Gå til innhold

Normalt?


Emiliekjenn

Anbefalte innlegg

Jente på 20 år her. Jeg fikk lappen på torsdag. Jeg har bare kjørt en gang alene. Jeg tør ikke kjøre mer alene for jeg kjente på det store ansvaret jeg har. Jeg må ha med meg noen som har lappen om jeg skal kjøre. Jeg tørr virkelig ikke kjøre alene. 
Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg følte jeg egentlig tok lappen fordi alle maste så om det og jeg ville få det overstått. Jeg føler meg ikke klar til å kjøre alene selvom jeg kan kjøre bil og har bestått oppkjøringa. Kan det ha noe å si? 

Er det normalt å være så redd? Jeg liker ikke det store ansvaret jeg har. Jeg er redd det skal skje noe og at jeg har skyld i alt. Jeg er også redd for å dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KlippKlapp

Det er ikke unormalt å vær skeptisk til bilkjøring, nei. Dette er jo heller ikke den beste tiden på året å være nybegynner på. Selv om man har førerkort er man jo ikke en utlært sjåfør, så hvis du ikke må kjøre bil kan du jo begrense det til du synes forholdene er gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også slik de første ukene etter jeg hadde tatt lappen. Helt normalt at det føles litt annerledes uten ledsager i bilen vil jeg tro :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å være redd. Hadde du ikke vært redd hadde du virkelig hatt noe å bekymre deg over. 

Få med deg noen ut og kjøre på tidspunkter der det ellers er lite biler ute. På formiddagen om du har muligheter til det, eller på sen kveldstid. Det er og viktig at du øver flere ganger i uken slik at du ikke gruer deg i dagevis mellom hver gang du tar bilen ut. 

Anonymkode: c800b...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å være noe redd i en stund fremover, men når du "lærer" deg veiene i nærområdet, vil du merke hvor tryggere du blir. 

Jeg er forsatt "redd" for å kjøre bil, men kun hovedsakelig fordi det finnes så mange uforutsigbare mennesker i trafikken. Hvor jeg er vokst opp, tatt lappen og kjørt mye føler jeg meg mye tryggere enn hvor jeg bor nå. De følelsene du har nå ang bilkjøring er helt normalt, og det vil bli bedre. Start med småturer til nærbutikken, kjøpesenter etc, for å lære deg å kjenne trafikkantene i ditt område. 

Det du gjør deg smart på nå, dersom det er snø og is hos deg, er å ta med deg en du stoler på, og en ledsager som KAN det å kjøre, og øve på is. Hva skjer dersom du skulle få skrens, hva skjer med ABS bremser, hvorfor og hva. Selv om glattkjøringen var for noen uker siden, så er dette ting du vil glemme rimelig kjapt når du er ute for uhellet. 

Og pass på forholdene, pass på vikeplikt (og særlig høyreregel) og kjør etter paragraf 3, spesielt nå som føret er ille. Føler du seg usikker på bilen bak, blink deg inn (i god tid) før et busstopp, og slipp de forbi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være glad du føler på denne frykten, det er ett sunnhetstegn og betyr bare at du forstår farene bilkjøring representerer, ikke alle mennesker gjør det.

Mange har startet med en slik følelse, var utenfor min comfortsone jeg også da jeg fikk lappen tross at jeg har drevet med ekstremsport i mange år, man skal føle frykt når man trosser denne.

Det du trenger er nettopp å bryte slike barrierer og bli trygg på deg selv, det blir du skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker første turen jeg satt helt alene i bilen, det var bare 10 minutter, men det føltes helt annerledes, bare fordi det ikke satt noen ved siden av meg. Husker det var en slags nervøsitet, omtrent som når man skal holde en presentasjon eller lignende. Det gikk fort over etter noen turer.

Det er viktig nå at du kommer deg ut og igjennom det, blir du sittende inne med disse tankene blir det bare verre og vanskeligere å komme seg ut.

Ta korte enkle turer slik at du blir varm, så går det nok ikke lenge før dette går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...