AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Jeg vil dele en historie med dere. Jeg er ei kvinne på 19år. Har helt siden jeg gikk i 6. Klasse vurdert neseoprasjon på det sterkeste. Jeg har ventet i mange år, men syntes det er så dyrt med 40.000 osv. Og tviler veldig på at noe kan bli dekt, bare å få dekt 10% av summen hadde jo hjulpet meg masse. Det begynte å bli verre på ungdomsskolen. Nesen min ble kommentert. "Du har potetnese". Ikke første gangen noen har kommentert nesen min heller. Jeg så bare ned i pultet, jeg vet jo veldig godt at nesen min er potet, så var ikke noe sjokk egentlig, men var jo sårende. Men så begynte jeg å skulke skolen, jeg ville ikke på skolen for jeg ville skjule meg fram til jeg tok neseoprasjon. Jeg brukte masse sminke for å få øynene til å se store ut, så nesen kanskje så mindre ut. Men den er jo fremdeles potetnese. Jeg fullførte ikke VGS, fordi jeg var redd noen skulle se nesen min, og jeg måtte gå rundt med et rart ansiktsutrykk der nesen min kan se mindre ut, men da må jeg gå rundt å se dum ut, men jeg måtte jo bare, og tror folk la merke til at jeg prøvde å få den til å se mindre ut. Jeg ville ikke jobbe, og jeg vil heller ikke jobbe enda, fordi jeg vil ikke vise nesen min til arbeidskollegaer osv. Jeg er ikke mye med venner ute fordi de vil ta bilder hele tiden. Jeg nektet å ta konfirmasjonsbilde, nektet å ta familiebilder, gjemmer meg på julebilder osv. Så jeg har ikke så minner fra barndomstiden min. Når jeg gikk i 6-7 klasse gikk jeg til fastlegen min å sa jeg ville ta en neseoprasjon. Han syntes det var tull. Men jeg sa aldri helt hva det var. Og jeg vet veldig godt at folk prøver bare å være hyggelig av å si at nesen min er fin. Jeg er fornøyd med utseendet ellers, men når det kommer til venninner som sier "Jeg er så glad for at jeg har en liten nese jeg" å tar på den å kikker på meg. Ja jeg forstår at de prøver hinte til noe. Jeg har jo nesten penger til neseoprasjon egentlig også. Men jeg må jo egentlig ta lappen og kjøpe bil, men jeg føler at nesen min er mye viktigere, for å komme igang med livet. Pengene kan jeg jo tjene opp igjen etterhvert så ta lappen, men da er jeg ganske treg. Jeg ville ikke ha kjæreste pga nesen min, ikke være så mye med folk osv. Føler jeg vil gjemme meg frem til nesen bli operert. Er jeg noen plasser har jeg genseren over munn og nesen. Folk skjønner at jeg gjemmer den. Hva tenker dere? Burde jeg bare ta den oprasjoen hvis det er så ille? Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Huffda stakkars deg Noen som vet om det kan være mulig å dekt litt av en slik oprasjon? Jeg har altså ingen anelse, men så klart om det er så ille så burde det jo dekt litt, iallfall hvis du får atferdsproblemer. Ikke moro å være den som aldri kan være med på bilder Utelandet da? Anonymkode: 32bf4...c89
Gjest Vevila Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 Min ærlige mening; Jeg ville brukt pengene på den operasjonen
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #4 Skrevet 7. november 2016 Nei, du får ikke dekket noe av en kosmetisk neseoperasjon. Jeg hadde det som deg i mange år. Heldigvis blir man voksen. Anonymkode: b07af...b41 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Huffda stakkars deg Noen som vet om det kan være mulig å dekt litt av en slik oprasjon? Jeg har altså ingen anelse, men så klart om det er så ille så burde det jo dekt litt, iallfall hvis du får atferdsproblemer. Ikke moro å være den som aldri kan være med på bilder Utelandet da? Anonymkode: 32bf4...c89 Jeg tørr ikke i utelandet, kan ikke språket og er redd Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, du får ikke dekket noe av en kosmetisk neseoperasjon. Jeg hadde det som deg i mange år. Heldigvis blir man voksen. Anonymkode: b07af...b41 Hjelper ikke om man bli voksen, hun kan ikke ha det slik. Det vil jo ødelegge masse for henne om hun da dropper skole osv. Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #7 Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, Vevila skrev: Min ærlige mening; Jeg ville brukt pengene på den operasjonen Det er det jeg også tenker. Søstrene mine skjønner meg veldig godt. Jeg trodde de ville påstå at nesen min var fin, og at det var tull å bruke penger på det, men dette er ikke bare nesen, for det går jo utover alt annet. Går glipp av så mye pga den Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #8 Skrevet 7. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke om man bli voksen, hun kan ikke ha det slik. Det vil jo ødelegge masse for henne om hun da dropper skole osv. Anonymkode: 32bf4...c89 Uansett er ikke dette noe man får dekket. Hun får betale selv. Anonymkode: b07af...b41 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #9 Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke om man bli voksen, hun kan ikke ha det slik. Det vil jo ødelegge masse for henne om hun da dropper skole osv. Anonymkode: 32bf4...c89 Jeg synes selv at hun burde bruke sine egne penger på en neseoperasjon siden hun ser ut til å ha virkelig store problemer med den. Likevel synes jeg det blir feil å få dekket kosmetiske operasjoner, veldig feil og det sender ringvirkninger. Ts hva med å prøve å få psykolog dekket? Studerer du? Anonymkode: 61d62...393
Gjest Vevila Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er det jeg også tenker. Søstrene mine skjønner meg veldig godt. Jeg trodde de ville påstå at nesen min var fin, og at det var tull å bruke penger på det, men dette er ikke bare nesen, for det går jo utover alt annet. Går glipp av så mye pga den Anonymkode: 32bf4...c89 Det er liksom det, når det går såpass utover livskvaliteten din, og påvirker livet ditt på så og si alle områder så ville jeg faktisk gjort noe med det. Bare bruk god tid og undersøk kirurger nøye, og gå gjennom hva slags forventninger du har og hva som er realistisk så du ikke blir skuffet.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 5 minutter siden, Vevila skrev: Det er liksom det, når det går såpass utover livskvaliteten din, og påvirker livet ditt på så og si alle områder så ville jeg faktisk gjort noe med det. Bare bruk god tid og undersøk kirurger nøye, og gå gjennom hva slags forventninger du har og hva som er realistisk så du ikke blir skuffet. Har sjekket opp kirugier osv siden 7 klasse, har sjekket en i Oslo og bergen i mange år, den er dyrest, men han har 20'års erfaring. Så får vel bare fly til en av plassene. Jeg skal ikke operere den kjempe, men at nesen blir naturlig og realistisk. Gjøre den smalere bare tror jeg Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes selv at hun burde bruke sine egne penger på en neseoperasjon siden hun ser ut til å ha virkelig store problemer med den. Likevel synes jeg det blir feil å få dekket kosmetiske operasjoner, veldig feil og det sender ringvirkninger. Ts hva med å prøve å få psykolog dekket? Studerer du? Anonymkode: 61d62...393 Jeg tenkte ikke å få hele dekket, men 10%. Men vet det er umulig jo mindre nesen er kjempe kjempe ille. Nei jeg studerer ikke, droppet ut av vgs. Psykolog vil ikke hjelpe, jeg vil ikke si til noen at nesen min er stygg fordi da føler jeg at folk studerer nesen min mer. Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte ikke å få hele dekket, men 10%. Det skjer ikke. Bruk dine egne penger. Anonymkode: b07af...b41
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #14 Skrevet 7. november 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes selv at hun burde bruke sine egne penger på en neseoperasjon siden hun ser ut til å ha virkelig store problemer med den. Likevel synes jeg det blir feil å få dekket kosmetiske operasjoner, veldig feil og det sender ringvirkninger. Ts hva med å prøve å få psykolog dekket? Studerer du? Anonymkode: 61d62...393 Hva mener du med ringvirkninger? 😱😱 Enig ho burde ta en oprasjon om det ødelegger masse for henne! 😞 Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #15 Skrevet 7. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det skjer ikke. Bruk dine egne penger. Anonymkode: b07af...b41 Er du sikker på ho ikke kan få det dekt? Anonymkode: 32bf4...c89
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #16 Skrevet 7. november 2016 Kan godt være nesen din er stygg, men vet du, er det faktisk helt ok å ha en stygg nese. Det er helt greit. Du er en ok person selv om du har en stygg nese Anonymkode: b9f50...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #17 Skrevet 7. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med ringvirkninger? 😱😱 Enig ho burde ta en oprasjon om det ødelegger masse for henne! 😞 Anonymkode: 32bf4...c89 Dersom noen får kosmetiske operasjoner dekket på grunn av dårlig selvbilde ville denne unnskyldningen blitt brukt av majoriteten av unge jenter for å fikse på seg selv. De aller fleste, også meg, i tenårene og starten av 20 årene av jenter (gjerne gutter også) skulle gjerne fikset på enten pupper, nese, lepper, løs hud, osv. De fleste vokser av seg tanken, mens noen gjennomfører. Det er selvfølgelig fritt opp til ts om hun ønsker å endre på nesen sin, og dersom hun har veldig store komplekser til nesen sin så er det ingen som skal prøve å stoppe henne. Likevel så betaler man fra egen lomme så lenge det er kosmetisk betinget Anonymkode: 61d62...393 1
coracoideus Skrevet 7. november 2016 #18 Skrevet 7. november 2016 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Body_dysmorphic_disorder Har du hørt om body dysmorphic disorder? Jeg kan ikke diagnostisere deg med noe som helst, men det høres ut som om du sliter med mer enn bare komplekser for en mindre pen nese. Det virker som om dette påvirker livskvaliteten og din funksjon i hverdagen i stor grad. Det er ikke normalt. Forstår at dette er svært vondt for deg og at det gir store konsekvenser i livet ditt. Men jeg tror at du hadde hatt godt av å få hjelp av en psykolog, i tillegg til eventuelt en plastisk kirurg. En neseoperasjon granterer ikke at du blir fornøyd med deg selv. <3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #20 Skrevet 7. november 2016 Du skjønner at vi ser at du svarer deg selv eller? 😂 Anonymkode: 7b2e5...5cd 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå