Gå til innhold

Så denne videoen av mennesker med downs...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå føler jeg meg ganske trist. :(  Det er som mange som tester seg fordi vi behandler diagnosen downs som en katastrofe, men de som faktisk har det er jo lykkelige mennesker. Jeg skjønner at å føde er en veldig egoistisk handling, man gjør det jo for seg selv og ikke for barnet, men jeg syns det er veldig trist når de som ønsker barn velger det bort når de finner ut at barnet har downs. 

Anonymkode: 05d08...159

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå føler jeg meg ganske trist. :(  Det er som mange som tester seg fordi vi behandler diagnosen downs som en katastrofe, men de som faktisk har det er jo lykkelige mennesker. Jeg skjønner at å føde er en veldig egoistisk handling, man gjør det jo for seg selv og ikke for barnet, men jeg syns det er veldig trist når de som ønsker barn velger det bort når de finner ut at barnet har downs. 

Folk må få velge selv. Jeg kjøper ikke slik propaganda. 

• Liker 8
Skrevet

Det er veldig mange grader av det og mange helsemessige utfordringer knyttet til det. Slike propaganda videoer glorifiserer det veldig og viser ikke alt det som ikke er positivt.

Anonymkode: af57d...a7e

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Folk må få velge selv. Jeg kjøper ikke slik propaganda. 

Jeg prøver ikke å få noen til å ombestemme seg eller si til noen at de ikke har et valg. 

Jeg ser ikke på det som propaganda, det er å informere folk om ting de kanskje ikke kan så mye om. Mange er redde for ting fordi de ikke vet bedre. 

Mange som får vite at fosteret i magen deres har downs får abort pushet på seg av legen sin. :( 

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg blitt gravid, og barnet viste seg å ha downs, så hadde jeg tatt abort om muligheten var der. Det er ikke trist. Fosteret har ikke følelser, verken fysiske eller mentale. 

Anonymkode: 65559...bee

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver ikke å få noen til å ombestemme seg eller si til noen at de ikke har et valg. 

Jeg ser ikke på det som propaganda, det er å informere folk om ting de kanskje ikke kan så mye om. Mange er redde for ting fordi de ikke vet bedre. 

Mange som får vite at fosteret i magen deres har downs får abort pushet på seg av legen sin. :( 

Men greia er at slike videoer framstiller bare de med downs som ikke har så mange helsemessige utfordringer. De viser ikke hele realiteten. De bare rosemaler. De må vise alle evt aspekter ved downs. Ikke bare suksesshistoriene. Det er propagana. 

• Liker 8
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men greia er at slike videoer framstiller bare de med downs som ikke har så mange helsemessige utfordringer. De viser ikke hele realiteten. De bare rosemaler. De må vise alle evt aspekter ved downs. Ikke bare suksesshistoriene. Det er propagana. 

...så en film om noen som f.eks har HIV/Aids eller kreft, og lever likevel et meningsfult liv, eller hva med videoer av mennesker som har proteser og driver idrett: - er propaganda også da eller..? :sprettoy: 

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke fordra denne glorifiseringen.

Det lages underholdningsprogrammer av folk med hjerneskader slik at vi andre kan føle oss bedre.

Ingen ØNSKER seg barn med Downs - ingen.

Anonymkode: 7cc70...15b

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

...så en film om noen som f.eks har HIV/Aids eller kreft, og lever likevel et meningsfult liv, eller hva med videoer av mennesker som har proteser og driver idrett: - er propaganda også da eller..? :sprettoy: 

:klappe:

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan virkelig ikke fordra denne glorifiseringen.

Det lages underholdningsprogrammer av folk med hjerneskader slik at vi andre kan føle oss bedre.

Ingen ØNSKER seg barn med Downs - ingen.

Anonymkode: 7cc70...15b

Ville heller at en livlig og glad person med downs i familien enn en som deg. :klaske: 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke sett videoen. Men du nevner at alle lever lykkelige. Nei, alle gjør ikke det. Det finnes de med down syndrom som er utagererende. SVÆRT utagerende og ikke lever lykkelig. Jeg synes media også kunne vist slike saker så det er flere nyanser. Klart, hadde alle med downs vært lykkelige hele sitt liv og ikke utagerende hadde nok færre tatt aboirt. Men slik er det ikke...

Anonymkode: 62e2e...baa

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er heeelt sinnsykt at NIPT test ikke er lov i norge... det bør være opp til hver enkelt familie om de vil ha et barn med downs eller ikke.. 

Løsningen er ikke å prøve å tvinge folk, ved å ikke la dem få vite helsestatusen på barnet.

• Liker 5
Skrevet

Det er et stort spekter innenfor Downs syndromet. Det vi ser i filmer som dette er de som er i den ene enden på skalaen som klarer seg godt. Det finnes også mosaikk downs syndom som ikke er like alvorlig som fullstendig downs syndrom. Det kan se ut som et par av de vi så i denne videoen hadde mosaikk varianten pga ansiktstrekkene.

Det mange ikke ser er den motsatte enden av skalaen av syndromet. Her har du individer som aldri utvikler språk og som er mye frustrerte. Det er også mye fysiske problemer som omfattende hjertefeil. Etter å ha jobbet med individer med downs så vet jeg at det ikke er så enkelt som enkelte fremstiller det. Jeg hadde nok valgt bort et barn med downs for å beskyttet familien mot et livslangt ansvar.

Anonymkode: 8ab7c...14b

• Liker 8
Skrevet
17 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Men kjære vene dette er jo ikke et medfødt syndrom. Downs syndrom krever ganske mye ressurser fra foreldrene. Selv om noen med downs kan fungere greit så kan de likevel aldr få et liv som en normal voksen. 

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Ruccula skrev:

Jeg synes det er heeelt sinnsykt at NIPT test ikke er lov i norge... det bør være opp til hver enkelt familie om de vil ha et barn med downs eller ikke.. 

Løsningen er ikke å prøve å tvinge folk, ved å ikke la dem få vite helsestatusen på barnet.

Enig. Man får jo sånne tester i ALLE andre land

Skrevet

Jeg hadde nok tatt abort hvis barnet i magen min hadde hatt downs. Man har rett og slett et "barn for livet". De med downs er herlige mennesker, men ikke noe jeg kunne hatt selv..

Anonymkode: 37458...f0e

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller at en livlig og glad person med downs i familien enn en som deg. :klaske: 

Ennå mer propaganda. På et eller annet vis er det så syykt mange som tror at alle med downs konstant er lykkelige. 

• Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men kjære vene dette er jo ikke et medfødt syndrom. Downs syndrom krever ganske mye ressurser fra foreldrene. Selv om noen med downs kan fungere greit så kan de likevel aldr få et liv som en normal voksen. 

Å være født uten et lem eller to kan også være medfødt. babyer fødes med HIV også. Poenget mitt var at å lage en postitivt vinkling på sykdom eller utfordring ikke betyr at det er propaganda. De færreste tror da at å få en baby med downs eller uten to bein er wopdido, easy-peasy og problemfritt. At flere her i tråden tror at dette er propaganda og mangler "skildring" gjør heller at jeg tenker at dere mangler livserfaring. Absolutt alle med en viss hjernekapasitet skjønner da at dette er samfunnets svakeste og at det finnes mange tilfeller som er langt hardere rammet. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ennå mer propaganda. På et eller annet vis er det syykt mange som tror at alle med downs konstant er lykkelige. 

:scorpis:

Skrevet
13 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

:scorpis:

Jeg har ikke deltatt i tråden , men du forvirrer meg litt. Mener du at de alle er glade og lykkelige ? Jeg kjenner to med Downs, og de er trivelige mennesker, men kravstore og koster nye energi selv om de er voksne. Ene jar ikke tidsbegrep eller hukommelse , den andre er tidvis utagerende og sliter veldig med kostholdet og følgeskader.. Begge er født med 3-6 alvorlige komplikasjoner , hjertefeil, alvorlig skjeling , hørselshemmede, klumpfot, åpen gane. . Det er ikke stigmatisering ved påsketider ha en barn med Downs som hindrer meg. . Men tanken på tusen netter og sykehus, bekymring, et alvorlig sykt barn , logoped, krangle med kommunen og skolevesenet, kjempe for avlasting og bekymre meg for hva mitt voksne barn gjør når jeg blir for gammel. Det finnes solskinnshistorie, men de fleste har tøffe historier før de kommer seg dit . Noen kommer aldri dit. 

Anonymkode: f7980...a6b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...