket av alkohol enn det du er. Det som er blitt påvist er at enkelte barn utvikler seg litt dårligere motorisk, begynner å krabbe senere, osv, pga amming.

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=1319

Jeg tror faktisk ikke denne legen har oppdatert seg. Det er faktisk ikke farlig å drikke litt når man ammer, jeg vil som sagt ikke anbefale at man ammer sørpefull, men JEG tror at det ikke er så farlig som mange skal ha det til! og det er flere artikler som ernæringsfysiologenes blad har gitt ut som støtter dette!

Skrevet

I bunn og grunn kommer det vel alltid til å være uenighet om dette og vankselig å avgjøre hvem som har rett da det avhenger fra person til person og hvor gamle ungene er, samt genetikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...