Gjest Ulf Skrevet 24. november 2004 #1 Del Skrevet 24. november 2004 Kristendommen bærer mange verdier i seg. Synd at vi får det ekle kristenfolket med på kjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #2 Del Skrevet 24. november 2004 Kristendommen bærer mange verdier i seg. Synd at vi får det ekle kristenfolket med på kjøpet. Mange kristne som er koselige mennesker. Bare de ikke prøver å prakke på meg religionen deres er jeg fornøyd. Og det gjelder ALLE religioner, ikke kun kristendommen. Det er mange kristne som har gammeldags syn på verden, men det er mange av andre religioner, og ateister som også har et gammeldags syn på dagligdagse ting.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 25. november 2004 #3 Del Skrevet 25. november 2004 Kristendommen bærer mange verdier i seg. Synd at vi får det ekle kristenfolket med på kjøpet. Ja, det spørs hvilken del av bibelen du prater om da, det meste er jo stjålet fra almenngyldig folkeskikk, og den er jo omskrevet så mange ganger (av menn)... Men tror ikke Thatcher hadde vært noe bedre på å oppdatere den.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #4 Del Skrevet 25. november 2004 Alle religiøse bøker er bassert på alminnelig folkeskikk. Det er derfra alminnelig folkeskikk kommer fra! ;P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 25. november 2004 #5 Del Skrevet 25. november 2004 Ulf skrev: "Kristendommen bærer mange verdier i seg. Synd at vi får det ekle kristenfolket med på kjøpet. " Og folk sier at kristne er fordomsfulle.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 25. november 2004 #6 Del Skrevet 25. november 2004 Alle religiøse bøker er bassert på alminnelig folkeskikk. Det er derfra alminnelig folkeskikk kommer fra! ;P Jaha - så folk i dette landet eide ikke folkeskikk før ganske nylig????? ...med "nylig" sett i et historisk perspektiv - IKKE en gang i oktober.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 25. november 2004 #7 Del Skrevet 25. november 2004 Kristendommen bærer mange verdier i seg. Synd at vi får det ekle kristenfolket med på kjøpet. Du er jo mye bedre på den måten du formulerer deg selv på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #8 Del Skrevet 25. november 2004 Jaha - så folk i dette landet eide ikke folkeskikk før ganske nylig????? ...med "nylig" sett i et historisk perspektiv - IKKE en gang i oktober.. Du har kanskje ikke lest eller hørt om Håvamål du da? Søk på google så finner du litt ny lærdom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 25. november 2004 #9 Del Skrevet 25. november 2004 Kristendommen bærer mange verdier i seg. Synd at vi får det ekle kristenfolket med på kjøpet. Det finnes kristne drittsekker, det finnes muslimske drittsekker, det finnes ateistiske drittsekker....Tror ikke det er flere drittsekker blant kristne enn ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 25. november 2004 #10 Del Skrevet 25. november 2004 De kristne er jo ofte hovedargument nummer en når folk skal forklare hva de har i mot kristendommen. Sånn sett har du jo litt rett. Det er jo dumt at et bra budskap drukner i tåpelige folks oppførsel. Men det er jo også dumt at folk ikke er smartere enn at de skjønner forskjellen. Det blir som å si at jeg hater lærdom fordi jeg ikke liker lærere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #11 Del Skrevet 25. november 2004 Er enig med deg Elle Melle.. Jeg liker ikke kristendommen, men det er ikke pga plagsomme fjortisser som vil frelse meg om sommern, trangsynte politikere med idiotiske meninger (synes jeg) eller vitner som vil inn til meg for å gjøre kål på min tilsynelatende onde livsstil. Nei, jeg går helelr til angrep på fundamentet i en religion, og spør meg selv hvorfor og hvordan. Dermed kan man finne ut logiske, kulturelle og historiske hendelser som førte til at religionen ble dannet. Og DET kan man kritisere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #12 Del Skrevet 25. november 2004 Nei, jeg går helelr til angrep på fundamentet i en religion, og spør meg selv hvorfor og hvordan. Dermed kan man finne ut logiske, kulturelle og historiske hendelser som førte til at religionen ble dannet. Og DET kan man kritisere. Er det ikke litt sent å kritisere ting som skjedde for 2000 år siden? Forklare, analysere, forstå sammenhenger - ja, men å kritisere? Burde man ikke heller fokusere på å kritisere dagens kristendom, og evt kritisere denne isteden? For min del må man gjerne kritisere kristne personer, hvis man har noe kkonkret å kritisere dem for, men men ikke en hel gruppe under ett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #13 Del Skrevet 25. november 2004 Ja jeg synes man kan være kritisk til hvorfor ting ble som det ble.. Det er tross alt en av verdens største religioner! Og det er dessverre mange grupperinger under kristendommen som, i mine øyne, er gammeldagse. Og de grupperingene kan man også selvsagt kritisere! Men jeg liker helst å vite litt historie og bakgrunn for å forstå hvorfor enkelte kristne grupperinger gjør som de gjør og mener det de mener da dette gjerne gjenspeiler seg i Bibelen. Jeg burde kanskje skrevet om siste linjen til noe som det her: Og DA kan man kritisere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 25. november 2004 #14 Del Skrevet 25. november 2004 Hvorfor må folk gå rundt å tro på noe de ikke skjønner bæret av for å finne "en mening" med livet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 25. november 2004 #15 Del Skrevet 25. november 2004 Hvorfor må folk gå rundt å tro på noe de ikke skjønner bæret av for å finne "en mening" med livet sitt. Kanskje de ikke gjør det? Iallfall ikke majoriteten. Selv om du kanskje ikke skjønner det så er det sikkert mange som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 25. november 2004 #16 Del Skrevet 25. november 2004 8) Hva er det majoriteten forstår Saga? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 25. november 2004 #17 Del Skrevet 25. november 2004 8) Hva er det majoriteten forstår Saga? Majoriteten som tror på religionen de tror på (la det være kristendom eller en annen religion) forstår hvorfor de tror på akkurat det de tror på. Det gir mening til akkurat disse menneske. Var det så vanskelig å forstå? Kanskje du skal ta solbrillene av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 25. november 2004 #18 Del Skrevet 25. november 2004 8) Takk for solbrilletipset Saga. Jeg fikk akkurat det svaret fra deg som var ventet. Når noen skal forklare eller forsvare tro så sklir det altid ut i ordskvalder og svada. Men greit nok. Vi er alle mennesker og jeg ønsker deg en fortsatt god kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 25. november 2004 #19 Del Skrevet 25. november 2004 Ja.. Det er morsomt hvordan enkelte ting gir mening til noen, og andre forstår ingenting uansett hva man sier og begrunner dette med "svada" Behold solbrillene på du, tror det er best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #20 Del Skrevet 25. november 2004 hmm er enig i at det gir mening til menneskene som tror på noe, uansett hva det er. Men hvorfor gir det mening? Hva gjør at mennesker som tror på noe føler at de vet noe mer enn de som ikke tror på noe som helst? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå