Gå til innhold

Hvem må tilpasse seg hvem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hva dere andre tenker om dette: jeg har et barn sammen med eksen, barnet er 6 år gammel. Jeg bor dessverre et stykke unna, og siden barnet har begynt på skolen har jeg hatt samvær kun annenhver helg fra høsten av (pluss høstferie etc). 

Eksen spurte meg om jeg kunne ha barnet en dag ekstra ved siste samvær, altså fra torsdag - søndag. Hun ønsket da å ta barnet fri fra skolen på fredag. Selv skulle hun på en sosial tilsetning. Jeg er i utgangspunktet i mot å ta fri barnet uten "grunn", men hun mente at siden jeg ser barnet så sjeldent nå, måtte det gå fint. Jeg skulle på jobb, så hadde ikke anledning. Da satte hun himmel og jord i bevegelse, og fikk til slutt et familiemedlem til å passe barnet. Det var altså ikke samvær med far som var grunnen til å ta barnet fri fra skolen, men at mor hadde egne planer. 

Jeg hadde da vanlig samværshelg, og skulle som vanlig kjøre barnet hjem søndags ettermiddag/kveld. Det er ca 2 timers kjøring hver vei. Like før vi skal dra, får jeg melding med mor om at hun ikke er hjemme, og at jeg må levere senere (etter leggetid). Barnet var allerede trøtt og sliten,  så jeg bestemte meg for å kjøre oppover tidlig mandags morgen i stedet, og levere barnet direkte på skolen, siden jeg hadde anledning til det akkurat den uka. På den måten fikk barnet legge seg i rett tid.

Nå har jeg fått en ny forespørsel om jeg kan ha barnet fra torsdag - søndag, fordi mor skal på weekendtur. Jeg synes ikke dette er greit;  at hun tar så lett på det å ta barnet fri fra skolen fordi hun selv skal på fest eller tur. Synes heller ikke det er greit at hun ikke er hjemme til å ta i mot barnet til avtalt tid, særlig ikke når det betyr at barnet må være oppe mye lenger enn det pleier kvelden før en skoledag. Synes det blir uforutsigbart for barnet når hun holder på slik.

Om hun er så travel, tar jeg gjerne hovedomsorgen for barnet, noe jeg også har sagt til henne flere ganger. 

Hva tenker dere? Er det barnet (og jeg) som skal tilpasse seg mor, eller skal mor tilpasse seg barnet? 

Anonymkode: 6631d...5d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun er en alenemor som ber om hjelp fra far til barnet....

Man skal vel hjelpe hverandre og tilpasse litt etter beste evne, eller?

Greit at du ikke liker å ta barnet ut av skolen, men så ellers skulle man jo tro at du viste bittelitt fleksibilitet og takknemlighet mot damen som passer barnet ditt 90% av tiden og kanskje hjalp henne litt ekstra når hun spurte.

Utakknemlig og egoistisk er hva jeg trekker ut av dette.

Endret av MapleSirup
  • Liker 20
Skrevet

Barnet har iflg. Opplæringsoven rett til undervisning, og forelde har plikt l å sørge for at så skjer.  Man kan ikke ta barn ut av skolen uten søknad om permisjon.  Det er selvfølgelig ikke greit at din ex prioriterer egne aktiviteter framfor barnets rett til å delta i undervisningen. 

Greit at hun spør deg eller andre for at en langweekend skal la seg gjøre, men barnet må på skolen.  Det er hennes ansvar. 

• Liker 23
Gjest WeirdAlien
Skrevet

Man trenger ikke vise takknemlighet for at en forelder tar vare på barnet sitt - det skal være en selvfølge.

Jeg synes det er dumt av henne å la barnet få fri fra skolen fordi hun selv skal på weekendtur. Det er ikke sånn det skal være, mener jeg. Det er forskjell på en aleneforelder som ber om hjelp og en aleneforelder som tar barnet ut av skolen for å dra på weekendtur uten dem med venninner.

Skrevet

At man pga spesielle omstendigheter tar barnet ut fra skolen en dag i første klasse er da ingen krise...Man bryter ingen regler av den grunn.

Det er temmelig sikkert at denne kvinnen er fortvilet over hvor lite denne mannen  stiller opp!

Anonymkode: 8a31e...899

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes ikke noe om at man tar barnet fri uten at det er sykt eller skal i begravelse, altså viktige ting.  

Når det gjelder samvær så blir det noe som jeg ikke gidder å legge meg opp i. Men hadde det vært mitt barn så hadde jeg takket ja til å ha barnet og så levert og hentet på skolen de dagene det var nødvendig.🤗

• Liker 3
Skrevet

Men TS, drev mor og tok ut ungen mye ut av barnehagen pga private turer og tilstelninger også?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At man pga spesielle omstendigheter tar barnet ut fra skolen en dag i første klasse er da ingen krise...Man bryter ingen regler av den grunn.

Det er temmelig sikkert at denne kvinnen er fortvilet over hvor lite denne mannen  stiller opp!

Kaller du å dra på weekendtur "spesielle omstendigher"?  Det er faktisk ulovlig å holde barnet sitt hjemme fra skolen uten å ha søkt om begrunnet permisjon.  Loven sier til og med at foreldre kan bøtelegges.

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du lest Hi i det hele tatt? Moren høres jo ut som en som setter sine egne behov foran alt og alle.

Anonymkode: b7b87...8fb

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest Hi i det hele tatt? Moren høres jo ut som en som setter sine egne behov foran alt og alle.

Det vet vi ingenting om

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig, når ikke en gang avtaler ble holdt angående leggetid fra mor sin side osv. SÅ er dette dårlig stil fra mor sin side.

Anonymkode: 14d0f...a78

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg lurer på hva dere andre tenker om dette: jeg har et barn sammen med eksen, barnet er 6 år gammel. Jeg bor dessverre et stykke unna, og siden barnet har begynt på skolen har jeg hatt samvær kun annenhver helg fra høsten av (pluss høstferie etc). 

Eksen spurte meg om jeg kunne ha barnet en dag ekstra ved siste samvær, altså fra torsdag - søndag. Hun ønsket da å ta barnet fri fra skolen på fredag. Selv skulle hun på en sosial tilsetning. Jeg er i utgangspunktet i mot å ta fri barnet uten "grunn", men hun mente at siden jeg ser barnet så sjeldent nå, måtte det gå fint. Jeg skulle på jobb, så hadde ikke anledning. Da satte hun himmel og jord i bevegelse, og fikk til slutt et familiemedlem til å passe barnet. Det var altså ikke samvær med far som var grunnen til å ta barnet fri fra skolen, men at mor hadde egne planer. 

Jeg hadde da vanlig samværshelg, og skulle som vanlig kjøre barnet hjem søndags ettermiddag/kveld. Det er ca 2 timers kjøring hver vei. Like før vi skal dra, får jeg melding med mor om at hun ikke er hjemme, og at jeg må levere senere (etter leggetid). Barnet var allerede trøtt og sliten,  så jeg bestemte meg for å kjøre oppover tidlig mandags morgen i stedet, og levere barnet direkte på skolen, siden jeg hadde anledning til det akkurat den uka. På den måten fikk barnet legge seg i rett tid.

Nå har jeg fått en ny forespørsel om jeg kan ha barnet fra torsdag - søndag, fordi mor skal på weekendtur. Jeg synes ikke dette er greit;  at hun tar så lett på det å ta barnet fri fra skolen fordi hun selv skal på fest eller tur. Synes heller ikke det er greit at hun ikke er hjemme til å ta i mot barnet til avtalt tid, særlig ikke når det betyr at barnet må være oppe mye lenger enn det pleier kvelden før en skoledag. Synes det blir uforutsigbart for barnet når hun holder på slik.

Om hun er så travel, tar jeg gjerne hovedomsorgen for barnet, noe jeg også har sagt til henne flere ganger. 

Hva tenker dere? Er det barnet (og jeg) som skal tilpasse seg mor, eller skal mor tilpasse seg barnet? 

Morskal tilpasse seg her syns jeg. Du virker som om du tar mer ansvar enn henne og tenker mer på barnets ve og vel. Hun kn seriøst ikke ta ut ungen i fri i to dager fordi hun skal kose seg på langweekendtur og hun burde skjønne at barnet må få legge seg til sengetid

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hun er en alenemor som ber om hjelp fra far til barnet....

Man skal vel hjelpe hverandre og tilpasse litt etter beste evne, eller?

Greit at du ikke liker å ta barnet ut av skolen, men så ellers skulle man jo tro at du viste bittelitt fleksibilitet og takknemlighet mot damen som passer barnet ditt 90% av tiden og kanskje hjalp henne litt ekstra når hun spurte.

Utakknemlig og egoistisk er hva jeg trekker ut av dette.

Han skulle jobbe. Damen ville bare ta seg ferietur

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Men TS, drev mor og tok ut ungen mye ut av barnehagen pga private turer og tilstelninger også?

Barnehage er noe helt annet enn skole.  Med barnehagebarn kan du ta dem ut, komme senere osv.  Det kan man ikke lenger når barnet begynner på skoen.  Da må man som forelder sørge for at barnet får sin rett til undervisning imøtekommet 

• Liker 10
Skrevet

Jeg ønsker selvsagt mest mulig tid med barnet, og når jeg har mulighet i forhold til jobb er jeg bare glad for å ha barnet "ekstra". Jeg hadde som sagt mulighet til å levere barnet på skolen mandags morgen ved siste samvær, i stedet for å levere alt for sent søndags kveld. 

Til deg som spurte om mor pleide å ta barnet ut av barnehagen ofte; ja, hun hun gjorde det, og skaffet seg da barnevakt når hun skulle på noe uten barnet. Og det er helt greit det, men nå har barnet startet på skolen, og da synes jeg det er dumt at hun gir barnet signaler om at skolen ikke er så viktig, at det er nærmest like lettvint å ta en fridag her og der fra skolen, som det var i barnehagen. 

TS

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, Zienna skrev:

Barnehage er noe helt annet enn skole.  Med barnehagebarn kan du ta dem ut, komme senere osv.  Det kan man ikke lenger når barnet begynner på skoen.  Da må man som forelder sørge for at barnet får sin rett til undervisning imøtekommet 

Jo, men de må jo uansett passes, og hvem spurte hun om å passe ungen når hun skulle bort da, da, hvis hun ikke spurte faren?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker selvsagt mest mulig tid med barnet, og når jeg har mulighet i forhold til jobb er jeg bare glad for å ha barnet "ekstra". Jeg hadde som sagt mulighet til å levere barnet på skolen mandags morgen ved siste samvær, i stedet for å levere alt for sent søndags kveld. 

Til deg som spurte om mor pleide å ta barnet ut av barnehagen ofte; ja, hun hun gjorde det, og skaffet seg da barnevakt når hun skulle på noe uten barnet. Og det er helt greit det, men nå har barnet startet på skolen, og da synes jeg det er dumt at hun gir barnet signaler om at skolen ikke er så viktig, at det er nærmest like lettvint å ta en fridag her og der fra skolen, som det var i barnehagen. 

TS

Ok, så da er det ei barnevakt som er forsvunnet altså og du må tre til istedet. 

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Jo, men de må jo uansett passes, og hvem spurte hun om å passe ungen når hun skulle bort da, da, hvis hun ikke spurte faren?

Far bor 2 timers kjøretur fra barnets skole.  Om barnehagen lå like langt fra, så var det ingen katastrofe om barnet kom sent i barnehagen.  Ikke sant?  Men man kan ikke komme med barnet sitt til skolen 2 timer for sent!  Man har helt andre plikter som foreldre når barnet er begynt på skolen. 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, O.G. skrev:

Ok, så da er det ei barnevakt som er forsvunnet altså og du må tre til istedet. 

Jeg har ikke mulighet til å ta meg fri fra jobb hver gang mor finner ut at hun skal bort. Jeg bor som sagt et stykke unna. 

TS

• Liker 7
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det er du OG mor som skal tilpasse dere barnet.

Spørsmålet som er mer viktig her er: hvorfor bor ikke du, mor og barn i samme skolekrets? Det gjorde dere jo, på et tidspunkt. Og det burde, i de aller fleste tilfeller (unntaket her er særkullsbarn i to ulike bygder) være mulig å få til. For det ville jo, utvilsomt, være den løsningen som faktisk tok hensyn til barnet. Å dra 2 timer tur/retur er veldig lite fleksibelt. Ved nærhet kan dere ha 50-50 og alle får egentid og foreldretid og slikt. Her gjelder det å huske på at det er dere voksne som har skilt lag og barnet som får brorparten av konsekvensene. Gjør dem så små som mulig. Om det går utover deg og mor, personlig og ubehagelig? Ja, det er faktisk helt ok og sånn det må være. Bedre dere enn barnet.

Anonymkode: cb068...b91

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...